Lärarna tycker att det är tydligt att eleverna växer när de gör projekt utanför skolan. Foto: Henrik Hansson.
Till startsidan
Det är viktigt att eleverna ser, och känner av, att lärare i olika ämnen har kontakt med varandra. Och att man samarbetar, tycker lärarna på Malmenskolan. Foto: Henrik Hansson.
Lektionstips Ämnesintegrerat arbete gör skolan roligare, tycker eleverna på Malmenskolan i Ludvika. Där är verklighetsnära lärande i fokus.
Att jobba ämnesintegrerat ger Jenny Jansson och bröderna Lahr energi. De kombinerar yrkeskunskaper med naturvetenskap, med syftet att få in verkligheten i undervisningen. När bröderna Stefan och Peter Lahr, lärare på bygg- och anläggningsprogrammet, träffade naturvetenskapsläraren Jenny Jansson för första gången insåg de direkt att de hade samma inställning till lärande.
– Vi började titta på våra kursplaner för att se vad som skulle kunna vara bra områden för samarbete, säger Jenny Jansson, som liksom Stefan och Peter Lahr jobbar på Malmenskolan i Ludvika.
Lärarna tycker att det är tydligt att eleverna växer när de gör projekt utanför skolan. Foto: Henrik Hansson.
Som av en slump fick de en förfrågan från en skollovskoloniförening om de ville bygga ett altandäck på halvön Öddö utanför Strömstad.
I det här fallet kändes en ämnesintegrerad kurs mellan bygg och anläggning, transport och fordon och naturkunskap som en bra kombination. Ambitionen var att få eleverna att se samband.
– Eleverna lär sig att tänka på miljön och att ta vara på allt material, säger Stefan Lahr.
Hela arbetslaget följde med på en resa med tre nätters övernattning; snickare, anläggare och murare. Även transporten fanns med som en pedagogisk punkt.
– Eleverna fick planera den och köra ut allt material som var packat på en släpkärra.
Det här är ett av många ämnesintegrerade projekt som de har genomfört tillsammans. Foto: Henrik Hansson.
Att vara på en ö gav många möjligheter.
– Jag undervisade om Agenda 2030 och kunde visa en havsmiljö som många inte hade upplevt
tidigare, säger Jenny Jansson.
Altanen står nu på plats, 4,5 gånger 10 meter, men bäst av allt, konstaterar Peter Lahr, var att de hade roligt tillsammans.
– Vi har fått en nära relation till eleverna. Det är tydligt att många har blivit mer intresserade av skolan.
1. Ett ämnesövergripande projekt behöver inte vara så stort. Det kan räcka med att göra en utflykt eller en miljöanalys av ett bygge, med syftet att göra något eleverna kommer möta i sitt framtida yrke. Låt dem se att ni känner varandra och ställer samma sorts frågor. Allt för att nå mer än bara ämnesmålen: demokrati och värdegrund.
2. Titta på kursplanerna. Vad har de gemensamt och hur kan man konkretisera det? Naturkunskap
1a1 är en allmänbildande och bred kurs, särskilt lämpad för att koppla ihop med yrkesprogrammens innehåll. Den kursen innehåller bland annat natur och hållbar utveckling och naturvetenskapliga arbetsmetoder.
3. Reflektera över vilka kunskaper lärarna själva besitter och som kan komma till användning. Underskatta inte de mindre momenten. När man jobbar ämnesövergripande i samarbete dyker det ofta upp andra frågor; demokrati, etik, samspel och ledarskap. Ta vara på det.
4. Dela in eleverna i arbetslag inför matlagning och andra praktiska sysslor som krävs vid övernattning. Det är en fördel om hela arbetslaget följer med, liksom elevhälsan. Dels ifall det händer något, och dels för att elevhälsan då får möjlighet att lära känna eleverna. Slutligen: ha roligt tillsammans!
LÄS ÄVEN:
Så preppar du inför APL utomlands
Debatt Maria Kristoffersson på enheten för samordning på Universitets- och högskolerådet är kritisk till Yrkeslärarens artikel om hur blivande yrkeslärare valideras.
Nyheter När läroböckerna inte höll måttet tog Anders Ohlsson och Sven Larsson saken i egna händer – och började göra sina egna läromedel.
Nyheter Tiktok och byggkollo ska väcka ungas intresse för yrkesprogram. Samtidigt ökar behovet av smalare utbildningar. Men bristen på praktikplatser utmanar utvecklingen.
Krönika Det finns så oändligt många perspektiv att begrunda när det gäller den värld som yrkeselever är på väg ut i.
Lektionstipset Få stylistelever i landet har en salong på skolan. Men på Studio Blanka möter eleverna betalande kunder varje vecka, med höga krav på bemötande och hantverk.
Nyhet Södra Älvsborgs Räddningstjänstförbund ger yrkeselever från tre olika gymnasieskolor grundläggande utbildning i hur man ska agera vid olika typer av olyckor och hur man släcker bränder.Några moment som ingår är ytlivräddning i vatten, hjärt- och lungräddning, sök- och släckteknik samt insats vid trafikolycka.
Tre lärare ”Vad ska jag göra nu?” Hur ofta får du den frågan varje dag? Och vad gör du då? Vi bad tre lärare att svara.
Nyheter Efter tre intensiva tävlingsdagar i danska Herning är årets Yrkes-EM avslutat. Resultatet blev hela 14 medaljer.
Granskning I dag anser 8 av 10 lärare att det är ångestfyllt för många elever att göra muntliga framställningar, enligt Yrkeslärarens granskning.
Nyhet Vilka arbetskläder får eleverna på barn- och fritidsprogrammet när de ska jobba utomhus på förskolan i kyla och regn? Det varierar kraftigt – eftersom riktlinjer saknas.
Nyhet Tolv anställda yrkeslärare får nu gå yrkeslärarutbildningen utan löneavdrag. Lika många ska täcka upp på deras skolor med förhoppningen att lockas till att bli lärare.
Nyhet Yrkeslärarutbildningen har fått mycket kritik. Men yrkeslärare Linda Nygren har framför allt positiva erfarenheter.
Debatt Yrkesprogram är ingen andrahandslösning, skriver Diana Vasiliou på Företagarna.
Forskning Forskaren: Längden på en lektion har stor betydelse för elevernas utveckling av yrkeskunnande. Men tiden har minskat.
Debatt Sjuksköterskor utan lärarutbildning får ofta undervisa blivande undersköterskor medan erfarna yrkeslärare med bakgrund som undersköterska väljs bort, berättar menar Stefani Storm Aspenbrant.
Debatt Upplärning blir betydligt svårare om individen inte har de teoretiska grunderna som krävs, skriver Jesper Hedin Hirasawa på arbetsgivarorganisationen Industriarbetsgivarna.
Nyhet Skillnaderna är stora mellan olika yrkesprogram när det gäller hur många som välja att studera vidare på högskola. På ett par program är det endast två procent som väljer högre studier, visar nya siffror från SCB.
Krönika Riskerar ungas utbildningsval och drömmar att trängas undan? skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
Nyhet Jacob Herbertsson: ”APL i byggbranschen liknar alltmer en provanställning. Många får sluta om de inte anses ha potential.”
Nyhet Antalet ansökningar om att starta yrkesprogram ökar, radikalt.
Nytt program Snart drar frisör- och stylistprogrammet igång. En av inriktningarna är barberare, vars utövare har exploderat de senaste åren.
Reportage På Vallentuna gymnasium kombineras teori och praktik med riktiga klientmöten och PT-licens vid examen.
Forskning Mobiltelefoner är viktiga verktyg för yrkeslärare när de vill koppla ihop arbetsliv och undervisning, visar Sandra Carlsson i en ny avhandling.
Så gjorde vi Det forskas pyttelite om yrkesdidaktik och det finns gigantiska hål att fylla. Orden är yrkeslärarna Mija Janssons och Susanna Holdars, som är mitt uppe i sitt forskningsarbete.
Nyhet Forskaren Ruhi Tyson tycker kvaliteten på yrkeslärarutbildningen är ett underdebatterat område, liksom yrkesläraren Tony Eriksson.
Reportage Stress är oundvikligt i bageri- och konditorbranschen. Att göra saker inom en viss tid vägs in i bedömningen i både examensarbete och yrkesprov.
Panelen Vilken kollega har underlättat din vardag, och vilka kunskaper har du delat med dig av? Vi bad tre lärare att svara.
Krönika Tänk om vi kan komma så långt att företagen skriker om de inte får så många elever på praktik som de hade önskat, skriver Martin Harari Thuresson.
Nyhet Ännu en gång får Praktiska gymnasiet kritik för att inte kunna erbjuda APL-platser till sina elever. Nu ger Skolinspektionen skolan i Täby ett vitesföreläggande på 8,5 miljoner kronor.
Reportage En fjärdedel av eleverna i årskurs ett på bygg- och anläggningsprogrammet på Bråvallagymnasiet är tjejer. Mycket tack vare yrkesmässan.
Krönika Kan en hög grad av elevinflytande bli särskilt problematisk i yrkeslärarens undervisning?skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Yrkesläraren.
Gy25 Fler elever behöver välja yrkesprogram men även olika yrkesutgångar i och med Gy25, betonar Byggföretagen. Men farhågor finns för att lågkonjunkturen kan ge motsatt effekt.
Reportage Det är en del att sätta sig in i men vinsten är att bedömningshysterin minskar. Det är tankar från yrkeslärare och programrektor på Westerlundska gymnasiet, som gör sig redo för Gy25.
Panelen Vad tycker eleverna är svårast? Och hur gör man för att komma framåt? Vi bad tre lärare svara.
Krönika Med en bra relation kan vi hjälpa eleverna att nå längre än vad de själva tror. Det skriver yrkesläraren Emil Karlsson.
Debatt Yrkeslärarna: Stärk yrkeslärarlegitimationens värde genom att införa två sorters yrkeslärartjänster. Lägg sedan till en rejäl löneskillnad, allt för att skapa ett incitament till utbildning.
Företagande Yrkesläraren Isak Strömberg: "Självkänslan ökar hos eleverna när de får äga sin process och skaffa sig inkomster."
Yrkesprogrammen Fler elever lockas till gymnasieskolans yrkesprogram – men för många vill bli säljare och för få siktar mot jobb inom vården, enligt Skolverket.
Lektionstips Ämnesintegrerat arbete gör skolan roligare, tycker eleverna på Malmenskolan i Ludvika. Där är verklighetsnära lärande i fokus.
Fokus Yrkesläraren Fredrik Bergström tycker att man borde lägga mer energi på att få högre måluppfyllelse än att vara ängslig för att elevinflytandet inte är tillräckligt högt.
Legitimation Malmö stad satsar 5 miljoner på att öka andelen behöriga yrkeslärare. Till hösten får obehöriga yrkeslärare chansen att studera vid Linnéuniversitetet med bibehållen lön, medan vikarier från branschen täcker upp.
Legitimation Rektorer värdesätter inte kunskaper i pedagogik vid anställning av yrkeslärare, enligt yrkesläraren Åke Nilsson, som tycker att det är hög tid för förändring.
Fokus I yrkesämnen syftar repetition till att jobba upp ett arbetsflöde. Annars är det omöjligt att lära sig att utföra uppgifter instinktivt, enligt yrkeslärarna Eva Bida och Tommy Larsson.
Forskning Yrkeslärare får inte det specialpedagogiska handlingsstöd som de skulle behöva, visar ny forskning. Men ändå har de blivit skickliga på att utveckla metoder för att stötta elever med särskilda behov.
Betyg De nationella slutproven ska bli frivilliga på yrkesprogram utan högskolebehörighet. Det föreslår betygsutredningen, som vill införa de nya betygen från hösten 2027.
Legitimation Frågan om yrkeslärarlegitimation är högaktuell. Sveriges Lärare vill att det ska bli obligatoriskt, vilket yrkesläraren Peter Muskos håller med om.
Krönika Intentionerna är fantastiska men mina kollegor och jag har redan fått syn på flera svårigheter, skriver krönikören Malin Nyberg om Gy25.
Panelen Vad har du lärt dig under dina år som lärare? Och vad är fortfarande svårt? Vi bad tre lärare svara.
Legitimation Sveriges Lärare vill styrka yrkesläraryrkets attraktionskraft med hjälp av krav på legitimation.
Så gjorde vi Under APL i andra länder är samarbetsförmåga A och O, inte språket, berättar yrkesläraren Eva-Karin Fryklund.