UHR svarar på kritiken: ”Effektiv validering kräver rätt underlag”

Maria Kristoffersson på Universitets- och högskolerådet (UHR) är kritisk till Yrkeslärarens artikel ”När 20 år i yrket inte räcker".

Efter en artikel i Yrkesläraren har frågan om validering till yrkeslärarutbildningen väckt diskussion. Universitets- och högskolerådets Maria Kristoffersson
(UHR) ger här sin bild av hur processen är utformad enligt gällande regelverk.

I det senaste numret av tidningen Yrkesläraren gavs bilden att dokumentation inte skulle behövas för att validera en sökande till yrkeslärarutbildningen, utan att det är tillräckligt med antal år i yrket.  Det stämmer inte riktigt.

För att valideringen ska bli rättvis och hålla hög kvalitet måste du kunna visa vad du faktiskt kan, till exempel med intyg, arbetsprover, kursbevis eller andra dokument. Det är så regelverket ser ut, enligt valideringsförordningen.

Det handlar ytterst om att säkra upp att de lärare som ska utbilda morgondagens yrkespersoner har rätt kompetens. Men självklart ska detta göras på ett så användarvänligt sätt som möjligt.

Yrkeslärarens artikel som UHR riktar kritik mot.

Vi har förståelse för att det här systemet kan upplevas som snårigt. Men det finns stöd att få och många engagerande parter arbetar för att löpande förbättra processer och verktyg. Vi på UHR har dels en samordnade roll i valideringsarbetet och rekryterar erfarna yrkesexperter som gör bedömningarna. Utlåtandet från respektive bedömare är ett viktigt underlag, men beslutet om behörighet fattas av respektive lärosäte. Eftersom valideringen behöver vara rättvis och hålla hög kvalitet finns det gemensamma rutiner, utbildning, stöd samt forum för dialog och erfarenhetsutbyte. UHR förvaltar även systemstödet Valda, som idag används av sju lärosäten. Valda utvecklas löpande för att fungera så smidigt som möjligt – utan att ge avkall på rättssäkerhet eller likvärdighet. I Valda finns det inget krav på antal tecken när sökande ska dokumentera sina kunskaper.

En ständig balansgång

För de sökande finns det dessutom stöd att få genom att vända sig till respektive lärosäte. Lärosätena arbetar lite olika, men de erbjuder olika former av stöd och metoder som ska underlätta kartläggningen av en sökandes kunskaper. På UHR har vi arbetat för att förbättra informationen till sökande, utvecklat stöd och forum för dialog mellan bedömare och stärkt samarbetet med lärosätena – allt för att säkerställa en effektiv, rättssäker och likvärdig process. Som samtidigt ska vara så smidig som möjligt för de sökande. För det är precis det som är balansgången. De sökande behöver få det stöd som krävs för att kunna styrka sin behörighet. Men validering kan heller inte ske lättvindigt. Allt detta med det övergripande målet att eleverna i gymnasieskolan ska få kunniga, engagerade yrkeslärare och att vi bidrar till att säkra Sveriges kompetensförsörjning.

Maria Kristoffersson är produktionssamordnare på enheten för samordning på Universitets- och högskolerådet.

  • Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Yrkesläraren

Läs Yrkeslärarens artikel här: 

När 20 år i yrket inte räcker