Sylve Johansson, lärare i svenska, inleder lektionen. Temat är tal och eleverna på restaurang- och livsmedelsprogrammet ska presentera en meny. Foto: Magnus Andersson
Till startsidan
Reportage Vad betyder confiterad lax? Det är en av många frågor som dyker upp när eleverna har undervisning i svenska och yrkesämnen integrerat. Uppgiften i dag är att presentera en trerätters meny.
Yrkesläraren Pelle Djervf Notklev förbereder ett av borden i restaurangen på Kungsgårdsgymnasiet i Norrköping. Då och då svarar han på frågor från sin kollega Sylve Johansson och eleverna som har lektion i svenska och serveringsämnen.
Vad betyder egentligen späda morötter?
– Det är en liten morot som inte har växt så länge. Den är koncentrerad i smaken och har en crunchig textur, lite som päron. Det är viktigt med olika texturer i en måltid, säger Pelle Djervf Notklev. Eleverna sitter kring runda bord och svenskläraren Sylve Johansson delar ut ett gammalt nationellt prov i svenska som handlar om tal. Temat den gången var ”tid för förändring”.
Talen ni ska öva på i dag har koppling till er kommande yrkeskarriär.
– Men talen ni ska öva på i dag har koppling till er kommande yrkeskarriär. Skriv ett manus utifrån menyn. När ni sedan ska hålla talen om en vecka tänk på kroppsspråk och på att tala tydligt och engagerat. Talet ska vara tre till fyra minuter långt. Ni kan börja med att hälsa välkommen till restaurang Kvarnen och berätta om de olika råvarorna, säger Sylve Johansson till ettorna på restaurang- och livsmedelsprogrammet.
Kungsgårdsgymnasiet satsar på att få mer undervisning ämnesintegrerad. Något som välkommas av de båda lärarna som samverkar på dagens lektion.
Yrkesläraren Pelle Djervf Notklev menar att ämnessamverkan bland annat är tidsbesparande.
Sylve Johansson, lärare i svenska, inleder lektionen. Temat är tal och eleverna på restaurang- och livsmedelsprogrammet ska presentera en meny. Foto: Magnus Andersson
– Om vi kan jobba med två ämnen samtidigt så får eleverna mer tid med svenska och mer tid med mina yrkeskurser. I dag får jag med en del från mina kurser i service och bemötande 1 och servering 1 där eleverna ska presentera mat för gäster. Samtidigt får de undervisning i svenskämnet, säger han.
Pelle Djervf Notklev ser ingen större risk med att något ämne blir hjälpämne och äts upp av ett annat vid ämnesintegrering.
– Nej, vi har också renodlad yrkesundervisning och renodlad svenskundervisning till exempel, säger Pelle Djervf Notklev som har arbetat 14 år som yrkeslärare.
Nu kommer en elev från trean fram till honom och frågar efter blommor till matsalen på nedre plan och en av ettorna visar sin meny. Han har valt att presentera indisk mat.
– Det här blir jag nyfiken på, du måste berätta för gästerna vad karahi-gryta är för något.
Tala tydligt och tänk på kroppsspråket. Läraren Sylve Johansson och Oliver Sundström resonerar kring vad som är viktigt när man möter gästerna. Och Philip Lundberg har tagit plats på restaurangen. Foto: Magnus Andersson
De flesta eleverna har valt att presentera den meny som har delats ut. Det är den så kallade debutantlunchen 2020 som treorna serverade till ettorna på restaurang- och livsmedelsprogrammet. Confiterad lax är ett begrepp som väcker frågor.
– Det är lax som kokas i olja på låg temperatur. Man vinner mycket smak på detta. Fett är ju smakförstärkande. Gott ja. Nyttigt nej, säger Pelle Djervf Notklev och möts av skratt.
Svenskläraren Sylve Johansson tycker att yrkesämnen ger draghjälp till hans ämne.
– Motivationen ökar hos eleverna när vi knyter an till områden om restaurang. Jag kan inom deras yrkesinriktning smyga in viktiga delar som ingår i svenskämnet. Att skriva och hålla tal som vi arbetar med nu fungerar utmärkt här i restaurangen, säger han.
Men hur får du in klassisk litteratur och andra områden?
– Nyligen har vi gått igenom antiken så vi hinner med det också.
Det läser vi när vi enbart har svenska. Men man kan inom många kunskapsområden i svenska koppla till elevernas intresse när det gäller restaurang och livsmedel. Mycket i litteraturen handlar ju om mat och dryck, svarar Sylve Johansson.
Andra ämnen än svenska som yrkesläraren Pelle Djervf Notklev tycker att yrkeskurserna passar bra att samverka med är till exempel engelska och matematik.
Emma Backlund och Oliver Sundström tror att de kan lära sig mer när de har yrkesämnen och andra ämnen integrerat. Foto: Magnus Andersson
– I matlagningskurserna arbetar de ihop med matematik. I mina kurser passar svenska bäst in, säger han.
Eleverna Emma Backlund och Oliver Sundström har så här under första terminen svårt att säga hur de ser på att jobba ämnesintegrerat.
– Jag tror nog att man kan lära sig mer när man blandar in ett mer teoretiskt ämne tillsammans med yrkesämnena. Hittills känns det bra att ha svenska och restaurangämnen. Det blir intressant och roligt, säger Emma Backlund.
Oliver Sundström gillar svenska men tycker att de praktiska ämnena är roligast.
– Talet som vi ska göra till en meny tycker jag är intressant. Visst, det kan vara läskigt att tala inför folk ibland men det brukar lösa sig, säger Oliver Sundström, som har sommarjobbat på en restaurang i Norrköping.
– Då fick jag servera en hel del och gå ut med färdig mat. Då behövde man inte presentera menyn men det är bra att lära sig inför framtiden, säger han inne i köket där de äldre eleverna tillagar dagens lunch.
Debatt Maria Kristoffersson på enheten för samordning på Universitets- och högskolerådet är kritisk till Yrkeslärarens artikel om hur blivande yrkeslärare valideras.
Nyheter När läroböckerna inte höll måttet tog Anders Ohlsson och Sven Larsson saken i egna händer – och började göra sina egna läromedel.
Nyheter Tiktok och byggkollo ska väcka ungas intresse för yrkesprogram. Samtidigt ökar behovet av smalare utbildningar. Men bristen på praktikplatser utmanar utvecklingen.
Krönika Det finns så oändligt många perspektiv att begrunda när det gäller den värld som yrkeselever är på väg ut i.
Lektionstipset Få stylistelever i landet har en salong på skolan. Men på Studio Blanka möter eleverna betalande kunder varje vecka, med höga krav på bemötande och hantverk.
Nyhet Södra Älvsborgs Räddningstjänstförbund ger yrkeselever från tre olika gymnasieskolor grundläggande utbildning i hur man ska agera vid olika typer av olyckor och hur man släcker bränder.Några moment som ingår är ytlivräddning i vatten, hjärt- och lungräddning, sök- och släckteknik samt insats vid trafikolycka.
Tre lärare ”Vad ska jag göra nu?” Hur ofta får du den frågan varje dag? Och vad gör du då? Vi bad tre lärare att svara.
Nyheter Efter tre intensiva tävlingsdagar i danska Herning är årets Yrkes-EM avslutat. Resultatet blev hela 14 medaljer.
Granskning I dag anser 8 av 10 lärare att det är ångestfyllt för många elever att göra muntliga framställningar, enligt Yrkeslärarens granskning.
Nyhet Vilka arbetskläder får eleverna på barn- och fritidsprogrammet när de ska jobba utomhus på förskolan i kyla och regn? Det varierar kraftigt – eftersom riktlinjer saknas.
Nyhet Tolv anställda yrkeslärare får nu gå yrkeslärarutbildningen utan löneavdrag. Lika många ska täcka upp på deras skolor med förhoppningen att lockas till att bli lärare.
Nyhet Yrkeslärarutbildningen har fått mycket kritik. Men yrkeslärare Linda Nygren har framför allt positiva erfarenheter.
Debatt Yrkesprogram är ingen andrahandslösning, skriver Diana Vasiliou på Företagarna.
Forskning Forskaren: Längden på en lektion har stor betydelse för elevernas utveckling av yrkeskunnande. Men tiden har minskat.
Debatt Sjuksköterskor utan lärarutbildning får ofta undervisa blivande undersköterskor medan erfarna yrkeslärare med bakgrund som undersköterska väljs bort, berättar menar Stefani Storm Aspenbrant.
Debatt Upplärning blir betydligt svårare om individen inte har de teoretiska grunderna som krävs, skriver Jesper Hedin Hirasawa på arbetsgivarorganisationen Industriarbetsgivarna.
Nyhet Skillnaderna är stora mellan olika yrkesprogram när det gäller hur många som välja att studera vidare på högskola. På ett par program är det endast två procent som väljer högre studier, visar nya siffror från SCB.
Krönika Riskerar ungas utbildningsval och drömmar att trängas undan? skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
Nyhet Jacob Herbertsson: ”APL i byggbranschen liknar alltmer en provanställning. Många får sluta om de inte anses ha potential.”
Nyhet Antalet ansökningar om att starta yrkesprogram ökar, radikalt.
Nytt program Snart drar frisör- och stylistprogrammet igång. En av inriktningarna är barberare, vars utövare har exploderat de senaste åren.
Reportage På Vallentuna gymnasium kombineras teori och praktik med riktiga klientmöten och PT-licens vid examen.
Forskning Mobiltelefoner är viktiga verktyg för yrkeslärare när de vill koppla ihop arbetsliv och undervisning, visar Sandra Carlsson i en ny avhandling.
Så gjorde vi Det forskas pyttelite om yrkesdidaktik och det finns gigantiska hål att fylla. Orden är yrkeslärarna Mija Janssons och Susanna Holdars, som är mitt uppe i sitt forskningsarbete.
Nyhet Forskaren Ruhi Tyson tycker kvaliteten på yrkeslärarutbildningen är ett underdebatterat område, liksom yrkesläraren Tony Eriksson.
Reportage Stress är oundvikligt i bageri- och konditorbranschen. Att göra saker inom en viss tid vägs in i bedömningen i både examensarbete och yrkesprov.
Panelen Vilken kollega har underlättat din vardag, och vilka kunskaper har du delat med dig av? Vi bad tre lärare att svara.
Krönika Tänk om vi kan komma så långt att företagen skriker om de inte får så många elever på praktik som de hade önskat, skriver Martin Harari Thuresson.
Nyhet Ännu en gång får Praktiska gymnasiet kritik för att inte kunna erbjuda APL-platser till sina elever. Nu ger Skolinspektionen skolan i Täby ett vitesföreläggande på 8,5 miljoner kronor.
Reportage En fjärdedel av eleverna i årskurs ett på bygg- och anläggningsprogrammet på Bråvallagymnasiet är tjejer. Mycket tack vare yrkesmässan.
Krönika Kan en hög grad av elevinflytande bli särskilt problematisk i yrkeslärarens undervisning?skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Yrkesläraren.
Gy25 Fler elever behöver välja yrkesprogram men även olika yrkesutgångar i och med Gy25, betonar Byggföretagen. Men farhågor finns för att lågkonjunkturen kan ge motsatt effekt.
Reportage Det är en del att sätta sig in i men vinsten är att bedömningshysterin minskar. Det är tankar från yrkeslärare och programrektor på Westerlundska gymnasiet, som gör sig redo för Gy25.
Panelen Vad tycker eleverna är svårast? Och hur gör man för att komma framåt? Vi bad tre lärare svara.
Krönika Med en bra relation kan vi hjälpa eleverna att nå längre än vad de själva tror. Det skriver yrkesläraren Emil Karlsson.
Debatt Yrkeslärarna: Stärk yrkeslärarlegitimationens värde genom att införa två sorters yrkeslärartjänster. Lägg sedan till en rejäl löneskillnad, allt för att skapa ett incitament till utbildning.
Företagande Yrkesläraren Isak Strömberg: "Självkänslan ökar hos eleverna när de får äga sin process och skaffa sig inkomster."
Yrkesprogrammen Fler elever lockas till gymnasieskolans yrkesprogram – men för många vill bli säljare och för få siktar mot jobb inom vården, enligt Skolverket.
Lektionstips Ämnesintegrerat arbete gör skolan roligare, tycker eleverna på Malmenskolan i Ludvika. Där är verklighetsnära lärande i fokus.
Fokus Yrkesläraren Fredrik Bergström tycker att man borde lägga mer energi på att få högre måluppfyllelse än att vara ängslig för att elevinflytandet inte är tillräckligt högt.
Legitimation Malmö stad satsar 5 miljoner på att öka andelen behöriga yrkeslärare. Till hösten får obehöriga yrkeslärare chansen att studera vid Linnéuniversitetet med bibehållen lön, medan vikarier från branschen täcker upp.
Legitimation Rektorer värdesätter inte kunskaper i pedagogik vid anställning av yrkeslärare, enligt yrkesläraren Åke Nilsson, som tycker att det är hög tid för förändring.
Fokus I yrkesämnen syftar repetition till att jobba upp ett arbetsflöde. Annars är det omöjligt att lära sig att utföra uppgifter instinktivt, enligt yrkeslärarna Eva Bida och Tommy Larsson.
Forskning Yrkeslärare får inte det specialpedagogiska handlingsstöd som de skulle behöva, visar ny forskning. Men ändå har de blivit skickliga på att utveckla metoder för att stötta elever med särskilda behov.
Betyg De nationella slutproven ska bli frivilliga på yrkesprogram utan högskolebehörighet. Det föreslår betygsutredningen, som vill införa de nya betygen från hösten 2027.
Legitimation Frågan om yrkeslärarlegitimation är högaktuell. Sveriges Lärare vill att det ska bli obligatoriskt, vilket yrkesläraren Peter Muskos håller med om.
Krönika Intentionerna är fantastiska men mina kollegor och jag har redan fått syn på flera svårigheter, skriver krönikören Malin Nyberg om Gy25.
Panelen Vad har du lärt dig under dina år som lärare? Och vad är fortfarande svårt? Vi bad tre lärare svara.
Legitimation Sveriges Lärare vill styrka yrkesläraryrkets attraktionskraft med hjälp av krav på legitimation.
Så gjorde vi Under APL i andra länder är samarbetsförmåga A och O, inte språket, berättar yrkesläraren Eva-Karin Fryklund.