Specialpedagog specialiserad på läsning

Hemvisten är på mellanstadiet, men numera träffar John både yngre och äldre elever på skolan.
Mitt jobb Specialpedagogen John Oskarsson har hittat sitt kall – att stötta både lärare och elever i det läsutvecklande arbetet.
LÄS MER Niclas Fohlin: ”Tack för allt, Anne-Marie Körling!”
Innan John Oskarsson utbildade sig till SO- och svensklärare arbetade han som resurs för elever som behövde extra stöd. Det var där engagemanget för just den elevgruppen växte, vilket ledde till att han senare utbildade sig till specialpedagog. Även hans intresse för läsning har funnits med länge.
”Läsning är grunden till all inlärning.
– Läsning är grunden till mycket av inlärningen i skolan, säger han. Jag har valt att fokusera på det området för att få eleverna att förstå att läsning är ett viktigt verktyg inte bara i skolan utan även i deras kommande yrkesliv. Min roll är att stötta både lärare och elever.
John Oskarssons huvudsakliga arbete på skolan är på mellan-stadiet. Men med åren, och med läsandet i fokus, träffar han numera både yngre och äldre elever.
Johns bästa tips
① Luta dig mot något! Vi använder Legilexi som är en digital lässcreening som även är självrättande. Vi använder det återkommande, det ger en god bild av elevernas läsutveckling, och vi kan tidigt identifiera elever i svårigheter. Det är ett bra verktyg att ha med i arbetet, och ju tidigare insatser vi gör för elever, desto bättre.
② Tester och uppföljning räcker inte alltid, utan elevkännedomen är minst lika viktig. Precis som mycket annat arbete i skolan gäller det att skapa goda och förtroendefulla relationer med eleverna. Det viktiga relationsskapande arbetet glöms ibland bort i skolan, men kan vara avgörande för att komma framåt i arbetet med vissa elever.
③ Återkommande tester är bra, men i slutänden är ändå det viktigaste vad vi gör med resultaten mellan testerna. Vilka insatser vi gör, på både individ- och gruppnivå, och hur skolan i stort kan organisera sig för att möta behoven. Vissa insatser är nödvändiga, men också resurskrävande. Ju fler pedagoger i skolan som har kunskap och kan bidra vid insatser, desto fler att fördela arbetet på i stället för att jag ska sitta enskilt med flera elever under längre perioder.
④ Samarbetet med undervisande pedagoger som dagligen möter eleverna är också ovärderligt i det här sammanhanget. Jag har även en fantastisk kollega som är speciallärare i de yngre åren och vi samverkar över stadiumgränserna. Det finns inget ”ditt stadium och mitt stadie”, inga vattentäta skott, vilket är en stor vinst för eleverna och skolan i stort.
– Det började med treorna, men i år har vi varit nere i förskoleklass. Man kan göra mycket redan i yngre år med bokstavskännedom och koppling mellan fonem och grafem. I högstadiet stöttar jag i arbetet med de elever som inte upptäckts tidigare. Många av dem har skapat sina egna strategier för att kompensera för svårigheterna, som gör att de visserligen klarar sig men behöver slita onödigt hårt. Men jag hjälper även elever som behöver utmanas.
Sin nuvarande rektor lärde John känna redan på den första skolan han arbetade på i Göteborg. Nu samarbetar de igen på Skytteskolan. En god samverkan med ledningen är av stor betydelse för att han ska kunna arbeta som han gör.
– Jag har en bra chef som litar på mig och mitt omdöme. Jag får utrymme att testa nya saker och kan röra mig fritt. Det underlättar mycket.
John Oskarsson
Ålder: 44 år.
Bor: I Göteborg.
Gör: Specialpedagog på Skytteskolan i Göteborg.
Bästa med yrket: ”En varierande roll med mycket frihet, vilket gör att en dag sällan är den andra lik. Att bygga relationer och kunna göra skillnad för dem som behöver det som mest.”
LÄS ÄVEN