
Katharina Sparrwardt, speciallärare och förstelärare på Njupkärrs skola i Tyresö. Foto: Johan Strindberg
Inkludering Klasserna växer och resurspersonerna är inte alltid utbildade. Specialläraren Katharina Sparrwardt i Tyresö ser ingen ände på inkluderingens problem.
Inkludering i skolan är ett ämne som aldrig upphör att väcka känslor inte bara hos föräldrar, forskare och skolpersonal utan också hos debattörer. Grundprincipen är att eleven har rätt till utbildning inom klassens ram, och diskussionen gäller en ekvation som är lika enkel att formulera som svår att lösa. Nämligen hur skolan bäst använder sina begränsade resurser, relaterat till vad man genom forskning vet att barnen mår bäst av. Ofta avser diskussionen elever med autism och andra npf-diagnoser, en grupp som är utsatt i samhället generellt och riskerar att bli offer när ekvationen inte går ut.
De bästa lärarna borde vara med de elever som behöver dem mest. I stället fyller man på med resurspersoner utan utbildning.
Traditionen att placera elever som av olika orsaker inte hänger med i klassrummet på annan plats har en lång historia i Sverige. Man var länge generös med placering av elever i andra undervisningsformer: elever med inlärningssvårigheter har placerats i särskola och smågrupper, medan elever som upplevts ha ett problemskapande beteende hamnat i OBS-klass.
Historien har dock visat att många farit illa av att placeras i särskola utan att vara i behov av det, och att skolans behov av att få en välfungerande klass gått före den enskilda elevens behov. Efter granskningar som resulterat i regeländringar finns det nu strikta bedömningskriterier och krav på föräldrars samtycke för inskrivning i särskolan och ambitionen är att alla ska vara inkluderade i ordinarie verksamhet.
Katharina Sparrwardt, speciallärare och förstelärare på Njupkärrs skola i Tyresö. Foto: Johan Strindberg
Ett problem som då uppstår är att klassrum och ordinarie skolverksamhet ofta fylls av resurspersoner som saknar utbildning.
– En lösning som de flesta känner igen är att man sätter in en stödperson till elever som upplevs som krävande och problemskapande för övriga, men här kan det gå snett direkt, säger Katharina Sparrwardt, speciallärare och förstelärare på Njupkärrs skola i Tyresö utanför Stockholm.
– De bästa lärarna borde vara med de elever som behöver dem mest. I stället fylls det på med resurspersoner som kanske helt saknar utbildning både vad gäller npf- och ämneskunskaper.
Rätten till behörig lärare blir då extremt ojämlikt fördelad, när eleverna med behov av särskilt stöd kommer i andra hand.
Barnen på bilderna hör inte till ”studio”-verksamheten på Njupkärrs skola, utan illustrerar texten rent generellt. Foto: Johan Strindberg
– Ibland känns det som att vi tvingar in elever i en klass för att vi själva ska må bra. Autistiska barn far ofta väldigt illa i vanlig skolklass, och över huvud taget är det för många i varje klass som blir stressade och förvirrade av att inte hänga med i genomgångar och i tempot, många som är i ett stort behov av ett mindre sammanhang för att förstå omvärlden. Och de elever som inte är utåtagerande blir sittande för sig själva, deras problem märker vi knappt.
Katharina Sparrwardt beskriver en av alla de elever hon mött genom åren som saknar diagnos men är i stort behov av särskilt stöd.
– På pappret är den här eleven inkluderad men i praktiken ingår hen sällan i några sammanhang. Eleven har sedan skolstarten varit rymningsbenägen och försökt lämna lokalen. Har svårt att delta i lekar med klasskamrater. Deltar oftast inte vid lektionsgenomgångar. Sitter i praktiken i ett eget rum med en resursperson större delen av dagen. Är det att vara inkluderad? För vems skull ingår den här eleven i en stor klass?
– Rektorer har inte alltid möjlighet att skapa en liten grupp, det faller på sin egen orimlighet, fortsätter Katharina Sparrwardt. En grupp kräver ett klassrum och personal och det finns det inte alltid möjlighet eller budget till. Därför har de här barnen suttit i vanliga klasser, med vanliga lärare och 25 klasskamrater, och inte fått den hjälp de egentligen behöver.
När Katharina Sparrwardt nyanserar problemet blir det uppenbart hur svårfångat det är:
– Många av barnen utvecklas fint och har det bra i större grupper – men det kan finnas ganska många behov. Tre eller fyra elever med olika stödbehov kan hanteras av en duktig lärare, men med uppåt tio i samma klass som behöver individuella lektionsplaneringar och anpassningar blir det ohållbart. Dessutom ska undervisningen för övriga klassen löpa på.
På Njupkärrs skola har man en ”studio”. Det vanligaste är att eleven går i studion för att få särskilt stöd och ett mindre sammanhang men är inkluderad i en klass vid olika moment. Katharina berättar att hon kikade in i ett klassrum nyligen och såg schemat för dagen – olika elever skulle till sex olika ställen bara under en lektion.
Foto: Johan Strindberg
– Det blir rörigt både för dem som ska i väg och för dem som är kvar i klassrummet, kontinuiteten blir lidande för alla.
En undersökning från Autism- och Aspergerförbundet visar att 58 procent av alla elever med autism har varit borta mer än fyra veckor i sträck av andra anledningar än beviljad ledighet eller sjukdom. Dessutom saknar 63 procent betyg i något eller flera av kärnämnena svenska, engelska och matematik, vilket i praktiken gör dem obehöriga att läsa på gymnasiet. Vilket i sin tur innebär en ökad risk att hamna utanför i yrkeslivet.
– Vi ser hur antalet hemmasittare ökar och hur elever far illa av det här, säger Katharina Sparrwardt, som dessutom har en känsla av att åldern på hemmasittare har sjunkit de senaste åren, ”men det får du försöka hitta statistik på”.
Barnen på bilderna hör inte till ”studio”-verksamheten på Njupkärrs skola, utan illustrerar texten rent generellt. Läraren, barnen och deras vårdnadshavare har gett sitt tillstånd till att bilderna publiceras i detta sammanhang. Foto: Johan Strindberg
Tyvärr existerar ingen nationell statistik på hemmasittare, eller skolfrånvaro som det formellt kallas. Men Katharina berättar om elever som redan på lågstadiet blir hemmasittare, något mycket ovanligt för 20 år sedan.
När frånvaron ökar i skolan ökar även kravet på att föräldrar och vårdnadshavare ska ta ökat ansvar för undervisning och skolsituation hemifrån. Och det är som en dominoeffekt av en utveckling som går år fel håll på många fronter.
– Klasserna har blivit för stora och lokalerna för små. Klassrummen är inte byggda för 25–27 barn. Och det påverkar skolans kompensatoriska uppdrag. Att vara en förebild, att eleverna får prata med en vuxen och lära sig sociala spelregler – det är en jättestor del av vårt uppdrag, som vi får allt svårare att hinna med.
– Men under coronapandemin inträffade något spännande, under perioder med jättehög elevfrånvaro och halverade klasser. Då blev det tydligt för oss pedagoger hur oerhört mycket elevgruppens storlek påverkar resultatet. Vi nådde fram till eleverna på ett helt annat sätt när det fanns dubbelt så mycket tid för varje, och barn i behov av särskilt stöd märktes knappt tack vare att vi hann förebygga och anpassa. Det måste få ta tid att jobba med människor. Vi måste låta de elever som behöver extra tid komma till sin rätt. Alla har rätt att utvecklas och nå sin fulla potential.
Relationsbyggande Forskningen är entydig – lärande, motivation och skolframgång hänger ihop med relationer, tillit och förtroende, skriver specialläraren Davor Delic.
Npf Efter nya skolrapporten – Attention kräver kraftfulla reformer, fler vuxna i skolan och en Lex-lagstiftning som gör brister synliga och anmälningspliktiga.
Särskilt stöd Plötsligt blev det omöjliga möjligt och skolor fick fart på anpassningarna. En ny studie visar att många föräldrar till barn med funktionsnedsättningar upplevde en ljusning under pandemin.
Distansundervisning Stockholm startar distansundervisning för hemmasittare. I ett första steg kommer 50 platser att erbjudas men det kommer att trappas upp successivt till 200 elever.
Krönika Det blir allt vanligare att elever avstår från slutfirandet på grund av ekonomi. Hur ska skolan tackla det? frågar sig specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Mitt jobb Specialpedagogen John Oskarsson har hittat sitt kall – att stötta både lärare och elever i det läsutvecklande arbetet.
Krönika Skolan är mycket … men utan alla människorna i skolan är den ingenting. Specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski skriver en kärleksförklaring till skolfolket.
Tema Emma Åkrok och Olle Cleve har själva upplevt hur förväntningarna kan vara låga och dörrarna stängda för elever i anpassad skola. Nu reser de runt i Sverige för att förändra bilden.
Tema Murray Gadd, Nya Zeelands främsta expert på skrivutveckling, gästforskar vid Stockholms universitet och berättar om sitt arbete.
Tema För elever som har svårt att tolka muntlig information, förstå sammanhang eller hantera övergångar i vardagen kan visuellt stöd, rutiner och struktur tillgängliggöra undervisningen.
Tema Det unika med undervisningen i anpassad skola är att den hela tiden måste balanseras med exakt rätt nivå av omsorg.
Tema I anpassade skolformer är skolans kärnvärden extra viktiga. Här rustas eleverna för resten av sina liv som samhällsmedborgare. Häng med på studiebesök på Freja i Mölndal!
Specialpedagogik Anpassade skolformer ägnas extra fokus i det nya numret av Specialpedagogik.
Npf Att dyslexiutredningar remitteras till annan region innebär inte att vårdgarantin bryts, anser Region Norrbotten i ett genmäle till specialläraren Niclas Folhlin, som svarar direkt.
Panelen Vi bad specialpedagoger kommentera regeringens syn på elevhälsan, rollfördelningen speciallärare/specialpedagoger och en framtid med AI.
Mitt jobb På Östersunds kommuns nya resursskola erbjuds 18 elever flexibla lösningar för att klara av skolarbetet. Här har specialpedagogen Christer Jakobsson varit med och byggt upp verksamheten från grunden.
Slutreplik Alla professioner i elevhälsan ska samverka, men premissen måste vara att skolan bedriver undervisning, inte vård. Det skriver specialpedagogerna Helena Wallberg och Maja Lindqvist i en slutreplik i debatten med skolläkaren Josef Milerad.
Vi lärare debatt Det finns ingen anledning att vara rädd för ett ökat vårdfokus i skolan, anser skolläkaren Josef Milerad.
Krönika Lärare måste våga trotsa kontrollkraven och besjäla undervisningen, argumenterar specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”Ska vi på allvar knäcka gängkriminaliteten måste politikerna inse att skolan inte bara är en kostnad, utan kanske den mest lönsamma investeringen för ett tryggare samhälle”, skriver Elin Zlatanovski, ämneslärare och specialpedagog.
Debatt ”Den stora förvirringen i svensk skola handlar om att den saknar fundamentalt stöd för vad som står i skollagen”, skriver Kristina Dahlström, en av många specialpedagoger och lärare som gett upp och lämnat skolan på grund av den omöjliga behov- och resurs-ekvationen.
Vi lärare debatt Gymnasielärarna och specialpedagogerna Maja Lindqvist och Helena Wallberg sällar sig till kritikerna av regeringens vilja att ge elevhälsan ett rent vårduppdrag.
Npf AI-analys av EEG-data är en metod för att diagnostisera adhd som i en tidig svensk studie träffar rätt nio gånger av tio.
Debatt Trygga elever lär sig mer. Men nu vill regeringen ta bort en av skolans viktigaste skyddsfaktorer. Specialläraren Davor Delic kritiserar utredningen som vill demontera sexualundervisningen.
Krönika ”Jag vill inte ha några kuvade, utantill-lärande tonåringar. Jag vill att de ska vara fria, tänkande, ifrågsättande.” Ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om vikten av elevinflytande.
Särskilt stöd ”Vad som föreslås är att byta en byråkrati mot en annan.”
Anpassad grundskola Barnrättsorganisationen Treskablinoll har lanserat skolmaterialet Grundskolebrevet, ett omfattande stöd för att förebygga sexuella övergrepp mot barn.
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin ber alla parter att sätta sig in i ämnet.
Debatt Speciallärarna Denice Sverla och Davor Delic reagerar starkt på skolministerns utspel om elevinflytande.
Tema elevhälsa Riksföreningen för Skolsköterskor ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Mia Göransdotter Hammar förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolledare ger regerings elevhälsoutredning tummen ner. Lena Linnerborg, utbildningspolitisk chef, förklarar varför.
Tema elevhälsa Svenska Skolläkarföreningen ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Pernilla Gudmundsson förklarar varför.
Tema elevhälsa Psykologer i Förskola och Skola ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Lena Svedjehed förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolkuratorers Förening ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Caroline Bergh förklarar varför.
Tema elevhälsa Skolministern vill att pedagogiken ska brytas ut så att elevhälsoteamen får ett rent vårduppdrag. Skarpa varningar om konsekvenserna har framförts till utredaren.
Krönika Mobilförbudet i skolan borde vara självklart, skriver specialpedagogen Elin Zlatanovski, ”men var det inte någon annan utredare som lovade färre arbetsuppgifter på våra redan överfulla skrivbord?”
Elevhälsa I det nya numret av Specialpedagogik pratar vi med alla professioner i elevhälsan – och alla säger skarpt nej till det regeringen vill att utredningen ska leda till: en elevhälsa helt utan pedagoger.
Npf Det är orimligt att Sverige skulle ha tre gånger så många elever med adhd som andra länder. Nu ger regeringen Ivo i uppdrag att granska privata aktörer som säljer adhd-utredningar.
Krönika Utredningarna är fulla av fraser alla kan skriva under på, men det är något som saknas, menar specialläraren Niclas Fohlin: klassrummets och elevernas verklighet.
Krönika För att förstå ett ”stökigt” barn behöver skolan lyssna på den som kommit barnet närmast och strössla med resurser. Elin Zlatanovski berättar en sedelärande sannsaga om att bunta ihop stökiga barn bara för att de är stökiga.
Mitt jobb Specialpedagogen Maria Lindgren leder elevhälsoteamet men sätter prestigelösheten och gruppkänslan främst.
Debatt Dyslexi har fått en oväntat framträdande roll i den nya läroplansutredningen. Men inte på något positivt sätt, konstaterar Susanna Cederquist, lärare, författare och vinnare av Dyslexipriset.
Debatt ”När vi separerar ut elever i parallella system tar vi in på en väg som leder bort från lärande, bort från möjligheter och bort från samhället”, skriver speciallärarna Davor Delic och Denice Sverla i debatten om ”nya obs-klasser”.
Debatt
Särskilt stöd Lärarutbildningsutredningen missar relationen mellan förskola och habilitering. Det är beklämmande, för detta är chansen att ge förskolebarn med autism rätt stöd på samma sätt som i andra länder. Det skriver Lise Roll-Pettersson, professor i specialpedagogik.
Debatt ”Elever ÄR inte stökiga, de BLIR stökiga”, skriver specialläraren Denice Sverla i en protest mot idén att återinföra OBS-klasserna under det nya begreppet ”hjälpklasser”.
Digitala nationella prov Forskning visar tydligt att elever med dyslexi presterar bättre när de får tillgång till rätt anpassningar, säger Idor Svensson, professor i psykologi, och dömer ut Skolverkets argumentation kring de digitala nationella proven.
Debatt ”All skolpersonal, från administratörer till vaktmästare, bidrar till en trygg skolmiljö”, skriver specialläraren Davor Delic i en kommentar till regeringens utredning om disciplinära åtgärder i skolan.
Krönika ”Klassrummen var en plats där sociala skillnader kunde utjämnas och där klassresor möjliggjordes”, skriver ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om en 1990-talsskola som var bättre än många vill minnas.
Särskilt stöd Kritiken växer mot de digitala nationella proven. Inte minst för de försämrade möjligheterna till extra anpassningar.– Att elever med läs- och skrivsvårigheter inte får tillgång till stavningskontroll i engelska är obegripligt, säger specialpedagog Linda Sjögren.