Vägledare luckrar upp fördomar om yrkesprogram

Vi frågade tre studie- och yrkesvägledare hur de diskuterar frågor om yrkesprogram och statusjobb med elever – och med vårdnadshavare.

LÄS MER Minska inte elevhälsan – utöka med vägledare

Johanna Adsersen, Höganäs:

1. Hur bemöter du elever som tvekar inför yrkesprogram på grund av statusfrågor?

– Jag påpekar att ju fortare de kommer ut i jobb, desto snabbare börjar de tjäna pengar. Studera vidare kan man göra senare. Och jag brukar be elever som är väldigt inställda på, säg, SA/EK att välja ett backup-YP. Det kan ge en ny bild av deras faktiska intresse. Ibland i omvals­perioden vill de flytta upp det valet.

2. Vilka argument fungerar bäst för att visa styrkorna i yrkesutbildning?

– Många unga vill ha ”många dörrar öppna” men tänker inte på att ett yrke i grunden är en väldigt bekväm dörr att ha. Med yrkesprogrammen är inte pres­sen lika stor. Jag visar också lönerna för knegarjobb med lägre status och jämför. Oftast skiljer det inte så mycket mellan dem och elevernas drömstatusjobb.

3. Hur kan vägledningen bidra till att bredda intresset för yrkesprogrammen?

– Gör studiebesök! Praoperioden är ett bra tillfälle att komma i kontakt med de yrkeskategorierna. Bjud in yrkes­verksamma som pratar om sitt jobb och våga prata om lönen! Många unga drivs av det och tänker inte på att de kan få ett väldigt bra liv på en yrkesutbildningsjobblön.

Jenny Aakula, Ödeshög:

1. Hur bemöter du elever som tvekar inför yrkesprogram på grund av statusfrågor?

– Med nyfikenhet, och vårdnadshavare med i samtalet. Ofta lever gamla föreställningar om utbildningssystemet kvar. Jag tar upp möjligheten att läsa ett naturvetenskapligt eller tekniskt basår senare. Vi tittar på drömmar, framtidsscenarier och fallgropar – till exempel att välja ett högskoleförberedande program utan motivation.

2. Vilka argument fungerar bäst för att visa styrkorna i yrkesutbildning?

– Att ett praktiskt yrke är något du alltid har med dig. Du kommer snabbt ut i arbetslivet och får en konkret kompetens som går att bygga vidare på. Jag betonar också att man kan kombinera – läsa yrkesprogram och senare komplettera med basår eller vidareutbildning. Det ger både erfarenhet och anställningsbarhet.

3. Hur kan vägledningen bidra till att bredda intresset för yrkesprogrammen?

– Genom långsiktighet och samverkan med arbetsliv. Yrkesvägledning behöver börja tidigt och integreras i undervisningen så att elever i yngre åldrar ser möjligheterna. Samtidigt måste vi arbeta kollegialt och involvera vårdnadshavare, vars erfarenheter och attityder påverkar elevvalen mer än man tror. Med en bredare bild av vad yrkesutbildning är ökar också respekten för den.

Charlotte Hellström, Eskilstuna:

1. Hur bemöter du elever som tvekar inför yrkesprogram på grund av statusfrågor?

– Jag kan fråga: Vilket ger verklig ”status”, att kämpa med matte och engelska, eller att gå VVS, ta examen, börja jobba, ta körkort, flytta hemifrån och kanske starta eget? Många elever har för lite kunskap om vilka utbildningar som leder till ­konkreta yrken och hur dessa också kan bli vägen till ett eget företag.

2. Vilka argument fungerar bäst för att visa styrkorna i yrkesutbildning?

– Att visa fakta. Jag lyfter prognoser över arbetsmarknaden, löneutveckling och konkreta exempel på personer som ­lyckats via yrkesprogram. När man kan peka på unga företagare som trivs, tjänar bra och har frihet, då blir bilden mer verklig och konkret.

3. Hur kan vägledningen bidra till att bredda intresset för yrkesprogrammen?

Genom att börja tidigt och ge eleverna korrekt information. I årskurs 8 pratar jag mycket om gymnasieprogrammen och kan exempelvis ta upp att det samhällsvetenskapliga inte är så brett som många tror och att flera branscher har stor efterfrågan på yrkesutbildade. YP-samarbete och prao ger eleverna egna upplevelser av arbetslivet och möjligheterna.

TIDIGARE SYV-PANELER:

Vägledare om sina npf-strategier

”Lärarna ser positivt på sam­arbetet – om det är förutsägbart”

Vägledare berättar om sin magi – konsten att motivera

Allt fler vägledare använder AI i jobbet

Så använder vägledare digitala verktyg

Hur jobbar ni med elever med funktionsnedsättningar? Vägledare svarar

Vägledare svarar om läroplan och lärarsamarbete

Får ni tillräckligt med utrymme i skolan? Vägledare svarar