
Lek och konst i centrum. Bild: SVT
Waldorfdokumentären
Systematisk mobbning, favorisering, aga och kvävningsövningar, berättar tidigare elever om i SVT-dokumentären ”De utvalda barnen”.
Samtidigt framkommer det att lärare haft en antroposofisk människosyn där de tror på reinkarnation och änglar. Hur mycket av det lever kvar på Solvikskolan i dag?
– Jag vågar inte säga att det inte finns kvar här, säger nuvarande skolchefen Peter Friemann, i SVT:s dokumentären.
”Undervisning är livsfarligt”. ”Vanlig skola är att kasta bort sin livstid”. Det är några ord från Solvikskolans grundare. Den annorlunda Waldorfskolan i Järna som ”lekte skola” och tog fram böcker som aldrig annars användes – för att lura myndigheterna när de kom på inspektion.
Vissa tidigare elever kallar sin tid där för ett experiment och andra pratar om dagligdags psykisk misshandel om händelser de var med om.
Det är en nattsvart bild av Solvikskolan som målas upp i SVT:s omtalade dokumentär.
LÄSTIPS Häglund: Låt inte waldorfskolorna komma undan igen
I den tredje och avslutande delen fortsätter jakten på ett svar på hur allt denna behandling mot barnen kunde rättfärdigas.
Alla ledtrådar leder till Pär Ahlbom, den ”andlige ledaren” och en av grundarna till skolan där en radikalare tolkning av Rudolph Steiners antroposofi utövades jämfört med andra waldorfskolor.
Inom antroposofin är karma och reinkarnation en kärna. Enligt Pär så är handikappade människor resultatet av att de levt för materialistiskt och förnekat andligheten i sitt tidigare liv.
– Alla har ju mördat någon, alla har våldtagit någon. Alla har stulit eller gjort något. Då kanske det inte gör så mycket om man blir lite skrämd i skogen, säger förre läraren och rektorn Merete Lövlie.
Lek och konst i centrum. Bild: SVT
Tittaren får också komma närmare familjen och möta Pärs dotter Elsa och sonen Gudmund som bägge gått på Solvik – och kanske tillhör de allra största kritikerna.
– Ett experiment som pågått alldeles för länge, säger Gudmund.
– Ingen som tar ansvar för alla trasiga människor som lämnat den här skolan. Allt skit som har hänt, utan folk vill tysta ner det och låtsas som det aldrig har hänt.
Sista avsnittet tar även upp det säkert många har väntat på, nämligen vad händer på skolan i dag?
För Peter Friemann, tidigare elev och nuvarande skolchefen, blev de starka vittnesmålen i Facebook-gruppen – som var startskottet för dokumentären – en ögonöppnare. Men skulle allt detta kunna ske än i dag?
– Jag upplever inte att risken är större i dag än på andra skolor. Det är inte alls lika fritt som det var då. Det är mer styrt och mer regler som gäller för barnen, säger Peter Friemann i dokumentären.
Filmaren Jasper Lake besöker också skolan i nutid och beskriver själv att mycket är annorlunda från hans tid på Solvik. Men vissa saker är ändå sig likt och fler lärare som influerats av grundarna jobbar kvar än i dag.
Så anser de fortfarande på skolan att barn som skadar sig allvarligt, gör det för att det passar in i deras liv? Av karma och av en speciell anledning? Vilka av Steiners idéer lever kvar än i dag?
– Många lärare på skolan är ju antroposofer som har brytt sig mycket om vad Steinier har sagt. Så jag vågar inte säga att det inte finns kvar, säger dagens skolchef Peter Friemann.
En av alla anklagelser mot Solvik handlar om en före detta lärare som med en pedagogisk tanke parat ihop olika barn, där den ena behövde lära sig slåss, och den andra behövde lära sig stå upp för sig själv.
Peter Friemann får frågan om han tror att det är något som skulle kunna förekomma i dag. Svaret kommer efter en lång tystnad:
– Det är ju lite sådär svårt om man tänker sig att idéerna finns ju kvar, så det är något som lätt kan hända utan att någon lägger märke till det, om det inte blir uttalat. Om det skulle bli uttalat i kollegiet är min förhoppning att det får reaktioner som visar att det kanske inte är en bra idé. Men jag kanske inte tror att skolan har gjort ett sånt jobb kring den här frågan, att det är helt tydligt att så här gör inte vi, jag tror inte det. Det skulle behöva göras faktiskt.
Andligheten och ett liv utanför det jordliga är viktigt inom Steiners antroposofi. Bild: SVT
Samtidigt framkommer det att flera av de gamla eleverna satt sina egna barn på Solvik, trots att de lovat sig själva att aldrig göra det.
– Jag har varit en diktator och körde över alla utan att ha en aning om det.
– Snudd på en sekt. Det hade bara behövts att jag vore riktigt knäpp så vete fan vad folk hade ställt upp på, säger Pär Ahlbom, som i slutet av dokumentären mjuknar och plötsligt börjar visa spår av empati.
Anledningen är att hans fru avlider i cancer och blir berörd av sorgen.
LÄSTIPS NYA LÖNELISTOR: Lärarlöner 2021 – se om du har rätt lön
Slutscenerna är starka med ett möte mellan far och son där Pär ”biktar” sig och erkänner att han varit en för frånvarande pappa.
– Bara man kunde bygga eller var duktig på att måla så var du välkommen hit. Oavsett personlighet. Spelar ingen roll om du var pedofil eller barnmisshandlare, är inte det helt vrickat, säger Gudmund till Pär:
– Det enda du inte fick vara var en utbildad lärare, skrockar Pär.
Sedan hösten 2020 är Solvik med i Waldorffederationen, som efter att programmet börjat sändas uttalar sig så här till SVT:
”Vi beklagar de missförhållanden och kränkningar som skett på Solvikskolan och tar starkt avstånd från de tankar och idéer som rättfärdigat dem.” Uttalandet var även undertecknat av Waldorflärarhögskolan.
* Samtliga citat är hämtade ur SVT:s Dokument inifrån: ”De utvalda barnen”. Avsnitt 3 sänds torsdag i SVT 1 klockan 20.00 och när som helst på SVT Play.
*Fotnot: Läraren har sökt Pär Ahlbom och erbjudit honom att kommentera, men han har inte återkommit. I en intervju i Expressen säger han att han framställs som en sektledare, och på frågan om han är besviken på dokumentären svarar han: ”Både ja och nej. Men jag förmodar att filmaren är mest besviken, för han har förrått något som han säger att han älskade.”
LÄS ÄVEN
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”
Debatt ”Anpassningar är ingen abstrakt fråga – det handlar om elevernas chans att lära sig”.
Ledare ”Nu ökar vi trycket på regeringen att införa statliga regleringar.”
Debatt Läraren Markus Åkesson får en klump i magen när hans egna barn ska börja skolan.
Yrkesutbildning Yrkesläraren om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Porträtt Vad döljer sig bakom en till synes helt vanlig lärare på Gotland?
Krönika ”Det heter glädjebetyg av en anledning – alla inblandade blir glada.”
Skolpolitik Socialdemokraternas nya skolpolitik öppnar för regleringar av undervisningstiden.
Arbetsmiljö Efter den fällande domen höjs krav på att Stockholms stad avskedar Engelbrektskolans rektor.
Krönika ”Vi måste på riktigt hjälpa varandra att sätta gränser – vilken annan yrkeskår skulle hålla på så här?”
Krönika ”Lösningen är alldeles komplett gratis!! Magi! Trolleri! Haveri!”
Föräldrakrav Kan straffas med böter eller fängelse i upp till sex månader.
Betyg Sveriges Lärares jurister och experter reder ut.
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Läraren efter domen: ”Jag är så lättad, det är så skönt att han blev dömd.”
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Betyg Hotfulla mejl, drev på sociala medier och rädsla för att förlora jobbet ledde till sjukskrivning.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Arbetsbelastning Har listat sådant som lärare hanterar utöver sin undervisning – så mycket tjänar de.
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Friskolor Sju av tio av gymnasieskolorna med mest rapporterad frånvaro är friskolor.
Gymnasieskola Vi Lärare har listat 892 gymnasieskolor – värst drabbas friskolorna.
Vi lärare Fredrik Öhlander kammade hem Fackförbundspressens journalistpriser.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”
Lärarlegitimation Skolverket kontrollerar inte registerutdrag – olämpliga att undervisa kan bli legitimerade.