Han ska styra upp APL-strulet på Praktiska
Erik Ehn Blomgren arbetade tidigare på på Sydsvenska Industri- och handelskammaren, inom området kompetensförsörjning. Foto: Privat.
Nyheter Efter upprepade brister i APL tar Praktiska Gymnasiet ett nytt grepp. Fyra regionala samordnare och en näringslivsstrateg ska stärka samarbetet mellan skola och företag – och ge yrkeslärare bättre stöd.
Från och med den här terminen har Praktiska gymnasiet anställt fyra regionala samordnare och en näringslivsstrateg för att utveckla arbetet med APL. Praktiska gymnasiet har 34 skolor runt om i Sverige. Erik Ehn Blomgren har nu fått rollen som näringslivsstrateg och det övergripande ansvaret i satsningen. Skolan har ett antal gånger kritiserats och hotats med vite av Skolinspektionen för brister i APL. Det handlar om skolan i Täby och Bromma där eleverna inte fått den APL de har rätt till och i Örnsköldsvik där de inte fått tillräcklig kvalitet i APL.
– Vår nya satsning nu med min tjänst och de regionala samordnarna ute i landet är en väg för att motverka liknande situationer i framtiden. Mina fyra medarbetare är yrkeslärare som alla har varit mycket duktiga på APL, säger Erik Ehn Blomgren.
Stöd och struktur
Viktigaste av allt, och oftast det svåraste för att APL ska bli bra, är att skapa ett väl fungerande samarbete mellan skolan, konstaterar han.
– De tre parterna har olika syften och mål. Det kan vara svårt att få ihop dem. Då är det viktigt att det finns stöd och struktur i ett sådant samarbete till exempel för skolans yrkeslärare.
Vilka olika mål kan skolan och företagen ha?
– Skolans har enligt lagen skyldighet att tillhandahålla APL och i det uppdraget ska eleven lära sig sådant som ingår i kursplanen. Företagen kan till exempel vilja hitta en blivande kollega eller bara ställa upp med en plats och kanske inte vet så mycket om de krav som skolan ställer. Därför är kommunikationen mellan skola och företag väldigt viktig, svarar Erik Ehn Blomgren
Robusta kontaktnät
Han menar att APL är en av de största utmaningarna när det gäller yrkesutbildningar i gymnasieskolan, komvux och yrkeshögskolan. Erik Ehn Blomgrens uppgifter är att stötta yrkeslärare på koncernens olika skolor i landet. Det kan handla om att anskaffa platser, se till att eleverna får uppgifter som stämmer med det de ska lära sig. Över tid handlar det också om att bygga upp robusta kontaktnät och en bank med företag…. Det kan även handla om att ge stöd till skolan om ett stort företag lägger ner och hur man då löser tillgången på APL.
– Som yrkeslärare och som rektor kan man känna sig ensam i de olika uppdragen kring APL så man kan behöva extra stöttning. En observation är att yrkeslärare har ett väldigt stort enskilt ansvar. Det innebär också att enskilda program kan vara känsliga för personalförändringar.
Erik Ehn Blomgren betonar att yrkesläraruppdraget är tufft med att både ansvara för utbildningen på skolan och jobba säljande med relationsbyggen ute på företag.
– Du kan vara en jätteduktig yrkeslärare inne på skolan utan att för den sakens skull vara särskilt bekväm med att anskaffa platser och skapa externa relationer. Här har vi ett ansvar att stötta upp.
Skiftande perioder
Praktiska gymnasiers skolor, som ingår i Academedia-koncernen, har både lärlingsutbildning och skolförlagda yrkesprogram med minst 15 veckors APL. Erik Ehn Blomgren menar att det varierar inom vilka utbildningsformer som det är lättast att hitta APL-platser.
– En del företag föredrar att ha en elev länge medan andra föredrar kortare perioder. Det kan skilja sig mycket åt lokalt i landet.
Är det några branscher nu där det är svårt att få ut elever?
– Nu i lågkonjunkturen har bygg och el haft det lite tuffare. Det märks i hela landet.
Erik Ehn Blomgren vittnar om att det arbetsplatsförlagda lärandet betyder mycket för elevernas mognad.
– Därför är det viktigt att perioderna blir bra med ordentlig introduktion. En bra förberedelse och bra APL hänger ofta samman med att eleven sedan fortsätter att arbeta med det den utbildar sig till.
Insatt sedan länge
Erik Ehn Blomgren kommer närmast från en tjänst på Sydsvenska Industri- och handelskammaren där han har arbetat med frågor om kompetensförsörjning. Han tog bland annat fram en rapport om hur samverkan fungerar mellan skolor och företag när det gäller APL på industritekniskt program. Något som Yrkesläraren har skrivit om tidigare.
Cirka 35 av 700 företag tog emot APL-elever från minst två skolor. De företagen tog tillsammans emot cirka två tredjedelar av alla elever på industritekniska programmet i Nordvästra Skåne. Framför allt var det mellanstora företag med 10 till 50 anställda.
Generellt sett menar Erik Ehn Blomgren att fler företag skulle behöva ta emot APL-elever. Dessutom skulle det finnas nationell statisk över antalet platser i olika regioner.
– I nuläget är det för mycket gissningar i hur det ser ut för olika branscher när det gäller tillgång på APL.
Skolinspektionens tidigare kritik mot Praktiska gymnasiet
- Bristerna i skolans arbete med APL bedömdes som ett ”allvarligt missförhållande” av Skolinspektionen.
- Skolan har tagit emot elever på lärlingsutbildningar trots att eleverna på vissa program inte kunnat erbjudas APL från årskurs 1.
- Kritiken omfattar också brister i undervisning, betygssättning och arbetet med särskilt stöd.
LÄS ÄVEN:
Företagens syn på APL gör eleverna till förlorare