Källa: Skolverket
Till startsidan
Bodil Lövgren, till vänster, är ordförande i Sveriges matematiklärarförening. Helena Car, till höger, är enhetschef på Skolverket.
Betyg
Flickornas betyg fortsätter att försämras i matematik, visar nya siffror från Skolverket. En grupp som pekas ut är svenskfödda lågpresterande flickor.
– Vi behöver kraftsamla och på djupet komma åt orsakerna, säger Bodil Lövgren, ordförande i Sveriges matematiklärarförening.
Förra året var det första gången sedan A–F-skalan infördes som flickorna hade lägre genomsnittligt betygspoäng i matematik jämfört med pojkarna. Ny statistik från Skolverket visar att flickornas resultat försämrades ytterligare i våras. Totalt hade 13,1 procent av flickorna underkänt, streck eller F, i matematik i årskurs 9 i våras. Och deras genomsnittliga betygspoäng i ämnet har försämrats något till 11,9 – jämfört med pojkarnas 12,1.
Bodil Lövgren, ordförande i Sveriges matematiklärarförening, betonar att det krävs grundläggande förutsättningar för att fler ska lyckas i ämnet.
– Grunden för bra resultat är att eleverna får högkvalitativ matematikundervisning med kompetenta och engagerade lärare. Så ser det inte ut överallt på grund av brist på behöriga lärare, säger Bodil Lövgren.
En rapport från Skolverket visar att flickor har sämre självförtroende när det gäller matematik och att de skattar sin förmåga lägre än pojkar. Totalt 62 procent av flickorna i årskurs 8 uppger att de har dåligt självförtroende i matematik jämfört med 47 procent av pojkarna.
Bodil Lövgren menar att flickorna behöver stärkas genom att erbjudas en breddad syn på ämnet.
– Det handlar om att visa på deras förmåga och att jobba utforskande. Matematik har en tradition av rätt eller fel men vi kan ha matematiska samtal i ett tillåtande klassrumsklimat. Det är väldigt viktigt att variera sin undervisning med att arbeta laborativt, jobba i par och med den viktiga problemlösningen. I dag brister det ofta i taluppfattning.
Källa: Skolverket
Helena Car, enhetschef på Skolverket, berättar att den nedgång vi ser i matematik framför allt beror på att svenskfödda, lågpresterande flickor försämrar sina resultat.
I ett mejl till Ämnesläraren förklarar hon det så här:
– Flickor upplever att de får mindre stöd i skolan och vi ser också i statistiken att det är vanligare att pojkar får särskilda stödinsatser i grundskolan. Vi ser att flickor känner mer stress än pojkar över skolarbetet generellt och att flickors mående har försämrats.
Bodil Lövgren berättar att Sveriges matematiklärarförening med stor oro tagit till sig statistiken att svenskfödda lågpresterande flickor försämrat sina resultat.
– Här behöver vi kraftsamla och på djupet komma åt orsakerna till att den här gruppen presterar sämre i flera ämnen. En del som skolan behöver ta tag i tidigt är psykisk ohälsa, som så klart bidrar till att det är svårare att prestera i allt skolarbete.
Bodil Lövgren betonar att alla behöver stimuleras i matematik. De som har svårt för ämnet, de som är i mitten och de som behöver extra utmaningar.
– För de som har det tufft är det viktigt att jobba med deras självförmåga och självförtroende för att bygga upp en positiv matematisk identitet. Att känna att jag är en matteperson som kan lära mig matematik. En viktig del är även hur samhället ser på matematik. Faktum är att matematik finns i allas vardag.
En utmaning för lärarna är att undervisa i stora heterogena elevgrupper där eleverna behöver stimulans på olika nivåer.
– Vissa elever har behov av mindre grupper. Här måste det finnas bra forskningsstöd om vilka elever som ska vara i mindre grupper och vilka som klarar sig bra i helklass. Självklart ska det även finnas kompetenta lärare i både den stora och lilla gruppen.
Bodil Lövgren känner hopp inför framtiden. En del är en ny läroplan, som har aviserats, med ökat fokus på grundläggande kunskaper i matematik.
– Det är bra att det blir tydligare kursplaner i matematik som visar vad eleven ska kunna. Viktigt är att jobba med progression och att peppa eleven och visa vart den är på väg.
Totalsiffran blir sämre
Den genomsnittliga betygspoängen i matematik för niondeklassarna har fallit från 12,3 till 12,0 de senaste tio åren.
Flickorna rasar mest
Flickornas betygsras ligger bakom förändringen: För tio år sedan, våren 2016, var flickornas genomsnittliga betygspoäng 12,8 i matematik – i våras hade siffran fallit till 11,9.
Pojkarna har höjt sig
Pojkarna har gått i motsatt riktning. 2016 var pojkarnas genomsnittliga betygspoäng 11,8 i matematik – i våras var den 12,1.
Allt fler flickor får F …
Andelen underkända flickor ökar kraftigt i matematik – från 8,9 procent våren 2016 till 13,1 procent våren 2025.
… tvärtom för pojkarna
Andelen underkända pojkar i matematik har under motsvarande tidsperiod minskat från 14,3 procent 2016 till 12,9 procent 2025.
LÄS ÄVEN
Matteresultaten på nationella proven störtdyker – igen
Mattelärare sänker nivån när kunskapsklyftan ökar
Forskning Forskaren: Ta ansvar – eller släpp kravet på att alla ska kunna matte.
Krönika Matteläraren om att skoldebatten hamnat snett: ”Ge oss vettiga ämnesplaner – inte no excuses eller mobilregler”
Forskning ”Kan bidra lika mycket till lärandet.”
Lektionstipset Så enkelt kan du artbestämma växter ute på fältet: ”Ett bra stöd”.
Kursplaner ”Ingen av dem kunde ta på sig uppdraget.”
Forskning Forskaren: Elever markerar sin distans till skolans fostrande normer.
Nationella prov Matteläraren: ”Det blir som ett lotteri.”
Matematik no teknik Ny rapport: Eleverna blir både mer intresserade och får ett starkare självförtroende.
Matematik no teknik Ny rapport: Svårt att motivera och hålla kvar intresset för alla elever samtidigt.
Betyg Nya siffor: ”Utvecklingen är oroande”.
Matematik no teknik Få unga tycker att grundskolans teknikämne är intressant.
Matematik no teknik Utredaren: Utvidgade undervisningstiden kanske ännu inte har fått genomslag.
Krönika Matteläraren: ”Grovplanering? Varför inte följa boken?”
Elevinflytande ”Känner de att de inte förstår stänger de av.”
Debatt Matteläraren: ”Upplever en ökad tilltro till sin matematiska förmåga”.
Reportage Matteläraren: Jag kan sitta med en elev tills den förstår.
Läraryrket NO- och matteläraren: ”Roligt, varierande, tungt, spännande.”
Forskning Forskaren: Eleverna testar sig fram på samma sätt som ingenjörer gör.
Lektionstipset NO-läraren: ”En enkel metod som inte är så tidskrävande”.
Forskning Forskaren: Noggranna förberedelser av lektionen har störst effekt på elevernas lärande.
Forskning Forskaren: ”Lärarens roll blir extremt viktig.”
Forskning Forskaren: Grunden för att ge eleverna tydlig och relevant undervisning.
Debatt Matematikläraren: ”Det krossar mitt hjärta”.
Forskning Ny studie: Effekterna tydligast i matematik.
Debatt Gymnasieläraren: Så brister grundskolans matematikundervisning
Debatt ”Tro på elevernas förmåga att själva nå insikt.”
Forskning Forskaren: Blir svårare att använda sitt arbetsminne effektivt.
Forskning Forskaren: Gradvis breddar eleverna sin förståelse för teknik.
Forskning ”Det är anmärkningsvärt.”
Pedagogiska tips Matteläraren: ”Det är extremt effektivt.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika Matteläraren: Varför kan de inte delas upp på flera dagar?
Reportage Matteläraren om satsningen: ”Den bästa idé jag kommit på.”
Debatt Matematikprofessorn: ”Vad ska de göra? Ta sig i kragen?”
Matematik no teknik ”Eleverna visade ett ökat intresse för teknikämnet.”
Lektionstipset ”När de får se, höra och göra själva så får jag med mig många.”
Forskning Forskaren: ”Resultatet ger en inblick i vad som fungerar bra.”
Krönika Matteläraren: Bakom de svarta rubrikerna finns det lärare som saknar förutsättningar.
Debatt ”Matematiken reduceras till mekaniska upprepningar.”
Forskning Forskaren: Elever tar sig an uppgifter som de inte vet direkt hur de ska lösa.
Reportage Matteläraren: Jag upplevde att det gick lättare för eleverna.
Betyg 6 av 10 lyckas inte höja sitt F i matematik.
Undervisning ”Det är med de små laborationerna som vi fångar eleverna.”
Pedagogiska tips Så guidar de sina elever till kloka antibiotikabeslut.
Forskning ”Eleverna utvecklar en djupare förståelse för ämnet.”
Debatt Matteläraren: Modellen ger eleverna en bättre självbild och får dem att växa.
Debatt Matteläraren: Många av mina elever förväntar sig att jag ska lösa uppgifterna åt dem.
Matematik no teknik Matteläraren: Man tar fasta på en ytterst begränsad del av kognitionsforskningen.
Debatt Matteläraren: Galet stor andel vill se någon form av grupperingar.
Forskning Ny studie identifierar flera hinder för metoden.