Moa Johansson tar examen till sommaren. – Jag vill inte läsa vidare direkt. Jag vill jobba ett tag först, säger hon. Foto: Kristin Karlsson
Till startsidan
Reportage
Förändringarna på vård- och omsorgsprogrammet ska införas för att ge en tydligare utbildning till undersköterska. Men lärarna på Citygymnasiet i Västerås menar att pendeln samtidigt slår tillbaka.
– I praktiken kommer eleverna ha möjlighet att utbilda sig till vårdbiträde igen, säger yrkesläraren Eva-Lena Drwiega.
Trots att flera gymnasieskolor och företag huserar i det gamla industrikvarteret i centrala Västerås syns få människor till den här morgonen. De är som uppslukade av det jämngrå diset som omfamnar de pampiga tegelbyggnaderna. Förr i tiden tillverkade företaget Asea elektroteknik på världsnivå i de här lokalerna. Nu används de bland annat som klassrum för blivande undersköterskor. Eva-Lena Drwiega har utbildat inom vård och omsorg i tjugo år och har under höstterminen satt sig in i programförändringar som träder i kraft i juli i år.
– Jag ser verkligen hur pendeln slår tillbaka till hur utbildningen var när vi undervisade enligt 1994 års gymnasiereform. Då fanns det två yrkeskategorier, vårdlärare och lärare i social omsorg.
Det kan vara en möjlighet för elever som av olika anledningar inte klarar alla kurser.
Eva-Lena Drwiega berättar att utbildningen på den tiden var uppdelad mellan studenter som utbildade sig till vårdbiträde och de som ville lära sig mer omvårdnad och som examinerades till undersköterskor. Hon får medhåll av sin kollega Marita Isgren som också ser pendelrörelsen:
– Den riktigt stora förändringen är att studenterna kan bli vårdbiträde igen. Som det var förr i tiden.
– Det kan vara en möjlighet för elever som av olika anledningar inte klarar alla kurser, fyller kollegan Maria Svanberg i.
Ett syfte med förändringarna på vård- och omsorgsprogrammet är att skapa en nationellt sammanhållen utbildning som ger möjlighet att uppnå kompetenskraven för arbete som undersköterska. Något som Socialstyrelsen har föreslagit. Men förändringarna öppnar också för dem som väljer att bli vårdbiträden, menar alltså lärarna i Västerås. Kursen vård och omsorgsarbete 1 och 2 delas upp i två ämnen: social omsorg 1 och 2 samt omvårdnad 1 och 2. Uppdelningen gör det möjligt för de studenter som eventuellt bara klarar den första delen att få examineras som vårdbiträde i stället för undersköterska.
Moa Johansson tar examen till sommaren. – Jag vill inte läsa vidare direkt. Jag vill jobba ett tag först, säger hon. Foto: Kristin Karlsson
– För mig var det bra att jag kunde läsa till vårdbiträde. Det gav mig en möjlighet att jobba och få en bra inblick i yrket. Så småningom läste jag vidare, säger Marita Isgren och berättar att hon nyligen letat efter studentlitteraturen från när hon studerade vårdinriktad komplettering 1988.
– Jag tror faktiskt att vi skulle få användning för mina gamla böcker i höst, skrattar hon.
Trots avsaknaden av solljus denna gråa dag lyckas kollegorna höja energin runt bordet när de ventilerar argumenten för och emot att kunna examineras som vårdbiträde om kunskapskraven för undersköterska inte uppnås.
Det kan både ses som en möjlighet att bli anställningsbar, att få jobb och erfarenhet, men å andra sidan finns det risk att det lönemässigt kan bli en riktig kvinnofälla. Att man tar examen som vårdbiträde och kanske tänker att man ska läsa vidare senare, men blir fast.
Citygymnasiet ligger i det gamla industrikvarteret i Västerås. Förr i tiden hade elektroteknikföretaget Asea delar av sin produktion där. Foto: Kristin Karlsson
– För vårdbiträden, de allra flesta kvinnor, är löneutvecklingen i princip obefintlig, säger Maria Svanberg och upprepar samtidigt argumentet om att det trots allt är en möjlighet för dem som inte klarar av hela gymnasiet:
– Med ett diplom som vårdbiträde kan man komma ut på arbetsmarknaden, få in en fot. Det kan bli en bra start ändå.
Marita Isberg är fackligt aktiv och inser under diskussionens gång att förändringarna kan komma att påverka lönesättningen ute i arbetslivet.
– I dag hamnar vårdbiträden i kategorin ”outbildade med arbetslivserfarenhet” men med nya programmet så är ju ett vårdbiträde inte outbildat. De har ju ett diplom och då borde det bli en annan bedömning i lönesättningen? funderar Marita Isgren.
En som siktar på att fortsätta studera efter gymnasiet är eleven Mohammadissa Hosseini som kommit in i metodrummet.
– Jag vill absolut läsa vidare på universitetet, säger han, men vet inte om han vill plugga till sjuksköterska eller läkare.
Utöver de ämneslagsmöten som lärarna har cirka tre gånger per månad, har förändringarna på vård- och omsorgsprogrammet även diskuterats i den regionala organisationen VOC, vård- och omsorgscollege i Västmanland. Där samarbetar länets arbetsgivare, fackliga företrädare och utbildningsansvariga för att säkra kvalitet och kompetensförsörjning inom vård- och omsorgssektorn.
– Vårdbiträde eller undersköterska. Vården behöver ha kompetens på flera olika plan, säger Marita Isgren.
Maria Svanberg jämför hur sjuksköterskorna får ta över arbetsuppgifter som läkarna inte hinner med.
– I sin tur innebär det att sjuksköterskorna lämnar över arbetsuppgifter till undersköterskorna som också behöver avlastning av vårdbiträden.
Vi ser verkligen det här som en chans att förbättra utbildningen.
Hur förberedda på förändringarna upplever ni att de andra parterna inom VOC är?
– De har fullt upp med att anpassa sig till corona. Hösten 2021 känns avlägsen och de har inte kunnat prioritera det här, tror vi, säger Maria Svanberg.
Har ni hunnit prioritera?
– Under hösten har vi ju satt oss in i förändringarna men det är klart att vi behöver mer tid för att strukturera om kurserna. Som tur är kan vår rektor prioritera bra, så det kommer att ordna sig, säger Maria Svanberg hoppfullt.
Den nya utformningen av vård- och omsorgsprogrammet har totalt sju nya ämnen, där fem gamla har reviderats och fem har upphävts.
Maria Svanberg vet att det kommer att krävas en hel del av lärarna när höstterminen startar. Dels ska de fortsätta att undervisa eleverna i årskurs två och tre på det gamla sättet, dels ska de introducera förstaårseleverna och sig själva i de nya. Foto: Kristin Karlsson
– Det är stora förändringar. Tänk dig att du lägger alla kurser i en enda stor kastrull, rör om och sedan slevar upp på tallrikar, säger Eva-Lena Drwiega och förklarar att Skolverket behållit vissa delar av nuvarande kurserna som blandas med de reviderade och upphävda kursernas ämnessyfte och centrala innehåll. I det nya yrkespaketet för undersköterska finns till exempel kursen etik och människans livsvillkor inte med, men där delar av den kursens innehåll ingår i de nya.
– Det innebär ny kurslitteratur och nytt sätt att tänka, säger Marita Isgren.
Eva-Lena Drwiega minns programändringarna 2011 och menar att det kommer att vara mer arbete än vad man tror.
– Jag tror faktiskt inte att vi förstått hela vidden ännu. Dessutom ska det bli spännande att se om det finns lämplig ny kurslitteratur till hösten, säger Eva-Lena Drwiega med en skämtsam pik om att Marita Isgren antagligen behöver leta djupare i lådorna efter de snart 30 år gamla kursböckerna.
Eva-Lena Drwiega har jobbat som vård- och omsorgslärare i tjugo år och minns tidigare omgörningar av programmet. Foto: Kristin Karlsson
Lärarna har också förstått att de kommer att behöva arbeta parallellt under två års tid. Dels ska de börja undervisa enligt det nya vård- och omsorgsprogrammet, dels ska de fasa ut studenterna på det gamla.
– Till hösten ska vi lära nytt samtidigt som vi också måste leva kvar i det gamla. Det ställer verkligen krav på oss lärare, säger Marita Isgren.
Förändringar och höga krav är en lärares vardag och inget som verkar skrämma någon av lärarna runt bordet. Tvärtom.
– Vi ser verkligen det här som en chans att förbättra utbildningen. Det är verkligen jättespännande, säger Marita Isgren och får medhåll av kollegorna.
– Vi har ju kompetensen, så det känns bra. Samtidigt måste vi verkligen fundera på hur vi ska göra på bästa sätt. Vi vill ju inte bara ta det gamla och stuva om. Det här är ju en chans att förbättra, säger Eva-Lena Drwiega.
Debatt Maria Kristoffersson på enheten för samordning på Universitets- och högskolerådet är kritisk till Yrkeslärarens artikel om hur blivande yrkeslärare valideras.
Nyheter Tiktok och byggkollo ska väcka ungas intresse för yrkesprogram. Samtidigt ökar behovet av smalare utbildningar. Men bristen på praktikplatser utmanar utvecklingen.
Krönika Det finns så oändligt många perspektiv att begrunda när det gäller den värld som yrkeselever är på väg ut i.
Tre lärare ”Vad ska jag göra nu?” Hur ofta får du den frågan varje dag? Och vad gör du då? Vi bad tre lärare att svara.
Nyheter Efter tre intensiva tävlingsdagar i danska Herning är årets Yrkes-EM avslutat. Resultatet blev hela 14 medaljer.
Granskning I dag anser 8 av 10 lärare att det är ångestfyllt för många elever att göra muntliga framställningar, enligt Yrkeslärarens granskning.
Nyhet Tolv anställda yrkeslärare får nu gå yrkeslärarutbildningen utan löneavdrag. Lika många ska täcka upp på deras skolor med förhoppningen att lockas till att bli lärare.
Nyhet Yrkeslärarutbildningen har fått mycket kritik. Men yrkeslärare Linda Nygren har framför allt positiva erfarenheter.
Debatt Yrkesprogram är ingen andrahandslösning, skriver Diana Vasiliou på Företagarna.
Forskning Forskaren: Längden på en lektion har stor betydelse för elevernas utveckling av yrkeskunnande. Men tiden har minskat.
Debatt Sjuksköterskor utan lärarutbildning får ofta undervisa blivande undersköterskor medan erfarna yrkeslärare med bakgrund som undersköterska väljs bort, berättar menar Stefani Storm Aspenbrant.
Debatt Upplärning blir betydligt svårare om individen inte har de teoretiska grunderna som krävs, skriver Jesper Hedin Hirasawa på arbetsgivarorganisationen Industriarbetsgivarna.
Nyhet Skillnaderna är stora mellan olika yrkesprogram när det gäller hur många som välja att studera vidare på högskola. På ett par program är det endast två procent som väljer högre studier, visar nya siffror från SCB.
Krönika Riskerar ungas utbildningsval och drömmar att trängas undan? skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
Nyhet Jacob Herbertsson: ”APL i byggbranschen liknar alltmer en provanställning. Många får sluta om de inte anses ha potential.”
Nyhet Antalet ansökningar om att starta yrkesprogram ökar, radikalt.
Nytt program Snart drar frisör- och stylistprogrammet igång. En av inriktningarna är barberare, vars utövare har exploderat de senaste åren.
Reportage På Vallentuna gymnasium kombineras teori och praktik med riktiga klientmöten och PT-licens vid examen.
Forskning Mobiltelefoner är viktiga verktyg för yrkeslärare när de vill koppla ihop arbetsliv och undervisning, visar Sandra Carlsson i en ny avhandling.
Nyhet Forskaren Ruhi Tyson tycker kvaliteten på yrkeslärarutbildningen är ett underdebatterat område, liksom yrkesläraren Tony Eriksson.
Reportage Stress är oundvikligt i bageri- och konditorbranschen. Att göra saker inom en viss tid vägs in i bedömningen i både examensarbete och yrkesprov.
Panelen Vilken kollega har underlättat din vardag, och vilka kunskaper har du delat med dig av? Vi bad tre lärare att svara.
Nyhet Ännu en gång får Praktiska gymnasiet kritik för att inte kunna erbjuda APL-platser till sina elever. Nu ger Skolinspektionen skolan i Täby ett vitesföreläggande på 8,5 miljoner kronor.
Reportage En fjärdedel av eleverna i årskurs ett på bygg- och anläggningsprogrammet på Bråvallagymnasiet är tjejer. Mycket tack vare yrkesmässan.
Krönika Kan en hög grad av elevinflytande bli särskilt problematisk i yrkeslärarens undervisning?skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Yrkesläraren.
Gy25 Fler elever behöver välja yrkesprogram men även olika yrkesutgångar i och med Gy25, betonar Byggföretagen. Men farhågor finns för att lågkonjunkturen kan ge motsatt effekt.
Reportage Det är en del att sätta sig in i men vinsten är att bedömningshysterin minskar. Det är tankar från yrkeslärare och programrektor på Westerlundska gymnasiet, som gör sig redo för Gy25.
Panelen Vad tycker eleverna är svårast? Och hur gör man för att komma framåt? Vi bad tre lärare svara.
Krönika Med en bra relation kan vi hjälpa eleverna att nå längre än vad de själva tror. Det skriver yrkesläraren Emil Karlsson.
Debatt Yrkeslärarna: Stärk yrkeslärarlegitimationens värde genom att införa två sorters yrkeslärartjänster. Lägg sedan till en rejäl löneskillnad, allt för att skapa ett incitament till utbildning.
Företagande Yrkesläraren Isak Strömberg: "Självkänslan ökar hos eleverna när de får äga sin process och skaffa sig inkomster."
Yrkesprogrammen Fler elever lockas till gymnasieskolans yrkesprogram – men för många vill bli säljare och för få siktar mot jobb inom vården, enligt Skolverket.
Lektionstips Ämnesintegrerat arbete gör skolan roligare, tycker eleverna på Malmenskolan i Ludvika. Där är verklighetsnära lärande i fokus.
Fokus Yrkesläraren Fredrik Bergström tycker att man borde lägga mer energi på att få högre måluppfyllelse än att vara ängslig för att elevinflytandet inte är tillräckligt högt.
Fokus I yrkesämnen syftar repetition till att jobba upp ett arbetsflöde. Annars är det omöjligt att lära sig att utföra uppgifter instinktivt, enligt yrkeslärarna Eva Bida och Tommy Larsson.
Forskning Yrkeslärare får inte det specialpedagogiska handlingsstöd som de skulle behöva, visar ny forskning. Men ändå har de blivit skickliga på att utveckla metoder för att stötta elever med särskilda behov.
Betyg De nationella slutproven ska bli frivilliga på yrkesprogram utan högskolebehörighet. Det föreslår betygsutredningen, som vill införa de nya betygen från hösten 2027.
Legitimation Frågan om yrkeslärarlegitimation är högaktuell. Sveriges Lärare vill att det ska bli obligatoriskt, vilket yrkesläraren Peter Muskos håller med om.
Krönika Intentionerna är fantastiska men mina kollegor och jag har redan fått syn på flera svårigheter, skriver krönikören Malin Nyberg om Gy25.
Panelen Vad har du lärt dig under dina år som lärare? Och vad är fortfarande svårt? Vi bad tre lärare svara.
Så gjorde vi Under APL i andra länder är samarbetsförmåga A och O, inte språket, berättar yrkesläraren Eva-Karin Fryklund.
Krönika Från ointresse till att ta egna initiativ. Det är en process som jag tror att många yrkeslärare får uppleva i arbetet med elever.
Yrkesprogrammen Industritekniska programmet kräver målmedvetenhet. Eleverna ska träna sin förmåga att vara kreativ och jobba med av olika typer av utrustning. Dessutom bidrar lärarna med social kompetens, och självförtroende.
Reportage Ett tryggt arbetslag skapar trygghet hos eleverna. Det smittar av sig. Föga förvånande men lättare sagt än gjort. På Finsnickeriet på S:t Eriks gymnasium i Stockholm har man lyckats, och prisats med titeln Årets arbetslag 2024.
Yrkesprogrammen 38 procent av dagens elever vet inte om de kan få högskolebehörighet på yrkesprogrammen eller inte, enligt undersökningen ”Gymnasierapportsval 2024”
Apl Enskilda lärare ska inte behöva vara ansvariga för att ordna APL till yrkeselever, enligt Erik Ehn Blomgren på Sydsvenska Handelskammaren.
Arbetsmarknad Svenskt näringsliv ser ett stort behov av ökad kontakt mellan yrkesprogram, arbetsgivare och de olika branscherna.
Reportage Utan Per stannar Sverige! Så lyder en del i motiveringen för Årets yrkeslärare Per Heed. Han tränar eleverna vid simulatorn för personbilar och tunga lastbilar.
Reportage Forskaren och hantverkaren Ruhi Tyson anser att samhället underskattar värdet av yrkesutbildningar.
Lagarbete På torget i Olofström står nu renen Rudolf och hans släde, skapade av yrkeselever. Projektet har stärkt både yrkesstoltheten och samarbetet bland eleverna.– De har utvecklats enormt, både som individer och i grupp," säger yrkesläraren Jimmy Bengtsson.