Arbetet är i full gång. Foto: Privat.
Till startsidan
Krönika En gammal röjsågsmotor under en bänk blev startskottet. När eleverna ville experimentera såg jag ett lärtillfälle, som smittade av sig på hela klassen. Här formades förmågan att våga prova och lösa problem. Guld värt i arbetslivet, skriver Hans Kristiansson, yrkeslärare i Ronneby.
Eleverna måste tidigt lära sig att tänka själva, våga lita på sig själva och ibland tänka utanför "boxen", som det lite vårdslöst heter. Det kan vara moment som inte ligger inom kurserna, men det kan ändå vara ”life skills”. Jag kan erkänna att jag inte alltid följer Skolverket och deras önskan om att göra si eller så. Jag har jobbat så många år ute i ”verkligheten” och kan göra en bedömning utifrån att allt inte är svart eller vitt. En elev som tänker själv, och har ett konsekvenstänkande om vad som händer i nästa steg när han eller hon är klar med ett moment, är en guldklimp för vilket företag eller vilken underhållsverkstad som helst. Min uppgift som yrkeslärare är att få eleverna att våga och att utmana.
Arbetet är i full gång. Foto: Privat.
Exempelvis hade jag under förra terminen en svetselev och en "driftare" (drift och underhåll) som undrade varför jag hade sparat en gammal motor till en röjsåg i hyllan under arbetsbänken. Jag förklarade att jag är smålänning – vi kastar aldrig någonting som kanske kan komma till nytta längre fram. När vet man aldrig, men det är dumt att skrota något som hjälpligt fungerar. Allt går att fixa. Det kostar bara olika mycket.
Några elever frågade om de fick ta den och bygga något kul.
Lärtillfälle!
– Börja ni med att försöka få igång den, kontrade jag. Efter tio minuter hade de varit hemma i svetselevens pappas garage och hämtat bensin, och jag hörde knattret från den gamla röjsågens ljuddämpare ute på skolans baksida.
De hade även hittat en gammal cykel som de undrade om de fick montera motorn på. Cykeln hade sett sina bästa dagar, med sliten sadel, krokigt styre och inga skärmar.
– Okej, sa jag, men gör det seriöst nu. Ta fram ritningar i CAD med alla mått och förklara sedan för mig hur ni tänker genomföra det här.
Framåt eftermiddagen kom de tillbaka och undrade om jag hade någon gammal, skrotad 180-millimeters vinkelslip liggande någonstans.
– Du som samlar på allt skrot, lade de flinande till.
Min följdfråga blev naturligtvis vad de skulle ha en gammal slipmaskin till.
– Vinkelväxeln! svarade de unisont.
Självklart hade jag en skrotad vinkelslip, modell större, som de kunde dissekera och ta delar ifrån.
Nu blev det dags att tillverka en koppling mellan röjsågsmotorn och vinkelväxeln från slipmaskinen, och dessutom tillverka ett stabilt motorfäste. Här börjar övriga elever stryka omkring och undra lite vad som försiggår; några skakar på huvudet medan andra nyfiket kommer med frågor om hur det är tänkt att fungera. Det här triggar hela klassen – kan de, så kan väl vi!
Det blev en del maskinbearbetning – svarvning, fräsning och borrning – för att tillverka en adapter som passade mellan motor och ”växellåda”. Kedjeskydd skulle tillverkas, bromsarna på cykeln skulle fixas till och säkerheten, har jag hamrat in i eleverna, den kommer ALLTID först. Cykelkedjan kom från Biltema och drevet från en barncykel som någon hyresgäst i närområdet hade kastat i skrotcontainern bakom skolan. Grejerna lirade inte riktigt ihop på första försöket, men gör man inga fel lär man sig nog heller inte lika bra. Det behövdes en spännrulle med någon form av kullager i för att kedjan inte skulle hoppa av, liksom lite svetsning av motorfästen och kedjeskydd.
Det är i skolans värld man ska göra fel och sedan ta med sig resultatet ut i yrkeslivet, så att man slipper upprepa felen där.
I veckan var det provkörning. Choken ”krabbade” (småländskt uttryck när något strular) och motorn misständer lite, men en provrunda på en ytterst begränsad yta genomfördes. Ja, lite barnsjukdomar har väl alla nya projekt…
Det känns kul att kunna jobba med eleverna på ett sätt där de mer eller mindre undervisar sig själva. Om de har drivet och nyfikenheten kan de bli precis vad de vill – hela livet är en enda lång utbildning! För oss yrkeslärare gäller det bara att trycka på rätt knappar...
Hans Kristiansson är legitimerad yrkeslärare på industritekniska programmet i Ronneby.
Vill du dela med dig av historier från ditt arbete och dina erfarenheter? Kanske något du aldrig kommer glömma, en situation eller händelse som bidrar till tankar värda att dela med sig. Eller bara reflektioner kring en helt vanlig dag. De dagarna ska inte underskattas.
Kontakta Anna-Karin Hallonsten, redaktör: anna-karin.hallonsten@vilarare.se
Debatt Maria Kristoffersson på enheten för samordning på Universitets- och högskolerådet är kritisk till Yrkeslärarens artikel om hur blivande yrkeslärare valideras.
Nyheter När läroböckerna inte höll måttet tog Anders Ohlsson och Sven Larsson saken i egna händer – och började göra sina egna läromedel.
Nyheter Tiktok och byggkollo ska väcka ungas intresse för yrkesprogram. Samtidigt ökar behovet av smalare utbildningar. Men bristen på praktikplatser utmanar utvecklingen.
Krönika Det finns så oändligt många perspektiv att begrunda när det gäller den värld som yrkeselever är på väg ut i.
Lektionstipset Få stylistelever i landet har en salong på skolan. Men på Studio Blanka möter eleverna betalande kunder varje vecka, med höga krav på bemötande och hantverk.
Nyhet Södra Älvsborgs Räddningstjänstförbund ger yrkeselever från tre olika gymnasieskolor grundläggande utbildning i hur man ska agera vid olika typer av olyckor och hur man släcker bränder.Några moment som ingår är ytlivräddning i vatten, hjärt- och lungräddning, sök- och släckteknik samt insats vid trafikolycka.
Tre lärare ”Vad ska jag göra nu?” Hur ofta får du den frågan varje dag? Och vad gör du då? Vi bad tre lärare att svara.
Nyheter Efter tre intensiva tävlingsdagar i danska Herning är årets Yrkes-EM avslutat. Resultatet blev hela 14 medaljer.
Granskning I dag anser 8 av 10 lärare att det är ångestfyllt för många elever att göra muntliga framställningar, enligt Yrkeslärarens granskning.
Nyhet Vilka arbetskläder får eleverna på barn- och fritidsprogrammet när de ska jobba utomhus på förskolan i kyla och regn? Det varierar kraftigt – eftersom riktlinjer saknas.
Nyhet Tolv anställda yrkeslärare får nu gå yrkeslärarutbildningen utan löneavdrag. Lika många ska täcka upp på deras skolor med förhoppningen att lockas till att bli lärare.
Nyhet Yrkeslärarutbildningen har fått mycket kritik. Men yrkeslärare Linda Nygren har framför allt positiva erfarenheter.
Debatt Yrkesprogram är ingen andrahandslösning, skriver Diana Vasiliou på Företagarna.
Forskning Forskaren: Längden på en lektion har stor betydelse för elevernas utveckling av yrkeskunnande. Men tiden har minskat.
Debatt Sjuksköterskor utan lärarutbildning får ofta undervisa blivande undersköterskor medan erfarna yrkeslärare med bakgrund som undersköterska väljs bort, berättar menar Stefani Storm Aspenbrant.
Debatt Upplärning blir betydligt svårare om individen inte har de teoretiska grunderna som krävs, skriver Jesper Hedin Hirasawa på arbetsgivarorganisationen Industriarbetsgivarna.
Nyhet Skillnaderna är stora mellan olika yrkesprogram när det gäller hur många som välja att studera vidare på högskola. På ett par program är det endast två procent som väljer högre studier, visar nya siffror från SCB.
Krönika Riskerar ungas utbildningsval och drömmar att trängas undan? skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
Nyhet Jacob Herbertsson: ”APL i byggbranschen liknar alltmer en provanställning. Många får sluta om de inte anses ha potential.”
Nyhet Antalet ansökningar om att starta yrkesprogram ökar, radikalt.
Nytt program Snart drar frisör- och stylistprogrammet igång. En av inriktningarna är barberare, vars utövare har exploderat de senaste åren.
Reportage På Vallentuna gymnasium kombineras teori och praktik med riktiga klientmöten och PT-licens vid examen.
Forskning Mobiltelefoner är viktiga verktyg för yrkeslärare när de vill koppla ihop arbetsliv och undervisning, visar Sandra Carlsson i en ny avhandling.
Så gjorde vi Det forskas pyttelite om yrkesdidaktik och det finns gigantiska hål att fylla. Orden är yrkeslärarna Mija Janssons och Susanna Holdars, som är mitt uppe i sitt forskningsarbete.
Nyhet Forskaren Ruhi Tyson tycker kvaliteten på yrkeslärarutbildningen är ett underdebatterat område, liksom yrkesläraren Tony Eriksson.
Reportage Stress är oundvikligt i bageri- och konditorbranschen. Att göra saker inom en viss tid vägs in i bedömningen i både examensarbete och yrkesprov.
Panelen Vilken kollega har underlättat din vardag, och vilka kunskaper har du delat med dig av? Vi bad tre lärare att svara.
Krönika Tänk om vi kan komma så långt att företagen skriker om de inte får så många elever på praktik som de hade önskat, skriver Martin Harari Thuresson.
Nyhet Ännu en gång får Praktiska gymnasiet kritik för att inte kunna erbjuda APL-platser till sina elever. Nu ger Skolinspektionen skolan i Täby ett vitesföreläggande på 8,5 miljoner kronor.
Reportage En fjärdedel av eleverna i årskurs ett på bygg- och anläggningsprogrammet på Bråvallagymnasiet är tjejer. Mycket tack vare yrkesmässan.
Krönika Kan en hög grad av elevinflytande bli särskilt problematisk i yrkeslärarens undervisning?skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Yrkesläraren.
Gy25 Fler elever behöver välja yrkesprogram men även olika yrkesutgångar i och med Gy25, betonar Byggföretagen. Men farhågor finns för att lågkonjunkturen kan ge motsatt effekt.
Reportage Det är en del att sätta sig in i men vinsten är att bedömningshysterin minskar. Det är tankar från yrkeslärare och programrektor på Westerlundska gymnasiet, som gör sig redo för Gy25.
Panelen Vad tycker eleverna är svårast? Och hur gör man för att komma framåt? Vi bad tre lärare svara.
Krönika Med en bra relation kan vi hjälpa eleverna att nå längre än vad de själva tror. Det skriver yrkesläraren Emil Karlsson.
Debatt Yrkeslärarna: Stärk yrkeslärarlegitimationens värde genom att införa två sorters yrkeslärartjänster. Lägg sedan till en rejäl löneskillnad, allt för att skapa ett incitament till utbildning.
Företagande Yrkesläraren Isak Strömberg: "Självkänslan ökar hos eleverna när de får äga sin process och skaffa sig inkomster."
Yrkesprogrammen Fler elever lockas till gymnasieskolans yrkesprogram – men för många vill bli säljare och för få siktar mot jobb inom vården, enligt Skolverket.
Lektionstips Ämnesintegrerat arbete gör skolan roligare, tycker eleverna på Malmenskolan i Ludvika. Där är verklighetsnära lärande i fokus.
Fokus Yrkesläraren Fredrik Bergström tycker att man borde lägga mer energi på att få högre måluppfyllelse än att vara ängslig för att elevinflytandet inte är tillräckligt högt.
Legitimation Malmö stad satsar 5 miljoner på att öka andelen behöriga yrkeslärare. Till hösten får obehöriga yrkeslärare chansen att studera vid Linnéuniversitetet med bibehållen lön, medan vikarier från branschen täcker upp.
Legitimation Rektorer värdesätter inte kunskaper i pedagogik vid anställning av yrkeslärare, enligt yrkesläraren Åke Nilsson, som tycker att det är hög tid för förändring.
Fokus I yrkesämnen syftar repetition till att jobba upp ett arbetsflöde. Annars är det omöjligt att lära sig att utföra uppgifter instinktivt, enligt yrkeslärarna Eva Bida och Tommy Larsson.
Forskning Yrkeslärare får inte det specialpedagogiska handlingsstöd som de skulle behöva, visar ny forskning. Men ändå har de blivit skickliga på att utveckla metoder för att stötta elever med särskilda behov.
Betyg De nationella slutproven ska bli frivilliga på yrkesprogram utan högskolebehörighet. Det föreslår betygsutredningen, som vill införa de nya betygen från hösten 2027.
Legitimation Frågan om yrkeslärarlegitimation är högaktuell. Sveriges Lärare vill att det ska bli obligatoriskt, vilket yrkesläraren Peter Muskos håller med om.
Krönika Intentionerna är fantastiska men mina kollegor och jag har redan fått syn på flera svårigheter, skriver krönikören Malin Nyberg om Gy25.
Panelen Vad har du lärt dig under dina år som lärare? Och vad är fortfarande svårt? Vi bad tre lärare svara.
Legitimation Sveriges Lärare vill styrka yrkesläraryrkets attraktionskraft med hjälp av krav på legitimation.
Så gjorde vi Under APL i andra länder är samarbetsförmåga A och O, inte språket, berättar yrkesläraren Eva-Karin Fryklund.