Vägledare om sina npf-strategier
Pamela Doud, Leena Grenvall och Charlotte Andersson.
Panelen Vi frågade tre studie- och yrkesvägledare om deras erfarenheter av och strategier kring npf-diagnoser.
LÄS MER Minska inte elevhälsan – utöka med vägledare
Pamela Doud, Stockholm:
1. Hur anpassar du vägledningssamtal för elever med npf-diagnoser?
– Jag använder visuellt stöd, som en stor skärm, så att vi kan läsa och söka information tillsammans. Jag sänker tempot, använder färre ord och upprepar det viktigaste. Följdfrågor kan också vara tydliggörande. I skrift är jag konkret och undviker svepande formuleringar för att det ska bli så tydligt som möjligt.
2. Hur samarbetar du med övrig elevhälsa eller lärare för att stödja elever med npf i deras val?
– Jag har ett nära samarbete med specialpedagogen. Vi delar arbetsrum och kan ha korta förmöten inför samtal, där jag får viktig information om elevens behov och om vad jag bör tänka på. Jag har också många motiverande samtal, som handlar om att hitta drivkrafter, skapa framtidsbilder och lyfta olika alternativ.
3. Hur hanterar du situationer där vårdnadshavare och elev har olika uppfattningar?
– Jag utgår alltid från eleven. Om både elev och vårdnadshavare är med i samtalet vänder jag mig tydligt till eleven, även i kroppsspråk. Eleven ska känna sig central. Jag försöker vara realistisk, även om föräldrarnas bild skiljer sig från elevens. Målet är att eleven ska känna sig lyssnad på och kunna göra informerade val.
Leena Grenvall, Anderstorp:
1. Hur anpassar du vägledningssamtal för elever med npf-diagnoser?
– Många gånger vet jag inte ens om eleven har en diagnos, särskilt inom vuxenutbildningen. Det viktigaste är att skapa en relation. Generellt försöker jag förbereda eleven på när vi ska ses och varför. I samtalet undviker jag metaforer och kommunicerar rakt och tydligt. Efteråt skickar jag en kort sammanfattning av det vi pratat om.
2. Hur samarbetar du med övrig elevhälsa eller lärare för att stödja elever med npf i deras val?
– Vi arbetar i olika konstellationer där elevhälsa och lärare samverkar för att tydliggöra ansvarsfördelningen. Det kan handla om att vi genomför ett förstärkt utvecklingssamtal eller gör studiebesök på folkhögskola eller arbetsplatser. Ibland gör vi även miljöbesök inför en apl för att skapa trygghet och förutsägbarhet.
3. Hur hanterar du situationer där vårdnadshavare och elev har olika uppfattningar?
– Det är naturligt att vårdnadshavare är oroliga, de känner ju sitt barn bäst. Men valet är alltid elevens. Jag försöker skapa en öppen dialog där vi pratar om farhågor, alternativa vägar och möjliga reservplaner. Genom tät kontakt kan vi avdramatisera situationen.
Charlotte Andersson, Södertälje:
1. Hur anpassar du vägledningssamtal för elever med npf-diagnoser?
– Många hos oss har upplevt misslyckanden i skolan, så jag börjar med att ta reda på hur de ser på sin skolbakgrund och var de befinner sig i dag. Tillsammans med specialpedagog och lärare ser vi till att rätt stöd och åtgärdsplaner finns. Med tydliga instruktioner och rätt förutsättningar ser vi ofta mycket goda resultat.
2. Hur samarbetar du med övrig elevhälsa eller lärare för att stödja elever med npf i deras val?
– Tätt samarbete med specialpedagog och lärare är avgörande. Specialpedagogen behöver också kunna stötta läraren i hur man ger tydliga instruktioner, vilket inte bara hjälper elever med npf utan även gynnar språksvaga och i praktiken hela gruppen. Det handlar om att anpassa undervisningen för alla.
3. Hur hanterar du situationer där vårdnadshavare och elev har olika uppfattningar?
– Våra elever är myndiga, men föräldrarna har ofta en viktig roll med trygghet och kunskap om sina barn. Samtidigt vill jag avdramatisera framtidsvalen, olika åsikter är inte alltid ett problem. Det viktigaste är att eleven får en ny chans. Livet går inte alltid på motorväg, ibland behöver man ta den krokiga landsvägen.
TIDIGARE SYV-PANELER:
”Lärarna ser positivt på samarbetet – om det är förutsägbart”
Vägledare berättar om sin magi – konsten att motivera
Allt fler vägledare använder AI i jobbet
Så använder vägledare digitala verktyg
Hur jobbar ni med elever med funktionsnedsättningar? Vägledare svarar