De forskar på sin egen praktik

Lägger man tid på rätt saker i undervisningen? Och vad gör egentligen eleverna på sin APL? Det ska Mija Jansson och Susanna Holdar ta reda på. Foto: Frida Ekman.

Det forskas pyttelite om yrkesdidaktik och det finns gigantiska hål att fylla. Orden är yrkeslärarna Mija Janssons och Susanna Holdars, som är mitt uppe i sitt forskningsarbete.

Yrkeslärarna Mija Jansson och Susanna Holdar forskar var och en för sig, men inom samma projekt och med ett gemensamt uppdrag: att utveckla kunskap om de aspekter av yrkeskunnandet som elever har svårt att få tillgång till.

Susanna Holdar är floristlärare och hade ingen konkret idé om vad hon ville ägna sig åt när hon sökte till Stockholms universitets forskningsprojekt för yrkeslärare.

– Det var mest någonting som skavde. Gör vi rätt saker på utbildningen? Är det här vad branschen vill ha?

Djuretik och blomsterförmedling. Två vitt skilda områden med en sak gemensam: APL. Foto: Frida Ekman.

Efter intervjuer med APL-handledare och elever bestämde hon sig för att studera blomsterförmedling.

– Det är en stor del av floristyrket men inget man kan lära sig i skolan, säger Susanna Holdar.

I nuläget arbetar hon med att formulera en uppgift som eleverna ska ha med sig på sin APL, för att bättre kunna ta tillvara de kunskaper som praktiken erbjuder.

Naturbruksläraren Mija Jansson forskar om djuretik, bland annat med fokus på djurvälfärd; att djur ska må bra.

Foto: Frida Ekman.

– Jag vill titta på hur väl vår undervisning matchar den djuretik som eleverna möter på sin APL. Ett exempel kan vara att en del människor tycker att hundar behöver en auktoritär ledare, andra att hundarna själva ska ha möjlighet att känna kontroll över sin situation, säger hon och fortsätter:

– Vi försöker undervisa på vetenskapliga grunder. Inget är fel så länge djuret har en bra djurvälfärd, men för eleven kan det bli väldigt otydligt om jag säger en sak och handledaren en annan.

 

Så här funkar forskning via STLS

  • STLS (Stockholms Teaching & Learning Studies) är ett samarbete mellan Stockholms universitet och skolhuvudmän i Stockholms län.  Handledare och forskare hjälper dig med metod och analys. Du ingår i ett nätverk med andra lärare för att kunna utbyta erfarenheter och diskutera din forskning. Tio procent av din tjänst går till forskning, med full lön.
  • Det projekt Mija Jansson och Susanna Holdar deltar i heter ”Integrerad undervisning för yrkeskunnande: samverkan mellan skola och APL”. Men det finns flera ramprojekt. Forskningen ska handla om identifierade utmaningar i din ämnesundervisning, med målet att utveckla undervisningen. Du inleder med att fundera på en utmaning i din undervisning som du vill förbättra med syftet att kunna formulera en tydlig forskningsfråga.
  • Välj en metod för att samla in data, till exempel elevsvar, observationer eller videoinspelningar. Försök att analysera mönster. Även här får du stöd av en handledare för att finslipa din plan. Den här forskningen handlar även mycket om att förkovra sig i ämnet, läsa artiklar och föra regelbundna diskussioner med handledaren.
  • Genomför din planerade undervisningsförändring. Analysera hur det gick och om det krävs några förändringar. Ha tålamod. Forskning tar tid. Skriv en rapport eller artikel om resultaten, med vägledning av andra forskare. Det finns en önskan om att sprida kunskap om det man kommit fram till. Använd ditt resultat och din nya kunskap för att förbättra undervisningen både för dig själv och dina kollegor.

Källa:Mija Jansson och Susanna Holdar.