Hon vägrar låta machokulturen vinna

Amanda Swedsudde arbetar för en byggbransch där alla ska känna sig välkomna och trygga – både i skolan och på arbetsplatsen.

Sexism och rasism måste upp på bordet. Amanda Swedsudde, tidigare yrkeslärare, betonar vikten av att stå upp för elever på APL och arbetar i dag för social hållbarhet inom de branscher dagens yrkeselever ska ut i.

I år har Amanda Swedsudde av arbetsgivarorganisationen Byggindustrin utsetts till en av byggtalangerna, som kommer att forma branschens framtid.

– Det känns jättestort att de uppmärksammat mitt arbete för jämställdhet och ökad inkludering, säger hon. 

Amanda Swedsudde har en bakgrund som elektriker och yrkeslärare på el- och energiprogrammet. Sedan två år har hon en tjänst som informatör på Svensk Byggtjänst och föreläser om social hållbarhet i byggbranschen för företag, skolor och organisationer.

– Social hållbarhet innefattar jämställdhet, jämlikhet och mångfald. Det är sociala områden som berör människor i deras vardag som rättvisa, inflytande och rättigheter i samhället.

Jag har tyvärr haft många elever som kommit tillbaka från APL och vittnat om rasism.

Amanda Swedsudde

I en tidigare intervju med Yrkesläraren berättade Amanda Swedsudde att hon i yrkeslivet som elektriker råkat ut både för sexistiska kommentarer och att en del kollegor tafsat på henne. Som yrkeslärare på el- och energiprogrammet fick hon hantera motsvarade problem när hennes elever var på APL. Det kunde handla om att elever blev bortvalda av företag för att de hade utländska namn eller fel nivå på det svenska språket.

– Vi måste våga prata om sexism, rasism och homofobi och stå upp för våra elever, som blir utsatta på sina APL-platser. Skolans huvudman har ett stort ansvar att se till att eleverna kommer ut på bra APL-platser. Företagen måste också garantera att ungdomen välkomnas i arbetsgruppen. Jag har tyvärr haft många elever som kommit tillbaka från APL och vittnat om rasism. Vi har därför plockat bort elever från APL då platsen inte har varit trygg.

Stort tystnadskultur

Samtidigt är hon medveten om att alla elever inte alltid berättar om de har råkat ut för något kränkande på en arbetsplats.

– De kanske inte orkar eller vill visa sig sårbara och sticka ut. Tyvärr kan det råda en machokultur som man som elev inte orkar stå emot. För tjejer kan det handla om att få kommentarer att de inte passar i en yrkesroll. Byggbranschen är inte unik när det gäller främlingsfientlighet och sexism utan det förekommer tyvärr inom flera yrkesområden. Inom vården kan män bli utsatta och få höra att de inte passar in.

Amanda Swedsudde menar att det kan vara svårt för en elev att avgöra om något bemötande är olämpligt men hon har en regel som hon menar att de kan följa.

– Om de upplever att de blir behandlade på ett sätt som inte de anställa eller andra APL-elever blir behandlade på så är det förmodligen något som inte stämmer. Då ska man tala med sin handledare eller lärare på skolan.

Våga prata

Hon betonar även att man som lärare inte får blunda för nedlåtande kommentarer i klassrummet.

– Man ska agera och markera mot det uttrycket. Senare kan man ta det i grupp med flera elever och gå igenom hur vi ska bete oss på lektionerna så att det blir en röd tråd under hela skoltiden.

Generellt sett anser hon att frågor om inkludering och social hållbarhet har fått lägre prioritet på senare tid. 

– Det var ett uppsving efter Metoo när det gällde att lyfta frågor om jämställdhet och då var de flesta företag på den bollen. Det politiska klimatet med Trump och andra har nu bidragit till att det har blivit lite pyspunka ute bland företagen när det gäller frågor om social hållbarhet. Därför behöver vi tala om det ännu mer. Det handlar ytterst om överlevnad för branschen att vi tar hand om varandra.

Trump har bidragit till att det har blivit lite pyspunka bland företagen när det gäller frågor om social hållbarhet.

Amanda Swedsudde

Ett tema i hennes föreläsningar är vikten av ett gemensamt språk för frågor om jämställdhet och diskriminering.

– Syftet är att få alla till samma kunskapsnivå annars kommer de som är pålästa driva frågor om jämlikhet, inkludering och så vidare medan andra kanske bara har läst någon antiwoke-artikel och då blir det svårt att mötas i ett samtal. Diskussionen blir då ofta toxisk och inte faktabaserad. Det är viktigt att tänka på både inom utbildning och ute i arbetslivet. 

Amanda Swedsuddes tre råd

  • Ta snacket – redan innan APL. Prata öppet om sexism, rasism och andra former av trakasserier innan eleverna går ut på praktik. Förklara vad som är okej och inte. Ge eleverna tydliga exempel så de lättare kan identifiera olämpliga situationer. Gör det tydligt att skolan alltid står bakom dem om något händer.
  • Agera direkt och markera. Om en elev berättar om en kränkning – ta det på allvar. Lyft bort elever från osäkra praktikplatser. Markera tydligt mot företaget. Visa eleverna att skolan är en trygg punkt där deras berättelser tas på största allvar.
  • Skapa en kultur av öppenhet. Många elever berättar inte – av rädsla för att sticka ut eller för att de normaliserat beteendet. Bygg en kultur där elever vet att de får stöd. Ta regelbundet upp ämnet i klassrummet, inte bara när något händer. Var en vuxen som vågar prata, även om det känns obekvämt.

LÄS MER:

Forskaren: Sexuella trakasserier är inte ovanligt