Debatt: Jag är ett levande bevis på att lärarbristen är en myt

Catarina Eriksson är legitimerad gymnasielärare i fysik och biologi.

Vilken lögn, vilket skämt! ”Bli legitimerad”, sa alla. Men ändå får jag inget fast jobb, skriver Catarina Eriksson, legitimerad gymnasielärare.

Jag har varit legitimerad gymnasielärare i fysik och biologi i snart ett år, men kan inte hitta ett fast jobb. Vikariat, javisst, men ett fast arbete, nej. Rent utdrag från brottsregistret, VG i kursbetyget, men inget arbete. Vilken lögn, vilket skämt! ”Bli legitimerad”, sa alla. Men ändå kommer jag till arbetsplatser där en stor del av personalen inte har läst fem år på lärarhögskolan.

Jag känner uppgivenhet och kommer kanske sluta med ett yrke jag älskar. 

De finansiella indragningarna är en central faktor. Det är för dyrt att anställa en legitimerad lärare. Bättre med en vikarie, helst någon som vill arbeta med timlön.

”Förebrår mig själv”

Eleverna märker skillnaden, de vill ha en lärare med gedigen ämneskunskap. De vill att jag ska stanna. Även om jag inte får lön, så kan jag väl ”vara kvar, det känns bra när du är här”.

Jag förebrår mig själv för alla studietimmar, för alla väldigt tidiga mornar, alla kvällar som jag inte har umgåtts med mina nära och kära för att orka.

Skolverket, kommuner och friskolor: Sluta efterfråga utbildning, när det ändå inte betyder något!

Sorgsen konstaterar jag att min dröm är borta, om jag inte flyttar, eller kanske läser in utökad behörighet …

Catarina Eriksson är legitimerad gymnasielärare i fysik och biologi

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Ämnesläraren

LÄS ÄVEN

Forskaren: Lärarleg påverkar mer i matte än i svenska

Dahl: Varför har vi så mycket matte i skolan?

Debatt: Vad har hänt med matten i skolan?

Så får han mattekunskapen att sätta sig