Anställda samtidigt – så enades rektor och specialpedagog
Samarbete I maj tillträdde specialpedagog Joakim Brauer och rektor Joanna Forslund sina tjänster på Pops Academy, en grundskola med musikinriktning i Stockholm. Trots att båda var nya fungerade samarbetet prima redan från start.
Nya på jobbet båda två, hur var det?
Joakim: Vi hade ändå många kollegor som arbetat länge på skolan och en biträdande rektor som kan verksamheten väldigt väl. Och vi har från start fått centralt stöd i våra roller, i specialpedagog- och rektorsforum. Det har gett en tydlighet om vad som förväntas av oss, en genomtänkt plan. Det var också en omfattande rekryteringsprocess och jag tror att de som rekryterade oss visste vad de letade efter och hade en känsla av att vi skulle bli en bra kombination.
Joanna: Ja, det är ingen tillfällighet att det blev vi i de här rollerna. Jag tror det är bra att vi kommer utifrån med friska ögon och andra rutiner och erfarenheter. Att vi började samtidigt var också bra. Det gav oss chansen att bygga långsiktigt redan från början. Vi kunde ganska snabbt identifiera vilka behoven var i form av rutiner och olika handlingsplaner.
Joakim Brauer
Ålder: 39 år.
Bor: I Solna.
Yrke: Specialpedagog.
Bäst med yrket: ”När man kan se att skolan har lyckats skapa hållbara strukturer som gör skillnad för elever.”
Några individuella orsaker till att samarbetet flyter på så bra?
Joakim: Tidigare hade de inte haft en renodlad specialpedagog på skolan, och det finns alltid förväntningar på den rollen. Men här har jag och Joanna arbetat fram en tydlighet om vad jag ska fokusera på, och mandat att driva gemensamma frågor. Tid är något vi behöver mer av, men vi hittar alltid sätt att lösa det dagliga arbetet. Man får lära sig att vara effektiv, skrapa bort luddet. Vi har också en gemensam elevsyn och stor tillit till varandra.
Joanna: Vi har en stor samsyn om våra roller, vem som gör vad. Det är särskilt viktigt när man utökar med en ny roll – den måste definieras. Och att vi har samma ingång, viljan att eleverna ska lyckas. Nyckeln till bra samarbete är att ses ofta, att man inte står ensam. Som rektor hinner jag inte samverka med alla pedagoger, då får jag göra det med specialpedagogen. Att vi båda är prestigelösa och flexibla bidrar också till gott samarbete.
Joanna Forslund
Ålder: 40 år.
Bor: På Kungsholmen i Stockholm.
Yrke: Rektor.
Bäst med yrket: ”Möten och samtal med elever och lärare. Att kunna påverka och stötta elever i deras skolgång, fatta beslut som hjälper enskilda elever samt att få leda utvecklingen av verksamheten i sin helhet inom skolan.”
Vilka egenskaper uppskattar ni mest hos varandra?
Joakim: Joannas styrka är att hon är bra på att lyssna och snabbt kan skaffa sig en uppfattning av situationen. Hon lyssnar på alla och fattar kloka beslut. Det märks att hon har en pedagogisk förankring. Läraren finns kvar i henne, det blir inte bara fastighetsskötsel och ekonomi.
Joanna: Joakim är väldigt kunnig och analytisk – han gör analyser av verksamheten som jag behöver i mitt arbete som rektor. Han är lyhörd och självgående. Det skulle inte alls vara lika roligt att jobba om inte Joakim vore här. Den här skolan är en pärla som vi nu har förmånen att få finslipa tillsammans.
Joakims och Joannas tips för nya samarbeten
- Låt det ta tid, och ge det tid, att skapa långsiktiga strategier.
- Avsätt tid för återkommande möten. Även gärna heldagar på annan plats, för att kunna gå på djupet.
- Det är väldigt värdefullt att även blicka bakåt emellanåt, att se vad som åstadkommits.
LÄS ÄVEN