Tre lärare om det svåra uppdraget: APL
APL brukar anses vara den mest utmanande uppgiften i yrkeselevernas utbildning. Foto: Privat och Stock adobe.
Panelen Hur mycket stöd får lärare av skolan i jakten på APL-platser, och får eleverna den handledning de har rätt till? Vi bad tre yrkeslärare att svara.
Sanne Malm, yrkeslärare på vård- och omsorgs-programmet på Ekbackeskolan i Osby.
Sanna Malm
Är det svårt att hitta APL-platser till dina elever?
Ja, oftast. Det beror lite på vilken inriktning eleverna vill göra sin APL inom. Min känsla är att det hänger ihop med den höga arbetsbelastningen ute i verksamheterna. Inom vården är man ganska hårt pressad, och att ha någon bredvid sig kan vara tidskrävande om man vill göra ett bra arbete som handledare.
Arbetar ni samordnat för att skapa fler APL-platser för eleverna?
Ja, på min skola har vi kontinuerliga APL-möten med rektorer och yrkeslärarkollegor. Vi har också ett nära sam-arbete och regelbunden kontakt med verksamheterna, vilket ger oss möjlighet att nätverka och hjälpa varandra.
Tycker du att elevernas handledare gör sitt jobb?
Det finns otroligt många bra hand-ledare där ute. Dock händer det att eleverna får en handledare som ser eleven som extra hjälp till sophantering och disk, något som är olyckligt. Mycket beror på vem som får rollen som handledare och hur mycket utrymme i schemat handledaren får av sin arbetsgivare.
Carolina Lundstedt, yrkeslärare på vård-och omsorgsprogrammet, Vuxenutbildningen Färgelanda.
Carolina Lundstedt.
Är det svårt att hitta APL-platser till dina elever?
Nej, vi är en liten kommun med ett bra samarbete mellan utbildningen och kommunen, vilket gör att vi kan erbjuda APL-platser till samtliga elever. Utmaningen är att hitta platser inom LSS-verksamheterna. Det kan bero på att kontinuitet är viktig för brukarna, vilket gör det svårt att ta emot elever under kortare perioder.
Arbetar ni samordnat för att skapa fler APL-platser för eleverna?
Vi har nyligen börjat använda Praktikplatsen.se för att underlätta planeringen. Vi kommer också att behålla de personliga kontakterna med handledarna och verksamheterna, eftersom vi ser att det stärker samarbetet mellan skolan och arbetslivet och bidrar till en bättre upplevelse för både elever och handledare.
Tycker du att elevernas handledare gör sitt jobb?
De är engagerade och har förmågan att möta eleverna utifrån deras individuella kunskapsnivå och erfarenhet, vilket är särskilt viktigt eftersom eleverna befinner sig i olika skeden av sin utbildning. Hand-ledarna bidrar mycket till att eleverna utvecklas både yrkesmässigt och personligt.
Louise Kullander, yrkeslärare på el- och energiprogrammet på Carlsund utbildningscentrum i Motala.
Louise Kullander.
Är det svårt att hitta APL-platser till dina elever?
Ja, konjunkturen går upp och ner och företagen har ibland för mycket eller för lite att göra. Vi kan inte kräva att de tar emot elever, men Skolverket kräver att vi erbjuder APL. Vi har några fasta platser, men resten av klassen ska också ut på APL. Dessutom behöver vissa elever en anpassad plats.
Arbetar ni samordnat för att skapa fler APL-platser för eleverna?
Nej, arbetet åligger de undervisande lärarna att sköta på sin planeringstid, men tiden räcker inte till. Det hade varit bra med ett centralt stöd eller ett tydligare regelverk för de elever som behöver anpassningar. Dessutom skulle det behövas tid för lärarna att ta hand om de elever som är kvar på skolan.
Tycker du att elevernas handledare gör sitt jobb?
Ja, de allra flesta handledare är suveräna med våra elever. Det finns alltid undantag, men det finns det överallt.
LÄS MER: