Gabriella Budak och Lukas Ördén har haft apl på förskola. De uppskattar att ha fått komma till samma arbetsplats. Foto: Christopher Hunt
Till startsidan
Reportage
I Rönninge gymnasium får eleverna komma ut tidigt på arbetsplatsförlagt lärande. De återkommer sedan till samma ställe under hela utbildningen.
– Vi har provat många varianter men det här upplägget är bra, säger läraren Malin Nyberg.
Gabriella Budak och Lukas Ördén är på väg till Rönninge gymnasium med en var sin dator under armen. De går sista året på barn- och fritidsprogrammet och ska träffa sin lärare Malin Nyberg. Det är dags att stämma av lite om gymnasiearbetet. Gabriellas handlar om pedagogiska måltider och Lukas har skrivit om utomhuslek.
Många lärare berättar att deras huvudmän inte tar apl på allvar.
Under utbildningen har de haft 18 veckors arbetsplatsförlagt lärande (apl). De har trivts utmärkt och har svårt att komma på något som har varit mindre bra.
Att få en inblick i arbetslivet och att omsätta teori i praktik nämner båda som värdefullt under veckorna på förskolan tillsammans med personal och barn.
– Man har fått en större inblick i konflikthantering som vi har läst om i skolan, säger Lukas Ördén.
– Det är givande att se att alla barn har olika behov. En del har olika funktionsnedsättningar, säger Gabriella Budak.
Gabriella Budak och Lukas Ördén har haft apl på förskola. De uppskattar att ha fått komma till samma arbetsplats. Foto: Christopher Hunt
Rönninge gymnasium har apl-perioden i mitten av terminerna. Tre veckor på hösten och tre på våren i varje årskurs. Malin Nyberg, som är yrkeslärare och apl-samordanare på barn- och fritidsprogrammet, ser stora fördelar med den fördelningen.
– Vi har provat många varianter men det här upplägget tycker vi är bra. Det ger en gedigen utbildning. Vi hinner förbereda eleverna med kunskaper och vad som gäller i yrket som att exempelvis anpassa sig efter arbetstider och andra regler men också att de får med sig de kunskaper som rör apl-uppgifterna för perioden, säger Malin Nyberg.
Efter en apl-period det viktigt att fånga upp vad eleverna har varit med om, betonar hon. Att det blir ett erfarenhetsutbyte i klassrummet.
Det finns också en fördel med att börja tidigt första året med apl.
– Det är lite på darriga ben, som en del elever gör sin första apl, men det fungerar bra. Handledarna stöttar oss i det här. Eleverna får snabbt praktiska erfarenheter som vi kan bygga på i teoretiska resonemang.
Malin Nyberg, lärare på barn- och fritidsprogrammet, ser ett stort värde i att eleverna får reflektera över sina erfarenheter när de kommer från en period med apl. Foto: Christopher Hunt
Eleverna besöker också sin plats i förväg och ibland följer en lärare med om eleven önskar det.
En fördel med tidig apl är också att några elever upptäcker om de har valt fel gymnasieprogram.
Under apl-perioderna är de tre yrkeslärarna på barn- och fritidsprogrammet i stort sett undervisningsfria. Det ger utrymme till flera besök på arbetsplatserna. Ett långt besök med trepartssamtal ingår i varje treveckorsperiod och det blir ofta fler besök utöver det.
– För de elever som behöver mycket stöttning kanske vi åker ut två dagar i veckan. En del elever har svårt att sortera i allt som händer på deras apl-plats. Ibland kan det också uppstå en konflikt mellan eleven och personalen. Då blir vår rektor involverad men det händer sällan.
Ibland kontaktar någon handledare Malin Nyberg för att eleven behöver lite stöttning.
Det är på lite darriga ben, som en del elever gör sin första apl, men det fungerar bra. Handledarna stöttar oss i det här.
– Det kan handla om att bara prata av sig. Det hjälper mycket. Handledarna uppskattar när vi kommer så här spontant för de har ofta fullt upp med sitt uppdrag med stora barngrupper och annat.
I kurser där en stor del innehåller apl så blir trepartssamtalet extra viktigt tillsammans med de uppgifter som eleverna har med sig.
– Det blir lite av ett detektivarbete att på trepartssamtalen översätta det som sägs av handledaren till innehåll i kursen. Eleverna gör verkligen ett kunskapshopp under apl.
Målet är att eleverna ska vara återkommande på en arbetsplats för att lära känna personalgruppen och barnen. Syftet är att det ska öka tryggheten.
– Tidigare försökte vi få till att eleverna skulle vara på olika platser för att ge en bredd. Men vi upplevde att det blev otryggt för eleverna. Att jobba i förskola och skola är väldigt relationsbetingat. Nu när de kommer ut på en ny period kan de bara ta vid då de känner barnen, sin handledare och övrig personal.
Gabriella Budak och Lukas Ördén har merparten av tiden varit på en varsin förskola i Salem men båda har provat på en annan arbetsplats under varsin treveckorsperiod. De har trivts på båda ställena men mest där de varit störst del av tiden.
Gabriella Budak planerar att utbilda sig till förskollärare efter gymnasiet. Foto: Christopher Hunt
– Som jag känner nu vill jag helst arbeta med yngre barn så det har varit bra med ett- till treåringar i Salem. Min plan är också att utbilda mig till förskollärare, säger Gabriella Budak.
– Jag vill jobba inom barnomsorgen. Kanske kan det bli på min apl-plats där jag redan har jobbat lite extra, säger Lukas Ördén och ser nöjd ut på en av bänkarna ute på skolgården.
Varje apl-period har sina ”egna glasögon”, berättar deras lärare. Den första perioden handlar om frågor kring lärmiljön och kursen lärande och utveckling och den andra om konflikthantering och kommunikationskursen.
För att apl ska bli bra gäller det att samtliga inblandade tar sin del av ansvaret, betonar Malin Nyberg. För snart sju år sedan satsade Salems kommun på att utveckla apl genom ett samverkansavtal.
– Kommunen tar nu ett större ansvar och betonar att apl är viktigt. De vill ha det här yrkesprogrammet i kommunen och inser värdet av att i förlängningen kunna anställa våra elever. Innan det här utvecklingsarbetet visste vi inte om man skulle få ut sina elever eller inte. Nu är alla garanterade platser i kommunala skolor och förskolor. Men vi har också elever hos fristående huvudmän.
Malin Nyberg är också anlitad för kurser i att utveckla apl via Skolverket och Stockholms universitet. Då träffar hon yrkeslärare från Mälardalen och Norrland.
– Många lärare berättar att deras huvudmän inte tar apl på allvar. Lärarna måste hålla många lektioner samtidigt med apl-perioderna. Ska arbetet bli bra så måste lärarna ges tid och på samtliga nivåer måste apl tas på allvar. Hinner jag besöka mina elever och får jag ut dem på apl? Det är frågor som tyvärr håller många yrkeslärare vakna på nätterna.
Debatt Maria Kristoffersson på enheten för samordning på Universitets- och högskolerådet är kritisk till Yrkeslärarens artikel om hur blivande yrkeslärare valideras.
Nyheter Tiktok och byggkollo ska väcka ungas intresse för yrkesprogram. Samtidigt ökar behovet av smalare utbildningar. Men bristen på praktikplatser utmanar utvecklingen.
Nyhet Tolv anställda yrkeslärare får nu gå yrkeslärarutbildningen utan löneavdrag. Lika många ska täcka upp på deras skolor med förhoppningen att lockas till att bli lärare.
Nyhet Yrkeslärarutbildningen har fått mycket kritik. Men yrkeslärare Linda Nygren har framför allt positiva erfarenheter.
Debatt Yrkesprogram är ingen andrahandslösning, skriver Diana Vasiliou på Företagarna.
Forskning Forskaren: Längden på en lektion har stor betydelse för elevernas utveckling av yrkeskunnande. Men tiden har minskat.
Debatt Sjuksköterskor utan lärarutbildning får ofta undervisa blivande undersköterskor medan erfarna yrkeslärare med bakgrund som undersköterska väljs bort, berättar menar Stefani Storm Aspenbrant.
Debatt Upplärning blir betydligt svårare om individen inte har de teoretiska grunderna som krävs, skriver Jesper Hedin Hirasawa på arbetsgivarorganisationen Industriarbetsgivarna.
Nyhet Skillnaderna är stora mellan olika yrkesprogram när det gäller hur många som välja att studera vidare på högskola. På ett par program är det endast två procent som väljer högre studier, visar nya siffror från SCB.
Krönika Riskerar ungas utbildningsval och drömmar att trängas undan? skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
Nyhet Antalet ansökningar om att starta yrkesprogram ökar, radikalt.
Nytt program Snart drar frisör- och stylistprogrammet igång. En av inriktningarna är barberare, vars utövare har exploderat de senaste åren.
Reportage På Vallentuna gymnasium kombineras teori och praktik med riktiga klientmöten och PT-licens vid examen.
Forskning Mobiltelefoner är viktiga verktyg för yrkeslärare när de vill koppla ihop arbetsliv och undervisning, visar Sandra Carlsson i en ny avhandling.
Nyhet Forskaren Ruhi Tyson tycker kvaliteten på yrkeslärarutbildningen är ett underdebatterat område, liksom yrkesläraren Tony Eriksson.
Reportage Stress är oundvikligt i bageri- och konditorbranschen. Att göra saker inom en viss tid vägs in i bedömningen i både examensarbete och yrkesprov.
Panelen Vilken kollega har underlättat din vardag, och vilka kunskaper har du delat med dig av? Vi bad tre lärare att svara.
Nyhet Ännu en gång får Praktiska gymnasiet kritik för att inte kunna erbjuda APL-platser till sina elever. Nu ger Skolinspektionen skolan i Täby ett vitesföreläggande på 8,5 miljoner kronor.
Reportage En fjärdedel av eleverna i årskurs ett på bygg- och anläggningsprogrammet på Bråvallagymnasiet är tjejer. Mycket tack vare yrkesmässan.
Krönika Kan en hög grad av elevinflytande bli särskilt problematisk i yrkeslärarens undervisning?skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Yrkesläraren.
Gy25 Fler elever behöver välja yrkesprogram men även olika yrkesutgångar i och med Gy25, betonar Byggföretagen. Men farhågor finns för att lågkonjunkturen kan ge motsatt effekt.
Reportage Det är en del att sätta sig in i men vinsten är att bedömningshysterin minskar. Det är tankar från yrkeslärare och programrektor på Westerlundska gymnasiet, som gör sig redo för Gy25.
Panelen Vad tycker eleverna är svårast? Och hur gör man för att komma framåt? Vi bad tre lärare svara.
Krönika Med en bra relation kan vi hjälpa eleverna att nå längre än vad de själva tror. Det skriver yrkesläraren Emil Karlsson.
Debatt Yrkeslärarna: Stärk yrkeslärarlegitimationens värde genom att införa två sorters yrkeslärartjänster. Lägg sedan till en rejäl löneskillnad, allt för att skapa ett incitament till utbildning.
Yrkesprogrammen Fler elever lockas till gymnasieskolans yrkesprogram – men för många vill bli säljare och för få siktar mot jobb inom vården, enligt Skolverket.
Lektionstips Ämnesintegrerat arbete gör skolan roligare, tycker eleverna på Malmenskolan i Ludvika. Där är verklighetsnära lärande i fokus.
Fokus Yrkesläraren Fredrik Bergström tycker att man borde lägga mer energi på att få högre måluppfyllelse än att vara ängslig för att elevinflytandet inte är tillräckligt högt.
Fokus I yrkesämnen syftar repetition till att jobba upp ett arbetsflöde. Annars är det omöjligt att lära sig att utföra uppgifter instinktivt, enligt yrkeslärarna Eva Bida och Tommy Larsson.
Forskning Yrkeslärare får inte det specialpedagogiska handlingsstöd som de skulle behöva, visar ny forskning. Men ändå har de blivit skickliga på att utveckla metoder för att stötta elever med särskilda behov.
Betyg De nationella slutproven ska bli frivilliga på yrkesprogram utan högskolebehörighet. Det föreslår betygsutredningen, som vill införa de nya betygen från hösten 2027.
Legitimation Frågan om yrkeslärarlegitimation är högaktuell. Sveriges Lärare vill att det ska bli obligatoriskt, vilket yrkesläraren Peter Muskos håller med om.
Krönika Intentionerna är fantastiska men mina kollegor och jag har redan fått syn på flera svårigheter, skriver krönikören Malin Nyberg om Gy25.
Panelen Vad har du lärt dig under dina år som lärare? Och vad är fortfarande svårt? Vi bad tre lärare svara.
Så gjorde vi Under APL i andra länder är samarbetsförmåga A och O, inte språket, berättar yrkesläraren Eva-Karin Fryklund.
Krönika Från ointresse till att ta egna initiativ. Det är en process som jag tror att många yrkeslärare får uppleva i arbetet med elever.
Yrkesprogrammen Industritekniska programmet kräver målmedvetenhet. Eleverna ska träna sin förmåga att vara kreativ och jobba med av olika typer av utrustning. Dessutom bidrar lärarna med social kompetens, och självförtroende.
Reportage Ett tryggt arbetslag skapar trygghet hos eleverna. Det smittar av sig. Föga förvånande men lättare sagt än gjort. På Finsnickeriet på S:t Eriks gymnasium i Stockholm har man lyckats, och prisats med titeln Årets arbetslag 2024.
Yrkesprogrammen 38 procent av dagens elever vet inte om de kan få högskolebehörighet på yrkesprogrammen eller inte, enligt undersökningen ”Gymnasierapportsval 2024”
Apl Enskilda lärare ska inte behöva vara ansvariga för att ordna APL till yrkeselever, enligt Erik Ehn Blomgren på Sydsvenska Handelskammaren.
Arbetsmarknad Svenskt näringsliv ser ett stort behov av ökad kontakt mellan yrkesprogram, arbetsgivare och de olika branscherna.
Reportage Utan Per stannar Sverige! Så lyder en del i motiveringen för Årets yrkeslärare Per Heed. Han tränar eleverna vid simulatorn för personbilar och tunga lastbilar.
Reportage Forskaren och hantverkaren Ruhi Tyson anser att samhället underskattar värdet av yrkesutbildningar.
Lagarbete På torget i Olofström står nu renen Rudolf och hans släde, skapade av yrkeselever. Projektet har stärkt både yrkesstoltheten och samarbetet bland eleverna.– De har utvecklats enormt, både som individer och i grupp," säger yrkesläraren Jimmy Bengtsson.
Så gör vi Elevernas svårigheter under APL kan motverkas med goda förberedelser. En lösning kan vara att skolans specialpedagog besöker arbetsplatsen, enligt My Olofsson.
Debatt Den statliga utredningen ”Fler vägar till arbetslivet” har inte kommit en dag för tidigt. Men utredningen dras samtidigt med en del återkommande problem, skriver professorn Alexandru Panican.
Examen Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare, ser ett stort behov av en reglering av planerings- och undervisningstiden för lärare.
Yrkesprogrammen Andelen som söker yrkesprogram har ökat något inför det här läsåret. Men en utmaning är att få fler unga att välja program där det finns gott om jobb.
Nya yrkesprogrammen Det viktigaste är inte att elever kommer in på gymnasiet. Det viktiga är att de kommer ut som anställningsbara och aktiva samhällsmedborgare, säger Kent Andersson.
Debatt Att ersätta yrkesintroduktion med nya yrkesprogram riskerar att få negativa konsekvenser för elever med svåra skolerfarenheter, skriver yrkesläraren Emil Karlsson.