Engagemanget för hemmasittarna är en naturlig del av att få alla elever att trivas i skolan. Foto: André de Loisted
Till startsidan
Multidiagnoser
Stora Hammars skola i Vellinge sticker ut i statistiken. I större utsträckning än många andra har de genom individuella lösningar för varje elev lyckats få hemmasittare och korridorvandrare tillbaka till undervisningen.
Åttondeklassaren med flera olika diagnoser var ytterst sällan på plats i skolan. När han då och då trots allt var där var slöjdläraren den enda han pratade med, i övrigt var han helt tyst. Men ett år senare, på avslutningen, stegade han rakryggad fram genom matsalen och hämtade sitt diplom för bästa studieutveckling.
– Att få vara med om den förändringen, det var nästan som en Hollywoodfilm. Jag grät, säger Kenneth Svensson, som ingår i det team på skolan som jobbar med att få elever med problematisk frånvaro att komma igen.
Det gäller också att våga testa olika metoder, även sådant som är nytt och annorlunda.
Den resa som pojken med diplomet lyckades med är inte den enda framgångssagan på skolan. Vid en mätning för två år sedan var antalet elever med problematisk frånvaro 7 procent på riksnivå, i jämförelse med Stora Hammars skolas 5,5 procent.
– Vi har ingen mall som vi utgår från, allt handlar om individuella lösningar för varje elev, förklarar skolans rektor Louise Öst.
När hon började som rektor hade skolan varit inne i en turbulent period med täta ledarbyten och ett stort antal medarbetare som sökt sig vidare till andra jobb. I mångt och mycket hade problemen med de frånvarande eleverna samtidigt fallit mellan stolarna. Det fanns elever som Louise Öst aldrig ens hade sett. Hon ringde därför upp de berörda vårdnadshavarna och bjöd in till enskilda möten.
– Det fanns av förklarliga skäl en stor besvikelse och frustration hos dem, och jag förklarade hur jag såg på det hela och hur vi kunde arbeta för att lösa problemen.
Engagemanget för hemmasittarna är en naturlig del av att få alla elever att trivas i skolan. Foto: André de Loisted
I samma veva bollade hon sina tankar med skolans elevhälsa och riggade organisationen kring arbetet, ett team med olika kompetenser. De gjorde även om ett stort konferensrum till VIP-rum. VIP för att det skulle vara extra viktigt att vara där men namnet står också för sättet de arbetar på – varierad, individuell pedagogik.
– Rummet har egen ingång, skärmar för avskildhet för dem som önskar och egna skrivbord, säger Louise Öst. Vissa elever är där hela tiden, andra kanske går i väg till några lektioner de gillar, och i andra fall kommer lärare dit i stället. Vi jobbar dessutom med hela familjen, och gör många hembesök. Vi lägger heller ingen skuld på eleverna, ibland får de en dipp och kommer inte på en månad, och det är också okej. Det är olika lösningar för alla, vilket är en framgångsfaktor.
VIP-salen ligger intill rektorsexpeditionen, vilket gör att Louise lätt kan slinka in och säga hej, lära känna eleverna och visa att hon bryr sig. Dessutom ligger både skolsköterskans och kuratorns rum i närheten, personer som eleverna har träffat och ofta har gott förtroende för.
En annan som finns med i teamet kring eleverna med problematisk frånvaro är specialpedagogen Petra Ljungberg. Hon poängterar vikten av att lyfta på alla stenar för att förstå de bakomliggande orsakerna.
Stora Hammars skola i Höllviken, i Vellinge kommun, är en F–9-skola där det även finns en förskola. Grundskolan har cirka 500 elever och förskolan cirka 150 barn.
– Det gäller också att våga testa olika metoder, även sådant som är nytt och annorlunda. Och man måste låta det ta tid, det går inte att tvinga in de här eleverna pang bom.
Tillsammans med elevassistenten Kenneth Svensson sköter hon hembesöken och hon betonar att relationen till vårdnadshavare är otroligt viktig i sammanhanget.
– Vårdnadshavarna påverkar mer än de tror, säger Petra Ljungberg. När relationen till dem har byggts upp och det finns en trygghet och en tillit till oss och skolan, ja då kan man också sätta lite press, exempelvis att de ska tala positivt om skolan och mentorer inför barnen.
Foto: André de Loisted
Samarbete med socialtjänsten och andra myndigheter ingår också i teamets arbete. Liksom tätt samarbete med lärare och mentorer.
– När det gäller eleverna måste man börja i det lilla och få dem att känna sig nöjda med sig själva. Det kan handla om att få dem att komma till skolan och stanna i fem minuter, kraven ska vara rimliga och inte högre än att de kan uppnås.
En annan framgångsfaktor som hon lyfter fram är att ta hjälp när man inte hittar en lösning. Att hitta stöd hos elevhälsan, BUP, npf-team, habiliteringen, vårdnadshavare eller hos kollegor och rektor.
– Det grundläggande är att inte ge upp. Man hittar alltid någon som vet något som man kan applicera på just den elev man vill hjälpa.
Teamet arbetar utifrån ett sexveckorsintervall med eleverna, ofta kopplat till åtgärdsprogram. På så vis blir det överblickbart och eleven vet vad som väntar. Efter sex veckor utvärderas det hela och justeras om det behövs.
… med hemmasittare och korridorvandrare:
– Även om något inte fungerar fullt ut så håller vi ut i sex veckor. Det är viktigt att ha en linje, ofta har de här barnen provat så mycket och är trötta på att bli experimenterade med, säger Louise Öst och tillägger att det också är viktigt att ha med övrig personal på tåget.
– Lärarna är fortfarande mentorer för eleverna, sätter betyg och är inkopplade i allt som händer.
Både Petra och Louise påpekar att elevassistenten Kenneth Svensson, som jobbade i reklamvärlden många år innan han kom till skolan, är en extra tillgång i teamet eftersom han tänker utanför boxen och inte är stöpt i den gängse lärarmallen.
– Jag har ofta en annan infallsvinkel, jag tänker på ett annat sätt än de flesta i skolan, säger han och tillägger att han redan från start märkte att han brinner extra för elever som har det jobbigt.
– Jag var själv mobbad i lågstadiet, och det gör att jag har en förståelse för den där litenheten man kan känna i skolan, säger Kenneth Svensson.
Reklamaren Kenneth Svensson omskolade sig till elevassistent och blev en stor tillgång. Foto: André de Loisted
Motiverande samtal med eleverna är ett sätt han använder för att nå fram. Bland annat försöker han förmå dem att få helikoptersyn på livet.
– Jag vill att de ska se sig själva i ett större sammanhang, inte bara fastna i skolan och kraven från omvärlden. Skolan är bra, men inte det viktigaste i livet. Jag ser mer till att eleverna ska må bra och bli lyckliga. Sedan kommer ofta motivationen och då blir det lättare att gå till skolan.
Louise och Petra instämmer, de tycker att man i skolans värld ofta fokuserar för mycket på kunskapskrav, betyg och vilka mål som ska nås.
– Men det finns ju också ett stort kapitel i skollagen som handlar om att man ska bli en bra samhällsmedborgare, värna demokratin och så vidare, säger Louise Öst. För mig är det viktigt att vikta det lika mycket som det andra. Självklart ska man ge eleverna alla förutsättningar att gå ut med så bra betyg som möjligt, men om inte det är möjligt får vi i alla fall inte släppa de andra delarna.
Hur gick det då för pojken i åttan som fick diplom på avslutningen? Jo, han klarade av gymnasiet finemang och hörde sedan av sig till Kenneth.
– Han kom hem till mig och visade upp sina betyg och sa ”Det här är tack vare dig”. Sådant gör mig helt hooked. Det här är ett så givande arbete.
Krönika ”Regeringen och SD vill inte lyssna till evidensen utan ’testa något nytt’ – varför inte ’testa nytt’ som i att satsa pengarna på skolan?” skriver specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Lön Den nya lönestatistiken visar hur mycket specialpedagoger och speciallärare tjänade förra året – och skillnaderna regionalt och mellan kommunal och privat sektor.
Elevhälsa Vårdförbundet kommenterar regeringens utredning om en förbättrad elevhälsa.
Debatt ”Utredningen understryker att elevhälsan är en tvärprofessionell skolfråga.”
Mitt jobb Specialläraren och forskaren Jonny Wåger viger sitt yrkesliv åt anpassad skola och elever med IF.
Debatt ”Det är rent parodiskt att tro att elever i svårigheter och med olikartad problematik skulle bli hjälpta av att enbart träna ABC”, skriver specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Debatt ”Liberalerna som en gång kämpade för individens frihet mot statens förmynderi vill nu tvinga våra barn att lyda och följa utan att bli lyssnade på, det är så ironiskt att det gör ont”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Debatt ”Utan en vision om en bättre skola blir varje reform bara en reaktion. Rör vi oss framåt? Eller begår vi samma misstag igen?” Här är specialläraren Niclas Fohlins egen skolvision, i tio punkter.
Mitt jobb Ny på anpassad skola – då måste läraren lära om på nytt. Nu ska Kajsa Ottosson vidareutbilda sig till specialpedagog.
Krönika När lobbykampanjen om No Excuses drivs av Svenskt Näringsliv och skolkoncerner, vilket incitament är troligast – barnen eller pengarna? Det undrar specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Fackböcker Från skrivande och matematik till fysisk lärmiljö och relationsbyggande – här finns de praktiska exemplen som inspirerar till nytänk.
Krönika ”Något har gått snett när vi i skolan börjar se på varandra som motståndare i stället för samarbetspartners.” Specialläraren Niclas Fohlin varnar för en valrörelse som kommer att föra skolan allt längre ifrån verkliga lösningar.
Panelen ”Våra vägar korsas i klassrummet.” Så ser två speciallärare och en specialpedagog på deras inbördes rollfördelning – nu och i framtiden.
Krönika ”När vi romantiserar det förflutna riskerar vi att upprepa det som inte fungerade.” Dagens skoldebatt låter som South Parks små lila ”nostalgibär”, tycker specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”Vi lärare förväntas klara oss själva, som om utbildning bara handlade om att förmedla fakta och inte om att möta hela människor i deras mest formbara år”, skriver Niclas Fohlin, och visar en annan väg.
Krönika ”I verkligheten fungerar kombinationen skärm och pärm ypperligt, det finns ingen motsättning mellan ett rofyllt klassrum och trygga relationer, och det fungerar utmärkt att både anpassa i och utanför klassrummet”, skriver Elin Zlatanovski.
Debatt Specialpedagogens roll måste lyftas, inte sänkas, skriver Antonia Nilsson, legitimerad yrkeslärare, i en debattartikel.
Krönika Nya numret av Specialpedagogik är ute! Här är redaktör Kjell Häglunds intro-krönika – om de politiska utspelen kontra en annan verklighet.
Krönika Om något borde vara experters område så är det skolan. I stället har den blivit en åsiktsmarknad, menar specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Relationsbyggande Forskningen är entydig – lärande, motivation och skolframgång hänger ihop med relationer, tillit och förtroende, skriver specialläraren Davor Delic.
Npf Efter nya skolrapporten – Attention kräver kraftfulla reformer, fler vuxna i skolan och en Lex-lagstiftning som gör brister synliga och anmälningspliktiga.
Särskilt stöd Plötsligt blev det omöjliga möjligt och skolor fick fart på anpassningarna. En ny studie visar att många föräldrar till barn med funktionsnedsättningar upplevde en ljusning under pandemin.
Distansundervisning Förra hösten började Göteborg med distansundervisning för elever med allvarlig skolfrånvaro – och i våras gick 75 procent av dem tillbaka mot vanlig undervisning. Nu välkomnar Göteborg elever från hela landet.
Distansundervisning Stockholm startar distansundervisning för hemmasittare. I ett första steg kommer 50 platser att erbjudas men det kommer att trappas upp successivt till 200 elever.
Krönika Det blir allt vanligare att elever avstår från slutfirandet på grund av ekonomi. Hur ska skolan tackla det? frågar sig specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Mitt jobb Specialpedagogen John Oskarsson har hittat sitt kall – att stötta både lärare och elever i det läsutvecklande arbetet.
Krönika Skolan är mycket … men utan alla människorna i skolan är den ingenting. Specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski skriver en kärleksförklaring till skolfolket.
Tema Emma Åkrok och Olle Cleve har själva upplevt hur förväntningarna kan vara låga och dörrarna stängda för elever i anpassad skola. Nu reser de runt i Sverige för att förändra bilden.
Tema Murray Gadd, Nya Zeelands främsta expert på skrivutveckling, gästforskar vid Stockholms universitet och berättar om sitt arbete.
Tema För elever som har svårt att tolka muntlig information, förstå sammanhang eller hantera övergångar i vardagen kan visuellt stöd, rutiner och struktur tillgängliggöra undervisningen.
Tema Det unika med undervisningen i anpassad skola är att den hela tiden måste balanseras med exakt rätt nivå av omsorg.
Tema I anpassade skolformer är skolans kärnvärden extra viktiga. Här rustas eleverna för resten av sina liv som samhällsmedborgare. Häng med på studiebesök på Freja i Mölndal!
Specialpedagogik Anpassade skolformer ägnas extra fokus i det nya numret av Specialpedagogik.
Npf Att dyslexiutredningar remitteras till annan region innebär inte att vårdgarantin bryts, anser Region Norrbotten i ett genmäle till specialläraren Niclas Folhlin, som svarar direkt.
Panelen Vi bad specialpedagoger kommentera regeringens syn på elevhälsan, rollfördelningen speciallärare/specialpedagoger och en framtid med AI.
Mitt jobb På Östersunds kommuns nya resursskola erbjuds 18 elever flexibla lösningar för att klara av skolarbetet. Här har specialpedagogen Christer Jakobsson varit med och byggt upp verksamheten från grunden.
Slutreplik Alla professioner i elevhälsan ska samverka, men premissen måste vara att skolan bedriver undervisning, inte vård. Det skriver specialpedagogerna Helena Wallberg och Maja Lindqvist i en slutreplik i debatten med skolläkaren Josef Milerad.
Vi lärare debatt Det finns ingen anledning att vara rädd för ett ökat vårdfokus i skolan, anser skolläkaren Josef Milerad.
Krönika Lärare måste våga trotsa kontrollkraven och besjäla undervisningen, argumenterar specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”Ska vi på allvar knäcka gängkriminaliteten måste politikerna inse att skolan inte bara är en kostnad, utan kanske den mest lönsamma investeringen för ett tryggare samhälle”, skriver Elin Zlatanovski, ämneslärare och specialpedagog.
Debatt ”Den stora förvirringen i svensk skola handlar om att den saknar fundamentalt stöd för vad som står i skollagen”, skriver Kristina Dahlström, en av många specialpedagoger och lärare som gett upp och lämnat skolan på grund av den omöjliga behov- och resurs-ekvationen.
Vi lärare debatt Gymnasielärarna och specialpedagogerna Maja Lindqvist och Helena Wallberg sällar sig till kritikerna av regeringens vilja att ge elevhälsan ett rent vårduppdrag.
Npf AI-analys av EEG-data är en metod för att diagnostisera adhd som i en tidig svensk studie träffar rätt nio gånger av tio.
Debatt Trygga elever lär sig mer. Men nu vill regeringen ta bort en av skolans viktigaste skyddsfaktorer. Specialläraren Davor Delic kritiserar utredningen som vill demontera sexualundervisningen.
Krönika ”Jag vill inte ha några kuvade, utantill-lärande tonåringar. Jag vill att de ska vara fria, tänkande, ifrågsättande.” Ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om vikten av elevinflytande.
Särskilt stöd ”Vad som föreslås är att byta en byråkrati mot en annan.”
Anpassad grundskola Barnrättsorganisationen Treskablinoll har lanserat skolmaterialet Grundskolebrevet, ett omfattande stöd för att förebygga sexuella övergrepp mot barn.
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin ber alla parter att sätta sig in i ämnet.
Debatt Speciallärarna Denice Sverla och Davor Delic reagerar starkt på skolministerns utspel om elevinflytande.
Tema elevhälsa Riksföreningen för Skolsköterskor ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Mia Göransdotter Hammar förklarar varför.