Lovande resultat för distansundervisning som särskilt stöd

Anders Wallin är rektor på Elyseum Distans i Göteborg.
Distansundervisning Förra hösten började Göteborg med distansundervisning för elever med allvarlig skolfrånvaro – och i våras gick 75 procent av dem tillbaka mot vanlig undervisning. Nu välkomnar Göteborg elever från hela landet.
LÄS MER Distansundervisning nu även i Stockholm
Denna höst skalar Göteborgs grundskoleförvaltning upp sin satsning på distansundervisning som särskilt stöd. Antalet platser fördubblas till 40 och stödet erbjuds nu även elever från fristående och kommunala skolor i hela Sverige.
Initiativet startade för ett år sedan, då Göteborgs Stad tillsammans med Uppsala kommun blev först i landet med att ge distansundervisning som särskilt stöd till elever i årskurs 6–9 som inte kan delta i ordinarie undervisning på grund av medicinska, psykiska eller sociala hinder. Under de två första terminerna deltog 15 respektive 20 elever – samtliga från Göteborgs kommunala grundskolor.
Vi har sett goda resultat hos majoriteten av eleverna, berättar Anders Wallin. Fyra elever i årskurs 9 har nått full behörighet till gymnasiet.
Nu förbereds även en teknisk uppskalning av verksamheten för att möta det ökade antalet elever. Elyseum Distans har fått finansiering för att utveckla VR-baserad undervisning och startar en forskarcirkel tillsammans med Göteborgs universitet och Högskolan i Halmstad. Syftet är att ta fram virtuella miljöer där elever kan träna både ämneskunskaper och sociala färdigheter som förberedelse för återgång till sin ordinarie skola.
– De virtuella miljöerna upplevs genom VR-glasögon som eleven använder i sin hemmiljö, säger Anders Wallin, rektor på Elyseum Distans, i ett pressmeddelande om satsningen.
– Det finns ännu såpass få vetenskapligt utprövade metoder och arbetssätt att den kunskapen behöver växa fram i verksamheten. Ett sätt att stärka denna kunskapsutveckling är att arbeta med en forskningscirkel med lärare, forskare och skolledare tillsammans.
Parallellt pågår ett tvärvetenskapligt forskningsprojekt vid Göteborgs universitet som undersöker vilka elever som gynnas av denna undervisningsform och varför. Målet är att utveckla evidensbaserade och inkluderande arbetssätt som kan bidra till ökad måluppfyllelse, bättre välmående och minskad frånvaro.
Under vårterminen 2025 gick 15 av de 20 deltagande eleverna tillbaka mot undervisning, och flera har nått viktiga studieresultat.
– Vi har sett goda resultat hos majoriteten av eleverna, berättar Anders Wallin. Fyra elever i årskurs 9 har nått full behörighet till gymnasiet, vilket är mycket glädjande.
Återkoppling från både elever och vårdnadshavare visar att stödet träffat rätt målgrupp.
– Det handlar inte bara om att få betyg, utan om att hitta rätt stöd för varje individ. Det finns en positiv förväntan inför hösten, säger Anders Wallin.
Inför höstterminen 2025 inkom 51 ansökningar från rektorer över hela landet, från Helsingborg till Kiruna. Av de elever som antas kommer hälften från Göteborgs kommunala skolor och hälften från skolor i övriga Sverige, både kommunala och fristående.
LÄS ÄVEN
Distansundervisning som särskilt stöd – Uppsala och Göteborg först