
Sana El Youssoufi har arbetat på Tappströmsskolan på Ekerö i sex år. Algebra har en egen plats i hennes skåp.
Sana El Youssoufis klassrum är fullt – med både vårdnadshavare och elever.
Reportage
Matteläraren Sana El Youssoufi bjuder in vårdnadshavarna till lektionen för att de ska bli bättre på att stödja sina barn med läxorna.
– Det bygger broar mellan hem och skola och stärker elevernas självförtroende, säger hon.
Jan-Toivo Hellström och hans son Johannes Hellström är först på plats. De hälsar glatt på Sana El Youssoufi och slår sig ner i ett av bänkparen vid fönstren.
– Det här är suveränt, hade vi haft såna här genomgångar när jag gick i skolan hade jag säkert fått högre betyg, säger Jan-Toivo Hellström.
Algebra står på schemat när runt 15 elever i årskurs åtta och nästan lika många föräldrar kommer till Sana El Youssoufis klassrum i Tappströmsskolan på Ekerö kommun strax utanför Stockholm. Under två timmar ska de arbeta tillsammans för att stärka barnens chanser att klara det prov som väntar ett par veckor senare.
– Att pappa är med här gör att vi tittar mer på matteuppgifterna tillsammans där hemma. Det har gjort att jag kunnat höja min nivå, säger Johannes Hellström.
Jan-Toivo Hellström instämmer:
– Nu kan jag vara ett bättre stöd, både med läxorna och inför proven, säger han.
Sana El Youssoufi har arbetat på Tappströmsskolan på Ekerö i sex år. Algebra har en egen plats i hennes skåp.
Klockan närmar sig 18 och starten för kvällens lektion. Men först hinner deltagarna hälsa på varandra och småprata en stund. Under tiden berättar Sana El Youssoufi för Ämnesläraren om upplägget.
– Vi brukar träffas på det här sättet tio dagar före varje prov. Först går jag igenom enkla uppgifter i det moment provet gäller, sedan höjer jag svårighetsgraden. Eleverna ställer frågor och därefter diskuterar vi olika lösningsmetoder tillsammans.
Hon understryker vikten av att ingen av deltagarna ska känna sig stressad. När vårdnadshavare och barn kommer in i klassrummet är det första de ser ett par kaffetermosar, en hög clementiner och ett stort fat med kakor. Det färgglada fikat bidrar till att höja stämningen.
– Det ska vara prestigelöst och det ska kännas okej att göra fel. Vi löser uppgifterna tillsammans och går igenom olika lösningsmetoder.
Charlie Gotthold är glad att pappa Oskar Nilsson finns med som stöd.
Sana El Youssoufi är i grunden gymnasielärare. Första gången hon erbjöd matteundervisning för vårdnadshavare var när hon för 15 år sedan arbetade i Huddinge kommun.
– Jag hade sett att det skiljde sig en hel del mellan eleverna i vilka möjligheter de hade att få hjälp med sina matteläxor i hemmet. Genom att bjuda in föräldrarna ville jag skapa en mer jämlik inlärningsmiljö.
Det som i början var lite löst i kanterna har blivit en struk turerad del av hennes arbete. Nu finns kvällspassen med elever och vårdnadshavare med i hennes tjänstebeskrivning. Hon bjuder in till undervisningen tre gånger per termin och får ta ut några kompdagar som ersättning för jobbet.
Efter en tid med kvällslektioner för de vuxna kom Sana El Youssoufi fram till att det vore bra om även eleverna var med.
– Det är den bästa idé jag kommit på. Eleverna är engagerade och tycker att det här är roligt. Det bästa är att se när de förklarar för sina föräldrar. Då får de briljera en stund och det stärker deras självförtroende.
Hur hjälper det här dig i din vanliga undervisning?
– Att barnen kommer hit visar att de vill lära sig. De vänder sig till mig med frågor och då kan jag förklara hur viktigt det är att ta matematiken på allvar och planera tiden så man hinner med sina läxor. Då blir det också lättare att klara matten på gymnasiet.
Bättre kunskaper i matematik är ett av de mål Sana El Youssoufi satt upp för satsningen. Men hon vill också utveckla elevernas förmåga att ta ansvar för sina studier och förbereda sig för högre utbildning.
Första timmen flyter på med en rad räkneexempel som passerar revy på storbildsskärmen längst fram i klassrummet:
”Andreas är x år. Hans syster Amina är 2 år yngre. Teckna ett uttryck för hur gammal Amina är”.
Viyan Chooli är en av flera elever som ofta räcker upp handen och kan många av svaren.
– Amina är x–2 år, säger hon.
Killarna längst bak har också bra koll.
– 6x+4y, svarar Oliver von Stein på en annan fråga och får även han beröm av Sana El Youssoufi.
– Mina änglar, ni är fantastiska, säger hon.
I pausen berättar Oliver von Steins mamma Charlotta von Stein att hon vid det här laget har hunnit vara med på ganska många av Sana El Youssoufis kvällslektioner eftersom även Olivers storebror går i Tappströmsskolan.
– Vi är en mattefamilj. Men undervisningsmetoderna förfinas och man glömmer vad man en gång har lärt sig. Det här är ett bra sätt för mig att få koll på hur man räknar i dag och hur undervisningen går till. Det gör att jag kan vara ett bättre stöd hemma, säger hon.
”För mig känns det bra att komma hit och fräscha upp mina mattekunskaper, annars kan det vara svårt att hjälpa till där hemma”, säger Jenny Edin (till vänster) som den här gången kom till läxhjälpen utan sin dotter Irma. Charlotta von Stein har sin son Oliver längre bak i klassrummet.
En annan positiv effekt av undervisningen är att den ger ytterligare en möjlighet att lära känna barnens lärare, framhåller hon.
– Det gör det enklare att ta kontakt om man skulle behöva i något annat sammanhang, säger Charlotta von Stein.
Sana El Youssoufi håller med. Kontakten i avslappnade former underlättar hennes arbete och hon har märkt att föräldrarnas närvaro och vilja att förkovra sig sänder en signal till barnen om att matematiken är viktig.
Hon framhåller också det goda samarbetet med Tappströmsskolan rektor Fredrik Olsson som en viktig förutsättning för att lyckas.
– Hans stöd och engagemang har haft stor betydelse för att vi har kunnat genomföra satsningen. Det här har blivit en del av min undervisning. Jag kan inte tänka mig att vara utan de här kvällarna.
Hur hoppas du att ditt initiativ ska inspirera kollegor?
– Jag önskar att fler lärare vill börja arbeta på det här sättet. Både här på skolan och i andra skolor. Det är mycket givande för alla parter, säger Sana El Youssoufi.
Ålder: 61 år.
Gör: Lärare i matematik på Tappströmsskolan på Ekerö.
Bor: Stockholm.
Familj: Två vuxna barn.
Fritid: Umgås med familj och vänner, och njuter av att skapa egna praliner.
Därför blev jag lärare: För att sprida min passion för matematik.
Tre gånger per termin
Läxhjälpen i matte i Tappströmsskolan vänder sig både till elever och vårdnadshavare. Matteläraren Sana El Youssoufi bjuder in till två timmars läxhjälp på kvällstid, tre gånger per termin.
Tio dagar före provet
Läxhjälpsträffarna ligger i regel tio dagar före ett prov. För att träna eleverna – och för att ge vårdnadshavarna verktyg att hjälpa sina barn hemma med matten – går Sana El Youssoufi igenom momentet och ger en rad räkneexempel.
LÄS ÄVEN
Prisad lärare förstärker elevernas intresse för fysik
Ny rapport: Framgångsfaktorerna som lyfter teknikämnet
Persson: Vi lärare är experter – låt oss visa det
Forskning Forskaren: ”Resultatet ger en inblick i vad som fungerar bra.”
Krönika Matteläraren: Bakom de svarta rubrikerna finns det lärare som saknar förutsättningar.
Debatt ”Matematiken reduceras till mekaniska upprepningar.”
Forskning Forskaren: Elever tar sig an uppgifter som de inte vet direkt hur de ska lösa.
Reportage Matteläraren: Jag upplevde att det gick lättare för eleverna.
Betyg 6 av 10 lyckas inte höja sitt F i matematik.
Undervisning ”Det är med de små laborationerna som vi fångar eleverna.”
Pedagogiska tips Så guidar de sina elever till kloka antibiotikabeslut.
Forskning ”Eleverna utvecklar en djupare förståelse för ämnet.”
Debatt Matteläraren: Modellen ger eleverna en bättre självbild och får dem att växa.
Debatt Matteläraren: Många av mina elever förväntar sig att jag ska lösa uppgifterna åt dem.
Matematik no teknik Matteläraren: Man tar fasta på en ytterst begränsad del av kognitionsforskningen.
Debatt Matteläraren: Galet stor andel vill se någon form av grupperingar.
Forskning Ny studie identifierar flera hinder för metoden.
Lärarpriser Så väcker de elevernas intresse för matematik och naturvetenskap.
Krönika Matteläraren: Risken är att vår fascination leder oss lite fel.
Matematik Två av tre elever negativt inställda till matematik.
Undervisning NO-läraren: ”Jag håller på att fasa ut skriftliga prov”.
Reportage Så får de intensivmatten att fungera i praktiken.
Teknik ”Elever rycker i dörren för att få komma in till lektionen.”
Forskning Forskaren: Vissa elever riskerar att få en orealistisk bild av sin prestation.
Matematik no teknik Skolinspektionen: ”Vi kan inte ge en generell bild av hur det ser ut.”
Matematik no teknik ”Svårt att utveckla sin förmåga att arbeta laborativt om man bara får labba en gång per kurs.”
Forskning Forskaren: De klarar inte av att använda proportionalitet i verkliga sammanhang.
Debatt Debattören: Fokusera på praktiska färdigheter och disciplinära grundkunskaper.
Lärarutbildning ”Jag hade verkligen önskat att få metodik i mina ämnen.”
Krönika Matteläraren om den nya tidens stora utmaningar.
Matematik no teknik Professorn: Tydlighet gör det lättare för lärare att jobba självständigt.
Matematik no teknik ”Vi kan inte vara ett land som inte läser.”
Reportage ”Skolsystemet är inriktat på medelelever och inte så bra som det skulle kunna vara för högpresterande elever.”
Lektionstipset Gymnasieläraren om varför eleverna behöver en wow-upplevelse.
Forskning Drygt två tredjedelar klarar inte ett enkelt mattetest.
Forskning Forskaren: Kopplingen mellan ämnesinnehåll och språk måste vara tydlig.
Matematik no teknik Teknikläraren: Givande för eleverna att försöka komma på nya tekniska lösningar.
Forskning Fysikläraren: Vi fastnar ofta i själva proceduren och lägger inte så mycket kraft på förståelsen.
Nationella prov Skolverket har inget definitivt svar på vad det beror på.
Forskning Forskaren: Är det bullrigt och trångt får eleverna sitta tysta och räkna i matteboken.
Forskning Forskaren: Flickorna har oftast en större rädsla att säga fel.
Betyg Sämsta noteringen någonsin i både fysik och kemi.
Läromedel Har inga planer på att sluta: ”Måste uppdatera innehållet.”
Betyg Skolverket: Andelen F ökar kraftigt.
Reportage Teknikläraren som utvecklar undervisningen i takt med samtiden.
Undervisning Därför valde vi att bli lärare i våra ämnen.
Lektionstipset Matematikläraren drar nytta av sina psykologikunskaper.
Matematik no teknik NO-läraren: Varför tar inte alla chansen?
Krönika Matteläraren: Rädslan för att göra fel minskar när stämningen är avslappnad.
Pedagogik Gymnasieläraren: Ger en variation i undervisningen som höjer elevernas motivation.
Matematik no teknik Forskaren: ”Alla kan bli bra på matte.”
Stoffträngseln Skolverket: Enbart mer undervisningstid hjälper inte.
Gy25 ”Ett haltande system med inbyggda nödlösningar.”