Mobilen viktig i yrkeslärares undervisning

Forskaren Sandra Carlsson har studerat hur yrkeslärare hanterar digital teknik och de utmaningar och möjligheter som de väcker. Foto: Privat och Stock adobe.
Forskning
Mobiltelefoner och sociala medier är viktiga verktyg för yrkeslärare när de vill koppla ihop arbetsliv och undervisning, visar Sandra Carlsson i en ny avhandling.
– Vardaglig teknik fungerar som brygga till arbetsmarknaden, men det kan vara svårt att få tillgång till yrkesrelevant material, säger hon.
Debatten om att begränsa förekomsten av mobiltelefoner på lektionstid oroar Sandra Carlsson, forskare i arbetsintegrerat lärande vid Högskolan Väst. I sin avhandling, som hon lade fram nu i veckan, pekar hon på behovet av praktiska verktyg i lärarnas vardag.
– Yrkeslärare bryr sig inte så mycket om ifall undervisningsmaterialet är digitalt eller analogt. Det viktiga att det fungerar i undervisningen, säger hon.
Ordningsregler i skolan som går ut på att samla in mobiltelefonen varje morgon skulle ställa till bekymmer för flera av yrkesprogrammen, menar Sandra Carlsson.
– Självklart finns det skäl att begränsa mobiltelefonanvändningen bland elever men det som är viktigt för yrkeslärarna är att eleverna lär sig att använda den på ett balanserat och meningsfullt sätt och där blir kopplingen till yrkeslivet en drivkraft.
Utmaningar och möjligheter
Sandra Carlsson har arbetat som specialpedagog och yrkeslärare i barn- och fritidskunskap ett tjugotal år. När hon skulle välja tema för sitt avhandlingsarbete valde hon de utmaningar och möjligheter hon ser uppstå när digitaliserade yrkes- och undervisningspraktiker utvecklas.
– Jag ville studera hur yrkeslärare hanterar dessa utmaningar och möjligheter, säger hon och framhåller att det är viktigt för yrkeslärare att skapa autentiska situationer som ligger nära arbetslivet.
En lättillgänglig brygga
Som grund för sitt avhandlingsarbete har Sandra Carlsson på nära håll följt tolv yrkeslärare på olika skolor och yrkesprogram. Via intervjuer och observationer i undervisningslokalerna har hon studerat hur de förbereder eleverna för digitala inslag i yrkeslivet.
– Yrkeslärare vill bjuda in arbetlivet i klassrummet. Men det kan vara svårt att få tid och tillgång till yrkesrelevant material och det är svårt att hålla sig uppdaterad om nya tekniska hjälpmedel. Då blir mobiltelefonen en lättillgänglig brygga. I mobilen kan man till exempel läsa om nyheter i elbranschen, eller styra ett värmesystem via en app.
Men alla yrkeselever har kanske inte tillgång till mobiltelefon?
– Nej, det finns en och annan som inte har det och det är ett bekymmer. Det är en privat ägodel och inte något skolan håller med.
Kan vi få en utveckling där skolor börjar erbjuda mobiltelefoner och att det spär på konkurrensen om eleverna?
– Det finns absolut anledning att fundera över rimligheten i en sådan utveckling.
Väcker inspiration
Till och med sociala medier kan vara användbara för yrkeslärare.
– Vill man väcka passion för ett yrke kan ett sätt vara att låta eleverna titta på olika influencers eller ett konto på tiktok där någon lagar en inspirerande maträtt eller visar en riktigt snygg elinstallation.
Yrkeslärare använder digital yrkesspecifik, pedagogisk eller vardaglig teknik tillsammans med annan rekvisita i exempelvis rollspel, berättar hon.
– De använder även sina egna erfarenheter av yrket och berättar om den digitala teknik de inte har tillgång till i skolan.
Hur kan ett rollspel se ut?
– Eleverna får spela patienter eller undersköterskor som ska rapportera sina patienters värden till sjuksköterskan, som spelas av läraren. De kan också spela elektriker som möter en kund eller en arbetsledare.
AI som kollegialt bollplank
När Sandra Carlsson inledde sitt avhandlingsarbete 2020 var det få som pratade om generativ AI ute på skolorna. Mot slutet av hennes fältstudier hade några av de yrkeslärare hon följde börjat använda den nya tekniken i begränsad utsträckning.
– I den mån exempelvis chattbotar användes var det i form av kollegialt bollplank.
Generativ AI är inget Sandra Carlsson utforskar specifikt i sin avhandling, men hon menar att förståelsen av relationen mellan människa och material ändå är den samma som gäller för annan digital teknik.
– Det ena kan inte existera utan det andra. Vi människor kan och behöver göra val, både individuellt och kollektivt. Det kan handla om att utnyttja digital teknik som generativ AI på ett sätt så att det stödjer kunskap och lärande för yrkeselever, säger Sandra Carlsson.
Sandra Carlsson forskar om arbetsintegrerat lärande vid Högskolan väst.
Avhandlingens titel: Yrkesundervisningspraktiker: ett sociomateriellt perspektiv.