
En av de färdiga broarna.
Maria Nasca och Nicklas Bengtsson är tekniklärare på Myrsjöskolan i Nacka.
Matematik no teknik
Brobygget öppnar för fler liknande projekt i teknikämnet.
– Eleverna får träna problemlösning och vi utvecklar oss i vår lärarroll, säger Maria Nasca och Nicklas Bengtsson, tekniklärare på Myrsjöskolan i Nacka.
Att bygga broar är ett välkänt grepp inom teknikämnet. Många gör det, men kollegorna Maria Nasca och Nicklas Bengtsson har tagit det ett steg vidare.
– Vi ville utveckla brobygget till att inte bara handla om någon slags hållfasthetstävling. Det ska också finnas en funktion, säger Maria Nasca.
Bron skulle gå att öppna och med hjälp av programmering kunna kompletteras med ett varningssystem.
– På så sätt fick vi in flera delar av tekniken i ett och samma projekt. Vi kunde återspegla en verklig situation, säger Nicklas Bengtsson.
Samtidigt utvecklas elevernas kunskaper i problemlösning och deras förmåga att se på ett problem ur olika synvinklar.
– Under de sju veckor vi arbetade med projektet visade eleverna ett ökat intresse för teknikämnet och flera av dem sa att de gärna jobbar med liknande projekt i framtiden. När man konstruerar en bro med olika funktioner är det lätt att se nyttan med tekniken, säger Maria Nasca.
En av de färdiga broarna.
Den pedagogiska utmaningen var bland annat att strukturera arbetet på ett bra sätt, menar de båda lärarna som delat med sig av sina erfarenheter i en utvecklingsartikel.
– Att genomföra projektet på ett väl avgränsat sätt, men ändå få med oss alla bitar har inte varit alldeles enkelt. Det är också viktigt att ha en god struktur i klassrummet med förvaring av allt material, så att det finns tillgängligt inför varje lektion, säger Maria Nasca.
Det visade sig också bra att ligga steget före för att få grepp om vilka problem som kan uppstå i olika moment. Bland annat testade de att bygga den brodel som skulle vara öppningsbar. De kom underfund med att det var lika bra att låta eleverna få ritningar på den delen, för att undvika allt för stora skillnader i utförandet.
Ett annat exempel är programmeringen. Där undersökte de båda kollegorna olika tänkbara lösningar för att kunna stötta eleverna.
Broprojektet pågick cirka 20 lektionstimmar under sju veckor i årskurs 7.
– Det tog rätt mycket tid i anspråk och andra NO-ämnen blev kanske lite lidande. Men vi bedömde att det var värt det just för att få prova ut ett sådant här projekt, säger Nicklas Bengtsson.
Är det någonting som ni i backspegeln ser att ni kunde ha gjort på annat sätt?
– Om vi går vidare med liknande projekt kommer vi göra det i mindre skala. Man kan göra mindre modeller och mindre avancerade konstruktioner, men ändå ha ett tekniskt system. Det behöver inte vara en avancerad bro, man kan få med flera moment även på andra sätt. Det kan till exempel vara en bom som ska öppnas och stängas, säger han.
LÄS ÄVEN
Så tar Maria tekniken till nya höjder
Charlottas forskning ska lyfta teknikämnet
Elevinflytande ”Känner de att de inte förstår stänger de av.”
Debatt Matteläraren: ”Upplever en ökad tilltro till sin matematiska förmåga”.
Reportage Matteläraren: Jag kan sitta med en elev tills den förstår.
Läraryrket NO- och matteläraren: ”Roligt, varierande, tungt, spännande.”
Forskning Forskaren: Eleverna testar sig fram på samma sätt som ingenjörer gör.
Lektionstipset NO-läraren: ”En enkel metod som inte är så tidskrävande”.
Forskning Forskaren: Noggranna förberedelser av lektionen har störst effekt på elevernas lärande.
Forskning Forskaren: ”Lärarens roll blir extremt viktig.”
Forskning Forskaren: Grunden för att ge eleverna tydlig och relevant undervisning.
Debatt Matematikläraren: ”Det krossar mitt hjärta”.
Forskning Ny studie: Effekterna tydligast i matematik.
Debatt Gymnasieläraren: Så brister grundskolans matematikundervisning
Debatt ”Tro på elevernas förmåga att själva nå insikt.”
Forskning Forskaren: Blir svårare att använda sitt arbetsminne effektivt.
Forskning Forskaren: Gradvis breddar eleverna sin förståelse för teknik.
Forskning ”Det är anmärkningsvärt.”
Pedagogiska tips Matteläraren: ”Det är extremt effektivt.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika Matteläraren: Varför kan de inte delas upp på flera dagar?
Reportage Matteläraren om satsningen: ”Den bästa idé jag kommit på.”
Debatt Matematikprofessorn: ”Vad ska de göra? Ta sig i kragen?”
Matematik no teknik ”Eleverna visade ett ökat intresse för teknikämnet.”
Lektionstipset ”När de får se, höra och göra själva så får jag med mig många.”
Forskning Forskaren: ”Resultatet ger en inblick i vad som fungerar bra.”
Krönika Matteläraren: Bakom de svarta rubrikerna finns det lärare som saknar förutsättningar.
Debatt ”Matematiken reduceras till mekaniska upprepningar.”
Forskning Forskaren: Elever tar sig an uppgifter som de inte vet direkt hur de ska lösa.
Reportage Matteläraren: Jag upplevde att det gick lättare för eleverna.
Betyg 6 av 10 lyckas inte höja sitt F i matematik.
Undervisning ”Det är med de små laborationerna som vi fångar eleverna.”
Pedagogiska tips Så guidar de sina elever till kloka antibiotikabeslut.
Forskning ”Eleverna utvecklar en djupare förståelse för ämnet.”
Debatt Matteläraren: Modellen ger eleverna en bättre självbild och får dem att växa.
Debatt Matteläraren: Många av mina elever förväntar sig att jag ska lösa uppgifterna åt dem.
Matematik no teknik Matteläraren: Man tar fasta på en ytterst begränsad del av kognitionsforskningen.
Debatt Matteläraren: Galet stor andel vill se någon form av grupperingar.
Forskning Ny studie identifierar flera hinder för metoden.
Lärarpriser Så väcker de elevernas intresse för matematik och naturvetenskap.
Krönika Matteläraren: Risken är att vår fascination leder oss lite fel.
Matematik Två av tre elever negativt inställda till matematik.
Undervisning NO-läraren: ”Jag håller på att fasa ut skriftliga prov”.
Reportage Så får de intensivmatten att fungera i praktiken.
Teknik ”Elever rycker i dörren för att få komma in till lektionen.”
Forskning Forskaren: Vissa elever riskerar att få en orealistisk bild av sin prestation.
Matematik no teknik Skolinspektionen: ”Vi kan inte ge en generell bild av hur det ser ut.”
Matematik no teknik ”Svårt att utveckla sin förmåga att arbeta laborativt om man bara får labba en gång per kurs.”
Forskning Forskaren: De klarar inte av att använda proportionalitet i verkliga sammanhang.
Debatt Debattören: Fokusera på praktiska färdigheter och disciplinära grundkunskaper.
Lärarutbildning ”Jag hade verkligen önskat att få metodik i mina ämnen.”
Krönika Matteläraren om den nya tidens stora utmaningar.