
Jenny Karlsson och Anna Morell besöker skolan.
Specialpedagogik Många specialpedagoger möts av lärarkritik för att de ”lägger sig i undervisningen”. På S:ta Gertruds skola i Västerås satte specialpedagog och rektor i gång ett arbete för ökad samsyn som gav resultat.
En hätsk debatt ligger och pyr i sociala medier. En spänning mellan specialpedagoger och lärare. Mest är det lärarna som är arga och frustrerade. De ser inte meningen med allt arbete det innebär att utveckla undervisningen till att bli mer inkluderande. I stället tycker de att speciallärare och specialpedagoger lägger näsan i blöt och går ”ledningens ärenden” utan att förstå lärarnas situation, hur det är att vara där i klassrummet varje dag. När vi tog upp detta på Facebook svarade en specialpedagog att hon ”har börjat avfölja och lämna skol-Twitter eftersom det klankas så oerhört på min profession och det suger energi”.
Jag upplever att man inte ser fördelarna med att arbeta främjande utan vill ha fler resurser och plocka ut elever som inte faller inom normalspannet.
En annan skrev att hon funderar på att helt lämna yrket: ”Jag upplever att man inte ser fördelarna med att arbeta främjande utan vill ha fler resurser och plocka ut elever som inte faller inom normalspannet. Känns som man står mitt i skottgluggen och tror att jag som en del i EHT kan trolla med ett trollspö. Känner mig ensam som enda specialpedagogen på min arbetsplats.” En speciallärare skrev att hon ”har fått kommentarer som ’min undervisning lägger du dig inte i’ från klasslärare”.
Karin Kjörning, specialpedagog på S:ta Gertruds skola i Västerås, känner igen sig. Inte i nutid, för vi ska snart få veta mer om den resa i skolutveckling som medarbetarna här tillsammans har gått igenom. Men för några år sedan. När hon började på skolan år 2014 hade det inte funnits någon specialpedagog här på länge.
– Den som hade rollen före mig kände sig alltför ensam och valde att återgå till att vara klasslärare. Följden blev att det inte fanns något som helst strukturerat specialpedagogiskt arbete eller material och inga kartläggningar av elevernas kunskaper alls när jag kom, säger Karin Kjörning.
Det är inte någon idé att göra i ordning saker till elever om ingen bett om det.
Det var bara att kavla upp ärmarna och sätta igång. Men att det kom en ny person utifrån, med åsikter, till en mindre skola, där många lärare arbetat länge utan tradition av kollegialt lärande, var inte välkommet av alla. Karin Kjörning berättar:
– I en klass lade jag mycket tid på att förbereda material till några elever. Det hittade jag sedan oanvänt underst i några lådor. Det lärde mig att det inte är någon idé att göra i ordning saker till elever om ingen bett om det. Lärare behöver äga åtgärder och anpassningar själva.
Under sin första termin på skolan kartlade hon läs- och skrivförståelse hos alla sjätteklassare. Det visade sig finnas mycket att arbeta med. Många lärare suckade och tyckte kartläggningarna tog viktig tid från annat, men Karin Kjörning gjorde vad hon kunde för att serva dem med specialpedagogiskt material och höll dessutom i kartläggningarna själv, så att lärarna i stället skulle börja se henne som resurs. Hon hade gott stöd hos sin första rektor och några månader senare tillträdde nuvarande rektorn Sabina Serra, som fortsatte stötta och driva på arbetet. Liksom Karin Kjörning brinner hon för alla elevers rätt att lyckas:
– Jag sökte mig aktivt till just den här skolan. Under större delen av mitt yrkesliv har jag arbetat med barn i behov av särskilt stöd.
S:ta Gertruds skola ligger i ett socioekonomiskt utsatt område. Många av eleverna har ett annat modersmål än svenska och kommer från familjer där föräldrarna inte har akademisk bakgrund. Det ställer särskilda krav på undervisningen, och det är inget nytt för en specialpedagog. Som lärare går det inte att förutsätta att alla elever i klassen exempelvis har de ”tysta” kunskaper i ordförståelse som man kanske är van vid.
– Det var så mycket som behövde förändras. Alltifrån hur miljöerna i klassrummet, skolan, fritids och på skolgården såg ut till ett tydligt och strukturerat lektionsupplägg med generella anpassningar som bildstöd, färgkodat schema och avskalad fysisk lärmiljö, säger Karin Kjörning.
Sabina Serra berättar att hon till en början fick hålla emot i sin specialpedagogs engagemang. För som chef såg hon vikten av att få med sig personalen, få dem att förstå att utvecklingen skulle gagna eleverna och på sikt faktiskt göra deras jobb enklare. Då behövde de ha en tydlig vision, men sedan beta av den i mindre steg.
Under åren utan specialpedagog hade skolsköterskan tagit ett stort ansvar och till viss del bevakat vilka elever som behövde få stöd. Nu rekryterades även en kurator på 80 procent. Ett elevhälsoteam kunde därmed byggas upp och efter ett år, 2015, åkte de med rektorn på en elevhälsokonferens tillsammans.
– Det gjorde oss än mer sammansvetsade, som specialpedagog är det viktigt att inte vara ensam, säger Karin Kjörning. Och det lade grunden för elevhälsoarbetet vi har i dag och hjälpte oss att förtydliga vem som gör vad.
Hon poängterar att elevhälsoarbetet fördjupas och förändras över tid och utifrån elevernas behov, det är en ständig process. Ett viktigt mål är att alltid skapa trygghet och förutsägbarhet, oavsett var eleverna befinner sig. Det ska inte spela någon roll om de är på lektioner, rast, lunch eller fritids. För att uppnå det behövdes en gemensam förståelse och samsyn hos alla som möter eleverna på skolan.
– När jag nyligen anställde en ny lärare satt en av mina lärarmedarbetare med på intervjun, säger Sabina Serra. När läraren som satt med skulle beskriva vad som är speciellt med S:ta Gertrud sa hen att ”det är väldigt styrt här”. Och så är det kanske. Vi har rutiner och riktlinjer för det mesta. Men vi ser ju hur väl det faller ut hos eleverna.
Hon som rektor, Karin Kjörning, skolsköterska, kurator och några bland medarbetarna kom en bra bit på vägen i arbetet med att strama upp och skapa rutiner och riktlinjer. Men efter några terminer fanns det fortfarande en hel del motstånd. Då kan det vara bra att ta in någon utifrån.
– Det spelar ingen roll om den personen säger exakt samma sak som vi hade försökt föra fram. De kritiskt inställda tenderar att lyssna mer till någon extern, säger Sabina Serra.
Jenny Karlsson och Anna Morell besöker skolan.
I Västerås har de kommunala skolorna möjlighet att få stöd från Centrala elevhälsan. Där jobbade specialpedagogerna Anna Morell och Jenny Karlsson, som hade sett den nya skolledningens idoga utvecklingsarbete på S:ta Gertrud. Nu jobbade de fram ett arbetssätt utifrån Danderydsmodellen, med grund i kollegial handledning och kartläggningsmaterialet Skolkompassen (se faktaruta längst ned). Det resulterade i sex utbildningstillfällen ute på skolan som Anna Morell och Jenny Karlsson höll i, och alla medarbetare fick lära sig att kartlägga. Inom metoden kartläggs såväl lärmiljön som pedagogens kommunikation, men även varje grupps och enskild elevs förmågor.
– Med kunskap och en samlad bild av vilken grupp man som lärare har framför sig blir det lättare att förstå elevernas behov och vilka anpassningar som behöver göras, säger Jenny Karlsson. Alla medarbetare får ett gemensamt förhållningssätt och en gemensam vokabulär. Man höjer lägsta ribban för den specialpedagogiska kompetensen.
Jenny Karlssons och Anna Morells bok som nyligen gavs ut av Gothia Kompetens.
S:ta Gertrud blev nu en pilotskola för arbetssättet i kommunen. Anna Morell och Jenny Karlsson utvecklade senare en metodbok som beskriver arbetet, som spred sig till fler skolor i Västerås. Boken har släppts i dagarna och heter ”Elevhälsa med kartläggning som verktyg”.
På S:ta Gertrud var rektor Sabina Serra tydlig med att all personal skulle vara med på resan. Även bespisningspersonal, vaktmästare, skoladministratör, resurser och pedagoger på fritids fick gå utbildningarna. De ledde fram till konkreta anpassningar att göra i lärmiljöerna och ökad förståelse för den egna undervisningen och elevers specifika behov.
– På så sätt blev det inget merjobb, inte något som lades ovanpå annan utveckling, säger specialpedagog Karin Kjörning. Man utgick helt enkelt från de utmaningar man stod i för tillfället och bollade dem under utbildningstillfällena.
Rektor Sabina Serra menar att mycket av de spänningar som kan uppstå mellan olika yrkeskategorier på en skola ofta handlar om att man inte har en samsyn och ett gemensamt språk.
– Det har vi velat skapa här. Numera är jag tydlig. Det är så här vi jobbar på S:ta Gertrud, det gagnar alla elever. Vi kallar oss för en funktionskompetent skola. Gillar man inte det så kanske man ska söka sig någon annanstans.
Karin Kjörning tillägger att det även har blivit lättare att få loss pengar när exempelvis nytt stödmaterial behövs. Eftersom kollegorna numera gör så regelbundna kartläggningar kan de ständigt hänvisa och peka på att det för tillfället finns si och så många elever som exempelvis har extra behov av struktur och stöd.
Numera upplever jag en gemensam förståelse och samsyn kring specialpedagogiken och inkluderingen på skolan.
– Våra time timers gick nyligen sönder och då var det faktiskt lärarna som först saknade dem. De upptäckte att eleverna hela tiden frågade hur långt det var kvar på lektionen och att det blev mer oro. Genom våra kartläggningar kunde vi påvisa behovet bland elevgrupperna och då var det inga problem att få extra pengar för att köpa in nya.
– Numera upplever jag en gemensam förståelse och samsyn kring specialpedagogiken och inkluderingen på skolan, säger Karin Kjörning, och berättar att lärare och pedagoger i skola, förskoleklass och fritids söker upp henne och efterfrågar stöd, handledning och anpassat material.
– Det har gett resultat. Skolan blev nyligen nominerad till kommunens årliga pedagogiska pris!
Pedagogiskt kartläggningsmaterial skapat av Anna Sjölund och Lena W Henrikson. Varje elev skattas utifrån sju förmågor och resultatet ger vägledning för upplägg av undervisning och miljö för aktuell elevgrupp. De sju förmågorna är:
Till kartläggningen hör också att ringa in varje elevs så kallade ankare, de starka funktionsförmågorna.
LÄS ÄVEN
Debatt: BUP behöver ta ett större ansvar i skolan
Hitta rätt språknycklar i särskolan
Relationsbyggande Forskningen är entydig – lärande, motivation och skolframgång hänger ihop med relationer, tillit och förtroende, skriver specialläraren Davor Delic.
Npf Efter nya skolrapporten – Attention kräver kraftfulla reformer, fler vuxna i skolan och en Lex-lagstiftning som gör brister synliga och anmälningspliktiga.
Särskilt stöd Plötsligt blev det omöjliga möjligt och skolor fick fart på anpassningarna. En ny studie visar att många föräldrar till barn med funktionsnedsättningar upplevde en ljusning under pandemin.
Distansundervisning Stockholm startar distansundervisning för hemmasittare. I ett första steg kommer 50 platser att erbjudas men det kommer att trappas upp successivt till 200 elever.
Krönika Det blir allt vanligare att elever avstår från slutfirandet på grund av ekonomi. Hur ska skolan tackla det? frågar sig specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Mitt jobb Specialpedagogen John Oskarsson har hittat sitt kall – att stötta både lärare och elever i det läsutvecklande arbetet.
Krönika Skolan är mycket … men utan alla människorna i skolan är den ingenting. Specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski skriver en kärleksförklaring till skolfolket.
Tema Emma Åkrok och Olle Cleve har själva upplevt hur förväntningarna kan vara låga och dörrarna stängda för elever i anpassad skola. Nu reser de runt i Sverige för att förändra bilden.
Tema Murray Gadd, Nya Zeelands främsta expert på skrivutveckling, gästforskar vid Stockholms universitet och berättar om sitt arbete.
Tema För elever som har svårt att tolka muntlig information, förstå sammanhang eller hantera övergångar i vardagen kan visuellt stöd, rutiner och struktur tillgängliggöra undervisningen.
Tema Det unika med undervisningen i anpassad skola är att den hela tiden måste balanseras med exakt rätt nivå av omsorg.
Tema I anpassade skolformer är skolans kärnvärden extra viktiga. Här rustas eleverna för resten av sina liv som samhällsmedborgare. Häng med på studiebesök på Freja i Mölndal!
Specialpedagogik Anpassade skolformer ägnas extra fokus i det nya numret av Specialpedagogik.
Npf Att dyslexiutredningar remitteras till annan region innebär inte att vårdgarantin bryts, anser Region Norrbotten i ett genmäle till specialläraren Niclas Folhlin, som svarar direkt.
Panelen Vi bad specialpedagoger kommentera regeringens syn på elevhälsan, rollfördelningen speciallärare/specialpedagoger och en framtid med AI.
Mitt jobb På Östersunds kommuns nya resursskola erbjuds 18 elever flexibla lösningar för att klara av skolarbetet. Här har specialpedagogen Christer Jakobsson varit med och byggt upp verksamheten från grunden.
Slutreplik Alla professioner i elevhälsan ska samverka, men premissen måste vara att skolan bedriver undervisning, inte vård. Det skriver specialpedagogerna Helena Wallberg och Maja Lindqvist i en slutreplik i debatten med skolläkaren Josef Milerad.
Vi lärare debatt Det finns ingen anledning att vara rädd för ett ökat vårdfokus i skolan, anser skolläkaren Josef Milerad.
Krönika Lärare måste våga trotsa kontrollkraven och besjäla undervisningen, argumenterar specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”Ska vi på allvar knäcka gängkriminaliteten måste politikerna inse att skolan inte bara är en kostnad, utan kanske den mest lönsamma investeringen för ett tryggare samhälle”, skriver Elin Zlatanovski, ämneslärare och specialpedagog.
Debatt ”Den stora förvirringen i svensk skola handlar om att den saknar fundamentalt stöd för vad som står i skollagen”, skriver Kristina Dahlström, en av många specialpedagoger och lärare som gett upp och lämnat skolan på grund av den omöjliga behov- och resurs-ekvationen.
Vi lärare debatt Gymnasielärarna och specialpedagogerna Maja Lindqvist och Helena Wallberg sällar sig till kritikerna av regeringens vilja att ge elevhälsan ett rent vårduppdrag.
Npf AI-analys av EEG-data är en metod för att diagnostisera adhd som i en tidig svensk studie träffar rätt nio gånger av tio.
Debatt Trygga elever lär sig mer. Men nu vill regeringen ta bort en av skolans viktigaste skyddsfaktorer. Specialläraren Davor Delic kritiserar utredningen som vill demontera sexualundervisningen.
Krönika ”Jag vill inte ha några kuvade, utantill-lärande tonåringar. Jag vill att de ska vara fria, tänkande, ifrågsättande.” Ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om vikten av elevinflytande.
Särskilt stöd ”Vad som föreslås är att byta en byråkrati mot en annan.”
Anpassad grundskola Barnrättsorganisationen Treskablinoll har lanserat skolmaterialet Grundskolebrevet, ett omfattande stöd för att förebygga sexuella övergrepp mot barn.
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin ber alla parter att sätta sig in i ämnet.
Debatt Speciallärarna Denice Sverla och Davor Delic reagerar starkt på skolministerns utspel om elevinflytande.
Tema elevhälsa Riksföreningen för Skolsköterskor ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Mia Göransdotter Hammar förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolledare ger regerings elevhälsoutredning tummen ner. Lena Linnerborg, utbildningspolitisk chef, förklarar varför.
Tema elevhälsa Svenska Skolläkarföreningen ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Pernilla Gudmundsson förklarar varför.
Tema elevhälsa Psykologer i Förskola och Skola ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Lena Svedjehed förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolkuratorers Förening ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Caroline Bergh förklarar varför.
Tema elevhälsa Skolministern vill att pedagogiken ska brytas ut så att elevhälsoteamen får ett rent vårduppdrag. Skarpa varningar om konsekvenserna har framförts till utredaren.
Krönika Mobilförbudet i skolan borde vara självklart, skriver specialpedagogen Elin Zlatanovski, ”men var det inte någon annan utredare som lovade färre arbetsuppgifter på våra redan överfulla skrivbord?”
Elevhälsa I det nya numret av Specialpedagogik pratar vi med alla professioner i elevhälsan – och alla säger skarpt nej till det regeringen vill att utredningen ska leda till: en elevhälsa helt utan pedagoger.
Npf Det är orimligt att Sverige skulle ha tre gånger så många elever med adhd som andra länder. Nu ger regeringen Ivo i uppdrag att granska privata aktörer som säljer adhd-utredningar.
Krönika Utredningarna är fulla av fraser alla kan skriva under på, men det är något som saknas, menar specialläraren Niclas Fohlin: klassrummets och elevernas verklighet.
Krönika För att förstå ett ”stökigt” barn behöver skolan lyssna på den som kommit barnet närmast och strössla med resurser. Elin Zlatanovski berättar en sedelärande sannsaga om att bunta ihop stökiga barn bara för att de är stökiga.
Mitt jobb Specialpedagogen Maria Lindgren leder elevhälsoteamet men sätter prestigelösheten och gruppkänslan främst.
Debatt Dyslexi har fått en oväntat framträdande roll i den nya läroplansutredningen. Men inte på något positivt sätt, konstaterar Susanna Cederquist, lärare, författare och vinnare av Dyslexipriset.
Debatt ”När vi separerar ut elever i parallella system tar vi in på en väg som leder bort från lärande, bort från möjligheter och bort från samhället”, skriver speciallärarna Davor Delic och Denice Sverla i debatten om ”nya obs-klasser”.
Debatt
Särskilt stöd Lärarutbildningsutredningen missar relationen mellan förskola och habilitering. Det är beklämmande, för detta är chansen att ge förskolebarn med autism rätt stöd på samma sätt som i andra länder. Det skriver Lise Roll-Pettersson, professor i specialpedagogik.
Debatt ”Elever ÄR inte stökiga, de BLIR stökiga”, skriver specialläraren Denice Sverla i en protest mot idén att återinföra OBS-klasserna under det nya begreppet ”hjälpklasser”.
Digitala nationella prov Forskning visar tydligt att elever med dyslexi presterar bättre när de får tillgång till rätt anpassningar, säger Idor Svensson, professor i psykologi, och dömer ut Skolverkets argumentation kring de digitala nationella proven.
Debatt ”All skolpersonal, från administratörer till vaktmästare, bidrar till en trygg skolmiljö”, skriver specialläraren Davor Delic i en kommentar till regeringens utredning om disciplinära åtgärder i skolan.
Krönika ”Klassrummen var en plats där sociala skillnader kunde utjämnas och där klassresor möjliggjordes”, skriver ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om en 1990-talsskola som var bättre än många vill minnas.
Särskilt stöd Kritiken växer mot de digitala nationella proven. Inte minst för de försämrade möjligheterna till extra anpassningar.– Att elever med läs- och skrivsvårigheter inte får tillgång till stavningskontroll i engelska är obegripligt, säger specialpedagog Linda Sjögren.