Sarah Bennetts elever har precis gjort sitt examensarbete och slutfört yrkesprovet. Foto: Sophie Lagerholm.
Till startsidan
Sarah Bennett och hennes elever jobbar med loggbok, med avcheckning varje vecka, av flera olika anledningar. Foto: Sophie Lagerholm.
Reportage Stress är oundvikligt i bageri- och konditorbranschen. Att göra saker inom en viss tid vägs in i bedömningen i både examensarbete och yrkesprov. Men i den dagliga undervisningen ser det annorlunda ut. Sarah Bennett låter eleverna föra loggbok, vilket skapar struktur och trygghet.
Sarah Bennett och hennes bageri- och konditori-elever är mitt uppe i gymnasiearbetet. Eleverna på Stockholms hotell- och restaurangskola är inne i en period då deras arbete ska bedömas och bedömas igen, tre dagar i rad. De ska baka olika typer av matbröd, småkakor, bullar, wienerbröd, tårtor, mazariner, biskvier med mera. Listan är lång och samtliga produkter betygsätts av både lärare och yrkesverksamma från branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer, för här genomför eleverna sitt examensarbete och det nationella yrkesprovet samtidigt. Under läsåret har de provbakat allt, planerat och räknat ut mängden ingredienser och fått ordning på alla andra moment som krävs för att allt ska klaffa under provdagarna. Och allt det har förts in i en digital loggbok i Teams.
Sarah Bennetts elever har precis gjort sitt examensarbete och slutfört yrkesprovet. Foto: Sophie Lagerholm.
I dag går Sarah Bennett igenom elevernas loggböcker som har använts under hela terminen. Varje bagerilektion följs upp med elevernas egna tankar kring deras insatser i köket. Det är en del av Sarah Bennetts arbete med formativ bedömning.
– I loggböckerna brukar jag titta på hur de beskriver sitt arbete och om de har reflekterat över vad de har gjort. Om loggboken inte är fullständig får de chansen att revidera det de har skrivit. Då kanske jag skriver ”Varför tror du att det gick så här? Hur kan du göra annorlunda?”
Att föra loggbok digitalt, i Teams, underlättar det regelbundna arbetet. Även om det kräver mycket arbetstid för henne själv.
– Men det är det värt, säger Sarah Bennett som inte upplever att loggboken, med avcheckning varje vecka, skapar någon prestationsångest hos eleverna.
– Jag tror till och med att det är många som inte ens tänker på att loggboken vägs in i bedömningen. Kanske beror det på att vi börjar med loggbok redan i tvåan, så de får vänja sig vid den tidigt. Då blir det inte samma press, tanken är att det ska bli en normalitet.
Under examens- och yrkesprovet får eleverna baka bakelser, kakor och bröd på tid.
Samtidigt behöver inte press och stress alltid vara negativt. Eller snarare, det ingår i arbetet som bagare eller konditor.
– Därför har vi yrkes- och examensproven på tid. Eleverna behöver förstå att man inte kan arbeta med en tårta i fem timmar. Som bagare och konditor måste mängder av produkter produceras inom en viss tid, säger hon.
Just det faktum att yrkesverksamma från branschen ska bedöma elevernas insatser brukar skapa nervositet.
– Bedömningen av branschen är oerhört viktig eftersom eleverna ska ut och jobba efter studenten.
1. Låt eleverna föra en digital loggbok där de regelbundet reflekterar över sitt arbete hela läsåret. Då blir loggboken en naturlig del av undervisningen snarare än ett betygsverktyg.
2. Genom att bedöma och följa upp små moment ofta, i stället för att ha stora prov, minskar stressen. Eleverna vänjer sig vid att få feedback kontinuerligt och ser sin utveckling tydligare. Dessutom skapar det en känsla av att varje moment är hanterbart.
3. Ställ enkla frågor som: ”Vad gjorde du? Varför tror du att det blev så?” Genom att betona att det handlar om deras egna perspektiv sänks prestationskraven och reflektionen blir mer meningsfull.
4. Ge konkret feedback på elevernas arbete, gärna i stunden. Det skapar trygghet och transparens kring bedömningen. När eleverna får chansen att justera sina insatser minskar känslan av press.
För Sarah Bennett är loggboken och det formativa arbetet även ett sätt att se vad eleverna behöver hjälp med.
– Ibland kan det ju vara lite svårt med tonåringar. Man frågar ”Vad tycker du gick bra?” och får svaret ”Jag vet inte”. Man ställer följdfrågan: ”Vad är det du inte vet?” Och man får inte alltid ens ur dem det. Men med hjälp av loggboken kan jag säga att ”Oj jag såg i din loggbok att du tyckte att det gick så här förra veckan. Varför tyckte du det?” säger hon och fortsätter:
– Om man går den vägen brukar det ge väldigt mycket. Reflektion är en oerhört stor del av vår undervisning.
Sarah Bennett tror inte på stora prov i den löpande undervisningen. Hon checkar hellre av varje vecka med hjälp av småuppgifter.
– Mina elever får panik om man säger prov, så jag säger test. Men trots arbetet med loggbok är det givetvis helheten som bedöms. Det vet eleverna.
– Det minskar också stressen. Jag har aldrig haft elever som tycker att jag har satt ett orättvist betyg och jag tror att det beror mycket på att jag hela tiden ger dem direkt feedback på det de bakar. Och det blir enklare när man har en konkret produkt framför sig, vilket jag tror är en fördel för lärare i praktiska yrken.
Ålder: 52 år.
Bor: Enskededalen, Stockholm.
Familj: Sambo.
Antal år i yrket: 20 år i bageri- och konditoribranschen och tio år som yrkeslärare.
Därför blev jag lärare: ”För att jag ville föra mina kunskaper vidare och hålla vårt fantastiska hantverksyrke levande.”
Debatt Maria Kristoffersson på enheten för samordning på Universitets- och högskolerådet är kritisk till Yrkeslärarens artikel om hur blivande yrkeslärare valideras.
Nyheter När läroböckerna inte höll måttet tog Anders Ohlsson och Sven Larsson saken i egna händer – och började göra sina egna läromedel.
Nyheter Tiktok och byggkollo ska väcka ungas intresse för yrkesprogram. Samtidigt ökar behovet av smalare utbildningar. Men bristen på praktikplatser utmanar utvecklingen.
Krönika Det finns så oändligt många perspektiv att begrunda när det gäller den värld som yrkeselever är på väg ut i.
Lektionstipset Få stylistelever i landet har en salong på skolan. Men på Studio Blanka möter eleverna betalande kunder varje vecka, med höga krav på bemötande och hantverk.
Tre lärare ”Vad ska jag göra nu?” Hur ofta får du den frågan varje dag? Och vad gör du då? Vi bad tre lärare att svara.
Nyheter Efter tre intensiva tävlingsdagar i danska Herning är årets Yrkes-EM avslutat. Resultatet blev hela 14 medaljer.
Granskning I dag anser 8 av 10 lärare att det är ångestfyllt för många elever att göra muntliga framställningar, enligt Yrkeslärarens granskning.
Nyhet Vilka arbetskläder får eleverna på barn- och fritidsprogrammet när de ska jobba utomhus på förskolan i kyla och regn? Det varierar kraftigt – eftersom riktlinjer saknas.
Nyhet Tolv anställda yrkeslärare får nu gå yrkeslärarutbildningen utan löneavdrag. Lika många ska täcka upp på deras skolor med förhoppningen att lockas till att bli lärare.
Nyhet Yrkeslärarutbildningen har fått mycket kritik. Men yrkeslärare Linda Nygren har framför allt positiva erfarenheter.
Debatt Yrkesprogram är ingen andrahandslösning, skriver Diana Vasiliou på Företagarna.
Forskning Forskaren: Längden på en lektion har stor betydelse för elevernas utveckling av yrkeskunnande. Men tiden har minskat.
Debatt Sjuksköterskor utan lärarutbildning får ofta undervisa blivande undersköterskor medan erfarna yrkeslärare med bakgrund som undersköterska väljs bort, berättar menar Stefani Storm Aspenbrant.
Debatt Upplärning blir betydligt svårare om individen inte har de teoretiska grunderna som krävs, skriver Jesper Hedin Hirasawa på arbetsgivarorganisationen Industriarbetsgivarna.
Nyhet Skillnaderna är stora mellan olika yrkesprogram när det gäller hur många som välja att studera vidare på högskola. På ett par program är det endast två procent som väljer högre studier, visar nya siffror från SCB.
Krönika Riskerar ungas utbildningsval och drömmar att trängas undan? skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
Nyhet Jacob Herbertsson: ”APL i byggbranschen liknar alltmer en provanställning. Många får sluta om de inte anses ha potential.”
Nyhet Antalet ansökningar om att starta yrkesprogram ökar, radikalt.
Nytt program Snart drar frisör- och stylistprogrammet igång. En av inriktningarna är barberare, vars utövare har exploderat de senaste åren.
Reportage På Vallentuna gymnasium kombineras teori och praktik med riktiga klientmöten och PT-licens vid examen.
Forskning Mobiltelefoner är viktiga verktyg för yrkeslärare när de vill koppla ihop arbetsliv och undervisning, visar Sandra Carlsson i en ny avhandling.
Nyhet Forskaren Ruhi Tyson tycker kvaliteten på yrkeslärarutbildningen är ett underdebatterat område, liksom yrkesläraren Tony Eriksson.
Reportage Stress är oundvikligt i bageri- och konditorbranschen. Att göra saker inom en viss tid vägs in i bedömningen i både examensarbete och yrkesprov.
Panelen Vilken kollega har underlättat din vardag, och vilka kunskaper har du delat med dig av? Vi bad tre lärare att svara.
Nyhet Ännu en gång får Praktiska gymnasiet kritik för att inte kunna erbjuda APL-platser till sina elever. Nu ger Skolinspektionen skolan i Täby ett vitesföreläggande på 8,5 miljoner kronor.
Reportage En fjärdedel av eleverna i årskurs ett på bygg- och anläggningsprogrammet på Bråvallagymnasiet är tjejer. Mycket tack vare yrkesmässan.
Krönika Kan en hög grad av elevinflytande bli särskilt problematisk i yrkeslärarens undervisning?skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Yrkesläraren.
Gy25 Fler elever behöver välja yrkesprogram men även olika yrkesutgångar i och med Gy25, betonar Byggföretagen. Men farhågor finns för att lågkonjunkturen kan ge motsatt effekt.
Reportage Det är en del att sätta sig in i men vinsten är att bedömningshysterin minskar. Det är tankar från yrkeslärare och programrektor på Westerlundska gymnasiet, som gör sig redo för Gy25.
Panelen Vad tycker eleverna är svårast? Och hur gör man för att komma framåt? Vi bad tre lärare svara.
Krönika Med en bra relation kan vi hjälpa eleverna att nå längre än vad de själva tror. Det skriver yrkesläraren Emil Karlsson.
Debatt Yrkeslärarna: Stärk yrkeslärarlegitimationens värde genom att införa två sorters yrkeslärartjänster. Lägg sedan till en rejäl löneskillnad, allt för att skapa ett incitament till utbildning.
Företagande Yrkesläraren Isak Strömberg: "Självkänslan ökar hos eleverna när de får äga sin process och skaffa sig inkomster."
Yrkesprogrammen Fler elever lockas till gymnasieskolans yrkesprogram – men för många vill bli säljare och för få siktar mot jobb inom vården, enligt Skolverket.
Lektionstips Ämnesintegrerat arbete gör skolan roligare, tycker eleverna på Malmenskolan i Ludvika. Där är verklighetsnära lärande i fokus.
Fokus Yrkesläraren Fredrik Bergström tycker att man borde lägga mer energi på att få högre måluppfyllelse än att vara ängslig för att elevinflytandet inte är tillräckligt högt.
Legitimation Malmö stad satsar 5 miljoner på att öka andelen behöriga yrkeslärare. Till hösten får obehöriga yrkeslärare chansen att studera vid Linnéuniversitetet med bibehållen lön, medan vikarier från branschen täcker upp.
Legitimation Rektorer värdesätter inte kunskaper i pedagogik vid anställning av yrkeslärare, enligt yrkesläraren Åke Nilsson, som tycker att det är hög tid för förändring.
Fokus I yrkesämnen syftar repetition till att jobba upp ett arbetsflöde. Annars är det omöjligt att lära sig att utföra uppgifter instinktivt, enligt yrkeslärarna Eva Bida och Tommy Larsson.
Forskning Yrkeslärare får inte det specialpedagogiska handlingsstöd som de skulle behöva, visar ny forskning. Men ändå har de blivit skickliga på att utveckla metoder för att stötta elever med särskilda behov.
Betyg De nationella slutproven ska bli frivilliga på yrkesprogram utan högskolebehörighet. Det föreslår betygsutredningen, som vill införa de nya betygen från hösten 2027.
Legitimation Frågan om yrkeslärarlegitimation är högaktuell. Sveriges Lärare vill att det ska bli obligatoriskt, vilket yrkesläraren Peter Muskos håller med om.
Krönika Intentionerna är fantastiska men mina kollegor och jag har redan fått syn på flera svårigheter, skriver krönikören Malin Nyberg om Gy25.
Panelen Vad har du lärt dig under dina år som lärare? Och vad är fortfarande svårt? Vi bad tre lärare svara.
Legitimation Sveriges Lärare vill styrka yrkesläraryrkets attraktionskraft med hjälp av krav på legitimation.
Så gjorde vi Under APL i andra länder är samarbetsförmåga A och O, inte språket, berättar yrkesläraren Eva-Karin Fryklund.
Krönika Från ointresse till att ta egna initiativ. Det är en process som jag tror att många yrkeslärare får uppleva i arbetet med elever.
Yrkesprogrammen Industritekniska programmet kräver målmedvetenhet. Eleverna ska träna sin förmåga att vara kreativ och jobba med av olika typer av utrustning. Dessutom bidrar lärarna med social kompetens, och självförtroende.
Reportage Ett tryggt arbetslag skapar trygghet hos eleverna. Det smittar av sig. Föga förvånande men lättare sagt än gjort. På Finsnickeriet på S:t Eriks gymnasium i Stockholm har man lyckats, och prisats med titeln Årets arbetslag 2024.