Illustration: Tzenko Stoyanov
Till startsidan
Inkluderingens kris Att vilja men inte kunna. Ska man verkligen behöva ha det som dominerande yrkeskänsla? Gymnasieläraren Linda Bönström vill ha mycket mer hjälp av många fler specialpedagoger.
Illustration: Tzenko Stoyanov
Jag möter dig klockan halv nio utanför skolan, känns det bra?”
Jag upprepar ständigt denna fråga. Läraryrket i dag kräver att jag aldrig glömmer bort den. Vi möter elever som är rädda för skolan. För korridoren, skolmaterialet, matsalen. För skolans krav. Och de kan verkligen vara rädda för personalen. De har ofta en skolbakgrund som har gett dem mer än goda skäl till att vara just så, deras neuropsykiatriska nedsättningar har kanske inte förståtts eller accepterats av kamrater eller vuxna. De stör, de är hopplösa fall, bråken tar aldrig slut, utbrotten är besvärliga. Frustrationen flödar från alla vinklar. Jag vet inte hur många gånger jag chockats av berättelser om hur det har sett ut, hur många gånger jag velat gråta av medlidande och ilska, velat skrika att så här får det inte gå till. Men varför händer det?
Vi som jobbar med ungdomar som kräver anpassningar eller särskilt stöd får ofta gissa oss fram till hur vi ska nå varje individuell elev på rätt nivå. Ibland får vi hämta matlådor i köket för elever som får sådan ångest av skolmatsalen att de annars inte äter. När eleven skakar, är stel och krampaktig, och huden blek av att jämt hållas inomhus, måste jag komma ihåg att hålla fysiskt avstånd men ett öppet sinne.
Jag måste le och säga att den här gången kommer det att gå bra medan jag tänker: ”Stackars lilla människa.” Jag delar ut läxor som kan pågå hela terminen, vi kämpar med varje uppgift, vi får dämpa när det går bakåt och vi får förstärka självkänslan som tar skada varenda gång. Men så händer det också att elever vi hämtar utanför byggnaden börjar ta sig till klassrummet själva, börjar följa med till matsalen eller kommer ihåg vad vi arbetade med i går. Det är nivån. Arbetet är mindre att undervisa och mer att psykosocialt och kunskapsmässigt förstå elevers funktioner och hur vi kan kompensera för det som inte fungerar.
Vi kan inte fortsätta skapa uppgifter som ligger över elevens förmåga utan att få en problemfylld, möjligen kaotisk, situation.
Men ofta försvinner tonåringen som tidigare svikits av skolan. Slutar dyka upp. Och vi undrar: var misslyckades vi? Vad var det vi inte kunde? Vi läser på ännu mer, försöker med nya lösningar och söker hjälp av specialpedagogerna och speciallärarna. Det är den springande punkten. Det är inte vi som är experterna på vad dessa elever behöver.
Vi har alla elever som slarvar, glömmer laddare till datorn, böcker, läxor … de som är tankspridda eller helt enkelt inte så väldans engagerade. Men där emellan finns de som kämpar med att ta sig till lektionen och inte minns vad hen behöver ha med sig. Som har en känsla av vad som ska göras men saknar exekutiva förmågor. Lärare behöver kunskaper och inom hela verksamheten krävs mer utbildning som kommer ur pedagogisk utveckling, beteendevetenskap och hjärnforskning. Frågan är: Hur ska vi lyckas med att inkludera och inte exkludera dem med särskilda behov utan att förstå vad dessa behov är?
Skollagen ger förstärkta rättigheter oavsett om en elev har diagnos eller inte. Men det är avgörande att vi förstår varför en elev inte fungerar, vilket många lärare inte anser sig ha kompetens för.
När jag som ny i jobbet fick se mitt första schema gick jag direkt in till chefen och erkände att ”jag är inte specialpedagog och borde inte undervisa på gymnasiesärskolan”. Det var elever som behövde, förtjänade, kompetens jag inte hade. Nu slutade det bra ändå, jag klickade med eleverna och kunde rentav dela ut betyg, men helt rätt var det inte. Vilket kanske bekräftas av att jag flera år senare skriver dessa rader om ”inkluderingens kris”, katastrofen efter skolreformen 2011 som kickade undan benen på resursskolor och sålde ut de elever som behöver mest.
Linda Bönström.
Och då har jag inte ens berört all dokumentation som behövs för tillgången till våra få specialpedagoger, och Skolinspektionens kritik mot brister i elevkartläggningen, vilket leder till fel insatser. Det är inte så att vi inte försöker, vi har skolledningens vilja och vår egen ambition. Men ofta ser vi som pedagoger behov vi inte kan möta. Vårt ansvar är att varenda elev ska ha en rofylld studiesituation och kunna tillgodogöra sig kunskap. Men vi får sällan resurser till att anpassa miljön eller stöttning i vår egen roll.
Forskning visar att lärarens förväntningar på eleven är avgörande för prestationen. Så om vi inte vet vad som är en rimlig förväntning får vi inget rimligt resultat. Vi kan inte fortsätta skapa uppgifter som ligger över elevens förmåga utan att få en problemfylld, möjligen kaotisk, situation.
Därför är inkludering för mig mer verklighet än begrepp. Vårt arbete är ”förberedande inkludering”. Vi försöker förbereda unga människor på att ingå i ett sammanhang. Jag ska inte förneka suckarna från dem som vill gå ”i vanlig klass”, eller blickarna som säger att vi kramar sönder eleverna. Men skollagen är mycket specifik i att särskilt stöd ska ges på det sätt och i den omfattning som behövs.
Utan specialpedagoger och annan resursstöttande personal kan vi inte få till samarbetet som krävs mellan skolans olika delar. Många elever klarar inte sin skolgång utan ett kollegialt stöd kring den individuella eleven. Konsekvenserna blir mycket stora. En icke-fungerande skola påverkar inte bara möjligheten till vidare studier eller arbete utan även den allmänna hälsan.
Vi står och balanserar med många unga människors framtid. Vi är en stor del av förutsättningen för ett gott och innehållsrikt liv. Skolans personal har ett enormt ansvar. Och vi kan ha de allra bästa intentioner, men vi klarar oss inte på ett acceptabelt sätt utan den förstärkande kompetens som specialpedagogiken erbjuder.
Debatt ”Liberalerna som en gång kämpade för individens frihet mot statens förmynderi vill nu tvinga våra barn att lyda och följa utan att bli lyssnade på, det är så ironiskt att det gör ont”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Debatt ”Utan en vision om en bättre skola blir varje reform bara en reaktion. Rör vi oss framåt? Eller begår vi samma misstag igen?” Här är specialläraren Niclas Fohlins egen skolvision, i tio punkter.
Mitt jobb Ny på anpassad skola – då måste läraren lära om på nytt. Nu ska Kajsa Ottosson vidareutbilda sig till specialpedagog.
Krönika När lobbykampanjen om No Excuses drivs av Svenskt Näringsliv och skolkoncerner, vilket incitament är troligast – barnen eller pengarna? Det undrar specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Fackböcker Från skrivande och matematik till fysisk lärmiljö och relationsbyggande – här finns de praktiska exemplen som inspirerar till nytänk.
Krönika ”Något har gått snett när vi i skolan börjar se på varandra som motståndare i stället för samarbetspartners.” Specialläraren Niclas Fohlin varnar för en valrörelse som kommer att föra skolan allt längre ifrån verkliga lösningar.
Panelen ”Våra vägar korsas i klassrummet.” Så ser två speciallärare och en specialpedagog på deras inbördes rollfördelning – nu och i framtiden.
Krönika ”När vi romantiserar det förflutna riskerar vi att upprepa det som inte fungerade.” Dagens skoldebatt låter som South Parks små lila ”nostalgibär”, tycker specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”Vi lärare förväntas klara oss själva, som om utbildning bara handlade om att förmedla fakta och inte om att möta hela människor i deras mest formbara år”, skriver Niclas Fohlin, och visar en annan väg.
Krönika ”I verkligheten fungerar kombinationen skärm och pärm ypperligt, det finns ingen motsättning mellan ett rofyllt klassrum och trygga relationer, och det fungerar utmärkt att både anpassa i och utanför klassrummet”, skriver Elin Zlatanovski.
Relationsbyggande Forskningen är entydig – lärande, motivation och skolframgång hänger ihop med relationer, tillit och förtroende, skriver specialläraren Davor Delic.
Npf Efter nya skolrapporten – Attention kräver kraftfulla reformer, fler vuxna i skolan och en Lex-lagstiftning som gör brister synliga och anmälningspliktiga.
Särskilt stöd Plötsligt blev det omöjliga möjligt och skolor fick fart på anpassningarna. En ny studie visar att många föräldrar till barn med funktionsnedsättningar upplevde en ljusning under pandemin.
Distansundervisning Stockholm startar distansundervisning för hemmasittare. I ett första steg kommer 50 platser att erbjudas men det kommer att trappas upp successivt till 200 elever.
Krönika Det blir allt vanligare att elever avstår från slutfirandet på grund av ekonomi. Hur ska skolan tackla det? frågar sig specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Mitt jobb Specialpedagogen John Oskarsson har hittat sitt kall – att stötta både lärare och elever i det läsutvecklande arbetet.
Krönika Skolan är mycket … men utan alla människorna i skolan är den ingenting. Specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski skriver en kärleksförklaring till skolfolket.
Tema Emma Åkrok och Olle Cleve har själva upplevt hur förväntningarna kan vara låga och dörrarna stängda för elever i anpassad skola. Nu reser de runt i Sverige för att förändra bilden.
Tema Murray Gadd, Nya Zeelands främsta expert på skrivutveckling, gästforskar vid Stockholms universitet och berättar om sitt arbete.
Tema För elever som har svårt att tolka muntlig information, förstå sammanhang eller hantera övergångar i vardagen kan visuellt stöd, rutiner och struktur tillgängliggöra undervisningen.
Tema Det unika med undervisningen i anpassad skola är att den hela tiden måste balanseras med exakt rätt nivå av omsorg.
Tema I anpassade skolformer är skolans kärnvärden extra viktiga. Här rustas eleverna för resten av sina liv som samhällsmedborgare. Häng med på studiebesök på Freja i Mölndal!
Specialpedagogik Anpassade skolformer ägnas extra fokus i det nya numret av Specialpedagogik.
Npf Att dyslexiutredningar remitteras till annan region innebär inte att vårdgarantin bryts, anser Region Norrbotten i ett genmäle till specialläraren Niclas Folhlin, som svarar direkt.
Panelen Vi bad specialpedagoger kommentera regeringens syn på elevhälsan, rollfördelningen speciallärare/specialpedagoger och en framtid med AI.
Mitt jobb På Östersunds kommuns nya resursskola erbjuds 18 elever flexibla lösningar för att klara av skolarbetet. Här har specialpedagogen Christer Jakobsson varit med och byggt upp verksamheten från grunden.
Slutreplik Alla professioner i elevhälsan ska samverka, men premissen måste vara att skolan bedriver undervisning, inte vård. Det skriver specialpedagogerna Helena Wallberg och Maja Lindqvist i en slutreplik i debatten med skolläkaren Josef Milerad.
Vi lärare debatt Det finns ingen anledning att vara rädd för ett ökat vårdfokus i skolan, anser skolläkaren Josef Milerad.
Krönika Lärare måste våga trotsa kontrollkraven och besjäla undervisningen, argumenterar specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”Ska vi på allvar knäcka gängkriminaliteten måste politikerna inse att skolan inte bara är en kostnad, utan kanske den mest lönsamma investeringen för ett tryggare samhälle”, skriver Elin Zlatanovski, ämneslärare och specialpedagog.
Debatt ”Den stora förvirringen i svensk skola handlar om att den saknar fundamentalt stöd för vad som står i skollagen”, skriver Kristina Dahlström, en av många specialpedagoger och lärare som gett upp och lämnat skolan på grund av den omöjliga behov- och resurs-ekvationen.
Vi lärare debatt Gymnasielärarna och specialpedagogerna Maja Lindqvist och Helena Wallberg sällar sig till kritikerna av regeringens vilja att ge elevhälsan ett rent vårduppdrag.
Npf AI-analys av EEG-data är en metod för att diagnostisera adhd som i en tidig svensk studie träffar rätt nio gånger av tio.
Debatt Trygga elever lär sig mer. Men nu vill regeringen ta bort en av skolans viktigaste skyddsfaktorer. Specialläraren Davor Delic kritiserar utredningen som vill demontera sexualundervisningen.
Krönika ”Jag vill inte ha några kuvade, utantill-lärande tonåringar. Jag vill att de ska vara fria, tänkande, ifrågsättande.” Ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om vikten av elevinflytande.
Särskilt stöd ”Vad som föreslås är att byta en byråkrati mot en annan.”
Anpassad grundskola Barnrättsorganisationen Treskablinoll har lanserat skolmaterialet Grundskolebrevet, ett omfattande stöd för att förebygga sexuella övergrepp mot barn.
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin ber alla parter att sätta sig in i ämnet.
Debatt Speciallärarna Denice Sverla och Davor Delic reagerar starkt på skolministerns utspel om elevinflytande.
Tema elevhälsa Riksföreningen för Skolsköterskor ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Mia Göransdotter Hammar förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolledare ger regerings elevhälsoutredning tummen ner. Lena Linnerborg, utbildningspolitisk chef, förklarar varför.
Tema elevhälsa Svenska Skolläkarföreningen ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Pernilla Gudmundsson förklarar varför.
Tema elevhälsa Psykologer i Förskola och Skola ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Lena Svedjehed förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolkuratorers Förening ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Caroline Bergh förklarar varför.
Tema elevhälsa Skolministern vill att pedagogiken ska brytas ut så att elevhälsoteamen får ett rent vårduppdrag. Skarpa varningar om konsekvenserna har framförts till utredaren.
Krönika Mobilförbudet i skolan borde vara självklart, skriver specialpedagogen Elin Zlatanovski, ”men var det inte någon annan utredare som lovade färre arbetsuppgifter på våra redan överfulla skrivbord?”
Elevhälsa I det nya numret av Specialpedagogik pratar vi med alla professioner i elevhälsan – och alla säger skarpt nej till det regeringen vill att utredningen ska leda till: en elevhälsa helt utan pedagoger.
Npf Det är orimligt att Sverige skulle ha tre gånger så många elever med adhd som andra länder. Nu ger regeringen Ivo i uppdrag att granska privata aktörer som säljer adhd-utredningar.
Krönika Utredningarna är fulla av fraser alla kan skriva under på, men det är något som saknas, menar specialläraren Niclas Fohlin: klassrummets och elevernas verklighet.
Krönika För att förstå ett ”stökigt” barn behöver skolan lyssna på den som kommit barnet närmast och strössla med resurser. Elin Zlatanovski berättar en sedelärande sannsaga om att bunta ihop stökiga barn bara för att de är stökiga.