Tre yrkeslärare om olika arbetstakt

Från vänster: Agneta Franzén, yrkeslärare i finsnickeri, Michael Blaesild, yrkeslärare på bygg- och anläggningsprogrammet och Charlotte Birgersson, yrkeslärare på barn- och fritidsprogrammet.
Tre lärare ”Vad ska jag göra nu?” Hur ofta får du den frågan varje dag? Och vad gör du då? Vi bad tre lärare att svara.
Agneta Franzén

Yrkeslärare på finsnickeriutbildningen på S:t Eriks gymnasium i Stockholm.
Hur hanterar du att elever arbetar i olika takt?
– Jag planerar vissa grundläggande snickeriuppgifter med tillhörande teori som alla ska utföra. Ettorna lär sig i mycket olika takt. De som lär sig snabbare utmanar jag att försöka tillverka en likadan möbel helt på egen hand. Eller att lägga till någon mer avancerad detalj i uppgiften, som intarsia med fanér.
Vad gör du för att slippa frågor som ”Vad ska jag göra nu”?
– Den frågan kommer jag aldrig undan, hur god planering jag än har! Jag hänvisar dem till uppgiften i Teams. Många elever vill hellre att jag ska berätta än att de själva läser planeringen. Jag förarbetar uppgiften noga, så att det är tydligt vad de ska arbeta med. Sedan går jag igenom uppgiften muntligt i mindre grupper.
Vad gör du när långsammare elever inte hinner färdigställa en uppgift?
– Det är viktigt att förstå varför eleven inte hänger med för att kunna ge rätt stöd. Ibland, på lektionerna med ettorna, har jag av maskinsäkerhetsskäl en assistent, så vi kan dela upp oss. Det gäller att ha koll. Ibland vill svagare elever ”hänga på” en klasskamrat i stället för att ställa in alla maskiner på egen hand.
Michael Blaesild

Yrkeslärare på bygg- och anläggningsprogrammet på Wendesgymnasiet i Kristianstad.
Hur hanterar du att elever arbetar i olika takt?
– Det är inget problem som jag upplever som yrkeslärare. Det viktiga är att visa de elever som inte arbetar snabbt att det är okej, och att det viktiga är att göra rätt och inte snabbt. Man måste våga prata med hela gruppen om fördelar och nackdelar med att arbeta snabbt och med att arbeta långsamt, tänker jag.
Vad gör du för att slippa frågor som ”Vad ska jag göra nu”?
– Jag har inte det problemet. Jag berättar att det ingår kompletterande uppgifter som handlar om färdighetsträning med olika mätinstrument, och att jag inte vill att de ska stressa med uppdragen. Sist men inte minst försöker jag göra uppdragen oändliga genom att lägga in delar där eleverna själva kan planera och designa.
Vad gör du när långsammare elever inte hinner färdigställa en uppgift?
– Jag bedömer inte hastigheten eller målet, jag bedömer vägen dit och hur eleven hanterar byggprocessen. En ”snabb” elev kanske inte kan förklara byggprocessen lika bra som den så kallade långsamma eleven, som har lagt mer tid på varje moment och därmed fått en djupare förståelse.
Charlotte Birgersson

Yrkeslärare på barn- och fritidsprogrammet på Filbornaskolan i Helsingborg.
Hur hanterar du att elever arbetar i olika takt?
– Jag har oftast två strategier: antingen att skapa olika nivåer på en och samma uppgift, eller att lägga till en fördjupningsuppgift. Vid vissa enklare moment kan det hända att eleverna får jobba på beting och sluta tidigare.
Vad gör du för att slippa frågor som ”Vad ska jag göra nu”?
– Oftast finns det en ”om du blir klar-uppgift”, men om jag missbedömer tidsåtgången blir svaret att arbeta med något annat skolarbete. Ibland har vi en skönlitterär bok för alla ämnen som eleverna kan läsa och då kan eleven inte använda sig av kommentaren ”allt är klart”.
Vad gör du när långsammare elever inte hinner färdigställa en uppgift?
– Vi har stödlektioner för varje ämne en gång i veckan, där elever kan göra klart uppgifter. Ibland kan de få göra färdigt hemma. När många inte är i fas låter jag klassen få en lektion till på sig att bli färdig. Varje termin har jag uppsamlingslektioner där eleverna får möjlighet att göra klart eller göra fördjupningsuppgifter.
LÄS MER: