Filip Sundström och Emil Karp funderar på att bygga en betongsoffa. De får råd av sina läare Ulf Lindh och Appiagyei Nt-Karikari.
Till startsidan
Lärarna Ulf Lindh och Appiagyei Nti-Karikari arbetar med Ung Företagsamhet på Nyköpings gymnasium. Några av de unga företagarna ska bygga om lastpallar till utesoffor. Foto: Oskar Omne
Reportage Allt fler elever på yrkesprogram lär sig starta eget. Antalet nya UF-företag är fler än någonsin. Genom att lära sig om företagande får eleverna kunskaper som de kan ha nytta av hela livet, säger Ulf Lindh, yrkeslärare på byggprogrammet på Nyköpings gymnasium.
I många år syntes Ung företagsamhet (UF) nästan bara på de högskoleförberedande programmen. Men inte längre.
Under de gångna tio åren har antalet elever på yrkesprogram som startat UF-företag ökat med nästan 60 procent. På vissa program är ökningen mångdubbelt större. Förra läsåret handlade det om över 12 300 elever.
Nyköpings gymnasium tillhör de skolor som stoltserar med sitt nära samarbete med UF, bland annat på byggprogrammet. I år har ett 20-tal elever, nära halva klassen, valt UF som inriktning i trean.
När vi kommer in i klassrummet under lektionen i företagande och frågar vilka som kan tänka sig att vara med på bild – så svarar UF-läraren före eleverna:
– Var med på bild! Det är bra för er marknadsföring! Visa journalisterna vad ni har för affärsidéer!
UF-läraren heter Appiagyei Nti-Karikari, men alla kallar honom bara Karikari, ”det blir enklare så”. Han undervisar normalt på ekonomiprogrammet och på försäljnings- och serviceprogrammet, men håller också i UF-kurser på andra program.
Han går runt bland eleverna som sitter och klurar på sina företagsplaner. En grupp vill göra dricksglas av returflaskor, en annan vill sy tygpåsar av slitna jeans. En tredje vill göra blomlådor – de har redan ritningar färdiga i blocket - och en fjärde ska bygga utemöbler av begagnade lastpallar.
Den femte gruppen har inga konkreta idéer än.
– Det är inte alldeles lätt att komma igång, säger Appiagyei Nti-Karikari. Det krävs både driv och engagemang. Och sånt kommer inte naturligt för alla.
Han är själv företagsekonom och har drivit eget företag, en perfekt bakgrund som UF-lärare. Flera av de andra yrkeslärarna på skolan har gått nätbaserade kurser hos UF för att kunna vara med och ge stöd när eleverna ska utveckla sina idéer till verkliga företag.
En av dem är byggläraren Ulf Lindh:
– Det är bra att eleverna får en insikt i hur det kan vara att starta ett eget företag, de får prova i liten skala. Men kunskaperna de får kan även vara nyttiga som anställd. De lär sig samarbeta, ta ansvar och utveckla kreativa idéer.
Appiagyei Nti-Karikari har två tvåtimmarspass i veckan med UF-eleverna, men även Ulf Lindh flätar in företagstänket sin undervisning. De har bland annat tittat på filmer och på avsnitt av Draknästet på SVT där blivande företagare får visa upp sig.
– Förhoppningsvis sår vi ett frö hos en del, men självfallet passar det inte alla att starta företag.
Arbetsmarknaden för byggnadsarbetare ser mörk ut de närmaste åren. Kan det vara lättare att starta eget än att få en anställning?
– Knappast, utsikterna att lyckas med ett nytt byggföretag är också rätt dystra.
Ulf Lindh ser snarare att ungdomarna, åtminstone till en början, kan få nytta av sina nyvunna kunskaper när de vill hitta kompletterande försörjning vid sidan av.
– Tack vare UF blir tröskeln att starta lägre, kanske börja med någon mindre verksamhet på helgerna som inte konkurrerar med företaget där man är anställd.
Tanken med ett UF-företag är att man ska få det på fötter under året i trean, börja sälja - och sedan avveckla det vid terminens slut. Men har man fått snurr på affärerna går det självfallet att starta upp det igen efter gymnasiet.
– På byggsidan har vi några firmor i stan som började som UF-företag, framför allt inom måleri där det inte krävs några stora investeringar. Flera har fått hjälp av organisationen Företagarna här i stan som är måna om att stötta allt nyföretagande, säger Ulf Lindh.
När vi träffar eleverna har de ytterligare några veckor på sig att skriva affärsplan, kartlägga tänkbara konkurrenter, undersöka intresset för den planerade produkten och inte minst diskutera prissättning. Därefter ska de delta på en UF-mässa i Eskilstuna och berätta om sina företagsidéer.
Filip Sundström och Emil Karp funderar på att bygga en betongsoffa. De får råd av sina läare Ulf Lindh och Appiagyei Nt-Karikari.
Killarna som ska jobba med lastpallar följer med ut på skolans bakgård där ett antal pallar står uppställda, en perfekt fond för fotografen. William Österberg ger intryck av att vara den mest drivande i gruppen:
– Vi tänker göra om dem till utesoffor. Det bästa är att vi får grundmaterialet gratis, eftersom vi tar pallar som inte används längre. Med mögeltvätt kommer de att bli fina igen. Det enda vi behöver köpa in är dynor.
De har redan tänkt på en bra slogan:
– ”Designa din egen soffa!” Hur låter det?
Kompisen Liam Kemppainen, som är intresserad av marknadsföring, har redan börjat snickra på en hemsida. William och Liam går bägge på inriktningen måleri, medan den tredje eleven bakom affärsidén, David Karlsson, har inriktningen snickeri.
– Det blir främst jag som får sköta själva snickrandet, säger David.
Vad tycker ni om att ha UF på schemat?
William svarar medan de andra nickar i bifall:
– Det är både roligt och nyttigt. Jag vet att några andra tog den här kursen bara för att slippa ett pluggämne till, men jag ser möjligheterna. Det är viktigt att lära sig hur ett företag blir till, även om vi själva inte skulle lyckas med vår egen företagsidé.
Kommer ni in på företagande även i andra ämnen?
– Matte är ju självklart ett viktigt ämne när vi diskuterar utgifter och intäkter. Och på svenskan kan man ju träna på att skriva offerter, att formulera sig väl, svarar William Österberg.
Var ser ni er själva om tio år? Som anställda eller som egenföretagare?
– Jag vill vara målarlärling i tre år, men därefter testar jag gärna vingarna.
William får medhåll från bägge sina kamrater, alla tre har funderat på egenföretagande i framtiden. David Karlsson lägger till ett intressant motiv bakom sin önskan att starta eget efter några år som anställd snickare:
– Jag ser det inte som en ensam grej att starta företag, jag ser det som något man gör tillsammans, man skapar ett slags gemenskap.
När vi återvänder in i lärarrummet stöter vi på den andra byggläraren, Pasqual Jupiter, som hyllar UF-kursen. Och lyfter det som David tog upp:
– Vi har märkt i grupperna att elever som först verkat ointresserade har dragits med i entusiasmen hos sina mer engagerade kamrater. Tack vare UF har vi fått igång elever som varit trögstartade. Det är också ett viktigt resultat.
Antal skolor som erbjuder undervisning i Ung företagsamhet på följande program:
År 2009-2010 År 2022-2023
Bygg 29 99
Fordon 23 76
Handels- och admin 170 172
Naturbruk 52 78
Källa: Ung Företagsamhet
·
·
Debatt Maria Kristoffersson på enheten för samordning på Universitets- och högskolerådet är kritisk till Yrkeslärarens artikel om hur blivande yrkeslärare valideras.
Nyheter När läroböckerna inte höll måttet tog Anders Ohlsson och Sven Larsson saken i egna händer – och började göra sina egna läromedel.
Nyheter Tiktok och byggkollo ska väcka ungas intresse för yrkesprogram. Samtidigt ökar behovet av smalare utbildningar. Men bristen på praktikplatser utmanar utvecklingen.
Krönika Det finns så oändligt många perspektiv att begrunda när det gäller den värld som yrkeselever är på väg ut i.
Lektionstipset Få stylistelever i landet har en salong på skolan. Men på Studio Blanka möter eleverna betalande kunder varje vecka, med höga krav på bemötande och hantverk.
Nyhet Södra Älvsborgs Räddningstjänstförbund ger yrkeselever från tre olika gymnasieskolor grundläggande utbildning i hur man ska agera vid olika typer av olyckor och hur man släcker bränder.Några moment som ingår är ytlivräddning i vatten, hjärt- och lungräddning, sök- och släckteknik samt insats vid trafikolycka.
Tre lärare ”Vad ska jag göra nu?” Hur ofta får du den frågan varje dag? Och vad gör du då? Vi bad tre lärare att svara.
Nyheter Efter tre intensiva tävlingsdagar i danska Herning är årets Yrkes-EM avslutat. Resultatet blev hela 14 medaljer.
Granskning I dag anser 8 av 10 lärare att det är ångestfyllt för många elever att göra muntliga framställningar, enligt Yrkeslärarens granskning.
Nyhet Vilka arbetskläder får eleverna på barn- och fritidsprogrammet när de ska jobba utomhus på förskolan i kyla och regn? Det varierar kraftigt – eftersom riktlinjer saknas.
Nyhet Tolv anställda yrkeslärare får nu gå yrkeslärarutbildningen utan löneavdrag. Lika många ska täcka upp på deras skolor med förhoppningen att lockas till att bli lärare.
Nyhet Yrkeslärarutbildningen har fått mycket kritik. Men yrkeslärare Linda Nygren har framför allt positiva erfarenheter.
Debatt Yrkesprogram är ingen andrahandslösning, skriver Diana Vasiliou på Företagarna.
Forskning Forskaren: Längden på en lektion har stor betydelse för elevernas utveckling av yrkeskunnande. Men tiden har minskat.
Debatt Sjuksköterskor utan lärarutbildning får ofta undervisa blivande undersköterskor medan erfarna yrkeslärare med bakgrund som undersköterska väljs bort, berättar menar Stefani Storm Aspenbrant.
Debatt Upplärning blir betydligt svårare om individen inte har de teoretiska grunderna som krävs, skriver Jesper Hedin Hirasawa på arbetsgivarorganisationen Industriarbetsgivarna.
Nyhet Skillnaderna är stora mellan olika yrkesprogram när det gäller hur många som välja att studera vidare på högskola. På ett par program är det endast två procent som väljer högre studier, visar nya siffror från SCB.
Krönika Riskerar ungas utbildningsval och drömmar att trängas undan? skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
Nyhet Jacob Herbertsson: ”APL i byggbranschen liknar alltmer en provanställning. Många får sluta om de inte anses ha potential.”
Nyhet Antalet ansökningar om att starta yrkesprogram ökar, radikalt.
Nytt program Snart drar frisör- och stylistprogrammet igång. En av inriktningarna är barberare, vars utövare har exploderat de senaste åren.
Reportage På Vallentuna gymnasium kombineras teori och praktik med riktiga klientmöten och PT-licens vid examen.
Forskning Mobiltelefoner är viktiga verktyg för yrkeslärare när de vill koppla ihop arbetsliv och undervisning, visar Sandra Carlsson i en ny avhandling.
Så gjorde vi Det forskas pyttelite om yrkesdidaktik och det finns gigantiska hål att fylla. Orden är yrkeslärarna Mija Janssons och Susanna Holdars, som är mitt uppe i sitt forskningsarbete.
Nyhet Forskaren Ruhi Tyson tycker kvaliteten på yrkeslärarutbildningen är ett underdebatterat område, liksom yrkesläraren Tony Eriksson.
Reportage Stress är oundvikligt i bageri- och konditorbranschen. Att göra saker inom en viss tid vägs in i bedömningen i både examensarbete och yrkesprov.
Panelen Vilken kollega har underlättat din vardag, och vilka kunskaper har du delat med dig av? Vi bad tre lärare att svara.
Krönika Tänk om vi kan komma så långt att företagen skriker om de inte får så många elever på praktik som de hade önskat, skriver Martin Harari Thuresson.
Nyhet Ännu en gång får Praktiska gymnasiet kritik för att inte kunna erbjuda APL-platser till sina elever. Nu ger Skolinspektionen skolan i Täby ett vitesföreläggande på 8,5 miljoner kronor.
Reportage En fjärdedel av eleverna i årskurs ett på bygg- och anläggningsprogrammet på Bråvallagymnasiet är tjejer. Mycket tack vare yrkesmässan.
Krönika Kan en hög grad av elevinflytande bli särskilt problematisk i yrkeslärarens undervisning?skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Yrkesläraren.
Gy25 Fler elever behöver välja yrkesprogram men även olika yrkesutgångar i och med Gy25, betonar Byggföretagen. Men farhågor finns för att lågkonjunkturen kan ge motsatt effekt.
Reportage Det är en del att sätta sig in i men vinsten är att bedömningshysterin minskar. Det är tankar från yrkeslärare och programrektor på Westerlundska gymnasiet, som gör sig redo för Gy25.
Panelen Vad tycker eleverna är svårast? Och hur gör man för att komma framåt? Vi bad tre lärare svara.
Krönika Med en bra relation kan vi hjälpa eleverna att nå längre än vad de själva tror. Det skriver yrkesläraren Emil Karlsson.
Debatt Yrkeslärarna: Stärk yrkeslärarlegitimationens värde genom att införa två sorters yrkeslärartjänster. Lägg sedan till en rejäl löneskillnad, allt för att skapa ett incitament till utbildning.
Företagande Yrkesläraren Isak Strömberg: "Självkänslan ökar hos eleverna när de får äga sin process och skaffa sig inkomster."
Yrkesprogrammen Fler elever lockas till gymnasieskolans yrkesprogram – men för många vill bli säljare och för få siktar mot jobb inom vården, enligt Skolverket.
Lektionstips Ämnesintegrerat arbete gör skolan roligare, tycker eleverna på Malmenskolan i Ludvika. Där är verklighetsnära lärande i fokus.
Fokus Yrkesläraren Fredrik Bergström tycker att man borde lägga mer energi på att få högre måluppfyllelse än att vara ängslig för att elevinflytandet inte är tillräckligt högt.
Legitimation Malmö stad satsar 5 miljoner på att öka andelen behöriga yrkeslärare. Till hösten får obehöriga yrkeslärare chansen att studera vid Linnéuniversitetet med bibehållen lön, medan vikarier från branschen täcker upp.
Legitimation Rektorer värdesätter inte kunskaper i pedagogik vid anställning av yrkeslärare, enligt yrkesläraren Åke Nilsson, som tycker att det är hög tid för förändring.
Fokus I yrkesämnen syftar repetition till att jobba upp ett arbetsflöde. Annars är det omöjligt att lära sig att utföra uppgifter instinktivt, enligt yrkeslärarna Eva Bida och Tommy Larsson.
Forskning Yrkeslärare får inte det specialpedagogiska handlingsstöd som de skulle behöva, visar ny forskning. Men ändå har de blivit skickliga på att utveckla metoder för att stötta elever med särskilda behov.
Betyg De nationella slutproven ska bli frivilliga på yrkesprogram utan högskolebehörighet. Det föreslår betygsutredningen, som vill införa de nya betygen från hösten 2027.
Legitimation Frågan om yrkeslärarlegitimation är högaktuell. Sveriges Lärare vill att det ska bli obligatoriskt, vilket yrkesläraren Peter Muskos håller med om.
Krönika Intentionerna är fantastiska men mina kollegor och jag har redan fått syn på flera svårigheter, skriver krönikören Malin Nyberg om Gy25.
Panelen Vad har du lärt dig under dina år som lärare? Och vad är fortfarande svårt? Vi bad tre lärare svara.
Legitimation Sveriges Lärare vill styrka yrkesläraryrkets attraktionskraft med hjälp av krav på legitimation.
Så gjorde vi Under APL i andra länder är samarbetsförmåga A och O, inte språket, berättar yrkesläraren Eva-Karin Fryklund.