Forskaren: Naturelever är duktiga på att använda AI

Federico Valeri, doktorand med inriktning generativ AI och gymnasieskolan vid Högskolan i Halmstad.
Forskning Många natur- och teknikelever på gymnasiet har bra strategier för hur de använder Chat GPT i skolarbetet, enligt en ny studie. Nu behöver fler lärare lära sig mer om AI-verktyg och vilket stöd de kan vara för eleverna, menar doktoranden bakom studien.
Federico Valeri, doktorand vid Högskolan i Halmstad, har ställt frågor till 450 gymnasieelever om deras erfarenheter av och inställning till AI. Över 62 procent svarar att de har tillräckliga kunskaper för att använda AI som stöd
i sina studier i naturvetenskaps- och teknikämnena.
– Det är anmärkningsvärt, särskilt med tanke på att de flesta hade väldigt liten förståelse för hur AI-modeller egentligen fungerar, säger han.
Elever pekas ut som fuskare
Federico Valeri är bekymrad över de policydiskussioner som förekommer och en utveckling där skolor kan vilja använda AI-detektor för att upptäcka om elever tagit hjälp av den avancerade språkmodellerna.
– Eleverna är kloka, många av dem vet att Chat GPT och liknande verktyg är snabba och pragmatiska hjälpmedel, inte för att generera innehåll utan för att rätta till språkfel som ju inte är det lärarna ska bedöma i naturvetenskapliga arbeten. Nu riskerar de ändå att pekas ut som fuskare bara för att de använt AI för att rätta språket.
Vill att lärarna vågar testa
Den vana och avslappnade inställning till AI som många elever visar har överlag ingen motsvarighet bland lärarna, menar Federico Valeri. Han har inte studerat lärares AI-vanor men hans bild är att många lärare inte ens har provat tekniken och inte riktigt vet vad den innebär.
– Vågar man inte testa är det svårt att veta var gränserna går, säger han.
För att öka lärarnas kunskaper och mod rekommenderar han fortbildning och praktiska workshops på arbetsplatsen. När man provar sig fram tillsammans blir det lättare att se att AI inte kommer att påverka undervisningen så drastiskt som många tror, menar Federico Valeri.
Risk för orättvis bedömning
När den roll AI kan spela i skolan diskuteras är det ofta med fokus på språkämnena, men mindre på matte, fysik, biologi, kemi och teknik, konstaterar Federico Valeri. Med sin avhandling vill han rikta strålkastarljuset även mot de ämnena.
– Som lärare måste man lära sig hantera AI-tekniken annars kommer man inte kunna hantera hur eleverna använder den. De kan leda till orättvis bedömning, eller praktiker som inte främjar elevernas lärande. Här är det viktigt att rektor ger lärarna den tid de behöver för att förkovra sig.
Avhandlingen
Federico Valeris avhandlingsarbete vid Högskolan i Halmstad fokuserar på implikationer av generativ AI i gymnasieskolans STEM-undervisning. Arbetet bygger på enkäter och intervjuer med elever samt workshoppar med lärare.
LÄS ÄVEN
Utspridd repetition ger tydliga resultat i matten
Tre NO-lärare om uteundervisning
Persson: Nationella proven i matte omgärdas av många problem
Sana bjuder in både föräldrar och elever till läxhjälpen
Debatt: Svag teoretisk begåvning är inget övergående fenomen