
Moa Johansson tar examen till sommaren. – Jag vill inte läsa vidare direkt. Jag vill jobba ett tag först, säger hon. Foto: Kristin Karlsson
Reportage
Förändringarna på vård- och omsorgsprogrammet ska införas för att ge en tydligare utbildning till undersköterska. Men lärarna på Citygymnasiet i Västerås menar att pendeln samtidigt slår tillbaka.
– I praktiken kommer eleverna ha möjlighet att utbilda sig till vårdbiträde igen, säger yrkesläraren Eva-Lena Drwiega.
Trots att flera gymnasieskolor och företag huserar i det gamla industrikvarteret i centrala Västerås syns få människor till den här morgonen. De är som uppslukade av det jämngrå diset som omfamnar de pampiga tegelbyggnaderna. Förr i tiden tillverkade företaget Asea elektroteknik på världsnivå i de här lokalerna. Nu används de bland annat som klassrum för blivande undersköterskor. Eva-Lena Drwiega har utbildat inom vård och omsorg i tjugo år och har under höstterminen satt sig in i programförändringar som träder i kraft i juli i år.
– Jag ser verkligen hur pendeln slår tillbaka till hur utbildningen var när vi undervisade enligt 1994 års gymnasiereform. Då fanns det två yrkeskategorier, vårdlärare och lärare i social omsorg.
Det kan vara en möjlighet för elever som av olika anledningar inte klarar alla kurser.
Eva-Lena Drwiega berättar att utbildningen på den tiden var uppdelad mellan studenter som utbildade sig till vårdbiträde och de som ville lära sig mer omvårdnad och som examinerades till undersköterskor. Hon får medhåll av sin kollega Marita Isgren som också ser pendelrörelsen:
– Den riktigt stora förändringen är att studenterna kan bli vårdbiträde igen. Som det var förr i tiden.
– Det kan vara en möjlighet för elever som av olika anledningar inte klarar alla kurser, fyller kollegan Maria Svanberg i.
Ett syfte med förändringarna på vård- och omsorgsprogrammet är att skapa en nationellt sammanhållen utbildning som ger möjlighet att uppnå kompetenskraven för arbete som undersköterska. Något som Socialstyrelsen har föreslagit. Men förändringarna öppnar också för dem som väljer att bli vårdbiträden, menar alltså lärarna i Västerås. Kursen vård och omsorgsarbete 1 och 2 delas upp i två ämnen: social omsorg 1 och 2 samt omvårdnad 1 och 2. Uppdelningen gör det möjligt för de studenter som eventuellt bara klarar den första delen att få examineras som vårdbiträde i stället för undersköterska.
Moa Johansson tar examen till sommaren. – Jag vill inte läsa vidare direkt. Jag vill jobba ett tag först, säger hon. Foto: Kristin Karlsson
– För mig var det bra att jag kunde läsa till vårdbiträde. Det gav mig en möjlighet att jobba och få en bra inblick i yrket. Så småningom läste jag vidare, säger Marita Isgren och berättar att hon nyligen letat efter studentlitteraturen från när hon studerade vårdinriktad komplettering 1988.
– Jag tror faktiskt att vi skulle få användning för mina gamla böcker i höst, skrattar hon.
Trots avsaknaden av solljus denna gråa dag lyckas kollegorna höja energin runt bordet när de ventilerar argumenten för och emot att kunna examineras som vårdbiträde om kunskapskraven för undersköterska inte uppnås.
Det kan både ses som en möjlighet att bli anställningsbar, att få jobb och erfarenhet, men å andra sidan finns det risk att det lönemässigt kan bli en riktig kvinnofälla. Att man tar examen som vårdbiträde och kanske tänker att man ska läsa vidare senare, men blir fast.
Citygymnasiet ligger i det gamla industrikvarteret i Västerås. Förr i tiden hade elektroteknikföretaget Asea delar av sin produktion där. Foto: Kristin Karlsson
– För vårdbiträden, de allra flesta kvinnor, är löneutvecklingen i princip obefintlig, säger Maria Svanberg och upprepar samtidigt argumentet om att det trots allt är en möjlighet för dem som inte klarar av hela gymnasiet:
– Med ett diplom som vårdbiträde kan man komma ut på arbetsmarknaden, få in en fot. Det kan bli en bra start ändå.
Marita Isberg är fackligt aktiv och inser under diskussionens gång att förändringarna kan komma att påverka lönesättningen ute i arbetslivet.
– I dag hamnar vårdbiträden i kategorin ”outbildade med arbetslivserfarenhet” men med nya programmet så är ju ett vårdbiträde inte outbildat. De har ju ett diplom och då borde det bli en annan bedömning i lönesättningen? funderar Marita Isgren.
En som siktar på att fortsätta studera efter gymnasiet är eleven Mohammadissa Hosseini som kommit in i metodrummet.
– Jag vill absolut läsa vidare på universitetet, säger han, men vet inte om han vill plugga till sjuksköterska eller läkare.
Utöver de ämneslagsmöten som lärarna har cirka tre gånger per månad, har förändringarna på vård- och omsorgsprogrammet även diskuterats i den regionala organisationen VOC, vård- och omsorgscollege i Västmanland. Där samarbetar länets arbetsgivare, fackliga företrädare och utbildningsansvariga för att säkra kvalitet och kompetensförsörjning inom vård- och omsorgssektorn.
– Vårdbiträde eller undersköterska. Vården behöver ha kompetens på flera olika plan, säger Marita Isgren.
Maria Svanberg jämför hur sjuksköterskorna får ta över arbetsuppgifter som läkarna inte hinner med.
– I sin tur innebär det att sjuksköterskorna lämnar över arbetsuppgifter till undersköterskorna som också behöver avlastning av vårdbiträden.
Vi ser verkligen det här som en chans att förbättra utbildningen.
Hur förberedda på förändringarna upplever ni att de andra parterna inom VOC är?
– De har fullt upp med att anpassa sig till corona. Hösten 2021 känns avlägsen och de har inte kunnat prioritera det här, tror vi, säger Maria Svanberg.
Har ni hunnit prioritera?
– Under hösten har vi ju satt oss in i förändringarna men det är klart att vi behöver mer tid för att strukturera om kurserna. Som tur är kan vår rektor prioritera bra, så det kommer att ordna sig, säger Maria Svanberg hoppfullt.
Den nya utformningen av vård- och omsorgsprogrammet har totalt sju nya ämnen, där fem gamla har reviderats och fem har upphävts.
Maria Svanberg vet att det kommer att krävas en hel del av lärarna när höstterminen startar. Dels ska de fortsätta att undervisa eleverna i årskurs två och tre på det gamla sättet, dels ska de introducera förstaårseleverna och sig själva i de nya. Foto: Kristin Karlsson
– Det är stora förändringar. Tänk dig att du lägger alla kurser i en enda stor kastrull, rör om och sedan slevar upp på tallrikar, säger Eva-Lena Drwiega och förklarar att Skolverket behållit vissa delar av nuvarande kurserna som blandas med de reviderade och upphävda kursernas ämnessyfte och centrala innehåll. I det nya yrkespaketet för undersköterska finns till exempel kursen etik och människans livsvillkor inte med, men där delar av den kursens innehåll ingår i de nya.
– Det innebär ny kurslitteratur och nytt sätt att tänka, säger Marita Isgren.
Eva-Lena Drwiega minns programändringarna 2011 och menar att det kommer att vara mer arbete än vad man tror.
– Jag tror faktiskt inte att vi förstått hela vidden ännu. Dessutom ska det bli spännande att se om det finns lämplig ny kurslitteratur till hösten, säger Eva-Lena Drwiega med en skämtsam pik om att Marita Isgren antagligen behöver leta djupare i lådorna efter de snart 30 år gamla kursböckerna.
Eva-Lena Drwiega har jobbat som vård- och omsorgslärare i tjugo år och minns tidigare omgörningar av programmet. Foto: Kristin Karlsson
Lärarna har också förstått att de kommer att behöva arbeta parallellt under två års tid. Dels ska de börja undervisa enligt det nya vård- och omsorgsprogrammet, dels ska de fasa ut studenterna på det gamla.
– Till hösten ska vi lära nytt samtidigt som vi också måste leva kvar i det gamla. Det ställer verkligen krav på oss lärare, säger Marita Isgren.
Förändringar och höga krav är en lärares vardag och inget som verkar skrämma någon av lärarna runt bordet. Tvärtom.
– Vi ser verkligen det här som en chans att förbättra utbildningen. Det är verkligen jättespännande, säger Marita Isgren och får medhåll av kollegorna.
– Vi har ju kompetensen, så det känns bra. Samtidigt måste vi verkligen fundera på hur vi ska göra på bästa sätt. Vi vill ju inte bara ta det gamla och stuva om. Det här är ju en chans att förbättra, säger Eva-Lena Drwiega.
Lektionstipset Eleverna tar gymnasiearbetet på största allvar. De vet att branschen kommer till skolan och besiktigar det de har gjort, säger yrkesläraren Jan Stenström.
Reportage Färg, form och försäljning är viktigt att behärska för florister. På S:t Eriks gymnasium har eleverna en butik att öva i.I artikeln kan du se vår film från utbildningen.
Lärmiljö Kvalitet i apl är att alla pratar om vad som ska hända och att det finns en plan. Sedan får lärarna använda vilken metod de vill. Det säger Kristoffer Nilsson på Skolverket.Han berättar även att över 170 000 personer har registrerat sig för Skolverkets handledarutbildning.
Skolpolitik Utbudet av yrkesutbildning för vuxna behöver breddas. En del av lösningen kan bli en ny yrkesskola.
Arbetsmiljö Andelen som söker yrkesprogram behöver öka avsevärt. Behoven är extra stora i vården och industrin.– Ett sätt att öka intresset är att synliggör fördelarna med yrkena, säger Katarina Storm Åsell på Sveriges Kommuner och Regioner.
Skolval För första gången på tio år har andelen elever som går ett yrkesprogram ökat. Men ökningen täcker långt ifrån behovet av yrkesutbildade inom flera branscher.
Pedagogik Ha tydliga genomgångar och skapa turordning. Men det är svårt att hinna med alla när det är praktiska moment och eleverna är 30 stycken. Det är några synpunkter på när alla elever vill ha hjälp samtidigt.
Reportage Sju av tio företag har svårt att rekrytera personal. Det vanligaste hindret är att det saknas sökande med gymnasial yrkesutbildning, visar en undersökning av Svenskt Näringsliv.
Reportage Loggbok, uppföljning och frågor. Så kan man sammanfatta samarbetet under den apl som genomförs vid Agnefrids gymnasium i Malmö. De tre parter som möts ute på arbetsplatsen är yrkesläraren Lars Svensson, handledaren Ali Ibrahim samt deras elever.
Krönika Avgörande för att få ett arbete är många gånger att ha klarat gymnasiet. I skolorna jobbar lärare febrilt med att stötta alla elever att klara målen, skriver Björn Andersson, redaktör fr Yrkesläraren.
Krönika Det är av yttersta vikt att yrkeslärare, oavsett om de har legitimation eller inte, får möjlighet att själva läsa in sig i sina kurser. Det skriver yrkesläraren Fabricio Gatica.
Pedagogik Det är svårt att införa idrottsinriktning på yrkesprogram – de återkommande träningspassen krockar med apl-veckorna. Men det går. Rekarnegymnasiet i Eskilstuna har lyckats få fler elever att kombinera idrottskarriär och yrkeskarriär.
Lektionstipset Kortare tid för varje kurs och man kan komma in direkt på djupare diskussioner om yrket. Det säger yrkesläraren Ammi Vestlund är förändringar nu när hon har börjat undervisa vuxna elever.
Lärmiljö Skolorna märker av det kärva läget för många företag i arbetet med att få ut elever på apl.– Vi förstår att det kan vara svårt att ta emot en elev om man inte vet om man kan erbjuda någon anställning. Men man måste tänka långsiktigt, säger Elin Kebert, expert inom kompetensförsörjning på Byggföretagen.
Debatt Skolan ska enligt läroplanen bidra till att alla elever utvecklar kunskaper och förhållningssätt som främjar entreprenörskap, företagande och innovationstänkande. Denna text är inte förändrad i Gy25. Det skriver Jonas Vig, enhetschef på Skolverket i en replik.
Debatt Yrkesläraren: Vissa elever skulle behöva 10–11 år i grundskolan.
Betyg På ett par yrkesprogram är det nära var tredje elev som inte når examen inom tre år. På andra program är det två av fem, visar siffror från Skolverket. En förklaring kan vara att en del börjar jobba innan examen, kommenterar Katarina Storm Åsell som är utredare på SKR.
Debatt Mer entreprenörskap i grund- och gymnasieskolan kan minska ungas utanförskap och öka deras självledarskap. Men Regeringen och Skolverket ser nu ut att missa ett gyllene läge att öka ungas livsmöjligheter, skriver Tove Jarl, vd på Ung Företagsamhet.
Reportage Fler gymnasieelever än någonsin tidigare driver UF-företag. Och företagandet ökar betydligt på flera yrkesprogram.– Jag hade inte startat eget så snabbt utan UF-året, säger Ida Nordström.
Debatt Det nationella provet som eleverna skriver är inte på något sätt färgat av den yrkesutbildning de läser - det är strikt teoretiskt och tar flera timmar att göra. Det skriver matematikläraren Otto Blomqvist.
Annat För få utbildar sig till yrkeslärare och en stor andel lämnar yrket.– Synen på yrkesutbildning måste förändras och lärosätena behöver bli bättre på att visa betydelsen av att yrkesmänniskor utbildar sig till yrkeslärare, säger forskaren Maria C Johansson.
Yrkesutbildning Centerpartiet: ”Gymnasiet är avgörande för unga.”
Arbetsbelastning Stöttning av ledningen, lagom stora klasser och öronmärkt tid för fortbildning. Det är några faktorer som kan få fler yrkeslärare att stanna kvar i yrket enligt vår panel. Yrkeslärare är den lärargrupp där störst andel lämnar skolan.
Lektionstipset Handledare som ger eleverna trygghet, rimlig resväg och att ta tag i problem tidigt. Det är några faktorer för lyckad apl, menar yrkesläraren Madeleine Forsberg, som gör tio arbetsplatsbesök i veckan.
Skolpolitik Man kommer inte att lyckas om man tvingar in unga i branscher som de inte vill vara i. Det säger Embla Persson, ordförande i Sveriges Elevkårer, om lagändringen kring dimensioneringen av olika gymnasieprogram. Ett sätt att få fler att söka yrkesprogram menar hon är att stärka studie- och yrkesvägledningen.
Krönika Tänk vad med pengar kommunerna öser in i kompetensutveckling som lärarna inte vill ha och som till och med får dem att uppleva "förnedring". Det skriver yrkesläraren Malin Nyberg.
Reportage Antalet nya UF-företag är fler än någonsin på yrkesprogrammen. Genom att lära sig om företagande får eleverna kunskaper som de kan ha nytta av hela livet, säger Ulf Lindh, yrkeslärare på byggprogrammet på Nyköpings gymnasium.
Yrkesutbildning El- och energi samt vård- och omsorgsprogrammet behöver fler platser för att möta behoven på arbetsmarknaden. Tre yrkesprogram behöver däremot minskas i flertalet län, visar en ny rapport från Skolverket.
Pedagogik Hästnäringen har tagit initiativ för att kvalitetssäkra hästgymnasier. En del är legitimerade lärare, som får regelbunden fortbildning.Och det finns gott om jobb i branschen, säger Maria Karlsson, kanslichef på Hästnäringens yrkesnämnd.
Gymnasieskola Andelen sökande till yrkesprogrammen har ökat något det här läsåret. Störst är el – och energiprogrammet medan vård- och omsorgsprogrammet har flest sökande som saknar behörighet, visar nya siffror från Skolverket.
Pedagogik Hon skapar förtroendefulla relationer med sina elever - och bidrar till att eleverna får bättre självförtroende. Därför har Carina Karlsson Flink utsetts till årets yrkeslärare.
Annat Eleverna på Realgymnasiet är garanterade jobb inom hotellbranschen och fordonsbranschen.– Vi har fått dubbelt så många förstahandssökande, berättar Kajsa Englund yrkeslärare på Realgymnasiet i Stockholm.
Yrkesutbildning För svårt att komma in på utbildningar, brist på apl-platser och svårt att få elever till tekniska inriktningar. Det var några hinder som togs upp under ett samtal om yrkesutbildning.
Arbetsmiljöansvar Skolornas yrkesprogram behöver se över risker som elever kan drabbas av och som kan ge livslånga sjukdomar. Det kan vara exponering av kemiska eller att andas in cementdamm.
Lärarbrist Academedia har lanserat en kampanj för att få fler yrkesverksamma att utbilda sig till yrkeslärare. Bland annat medverkar lärare och elever från Praktiska Gymnasiet.
Reportage Elever på Realgymnasiet är garanterade jobb på hotell och i fordonsbranschen. Det är superviktigt för vår kompetensförsörjning att få in människor tidigt, säger Ann Mårder på hotellkedjan Strawberry.
Krönika Att få genuina tack från föräldrar som ser jobbet jag gjort för deras barn är något som ger mig välbehövd energi. Det skriver yrkesläraren Fabricio Gatica.
Arbetsmiljö Tid för kärnuppdraget undervisning. Tre lektioner per dag och det ska finnas tid för reflektion, förberedelser och lunch. Det är yrkeslärares åsikter om hur ett bra schema bör se ut.
Lektionstipset Uppgifter utan slut, quiz och variation mellan att eleverna får jobba själv och i grupp. Det använder den prisbelönade yrkesläraren Martin Harari Thuresson i sin klass.
Annat Frustrationen över att känna sig tvungen att prioritera administrativa ärenden i stället för förberedelser för undervisningen tär sannerligen på en lärares etiska kompass. Det skriver yrkesläraren Therese Blomqvist.
Arbetsbelastning Drygt var fjärde utbildad yrkeslärare jobbar inte längre som lärare. Andelen är högre än för någon annan lärargrupp. Men det är inte lönen som får dem att lämna skolan. – Nej, det är brister i arbetsmiljön, säger yrkesläraren och huvudskyddsombudet Peter Olsson. Många går rentav ner i lön på nya jobbet.
Fortbildning Alla lärare på Djurgymnasiet i Stockholm får 5 000 kronor per år öronmärkta till fortbildning. Ledningen är tydlig med att det är lärarna själva som vet vilken kompetensutveckling de behöver.
Reportage Det sprutar grus när eleverna Lukas Berglind och Linnea Johansson kör varv efter varv på Solvallas anrika travbana. Centralt i deras utbildning på travgymnasiet är att både kunna sköta en häst och att lära sig att träna hästar för travtävlingar.
Budgetpropositionen Satsningar på yrkesvux och yrkeshögskola och ett försök med en ny form av yrkesutbildning på gymnasienivå. Det föreslår regeringen i budgeten för nästa år. Johan Pehrson (L), betonar behovet av yrkesutbildade inom industrin, vården, tågtrafiken och restaurangbranschen.
Sveriges lärare Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén välkomnar att arbetsmarknaden nu får ett större inflytande över utbudet av gymnasieprogram. Men det behövs satsning på vägledning och andra förändringar.
Annat Yrkesprogram är ingen slutstation. Och det är tråkigt att många unga missar möjligheten som en yrkesutbildning ger. Det betonar Elias Larsson, som tillsammans med andra yrkesutbildningsambassadörer har besökt över hundra skolor i år.
Skollagen Skollagen har ändrats så att arbetsmarknadens behov ska vägas in i utbudet av gymnasial utbildning. Nu behöver eleverna vägledas tidigt så att de vet vilka förutsättningar det finns till arbete efter olika program, kommenterar Therese Guovelin på LO.
Elevhälsa Fler gymnasieelever än någonsin tidigare har fått sitt studiebidrag indraget på grund av ogiltig frånvaro. Indraget bidrag är vanligast på fristående skolor.
Lektionstipset Yrkesläraren Sanne Malm-Mark har jobbskuggat lärare och tagit del av hur vården fungerar på Irland. Erfarenheterna kan hon använda i undervisningen. Inte minst när det gäller förståelse för olika kulturer.
Pedagogik Bra med förändringen och statusen på yrkesprogram kanske ökar. Det är några synpunkter på att högskolebehörighet snart ingår som grund på yrkesprogram.