Nya perspektiv på APL under yrkeskonferens

Den årliga yrkeslärarkonferensen betyder mycket för Sofie Öhman och Ulf Kans. Foto: Jonas Moqvist, Region Kronoberg.

När ett hundratal yrkeslärare samlades på årets Yrkeslärarkonferens stod samarbetet mellan skola och arbetsliv i fokus. Genom föreläsningar och erfarenhetsutbyten fick deltagarna nya perspektiv på APL och undervisning, enligt yrkeslärarna Sofie Öhman och Ulf Kans.

Att det finns många sätt att undervisa som yrkeslärare – och flera sätt att arbeta med APL – blir ofta tydligt under de årliga yrkeslärarkonferenserna som anordnas av nätverk för yrkeslärare och Skolverket. I år samlades omkring 100 yrkeslärare på Linnéuniversitetet i Kalmar, från olika program och skolor i Blekinge, Kalmar och Kronoberg. Temat för dagen var hur skolan och arbetslivet tillsammans kan ta ansvar för yrkesutbildningen.

Ulf Kans.

Den största behållningen av konferensen är att få inspireras av varandra, tycker yrkesläraren Ulf Kans, som arbetar på industritekniska programmet på Kungsmadskolan i Växjö. Särskilt givande är gruppsamtalen som pågick både under förmiddagen och eftermiddagen. 

– När man pratar med andra lärare som står inför samma problem och utmaningar inser man att det finns många vägar att nå ett bra resultat. Och så tar man med sig några av de värdefulla insikterna hem. Det breddar helt enkelt ens grund, säger han.

Värdefullt erfarenhetsutbyte

Sofie Öhman håller med om att erfarenhetsutbyten i grupp är mycket värdefullt. Hon arbetar inom vuxenutbildningen på Axel Weüdelskolan i Kalmar och undervisar elever som studerar till barnskötare, stödassistenter och elevassistenter.

– Jag är ensam inom de här ämnena på min skola, så det är alltid roligt att få komma till en mötesplats av det här slaget, och lära av varandra. Dessutom kan man få bekräftat att man själv är på rätt väg, säger hon. 

Sofie Öhman.

Förmiddagen ägnades bland annat åt Gy25, men Sofie Öhman tyckte att föreläsningarna med goda APL-exempel var mest givande. En av dem hölls av Ulf Kans och hans kollega.

–  Att bjuda in representanter för branschen till skolan så att de tillsammans med lärare och elever kan träffas och knyta kontakter under trevliga former, inför APL, är givande för alla parter".

Branschkontakter viktiga

Grunden i Ulf Kans och hans skolas framgångsrika APL-arbete är de nära och återkommande kontakterna med handledare och branschen.

– Vi försöker exempelvis hålla en del av våra utvecklingssamtal ute på företagen. Vi kartlägger också vad eleverna får lära sig på de olika arbetsplatserna och för en dialog med företagen om målen och vad praktiken ska leda till, säger han.

Ulf konstaterar att ju mer man samarbetar med handledare och produktionsledare, desto mer involverade blir de.

– Då kan man hitta nya möjligheter. Kanske behöver en elev som läser maskinteknik prova olika arbetsplatser på företaget för att förstå helheten. Utbildning handlar om så mycket mer än att bli CNC-operatör eller processoperatör… Eleverna måste förstå vad som händer på ett företag – att man är ett team som måste samarbeta. Och det är inte bara skolan som ska förmedla information till företagen; man behöver också diskutera utbildningen tillsammans.

Nytt APL-material

En annan punkt på schemat var då Skolverket presenterade sitt uppdaterade utbildningsmaterial ”APL-utbildningen”. Intressant, tycker Sofie Öhman.

– De nämnde att en framgångsfaktor kan vara att utse en yrkeslärare till förestelärare, som kan driva och utveckla arbetet med APL.

Ulf Kans uppskattade introduktionen av Skolverkets nya material, men menar att det finns stor potential att utveckla det vidare.

– Utöver det som presenterades skulle nästa steg kunna vara att prata mer fördjupat med handledarna: Vad är kunskap? Hur ser ämnesmålen ut? Poängen är att de ska förstå vad vi faktiskt gör och vad de ska bedöma. Ett tredje steg skulle kunna vara att vi lärare är med ute på företagen och handleder handledarna direkt i deras verksamhet. Vårt jobb är ju att lära handledarna – handledarna lär eleverna.

 Under erfarenhetsutbytena talades det mycket om anpassningar – ett område som Sofie Öhman tycker är viktigt, även om hon efterlyser fler perspektiv.

– Det är en jättestor del av vår undervisning, men jag skulle också vilja att man vänder på perspektivet. Att man vågar prata om att vi ska ha höga förväntningar på våra elever, oavsett om de är unga eller vuxna. 

Läs hela programmet HÄR.

LÄS MER om APL:

Tre lärare om det svåra uppdraget: APL

Företagens syn på APL gör eleverna till förlorare