Tre lärare om vilka regler de har i sina klassrum
Lärarna Ola Ejdrén, Maria Kindmark och Martin Hällgren.
Panelen Vilka regler ger arbetsro, trygghet och trivsel i klassrummet? Och hur ser man till att de faktiskt följs? Vi frågade tre lärare på högstadiet och gymnasiet.
Ola Ejdrén
Lärare i biologi och naturkunskap på Lars-Erik Larssongymnasiet i Lund.
Vilka är de viktigaste reglerna i ditt klassrum?
Jag ägnar, glädjande nog, mycket lite tid åt regler. Mitt huvudsakliga krav på eleverna – utöver att de kommer i tid och deltar aktivt i undervisningen – är att de lär sig mitt namn. I gengäld lär jag mig deras namn redan på första lektionen. Det ger en god start och jag upplever att eleverna känner sig sedda.
Hur tar du fram och kommunicerar reglerna till eleverna?
Vid första lektionen i en kurs informerar jag mycket kort om vad som gäller för att klara kursen. I detta ingår enkla och grundläggande regler som att utnyttja lektionerna, komma i tid och fråga om något känns oklart.
Hur ser du till att reglerna efterlevs?
Det är, lyckligtvis, mycket sällan jag behöver arbeta med regelefterlevnad. Eleverna är så pass mogna att de flesta förstår att mobilanvändning, sena ankomster och liknande framför allt drabbar dem själva. I enstaka klasser behövs ibland en påminnelse, inte minst vad gäller vikten av att komma i tid.
Maria Kindmark
Lärare i matematik och NO i årskurs 7–9 på Malmaskolan i Malmköping.
Vilka är de viktigaste reglerna i ditt klassrum?
Alla datorer ska vara igenstängda vid genomgångar. Mobiltelefoner lämnas i mobillådan. När jag pratar ska eleverna vara tysta. De räcker upp handen och inväntar sin tur. Ljudnivån ska vara behaglig. De ska ha rätt material med sig. Ingen får lämna klassrummet utan lov. Jag bestämmer var eleverna sitter.
Hur tar du fram och kommunicerar reglerna till eleverna?
Ordningsreglerna är gemensamma för hela skolan och eleverna har varit med och sett över dem. Så de vet vilka reglerna är, men sedan är jag tydlig med att kommunicera reglerna till eleverna om de inte efterföljs. Genom att vara tydlig så blir det lätt för eleverna att göra rätt
Hur ser du till att reglerna efterlevs?
Jag står till exempel i dörren med mobillådan. Ligger någon ner vid en film pausar jag och ber dem sitta obekvämt så att de inte somnar. Om det inte är tyst vid en genomgång stannar jag och inväntar att de ska sluta prata. Jag söker upp elever som behöver stöd för att få dem att hålla i gång arbetet.
Martin Hällgren
Lärare i matematik och fysik på Kungsängsgymnasiet i Sala.
Vilka är de viktigaste reglerna i ditt klassrum?
Ha mobilen på ljudlöst, fokusera på arbetet och ta med rätt material.
Hur tar du fram och kommunicerar reglerna till eleverna?
Jag säger att jag blir väldigt störd av mobiler och att det antagligen snart kommer en nykterhetsrörelse för mobilberoende.
Hur ser du till att reglerna efterlevs?
Jag peppar och förklarar att det här är en skola. Den går ut på att ni ska lära er saker. Det brukar fungera.
LÄS ÄVEN
Tre lärare om naturämnenas särart
Tre mattelärare om sin utbildning
Tre lärare om hur de stämmer av elevernas kunskapsnivå