Ingela Kjellander, lärare på vård- och omsorgsprogrammet arbetar nästan alltid verksamhetsnära. Foto: Fredrik Jalhed.
Till startsidan
Max Ghodrat Husseini är en av tre elever som har deltagit i det verksamhetsnära projektet att skapa VR-filmer. Foto: Fredrik Jalhed.
Reportage Vård- och omsorgseleverna i Mariestad befinner sig ofta mitt i verkligheten. Här jobbar man med verksamhetsnära projekt. Nu senast genom att spela in stadspromenader för dementa personer, i 3D-format.
Hej Lasse, säger vård- och omsorgseleven Max Ghodrat Husseini försiktigt när vi kommer till äldreboendet Mariegärde i Mariestad, och lägger handen på hans axel.
Lasse är dement och en av de boende som Max Ghodrat Husseini har träffat när han extrajobbat på Mariegärde.
I dag ska Lasse få prova VR-glasögon och se filmer som Max Ghodrat Husseini och hans två klasskamrater på Vadsbogymnasiet har spelat in.
Lärarna på vård- och omsorgsgymnasiet arbetar ofta verksamhetsnära och det här är ett av många projekt som eleverna har deltagit i. Den här gången har de samarbetat med äldreboende och kommunens digitaliseringsstrateger. Elever i årskurs två har fått 3D-filma olika platser runt om i staden, där många av äldreboendets boende har spenderat sina liv. Filmerna utspelar sig bland annat i Domkyrkan, hamnen och i Gamla stan.
Ingela Kjellander, lärare på vård- och omsorgsprogrammet arbetar nästan alltid verksamhetsnära. Foto: Fredrik Jalhed.
Läraren Ingela Kjellander frågar Lasse om han vet varför han har fått besök och vad de ska göra i dag? Han har testat VR-glasögonen förut, kanske minns han?
Nej, blir svaret.
– Men jag är med på allt, så länge det inte gör ont, säger han och ler.
Innan vi träffar Lasse berättar Max Ghodrat Husseini att han tycker att det här arbetet har känts väldigt meningsfullt. Klasskamraten Tindra Åkerström nickar. Hon har också varit delaktig. Precis som Selma Åhlén som inte kunde vara med i dag.
– Syftet med filmerna är att få de äldre att känna sig delaktiga i världen utanför. Kanske flera känner igen samma saker och då blir det som ett samtalsämne, säger Tindra Åkerström.
Tindra Åkerström VR-filmade i Mariestads domkyrka.
Tanken är inte att de inspelade VR-filmerna ska ersätta utomhusvistelser.
– I bästa fall kan det hjälpa dem att få tillbaka gamla minnen. Många har bott i Mariestad i hela sitt liv. Nu kan de inte gå och då kan de få uppleva de här platserna ändå, säger Max Ghodrat Husseini.
En viktig del i det hela är att personalen samtalar med de boende efteråt, att man tillsammans pratar och reflekterar över det man har sett, förklarar Tindra Åkerström.
Vår utbildning handlar mycket om bemötande. Att vara ute i verksamheterna kan även bidra till självständighet.
Åter till Lasse som sitter i sin rullstol och precis har fått hjälp med att sätta på sig VR-glasögonen. I dag ska han få gå upp i kyrktornet, steg för steg i en slingrig trappa, nästintill svindlande. I slutet av filmen möts man av den öppna och ljusa utsikten över staden. Och Lasse rör sig lite fram och tillbaka när han följer med upp i tornet.
– Känner du igen dig? frågar Ingela Kjellander.
Det gör han inte, visar det sig. När han tagit av sig VR-glasögonen ställer hon frågan om vilken plats han skulle vilja uppleva i de VR-glasögon han har på sig.
– Du är gammal jägare och har suttit i många jakttorn. Dina ben fungerar ju inte riktigt – tänk om du skulle kunna sitta i ett jakttorn och uppleva det ändå? På så vis skulle skogen komma till dig.
Lasse nickar och ler igenkännande. Den idén tilltalar honom. Sedan får han se ytterligare en film – en professionell VR-film – och ge sig ut på savannen och möta elefanter.
Jonny Samuelsson, till vänster, är digitaliseringsstrateg inom vården i Mariestad kommun. Den här typen av VR-teknik växer hela tiden, berättar han. Foto: Fredrik Jalhed.
Max Ghodrat Husseini berättar om första gången de visade sina filmer på vårdhemmet. Det blev en succé.
– Då var det en man som föreslog att vi skulle spela in en film inifrån hytten av en lastbil. Han var lastbilsförare och skulle gärna uppleva det igen.
Ingela Kjellander poängterar att det skolan har bidragit med i det här projektet är elever, och att initiativet kom från kommunen. Maja Ohlsson, digitaliseringsstrateg med inriktning skola, har stöttat eleverna i arbetet, visat dem hur man filmar och stått för redigeringen.
Jonny Samuelsson är digitaliseringsstrateg inom vården. Han berättar att tekniken fortfarande är ganska ny inom det här användningsområdet, och att forskning i Lund har visat att den är framgångsrik, precis som i det här projektet.
– Ja, det här har varit ett pilotprojekt. Nu ska vi spika det hela vägen. Det optimala vore om anhöriga skulle kunna göra egna VR-filmer från dop, bröllop och högtider.
När Ingela Kjellanders och hennes kollega Ann-Charlotte Sandsjö arbetar verksamhetsnära är ambitionen att skapa en förståelse för äldre generationer och låta eleverna uppleva verkligheten i den värld de ska ut i.
– Hela vår utbildning handlar ju mycket om kommunikation och bemötande. Och att vara ute i verksamheterna kan även bidra till en självständighet hos eleverna.
Under arbetet med VR-projektet fick eleverna reflektera över betydelsen av minnen, vad äldre kan vara intresserade av och hur man förhåller sig till en person som har förlorat sitt minne, och ofta andra funktioner.
Det här arbetssättet är väldigt lärorikt, anser Ingela Kjellander.
– Det är ju en sak att läsa i böcker, en annan sak att vara ute i verkligheten. Demens är den tyngsta delen för våra elever att komma ut till. Personer med demens kan reagera olika och då får man lära sig att bemöta det i stunden säger hon.
Våga testa, trots att det kan kännas arbetskrävande, och inte börja med att analysera allt i minsta detalj.
Hennes råd till yrkeslärare som vill jobba verksamhetsnära är att våga testa, trots att det kan kännas arbetskrävande, och inte börja med att analysera allt i minsta detalj. Dessutom kan man bygga in det kunskapsinnehåll som projekten ger även i andra kurser.
Ann-Charlotte Sandsjö har hållit i många verksamhetsnära projekt.
– Jag tycker att det är värt att göra det här eftersom eleverna lär sig så mycket på vägen, även om det ibland inte blir precis som man hade planerat.
Sedan berättar läraren Ann-Charlotte Sandsjö att även eleverna kan behöva vara införstådda med att projekt av det här slaget inte måste gå ”perfekt”. Ett av hennes eget favoritprojekt är samarbetet med kommunens dagliga verksamhet Ankaret,
för personer med intellektuell funktionsnedsättning.
– Då arbetade eleverna i grupp och fick träffa personalen på Ankaret för att få information om den grupp som de hade blivit tilldelade att jobba med. Sedan fick de fundera över vilken aktivitet de skulle genomföra med deltagarna, säger Ann-Charlotte Sandsjö.
Själva utmaningen var att anpassa aktiviteterna och hitta en nivå som passade den grupp de skulle ansvara för. Vissa sjöng karaoke eller körde femkamp, andra bakade, dekorerade pepparkakor eller spelade innebandy. Sedan avslutar varje grupp arbetet med att rapportera skriftligt, i någon form, säger hon och fortsätter:
– Något eleverna brukar inse när de jobbar med personer med intellektuell funktionsnedsättning är hur tydlig man måste vara i instruktioner och kommunikation.
Ingela Kjellander berättar att deras projektarbeten är ett sätt att hålla undervisningen à jour och verklighetsanknuten. Och att det här är det de brinner för.
– Vi vill hela tiden utvecklas. Vi vill bli bra, säger Ingela Kjellander.
Debatt Maria Kristoffersson på enheten för samordning på Universitets- och högskolerådet är kritisk till Yrkeslärarens artikel om hur blivande yrkeslärare valideras.
Nyheter Tiktok och byggkollo ska väcka ungas intresse för yrkesprogram. Samtidigt ökar behovet av smalare utbildningar. Men bristen på praktikplatser utmanar utvecklingen.
Nyhet Tolv anställda yrkeslärare får nu gå yrkeslärarutbildningen utan löneavdrag. Lika många ska täcka upp på deras skolor med förhoppningen att lockas till att bli lärare.
Nyhet Yrkeslärarutbildningen har fått mycket kritik. Men yrkeslärare Linda Nygren har framför allt positiva erfarenheter.
Debatt Yrkesprogram är ingen andrahandslösning, skriver Diana Vasiliou på Företagarna.
Forskning Forskaren: Längden på en lektion har stor betydelse för elevernas utveckling av yrkeskunnande. Men tiden har minskat.
Debatt Sjuksköterskor utan lärarutbildning får ofta undervisa blivande undersköterskor medan erfarna yrkeslärare med bakgrund som undersköterska väljs bort, berättar menar Stefani Storm Aspenbrant.
Debatt Upplärning blir betydligt svårare om individen inte har de teoretiska grunderna som krävs, skriver Jesper Hedin Hirasawa på arbetsgivarorganisationen Industriarbetsgivarna.
Nyhet Skillnaderna är stora mellan olika yrkesprogram när det gäller hur många som välja att studera vidare på högskola. På ett par program är det endast två procent som väljer högre studier, visar nya siffror från SCB.
Krönika Riskerar ungas utbildningsval och drömmar att trängas undan? skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
Nyhet Antalet ansökningar om att starta yrkesprogram ökar, radikalt.
Nytt program Snart drar frisör- och stylistprogrammet igång. En av inriktningarna är barberare, vars utövare har exploderat de senaste åren.
Reportage På Vallentuna gymnasium kombineras teori och praktik med riktiga klientmöten och PT-licens vid examen.
Forskning Mobiltelefoner är viktiga verktyg för yrkeslärare när de vill koppla ihop arbetsliv och undervisning, visar Sandra Carlsson i en ny avhandling.
Nyhet Forskaren Ruhi Tyson tycker kvaliteten på yrkeslärarutbildningen är ett underdebatterat område, liksom yrkesläraren Tony Eriksson.
Reportage Stress är oundvikligt i bageri- och konditorbranschen. Att göra saker inom en viss tid vägs in i bedömningen i både examensarbete och yrkesprov.
Panelen Vilken kollega har underlättat din vardag, och vilka kunskaper har du delat med dig av? Vi bad tre lärare att svara.
Nyhet Ännu en gång får Praktiska gymnasiet kritik för att inte kunna erbjuda APL-platser till sina elever. Nu ger Skolinspektionen skolan i Täby ett vitesföreläggande på 8,5 miljoner kronor.
Reportage En fjärdedel av eleverna i årskurs ett på bygg- och anläggningsprogrammet på Bråvallagymnasiet är tjejer. Mycket tack vare yrkesmässan.
Krönika Kan en hög grad av elevinflytande bli särskilt problematisk i yrkeslärarens undervisning?skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Yrkesläraren.
Gy25 Fler elever behöver välja yrkesprogram men även olika yrkesutgångar i och med Gy25, betonar Byggföretagen. Men farhågor finns för att lågkonjunkturen kan ge motsatt effekt.
Reportage Det är en del att sätta sig in i men vinsten är att bedömningshysterin minskar. Det är tankar från yrkeslärare och programrektor på Westerlundska gymnasiet, som gör sig redo för Gy25.
Panelen Vad tycker eleverna är svårast? Och hur gör man för att komma framåt? Vi bad tre lärare svara.
Krönika Med en bra relation kan vi hjälpa eleverna att nå längre än vad de själva tror. Det skriver yrkesläraren Emil Karlsson.
Debatt Yrkeslärarna: Stärk yrkeslärarlegitimationens värde genom att införa två sorters yrkeslärartjänster. Lägg sedan till en rejäl löneskillnad, allt för att skapa ett incitament till utbildning.
Yrkesprogrammen Fler elever lockas till gymnasieskolans yrkesprogram – men för många vill bli säljare och för få siktar mot jobb inom vården, enligt Skolverket.
Lektionstips Ämnesintegrerat arbete gör skolan roligare, tycker eleverna på Malmenskolan i Ludvika. Där är verklighetsnära lärande i fokus.
Fokus Yrkesläraren Fredrik Bergström tycker att man borde lägga mer energi på att få högre måluppfyllelse än att vara ängslig för att elevinflytandet inte är tillräckligt högt.
Fokus I yrkesämnen syftar repetition till att jobba upp ett arbetsflöde. Annars är det omöjligt att lära sig att utföra uppgifter instinktivt, enligt yrkeslärarna Eva Bida och Tommy Larsson.
Forskning Yrkeslärare får inte det specialpedagogiska handlingsstöd som de skulle behöva, visar ny forskning. Men ändå har de blivit skickliga på att utveckla metoder för att stötta elever med särskilda behov.
Betyg De nationella slutproven ska bli frivilliga på yrkesprogram utan högskolebehörighet. Det föreslår betygsutredningen, som vill införa de nya betygen från hösten 2027.
Legitimation Frågan om yrkeslärarlegitimation är högaktuell. Sveriges Lärare vill att det ska bli obligatoriskt, vilket yrkesläraren Peter Muskos håller med om.
Krönika Intentionerna är fantastiska men mina kollegor och jag har redan fått syn på flera svårigheter, skriver krönikören Malin Nyberg om Gy25.
Panelen Vad har du lärt dig under dina år som lärare? Och vad är fortfarande svårt? Vi bad tre lärare svara.
Så gjorde vi Under APL i andra länder är samarbetsförmåga A och O, inte språket, berättar yrkesläraren Eva-Karin Fryklund.
Krönika Från ointresse till att ta egna initiativ. Det är en process som jag tror att många yrkeslärare får uppleva i arbetet med elever.
Yrkesprogrammen Industritekniska programmet kräver målmedvetenhet. Eleverna ska träna sin förmåga att vara kreativ och jobba med av olika typer av utrustning. Dessutom bidrar lärarna med social kompetens, och självförtroende.
Reportage Ett tryggt arbetslag skapar trygghet hos eleverna. Det smittar av sig. Föga förvånande men lättare sagt än gjort. På Finsnickeriet på S:t Eriks gymnasium i Stockholm har man lyckats, och prisats med titeln Årets arbetslag 2024.
Yrkesprogrammen 38 procent av dagens elever vet inte om de kan få högskolebehörighet på yrkesprogrammen eller inte, enligt undersökningen ”Gymnasierapportsval 2024”
Apl Enskilda lärare ska inte behöva vara ansvariga för att ordna APL till yrkeselever, enligt Erik Ehn Blomgren på Sydsvenska Handelskammaren.
Arbetsmarknad Svenskt näringsliv ser ett stort behov av ökad kontakt mellan yrkesprogram, arbetsgivare och de olika branscherna.
Reportage Utan Per stannar Sverige! Så lyder en del i motiveringen för Årets yrkeslärare Per Heed. Han tränar eleverna vid simulatorn för personbilar och tunga lastbilar.
Reportage Forskaren och hantverkaren Ruhi Tyson anser att samhället underskattar värdet av yrkesutbildningar.
Lagarbete På torget i Olofström står nu renen Rudolf och hans släde, skapade av yrkeselever. Projektet har stärkt både yrkesstoltheten och samarbetet bland eleverna.– De har utvecklats enormt, både som individer och i grupp," säger yrkesläraren Jimmy Bengtsson.
Så gör vi Elevernas svårigheter under APL kan motverkas med goda förberedelser. En lösning kan vara att skolans specialpedagog besöker arbetsplatsen, enligt My Olofsson.
Debatt Den statliga utredningen ”Fler vägar till arbetslivet” har inte kommit en dag för tidigt. Men utredningen dras samtidigt med en del återkommande problem, skriver professorn Alexandru Panican.
Examen Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare, ser ett stort behov av en reglering av planerings- och undervisningstiden för lärare.
Yrkesprogrammen Andelen som söker yrkesprogram har ökat något inför det här läsåret. Men en utmaning är att få fler unga att välja program där det finns gott om jobb.
Nya yrkesprogrammen Det viktigaste är inte att elever kommer in på gymnasiet. Det viktiga är att de kommer ut som anställningsbara och aktiva samhällsmedborgare, säger Kent Andersson.
Debatt Att ersätta yrkesintroduktion med nya yrkesprogram riskerar att få negativa konsekvenser för elever med svåra skolerfarenheter, skriver yrkesläraren Emil Karlsson.