Lina Hellgren och hennes lärare Mattias Mella i plåtverkstaden på Örnsköldsviks gymnasium. Foto: Jonas Forsberg
Till startsidan
Reportage
Från klent intresse till fullt hus. Lärlingsutbildning med lön har varit receptet för det industritekniska programmet i Örnsköldsvik.
– Det fungerar bra men jag måste vara flexibel när tio elever är ute på tio olika företag, säger läraren Mattias Mella.
För tre år sedan inleddes projektet med gymnasial lärlingsanställning på Örnsköldsviks gymnasium. Bakgrunden var bland annat att endast ett fåtal elever sökte industritekniska programmet.
– Programmet var i stort sett nedläggningshotat, berättar yrkesläraren Mattias Mella.
När han började hösten 2016 var det fyra elever på programmet. Skolledning och lärare bildade då en grupp tillsammans med olika företagare för att försöka öka intresset för programmet. De bjöd in industrimagnaten Carl Bennet, som drev frågan om lärlingsanställning. Han kom till skolan tillsammans med representanter från Skolverket.
– Vi hade sedan kort tid på oss att marknadsföra men gjorde ett försök när niorna var på besök. Vi fick fullt intag med 16 elever och vi har haft fullt de senaste tre åren, säger Mattias Mella.
Lönen för gymnasielärlingarna är 92 kronor i timmen för tvåorna och 111 kronor för treorna. Det motsvarar 70 och 85 procent av lägsta lön enligt centrala avtalet.
Mattias Mella tar fram miniräknaren och får snabbt fram vad det motsvarar för månadslöner före skatt. Det blir 10 656 kronor för treorna som är på arbetsplatsförlagt lärande (apl) tre dagar i veckan. Tvåorna är ute på företagen 2 dagar i veckan.
Lina Hellgren och hennes lärare Mattias Mella i plåtverkstaden på Örnsköldsviks gymnasium. Foto: Jonas Forsberg
Finns det en risk att eleverna söker programmet tack vare att man får lön och inte till följd av intresse?
– Nej, när vi intervjuar eleverna så framgår att de har sökt efter intresse. Sen kanske inte alla har det genuina intresset men de kämpar på. Så kan det nog vara oavsett utbildningsform, svarar Mattias Mella.
Det är skolans utbildningskontrakt som styr apl. Om företaget inte matchar den utbildning som utlovas så kan kontraktet brytas.
– Det har aldrig skett. Vi har tät och bra kontakt med företagen. Det har också fungerat bra på apl, som är halva utbildningstiden. Ingen elev har blivit uppsagd under de tre åren. En elev har bytt företag.
När Mattias Mella började som yrkeslärare i Kiruna år 2011 så hade eleverna traditionell apl på 15 veckor. Så omställningen har varit stor för honom att ha lärlingselever.
– Som lärare är det svårt att släppa iväg eleverna och lita på att företagen fixar utbildningen. Så initialt hade vi lärare nog lite skräck men det har fungerat över förväntan.
Han måste tänka mer flexibelt för att hans elevgrupp ska få med alla moment i kurserna.
– Jag kan till exempel ha tio elever som är ute på tio olika företag. Så då får jag lägga upp undervisningen individuellt när de är inne på skolan.
Utbildningen på Örnsköldsviks gymnasium har blivit het sedan de införde lärlingsanställning. Foto: Jonas Forsberg
Inför betygsättningen så har han med sig en del information från trepartssamtalen ute på företagen. Eleverna redovisar också vad de gör via en app.
– Vi ser så klart också vilka kunskaper de fått när de är på skolan för undervisning i mina svetskurser och andra yrkesämnen.
Första året när eleverna är inne på skolan får de bland annat undervisning i tillverkningsunderlag och ritningsläsning, människan i industrin, produktionskunskap, produktionsutrustning, svets grund och datastyrd produktion. Till jul söker de inriktning svets eller CNC.
Eleven Lina Hellgren har sökt CNC och är inne på sitt andra år på industritekniskt program.
– Jag har alltid velat gå en praktisk utbildning så det här passar mig bra.
Att hon får anställning med lön har inte varit avgörande för hennes val.
– De har inte spelat så stor roll. Det viktiga är att vi ska få komma ut på en arbetsplats men visst är det extra bra att vi får lön.
Lina Hellgren är inne på sitt andra år på industritekniskt program. Det viktiga är att hon får vara ute mycket på en arbetsplats. Att få lön känns extra bra. Foto: Jonas Forsberg
Lina Hellgren hoppas att få göra olika moment på sin lärlingsplats.
– Jag vill jobba med CNC och gärna ha en egen maskin. Det är eftertraktat med tjejer i industrin så jag hoppas att bli bra mottagen.
Eleverna kan välja grundläggande högskolebehörighet genom att läsa extra svenska och engelska. De kan också läsa utökat program med 2 800 poäng. Läraren Mattias Mella berättar att nära 30 procent av eleverna läser högskolebehörighet. Det är vanligare på inriktning CNC än på svets.
Lina Hellgren har inte valt högskolebehörigheten.
– Om jag vill ha högskolebehörighet så kan jag läsa in extra engelska och svenska efter gymnasiet. Det roligaste nu är att få vara i verkstaden, säger hon och visar olika moment när vår fotograf kommer till skolan.
Inför valet av lärlingsplats har eleverna skrivit ett cv. Varje företag och varje elev träffas i en slags ”speeddejt” under sju minuter. Företagen får sedan önska tre elever och eleverna tre företag. Totalt samverkar Örnsköldsviks gymnasium med 14 företag inom industrisektorn.
Yrkesläraren Mattias Mella har flera elever som är ute på företag och lär sig olika moment. Då gäller det att lägga upp undervisningen individuellt när de är inne på skolan, säger han. Foto: Jonas Forsberg
Eleverna har ingen garanti att få jobb på det företag där de har sin lärlingsplats men i stort sett alla får jobb, antingen på det företaget eller på ett annat.
– Vi brukar säga att företagen får två års provanställning. Industrin ropar efter folk och det är stora pensionsavgångar. En osäkerhetsfaktor nu är dock hur coronapandemin påverkar företagen, säger Mattias Mella.
Det gäller att vara tydlig med vad skolan förväntar sig av företagen och vad företagen förväntar sig av oss, betonar Mattias Mella. En framgångsfaktor är att skapa en god relation med handledaren. Han besöker varje elev var tredje vecka i genomsnitt.
– Efter ett tag med samma handledare så blir man som en i gänget när man kommer på besök. Om en elev till exempel får stå och kapa balk i tre veckor så är vi tydliga och säger till att det måste vara variation. Men de problemen har vi i stort sett inte längre. Företagen ser det som utbildning och inte som billig arbetskraft. De har varierande schema för elevernas uppgifter. Det känns som att vi har kommit långt, säger Mattias Mella.
Debatt Maria Kristoffersson på enheten för samordning på Universitets- och högskolerådet är kritisk till Yrkeslärarens artikel om hur blivande yrkeslärare valideras.
Nyheter Tiktok och byggkollo ska väcka ungas intresse för yrkesprogram. Samtidigt ökar behovet av smalare utbildningar. Men bristen på praktikplatser utmanar utvecklingen.
Nyhet Tolv anställda yrkeslärare får nu gå yrkeslärarutbildningen utan löneavdrag. Lika många ska täcka upp på deras skolor med förhoppningen att lockas till att bli lärare.
Nyhet Yrkeslärarutbildningen har fått mycket kritik. Men yrkeslärare Linda Nygren har framför allt positiva erfarenheter.
Debatt Yrkesprogram är ingen andrahandslösning, skriver Diana Vasiliou på Företagarna.
Forskning Forskaren: Längden på en lektion har stor betydelse för elevernas utveckling av yrkeskunnande. Men tiden har minskat.
Debatt Sjuksköterskor utan lärarutbildning får ofta undervisa blivande undersköterskor medan erfarna yrkeslärare med bakgrund som undersköterska väljs bort, berättar menar Stefani Storm Aspenbrant.
Debatt Upplärning blir betydligt svårare om individen inte har de teoretiska grunderna som krävs, skriver Jesper Hedin Hirasawa på arbetsgivarorganisationen Industriarbetsgivarna.
Nyhet Skillnaderna är stora mellan olika yrkesprogram när det gäller hur många som välja att studera vidare på högskola. På ett par program är det endast två procent som väljer högre studier, visar nya siffror från SCB.
Krönika Riskerar ungas utbildningsval och drömmar att trängas undan? skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
Nyhet Antalet ansökningar om att starta yrkesprogram ökar, radikalt.
Nytt program Snart drar frisör- och stylistprogrammet igång. En av inriktningarna är barberare, vars utövare har exploderat de senaste åren.
Reportage På Vallentuna gymnasium kombineras teori och praktik med riktiga klientmöten och PT-licens vid examen.
Forskning Mobiltelefoner är viktiga verktyg för yrkeslärare när de vill koppla ihop arbetsliv och undervisning, visar Sandra Carlsson i en ny avhandling.
Nyhet Forskaren Ruhi Tyson tycker kvaliteten på yrkeslärarutbildningen är ett underdebatterat område, liksom yrkesläraren Tony Eriksson.
Reportage Stress är oundvikligt i bageri- och konditorbranschen. Att göra saker inom en viss tid vägs in i bedömningen i både examensarbete och yrkesprov.
Panelen Vilken kollega har underlättat din vardag, och vilka kunskaper har du delat med dig av? Vi bad tre lärare att svara.
Nyhet Ännu en gång får Praktiska gymnasiet kritik för att inte kunna erbjuda APL-platser till sina elever. Nu ger Skolinspektionen skolan i Täby ett vitesföreläggande på 8,5 miljoner kronor.
Reportage En fjärdedel av eleverna i årskurs ett på bygg- och anläggningsprogrammet på Bråvallagymnasiet är tjejer. Mycket tack vare yrkesmässan.
Krönika Kan en hög grad av elevinflytande bli särskilt problematisk i yrkeslärarens undervisning?skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Yrkesläraren.
Gy25 Fler elever behöver välja yrkesprogram men även olika yrkesutgångar i och med Gy25, betonar Byggföretagen. Men farhågor finns för att lågkonjunkturen kan ge motsatt effekt.
Reportage Det är en del att sätta sig in i men vinsten är att bedömningshysterin minskar. Det är tankar från yrkeslärare och programrektor på Westerlundska gymnasiet, som gör sig redo för Gy25.
Panelen Vad tycker eleverna är svårast? Och hur gör man för att komma framåt? Vi bad tre lärare svara.
Krönika Med en bra relation kan vi hjälpa eleverna att nå längre än vad de själva tror. Det skriver yrkesläraren Emil Karlsson.
Debatt Yrkeslärarna: Stärk yrkeslärarlegitimationens värde genom att införa två sorters yrkeslärartjänster. Lägg sedan till en rejäl löneskillnad, allt för att skapa ett incitament till utbildning.
Yrkesprogrammen Fler elever lockas till gymnasieskolans yrkesprogram – men för många vill bli säljare och för få siktar mot jobb inom vården, enligt Skolverket.
Lektionstips Ämnesintegrerat arbete gör skolan roligare, tycker eleverna på Malmenskolan i Ludvika. Där är verklighetsnära lärande i fokus.
Fokus Yrkesläraren Fredrik Bergström tycker att man borde lägga mer energi på att få högre måluppfyllelse än att vara ängslig för att elevinflytandet inte är tillräckligt högt.
Fokus I yrkesämnen syftar repetition till att jobba upp ett arbetsflöde. Annars är det omöjligt att lära sig att utföra uppgifter instinktivt, enligt yrkeslärarna Eva Bida och Tommy Larsson.
Forskning Yrkeslärare får inte det specialpedagogiska handlingsstöd som de skulle behöva, visar ny forskning. Men ändå har de blivit skickliga på att utveckla metoder för att stötta elever med särskilda behov.
Betyg De nationella slutproven ska bli frivilliga på yrkesprogram utan högskolebehörighet. Det föreslår betygsutredningen, som vill införa de nya betygen från hösten 2027.
Legitimation Frågan om yrkeslärarlegitimation är högaktuell. Sveriges Lärare vill att det ska bli obligatoriskt, vilket yrkesläraren Peter Muskos håller med om.
Krönika Intentionerna är fantastiska men mina kollegor och jag har redan fått syn på flera svårigheter, skriver krönikören Malin Nyberg om Gy25.
Panelen Vad har du lärt dig under dina år som lärare? Och vad är fortfarande svårt? Vi bad tre lärare svara.
Så gjorde vi Under APL i andra länder är samarbetsförmåga A och O, inte språket, berättar yrkesläraren Eva-Karin Fryklund.
Krönika Från ointresse till att ta egna initiativ. Det är en process som jag tror att många yrkeslärare får uppleva i arbetet med elever.
Yrkesprogrammen Industritekniska programmet kräver målmedvetenhet. Eleverna ska träna sin förmåga att vara kreativ och jobba med av olika typer av utrustning. Dessutom bidrar lärarna med social kompetens, och självförtroende.
Reportage Ett tryggt arbetslag skapar trygghet hos eleverna. Det smittar av sig. Föga förvånande men lättare sagt än gjort. På Finsnickeriet på S:t Eriks gymnasium i Stockholm har man lyckats, och prisats med titeln Årets arbetslag 2024.
Yrkesprogrammen 38 procent av dagens elever vet inte om de kan få högskolebehörighet på yrkesprogrammen eller inte, enligt undersökningen ”Gymnasierapportsval 2024”
Apl Enskilda lärare ska inte behöva vara ansvariga för att ordna APL till yrkeselever, enligt Erik Ehn Blomgren på Sydsvenska Handelskammaren.
Arbetsmarknad Svenskt näringsliv ser ett stort behov av ökad kontakt mellan yrkesprogram, arbetsgivare och de olika branscherna.
Reportage Utan Per stannar Sverige! Så lyder en del i motiveringen för Årets yrkeslärare Per Heed. Han tränar eleverna vid simulatorn för personbilar och tunga lastbilar.
Reportage Forskaren och hantverkaren Ruhi Tyson anser att samhället underskattar värdet av yrkesutbildningar.
Lagarbete På torget i Olofström står nu renen Rudolf och hans släde, skapade av yrkeselever. Projektet har stärkt både yrkesstoltheten och samarbetet bland eleverna.– De har utvecklats enormt, både som individer och i grupp," säger yrkesläraren Jimmy Bengtsson.
Så gör vi Elevernas svårigheter under APL kan motverkas med goda förberedelser. En lösning kan vara att skolans specialpedagog besöker arbetsplatsen, enligt My Olofsson.
Debatt Den statliga utredningen ”Fler vägar till arbetslivet” har inte kommit en dag för tidigt. Men utredningen dras samtidigt med en del återkommande problem, skriver professorn Alexandru Panican.
Examen Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare, ser ett stort behov av en reglering av planerings- och undervisningstiden för lärare.
Yrkesprogrammen Andelen som söker yrkesprogram har ökat något inför det här läsåret. Men en utmaning är att få fler unga att välja program där det finns gott om jobb.
Nya yrkesprogrammen Det viktigaste är inte att elever kommer in på gymnasiet. Det viktiga är att de kommer ut som anställningsbara och aktiva samhällsmedborgare, säger Kent Andersson.
Debatt Att ersätta yrkesintroduktion med nya yrkesprogram riskerar att få negativa konsekvenser för elever med svåra skolerfarenheter, skriver yrkesläraren Emil Karlsson.