Yrkesläraren Alex Olausson är anställd av Arctic paper. Foto: Fredrik Jalhed.
Till startsidan
För en oinvigd kan fabriksmiljön vara omtumlande med dess enorma ytor. Från vänster: Yrkesläraren Alex Olausson och eleverna Anna Hunt Rosén och Neo Claesson. Foto: Fredrik Jalhed.
Reportage Arctic Paper i Munkedal är mer än bara en industri, här finns även en gymnasieskola där eleverna har direkt kontakt med arbetslivets vardag. En av yrkeslärarna är dessutom anställd på företaget, som även betalar hans lärarlön.
Det dunsar, fräser och slamrar. Ljudet från papperstillverkningsmaskinerna tränger sig på trots hörselskydden. Dessutom är det extremt fuktigt och varmt, lite som en het solig sommardag. Inne i kontrollrum ”PM8” mitt i fabriken – pappersmaskin 8 – är det däremot både svalt och tyst. De tre operatörerna på skiftet vakar över skärmarna framför sig, där siffror, diagram och kameraövervakningsbilder visar att papperstillverkningen rullar på som den ska.
Lektioner på industrigolvet ökar elevernas motivation enormt.
För en oinvigd kan fabriksmiljön vara omtumlande med dess enorma ytor och bullrande stora valsar där pappersmassan avvattnas, pressas och torkas för att till sist förpackas och märkas av speciella robotar. Men för eleverna Anna Hunt Rosén, 17 år, och Neo Claesson, 18 år, är ingenting främmande, för dem är tillverkningsverkligheten i fabriken ett återkommande inslag i utbildningen. De går industritekniska programmet.
– Man får en bättre helhetsbild av arbetslivet här än man skulle få på en vanlig gymnasieskola. Det blir väldigt verkligt på det här sättet. Vi kan även göra vår praktik här. Det är som en provanställning eftersom de hela tiden har koll på både vår närvaro och vårt skolarbete. Vi blir färdigpaketerade att gå direkt ner och jobba, säger andraårseleven Anna Hunt Rosén med ett leende.
Yrkesläraren Alex Olausson är anställd av Arctic paper. Foto: Fredrik Jalhed.
Processtekniska gymnasiet i Munkedal är en kommunal skola, förlagd i Arctic Papers lokaler. Företaget är skolans hyresvärd, som dessutom betalar och tillhandahåller en av yrkeslärarna, Alex Olausson. Han arbetar 80 procent som lärare och resterande tid som utbildningssamordnare på företaget.
– Det är en stor fördel att kunna använda Arctic Paper som utbildningsverktyg, att kunna gå ner i fabriken och visa eleverna hur det fungerar i verkligheten. Att ha lektioner på industrigolvet ökar elevernas motivation enormt, säger han.
Därefter tillägger skolans andra yrkeslärare, Emil Andersson, att alla äter i den gemensamma matsalen där eleverna träffar sina blivande chefer och kollegor, de blippar in sig genom grindarna och fostras in i verksamheten.
– Utbildningen är lite som en tre år lång arbetsintervju, säger han.
Alex Olausson betonar att utbildningen inte skulle vara möjlig utan samarbetet med kommunen som står för det traditionellt skolrelaterade, exempelvis läroplan, ämneslärare, syv, skolsköterska, kurator och liknande.
Kan det finnas en risk att era elever blir för nischade, att de bara kommer passa in just hos Arctic Paper?
– Nej, men visst är utbildningen nischad för tillverkningsindustrin, fast det är ett väldigt brett innehåll i utbildningen. Eleverna får en gedigen, bred bas. Nischad blir man först när man kommer ut och jobbar, säger han.
Att eleverna får ta del av det dagliga arbetet på bruket är ett värdefullt inslag i utbildningen. Till höger: Anna Hunt Rosén och Neo Claesson. Foto: Fredrik Jalhed.
Skolan följer läroplanen, där kan ingen påverka. Några orimliga krav på kursupplägget från företagen som ingår i samarbetet kan han heller inte se.
– Skolan följer läroplanen, där kan ingen påverka. Men om en samarbetspartner tycker att de som kommer ut i arbete behöver mer matematikkunskaper exempelvis, ja då försöker vi forma utbildningen så att vi får in mer matematik i de olika momenten. Jag kan faktiskt inte se några nackdelar eller utmaningar med vår utbildning, bara fördelar. Om vi går igenom mer nischade moment tar vi ibland hjälp av våra experter nere i fabriken som delar med sig av sin kunskap och erfarenhet med eleverna. Det är bra, säger Alex Olausson.
– Och jag som har arbetat på Preem innan kan berätta om skillnaderna på de olika arbetsplatserna, inflikar Emil Andersson.
Teknikintresset är det som i första hand får eleverna att söka sig till skolan, inte för att kompisar går här, berättar Alex Olausson. Skolans lärare i svenska och samhällskunskap, Josefina Karlsson, berättar att det ibland kan vara svårt att motivera eleverna till hennes och de andra lärarnas vanliga ämnen.
– Min utmaning är att få dem att förstå varför även våra ämnen är viktiga, och vi försöker integrera det tekniska så mycket det går. Exempelvis får de skriva funktionsbeskrivningar, rutiner och instruktioner kopplat till industrin, säger hon.
Källa: Anders Olausson.
Samarbetet mellan skola, industri och kommun, och sättet det främjar kompetensutvecklingen i regionen, har prisats. Förra vintern kammade de hem priset som årets samverkansföretag på Teknikcolleges rikskonferens, i konkurrens med 3 000 andra företag.
Arctic Paper och Processtekniska gymnasiet gör alltså sitt bästa för att bidra med en del av de processoperatörer som industrin behöver.
Av Svenskt näringslivs rapport ”Tillväxtagenda 2025” framgår att det kommer saknas drygt 230 000 yrkesarbetare år 2040 om inget görs åt saken. De vill att företag och branscher ska få större inflytande över gymnasial utbildning när det gäller innehåll, kvalitet och dimensionering. Men företagen måste också dra sitt strå till stacken påpekar Alex Olausson.
– Ofta förväntas den andra parten att göra mera. Industrin har också ett jobb att göra. Den måste bli bättre på att marknadsföra sig och bjuda in. Företagen vill dessutom ofta ha resultat med en gång, när industrin vill ha personal behöver de det nu direkt, men det funkar inte med snabba lösningar. Det här är ett långsiktigt arbete, förklarar han.
Arctic Paper jobbar aktivt tillsammans med kommunen för att öka intresset för industrin. Företaget deltar på mässor, erbjuder prao-platser och varje år bjuds elever i årskurs 5 in till företaget på besök, även elever i kranskommunerna.
Men det är inte så komplext som man kan tro.
Processtekniska gymnasiet har numera två inriktningar. Inför årskurs två får eleverna välja om de vill lära sig mer för att bli processoperatörer eller arbeta med underhåll som drifttekniker.
Neo Claesson, som går tredje året på utbildningen, tycker att utbildningen passar honom perfekt, och att det finns många fördelar.
– Det är ett bra val med många möjligheter till olika jobb och det är extra bra att få se hur det fungerar på riktigt, säger han.
Han bor i Uddevalla och fick upp ögonen för skolan i Munkedal på högstadiet då de fick ”skugga” olika arbetsplatser och utbildningar. Kurskompisen Anna Hunt Rosén, som bor i Munkedal, hade redan tidigt koll på bruket, bland annat genom vänner till familjen och kompisar som gått på skolan. Hon är en av få tjejer på utbildningen men det stör henne inte.
– Det är en teknikbaserad linje och tjejer kanske tycker att det är mycket att ta in. Men det är inte så komplext som man kan tro, säger hon.
Skolan jobbar aktivt med att öka andelen tjejer, men för närvarande är det bara fyra tjejer av totalt 37 elever. Arbetslöshet är knappast något eleverna behöver oroa sig för. Framtiden ser ljus ut.
– Visserligen finns det inga garantier för arbete, men om eleverna tycker att det är kul och visar framfötterna har de väldigt goda chanser att få jobb. Ungefär hälften av våra cirka 150 operatörer har gått på skolan, precis som jag, säger Alex Olausson.
Debatt Maria Kristoffersson på enheten för samordning på Universitets- och högskolerådet är kritisk till Yrkeslärarens artikel om hur blivande yrkeslärare valideras.
Nyheter När läroböckerna inte höll måttet tog Anders Ohlsson och Sven Larsson saken i egna händer – och började göra sina egna läromedel.
Nyheter Tiktok och byggkollo ska väcka ungas intresse för yrkesprogram. Samtidigt ökar behovet av smalare utbildningar. Men bristen på praktikplatser utmanar utvecklingen.
Krönika Det finns så oändligt många perspektiv att begrunda när det gäller den värld som yrkeselever är på väg ut i.
Lektionstipset Få stylistelever i landet har en salong på skolan. Men på Studio Blanka möter eleverna betalande kunder varje vecka, med höga krav på bemötande och hantverk.
Nyhet Södra Älvsborgs Räddningstjänstförbund ger yrkeselever från tre olika gymnasieskolor grundläggande utbildning i hur man ska agera vid olika typer av olyckor och hur man släcker bränder.Några moment som ingår är ytlivräddning i vatten, hjärt- och lungräddning, sök- och släckteknik samt insats vid trafikolycka.
Tre lärare ”Vad ska jag göra nu?” Hur ofta får du den frågan varje dag? Och vad gör du då? Vi bad tre lärare att svara.
Nyheter Efter tre intensiva tävlingsdagar i danska Herning är årets Yrkes-EM avslutat. Resultatet blev hela 14 medaljer.
Granskning I dag anser 8 av 10 lärare att det är ångestfyllt för många elever att göra muntliga framställningar, enligt Yrkeslärarens granskning.
Nyhet Vilka arbetskläder får eleverna på barn- och fritidsprogrammet när de ska jobba utomhus på förskolan i kyla och regn? Det varierar kraftigt – eftersom riktlinjer saknas.
Nyhet Tolv anställda yrkeslärare får nu gå yrkeslärarutbildningen utan löneavdrag. Lika många ska täcka upp på deras skolor med förhoppningen att lockas till att bli lärare.
Nyhet Yrkeslärarutbildningen har fått mycket kritik. Men yrkeslärare Linda Nygren har framför allt positiva erfarenheter.
Debatt Yrkesprogram är ingen andrahandslösning, skriver Diana Vasiliou på Företagarna.
Forskning Forskaren: Längden på en lektion har stor betydelse för elevernas utveckling av yrkeskunnande. Men tiden har minskat.
Debatt Sjuksköterskor utan lärarutbildning får ofta undervisa blivande undersköterskor medan erfarna yrkeslärare med bakgrund som undersköterska väljs bort, berättar menar Stefani Storm Aspenbrant.
Debatt Upplärning blir betydligt svårare om individen inte har de teoretiska grunderna som krävs, skriver Jesper Hedin Hirasawa på arbetsgivarorganisationen Industriarbetsgivarna.
Nyhet Skillnaderna är stora mellan olika yrkesprogram när det gäller hur många som välja att studera vidare på högskola. På ett par program är det endast två procent som väljer högre studier, visar nya siffror från SCB.
Krönika Riskerar ungas utbildningsval och drömmar att trängas undan? skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
Nyhet Jacob Herbertsson: ”APL i byggbranschen liknar alltmer en provanställning. Många får sluta om de inte anses ha potential.”
Nyhet Antalet ansökningar om att starta yrkesprogram ökar, radikalt.
Nytt program Snart drar frisör- och stylistprogrammet igång. En av inriktningarna är barberare, vars utövare har exploderat de senaste åren.
Reportage På Vallentuna gymnasium kombineras teori och praktik med riktiga klientmöten och PT-licens vid examen.
Forskning Mobiltelefoner är viktiga verktyg för yrkeslärare när de vill koppla ihop arbetsliv och undervisning, visar Sandra Carlsson i en ny avhandling.
Så gjorde vi Det forskas pyttelite om yrkesdidaktik och det finns gigantiska hål att fylla. Orden är yrkeslärarna Mija Janssons och Susanna Holdars, som är mitt uppe i sitt forskningsarbete.
Nyhet Forskaren Ruhi Tyson tycker kvaliteten på yrkeslärarutbildningen är ett underdebatterat område, liksom yrkesläraren Tony Eriksson.
Reportage Stress är oundvikligt i bageri- och konditorbranschen. Att göra saker inom en viss tid vägs in i bedömningen i både examensarbete och yrkesprov.
Panelen Vilken kollega har underlättat din vardag, och vilka kunskaper har du delat med dig av? Vi bad tre lärare att svara.
Krönika Tänk om vi kan komma så långt att företagen skriker om de inte får så många elever på praktik som de hade önskat, skriver Martin Harari Thuresson.
Nyhet Ännu en gång får Praktiska gymnasiet kritik för att inte kunna erbjuda APL-platser till sina elever. Nu ger Skolinspektionen skolan i Täby ett vitesföreläggande på 8,5 miljoner kronor.
Reportage En fjärdedel av eleverna i årskurs ett på bygg- och anläggningsprogrammet på Bråvallagymnasiet är tjejer. Mycket tack vare yrkesmässan.
Krönika Kan en hög grad av elevinflytande bli särskilt problematisk i yrkeslärarens undervisning?skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Yrkesläraren.
Gy25 Fler elever behöver välja yrkesprogram men även olika yrkesutgångar i och med Gy25, betonar Byggföretagen. Men farhågor finns för att lågkonjunkturen kan ge motsatt effekt.
Reportage Det är en del att sätta sig in i men vinsten är att bedömningshysterin minskar. Det är tankar från yrkeslärare och programrektor på Westerlundska gymnasiet, som gör sig redo för Gy25.
Panelen Vad tycker eleverna är svårast? Och hur gör man för att komma framåt? Vi bad tre lärare svara.
Krönika Med en bra relation kan vi hjälpa eleverna att nå längre än vad de själva tror. Det skriver yrkesläraren Emil Karlsson.
Debatt Yrkeslärarna: Stärk yrkeslärarlegitimationens värde genom att införa två sorters yrkeslärartjänster. Lägg sedan till en rejäl löneskillnad, allt för att skapa ett incitament till utbildning.
Företagande Yrkesläraren Isak Strömberg: "Självkänslan ökar hos eleverna när de får äga sin process och skaffa sig inkomster."
Yrkesprogrammen Fler elever lockas till gymnasieskolans yrkesprogram – men för många vill bli säljare och för få siktar mot jobb inom vården, enligt Skolverket.
Lektionstips Ämnesintegrerat arbete gör skolan roligare, tycker eleverna på Malmenskolan i Ludvika. Där är verklighetsnära lärande i fokus.
Fokus Yrkesläraren Fredrik Bergström tycker att man borde lägga mer energi på att få högre måluppfyllelse än att vara ängslig för att elevinflytandet inte är tillräckligt högt.
Legitimation Malmö stad satsar 5 miljoner på att öka andelen behöriga yrkeslärare. Till hösten får obehöriga yrkeslärare chansen att studera vid Linnéuniversitetet med bibehållen lön, medan vikarier från branschen täcker upp.
Legitimation Rektorer värdesätter inte kunskaper i pedagogik vid anställning av yrkeslärare, enligt yrkesläraren Åke Nilsson, som tycker att det är hög tid för förändring.
Fokus I yrkesämnen syftar repetition till att jobba upp ett arbetsflöde. Annars är det omöjligt att lära sig att utföra uppgifter instinktivt, enligt yrkeslärarna Eva Bida och Tommy Larsson.
Forskning Yrkeslärare får inte det specialpedagogiska handlingsstöd som de skulle behöva, visar ny forskning. Men ändå har de blivit skickliga på att utveckla metoder för att stötta elever med särskilda behov.
Betyg De nationella slutproven ska bli frivilliga på yrkesprogram utan högskolebehörighet. Det föreslår betygsutredningen, som vill införa de nya betygen från hösten 2027.
Legitimation Frågan om yrkeslärarlegitimation är högaktuell. Sveriges Lärare vill att det ska bli obligatoriskt, vilket yrkesläraren Peter Muskos håller med om.
Krönika Intentionerna är fantastiska men mina kollegor och jag har redan fått syn på flera svårigheter, skriver krönikören Malin Nyberg om Gy25.
Panelen Vad har du lärt dig under dina år som lärare? Och vad är fortfarande svårt? Vi bad tre lärare svara.
Legitimation Sveriges Lärare vill styrka yrkesläraryrkets attraktionskraft med hjälp av krav på legitimation.
Så gjorde vi Under APL i andra länder är samarbetsförmåga A och O, inte språket, berättar yrkesläraren Eva-Karin Fryklund.