Hon vill stärka utbildningens status

Make up och styling är en konstform och ett sätt att uttrycka sig, berättar Natasa Cutic. Foto: André de Loisted.

Få stylistelever i landet har en salong på skolan. Men på Studio Blanka möter eleverna betalande kunder varje vecka, med höga krav på bemötande och hantverk.

På gatuplan på centrala Kullagatan i Helsingborg ligger ”Salong Blanka” – Drottning Blankas gymnasieskolas nya salong där elever med inriktning mot hår, stylist och makeup samsas om att utföra behandlingar.

– Här tar eleverna emot riktiga kunder. De klipper, färgar, sminkar, stylar, plockar bryn och utför lash- och browlift, säger yrkesläraren Natasa Cutic och berättar att det är vanligt med salonger för frisörelever, men ovanligt för elever inom makeup och styling.

Natasa Cutic.

Det praktiska arbetet på salongen blir ett kvitto på vad de lärt sig under sin APL.

– Vi lärare ser hela processen; från att de välkomnar kunden till att de tar betalt.

Just kundbemötande utgör en stor del av utbildningen, säger Natasa Cutic, som även undervisar i teoretiska ämnen.

– Personlig försäljning är mitt favoritämne. Vi analyserar kundens personlighet och hur man bemöter olika typer. Du kan vara en fantastisk stylist, men kan du inte sälja in dig själv så kommer du inte långt.

Ibland kan det finnas ett behov av att bearbeta normer kring skönhets- ideal.

– Vi pratar mycket om att smink inte ska dölja något, utan vara ett sätt att uttrycka sig. Därför arbetar vi konsekvent med att stärka elevernas självkänsla.

På det här programmet spenderar lärarna mycket tid med sina elever. Foto: André de Loisted,

Tyvärr, konstaterar Natasa Cutic, är det många som ser ner på den här utbildningen.

– Jag vill öka statusen. Många tror att vi bara står och sminkar oss hela dagarna. Men utbildningen är högskoleförberedande, så om eleverna vill kan de plugga vidare. Det viktigaste är att de har fått ägna tre år åt något de tycker är kul. Det tror jag är jätteviktigt på gymnasiet. 

Så här funkar arbetet i Studio Blanka

  • I salongen får eleverna öva på hela kundresan – från det första ”hej” till avslutad behandling och betalning. De får öva på konsultation, bemötande, service och att ta ansvar. Lärarna finns med i bakgrunden, men det är eleverna som driver mötet. Det ger dem självförtroende och en känsla av professionalism.
  • Här är det på riktigt. Klippningar, färgningar, lash- och browlift, sminkningar och stylingar – allt görs på externa kunder som bokar tid. Det ger eleverna värdefull erfarenhet som annars är svår att få, särskilt på make up- och stylistsidan där APL-platser kan vara begränsade.
  • Salongen marknadsförs via Instagram, där lärarna lägger ut bilder på elevernas arbeten och hanterar bokningar. Eleverna får också vara delaktiga i den visuella presentationen – ett sätt att knyta an undervisningen till modern marknadsföring och eget företagande inom skönhetsbranschen.
  • Studio Blanka är öppen för kunder varje torsdag och fredag. Enligt lärarna är det i studion som eleverna växer som mest. De blir nervösa innan, men kliver in i yrkesrollen när kunden väl kommer. Många visar sidor av sig själva som inte alltid syns i klass­rummet.

Källa:Natasa Cutic.

LÄS MER:

Forskaren som bäddar för en smärtfri APL

De forskar på sin egen praktik