
Illustration: Tzenko Stoyanov
Inkludering Staten bör bära kostnaden för anpassningar i skolan på samma sätt som för LSS. Det skulle lösa problemen och göra skolan reellt inkluderande, enligt föräldranätverket Barn i behov.
Föräldranätverket Barn i behov startades som en konsekvens av att rutinerna för tilläggsbeloppen ändrades i Stockholm, och det blev en politisk ambition att alla ska vara inkluderade i den vanliga klassen. Jiang Millington har två barn med diagnoser inom autismspektrat och är engagerad i nätverket. Hon har både goda och dåliga erfarenheter av resursskolorna. Gemensamt för de goda är att skola, lärare och förälder har samarbetat och varit som likvärdiga kompanjoner.
Att vara resursstark som förälder är tyvärr centralt för att lyckas. Det har blivit en klassfråga.
– Allas våra olika roller måste samverka för att barnen ska lyckas. Men det är en kamp från den dag barnen börjar skolan, först med att få diagnoserna utredda och sedan med att själv driva barnens rätt till en bra skolgång. Det är så det sett ut för de flesta föräldrarna i vårt nätverk.
Medvetenheten om npf och autismspektrum växer konstant men ironiskt nog känns det för många föräldrar som om det går åt andra hållet i skolan.
– Skolreformen 2011 tog bort möjligheten för elever med autism utan intellektuell funktionsnedsättning att gå i särskolan, säger Jiang Millington. Genom att stänga specialpedagogiska resursenheter tänkte man att skolan en gång för alla skulle utvecklas till att bli verkligt inkluderande. Men det skedde utan förberedelser och med en naiv föreställning om skolors förmåga att enkelt byta synsätt. Det är här idén med inkludering förfelats.
Jiang Millington beskriver hur familjer blir anklagade för bristande föräldraförmåga när det egentligen handlar om något annat.
– Dessutom saknar socialtjänsten LSS-kompetens, tillägger hon. Många barn med autism blir föremål för orosanmälningar från skolan. Man tror att det är familjens fel att barnen inte kan uppföra sig i skolan när det egentligen är barnet som inte får rätt förutsättningar. Som om klockan vridits tillbaka och vi är tillbaka i 1990-talets okunskaper om autism.
Illustration: Tzenko Stoyanov
– Vi föräldrar upplevde nedstängningen av resursskolorna som en alldeles för snabbt genomförd omorganisation. Man stängde ner verksamheter med bra kompetens som man sedan glömde ta med in det nya klassrummet, i strävan att alla skulle vara inkluderade i verksamheten. Det var som om alla bara glömde att det faktiskt handlar om stöd eleverna verkligen behöver och har rätt till.
Jiang Millington har själv suttit och gjort allt från pedagogiska kartläggningar till ansökningar om tilläggsbelopp för sina barn.
– Att vara resursstark som förälder är tyvärr centralt för att lyckas. Det har blivit en klassfråga. Ett fåtal högutbildade föräldrar med god kunskap om lagar och regler kan få sin vilja igenom, medan de flesta inte vet vilka rättigheter deras barn har.
Ibland bidrar medierna till en onödig polarisering mellan hem och skola, anser Jiang Millington.
– Lärarna står oftast på barnens sida i allt det här, tillsammans med föräldrarna. Det är skolan som institution, och det samverkande samhället, som är mindre tillmötesgående.
Föräldranätverket trycker på i en mängd frågor för att lärmiljön ska utvecklas och bli fullgod för elever med npf-problematik. Bland annat drivs frågan om att staten ska bära kostnaden för anpassningar på samma sätt som för LSS. På det viset blir det inte lika utslagsgivande vilken skola man går på och hur hemkommunens ekonomi ser ut.
– Det skulle vara ett rättvisare system som i slutänden gynnar barnen.
Resursskolor är fristående skolor som specialiserat sig på att ta emot elever i behov av särskilt stöd. Vårdnadshavare ansöker om plats för sitt barn i en resursskola och skolan avgör vilka elever den tar emot. För att täcka sina kostnader söker de tilläggsbelopp från kommunen, vilket betalas ut om omfattningen på stödet är mycket stor och väsentligt avviker från det skolan ska tillhandahålla för skolpengen.
Sedan 2019 har antalet beviljade tilläggsbelopp i Stockholm minskat kraftigt. Det är utbildningsförvaltningen som gör prövningen. Stockholms stad menar att det är nya, likvärdiga rutiner kring bedömningarna som ligger bakom minskningen. Tidigare tog man hänsyn till resursskolornas organisation, vilket en dom i Högsta förvaltningsdomstolen ansåg inte vara förenligt med skollagen.
Vad händer nu?
2020 beslutade Stockholms stad att bygga ut den kommunala organisationen för särskilt stöd eftersom behoven ökat. Alla skolor som har elever med behov av särskilda undervisningsgrupper måste tillhandahålla sådana. Varje stadsdel ska ha minst en resursgrupp för elever med mer omfattande behov av stöd.
– Att kunna ha kvar sina kompisar och fritidsaktiviteter är viktigt, och det blir svårt om skolan ligger i en annan stadsdel, säger skolbrogarrådet Isabel Smedberg-Palmqvist (L). Resursskolorna har en viktig roll att fylla och vi är måna om deras överlevnad.
Relationsbyggande Forskningen är entydig – lärande, motivation och skolframgång hänger ihop med relationer, tillit och förtroende, skriver specialläraren Davor Delic.
Npf Efter nya skolrapporten – Attention kräver kraftfulla reformer, fler vuxna i skolan och en Lex-lagstiftning som gör brister synliga och anmälningspliktiga.
Särskilt stöd Plötsligt blev det omöjliga möjligt och skolor fick fart på anpassningarna. En ny studie visar att många föräldrar till barn med funktionsnedsättningar upplevde en ljusning under pandemin.
Distansundervisning Stockholm startar distansundervisning för hemmasittare. I ett första steg kommer 50 platser att erbjudas men det kommer att trappas upp successivt till 200 elever.
Krönika Det blir allt vanligare att elever avstår från slutfirandet på grund av ekonomi. Hur ska skolan tackla det? frågar sig specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Mitt jobb Specialpedagogen John Oskarsson har hittat sitt kall – att stötta både lärare och elever i det läsutvecklande arbetet.
Krönika Skolan är mycket … men utan alla människorna i skolan är den ingenting. Specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski skriver en kärleksförklaring till skolfolket.
Tema Emma Åkrok och Olle Cleve har själva upplevt hur förväntningarna kan vara låga och dörrarna stängda för elever i anpassad skola. Nu reser de runt i Sverige för att förändra bilden.
Tema Murray Gadd, Nya Zeelands främsta expert på skrivutveckling, gästforskar vid Stockholms universitet och berättar om sitt arbete.
Tema För elever som har svårt att tolka muntlig information, förstå sammanhang eller hantera övergångar i vardagen kan visuellt stöd, rutiner och struktur tillgängliggöra undervisningen.
Tema Det unika med undervisningen i anpassad skola är att den hela tiden måste balanseras med exakt rätt nivå av omsorg.
Tema I anpassade skolformer är skolans kärnvärden extra viktiga. Här rustas eleverna för resten av sina liv som samhällsmedborgare. Häng med på studiebesök på Freja i Mölndal!
Specialpedagogik Anpassade skolformer ägnas extra fokus i det nya numret av Specialpedagogik.
Npf Att dyslexiutredningar remitteras till annan region innebär inte att vårdgarantin bryts, anser Region Norrbotten i ett genmäle till specialläraren Niclas Folhlin, som svarar direkt.
Panelen Vi bad specialpedagoger kommentera regeringens syn på elevhälsan, rollfördelningen speciallärare/specialpedagoger och en framtid med AI.
Mitt jobb På Östersunds kommuns nya resursskola erbjuds 18 elever flexibla lösningar för att klara av skolarbetet. Här har specialpedagogen Christer Jakobsson varit med och byggt upp verksamheten från grunden.
Slutreplik Alla professioner i elevhälsan ska samverka, men premissen måste vara att skolan bedriver undervisning, inte vård. Det skriver specialpedagogerna Helena Wallberg och Maja Lindqvist i en slutreplik i debatten med skolläkaren Josef Milerad.
Vi lärare debatt Det finns ingen anledning att vara rädd för ett ökat vårdfokus i skolan, anser skolläkaren Josef Milerad.
Krönika Lärare måste våga trotsa kontrollkraven och besjäla undervisningen, argumenterar specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”Ska vi på allvar knäcka gängkriminaliteten måste politikerna inse att skolan inte bara är en kostnad, utan kanske den mest lönsamma investeringen för ett tryggare samhälle”, skriver Elin Zlatanovski, ämneslärare och specialpedagog.
Debatt ”Den stora förvirringen i svensk skola handlar om att den saknar fundamentalt stöd för vad som står i skollagen”, skriver Kristina Dahlström, en av många specialpedagoger och lärare som gett upp och lämnat skolan på grund av den omöjliga behov- och resurs-ekvationen.
Vi lärare debatt Gymnasielärarna och specialpedagogerna Maja Lindqvist och Helena Wallberg sällar sig till kritikerna av regeringens vilja att ge elevhälsan ett rent vårduppdrag.
Npf AI-analys av EEG-data är en metod för att diagnostisera adhd som i en tidig svensk studie träffar rätt nio gånger av tio.
Debatt Trygga elever lär sig mer. Men nu vill regeringen ta bort en av skolans viktigaste skyddsfaktorer. Specialläraren Davor Delic kritiserar utredningen som vill demontera sexualundervisningen.
Krönika ”Jag vill inte ha några kuvade, utantill-lärande tonåringar. Jag vill att de ska vara fria, tänkande, ifrågsättande.” Ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om vikten av elevinflytande.
Särskilt stöd ”Vad som föreslås är att byta en byråkrati mot en annan.”
Anpassad grundskola Barnrättsorganisationen Treskablinoll har lanserat skolmaterialet Grundskolebrevet, ett omfattande stöd för att förebygga sexuella övergrepp mot barn.
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin ber alla parter att sätta sig in i ämnet.
Debatt Speciallärarna Denice Sverla och Davor Delic reagerar starkt på skolministerns utspel om elevinflytande.
Tema elevhälsa Riksföreningen för Skolsköterskor ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Mia Göransdotter Hammar förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolledare ger regerings elevhälsoutredning tummen ner. Lena Linnerborg, utbildningspolitisk chef, förklarar varför.
Tema elevhälsa Svenska Skolläkarföreningen ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Pernilla Gudmundsson förklarar varför.
Tema elevhälsa Psykologer i Förskola och Skola ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Lena Svedjehed förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolkuratorers Förening ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Caroline Bergh förklarar varför.
Tema elevhälsa Skolministern vill att pedagogiken ska brytas ut så att elevhälsoteamen får ett rent vårduppdrag. Skarpa varningar om konsekvenserna har framförts till utredaren.
Krönika Mobilförbudet i skolan borde vara självklart, skriver specialpedagogen Elin Zlatanovski, ”men var det inte någon annan utredare som lovade färre arbetsuppgifter på våra redan överfulla skrivbord?”
Elevhälsa I det nya numret av Specialpedagogik pratar vi med alla professioner i elevhälsan – och alla säger skarpt nej till det regeringen vill att utredningen ska leda till: en elevhälsa helt utan pedagoger.
Npf Det är orimligt att Sverige skulle ha tre gånger så många elever med adhd som andra länder. Nu ger regeringen Ivo i uppdrag att granska privata aktörer som säljer adhd-utredningar.
Krönika Utredningarna är fulla av fraser alla kan skriva under på, men det är något som saknas, menar specialläraren Niclas Fohlin: klassrummets och elevernas verklighet.
Krönika För att förstå ett ”stökigt” barn behöver skolan lyssna på den som kommit barnet närmast och strössla med resurser. Elin Zlatanovski berättar en sedelärande sannsaga om att bunta ihop stökiga barn bara för att de är stökiga.
Mitt jobb Specialpedagogen Maria Lindgren leder elevhälsoteamet men sätter prestigelösheten och gruppkänslan främst.
Debatt Dyslexi har fått en oväntat framträdande roll i den nya läroplansutredningen. Men inte på något positivt sätt, konstaterar Susanna Cederquist, lärare, författare och vinnare av Dyslexipriset.
Debatt ”När vi separerar ut elever i parallella system tar vi in på en väg som leder bort från lärande, bort från möjligheter och bort från samhället”, skriver speciallärarna Davor Delic och Denice Sverla i debatten om ”nya obs-klasser”.
Debatt
Särskilt stöd Lärarutbildningsutredningen missar relationen mellan förskola och habilitering. Det är beklämmande, för detta är chansen att ge förskolebarn med autism rätt stöd på samma sätt som i andra länder. Det skriver Lise Roll-Pettersson, professor i specialpedagogik.
Debatt ”Elever ÄR inte stökiga, de BLIR stökiga”, skriver specialläraren Denice Sverla i en protest mot idén att återinföra OBS-klasserna under det nya begreppet ”hjälpklasser”.
Digitala nationella prov Forskning visar tydligt att elever med dyslexi presterar bättre när de får tillgång till rätt anpassningar, säger Idor Svensson, professor i psykologi, och dömer ut Skolverkets argumentation kring de digitala nationella proven.
Debatt ”All skolpersonal, från administratörer till vaktmästare, bidrar till en trygg skolmiljö”, skriver specialläraren Davor Delic i en kommentar till regeringens utredning om disciplinära åtgärder i skolan.
Krönika ”Klassrummen var en plats där sociala skillnader kunde utjämnas och där klassresor möjliggjordes”, skriver ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om en 1990-talsskola som var bättre än många vill minnas.
Särskilt stöd Kritiken växer mot de digitala nationella proven. Inte minst för de försämrade möjligheterna till extra anpassningar.– Att elever med läs- och skrivsvårigheter inte får tillgång till stavningskontroll i engelska är obegripligt, säger specialpedagog Linda Sjögren.