”Liberalernas skolpolitik – ett spel för gallerierna”
”Just nu gör Simona Mohamsson det ena utspelet efter det andra”, skriver debattören.
Debatt ”Att rösta på Liberalerna är i dag lika meningsfullt som att måla om ett hus som håller på att rasa. Partiet ropar på förändring, men varje utspel handlar om att rädda sig själva över spärren – inte skolan”, skriver Nikolai Almgren.
Just nu gör partiledaren Simona Mohamsson det ena utspelet efter det andra.
Lärare ska få bestraffa elever. Elevinflytandet ska bort ur läroplanen. Vinster i skolan ska förbjudas.
Nikolai Almgren
”Tomma löften”
Det låter handlingskraftigt – men är i grunden tomma löften. För Liberalernas politik formas inte i klassrummet, utan i opinionsmätningarna. De ligger stadigt runt två procent och klamrar sig fast vid regeringsmakten tillsammans med Moderaterna och Kristdemokraterna, med Sverigedemokraterna som stöd. Inget av dessa partier vill förändra marknadsskolan. Inget vill röra det system som gör elever till kunder och lärare till kostnadsposter.
I riksdagen har Liberalerna röstat mot varje förslag som ens skulle begränsa marknadens makt över skolan – mot minskad skolpengsdifferens, mot offentlighetsprincip för friskolor, mot reglering av koncerners expansion.
De säger en sak i media men gör motsatsen i praktiken. Det är inte reformer. Det är kosmetika.
”Kontrasten tydlig”
Och här blir kontrasten mot liberalismen tydlig. Ett parti som säger sig stå för frihet, öppenhet och individens ansvar driver nu en politik byggd på kontroll, bestraffning och misstro. I en tid när Sverige behöver mer bildning vill Liberalerna importera auktoritära ideal – i samarbete med Sverigedemokraterna. Det är en moraliskt bankrutt liberalism. Ett parti utan etos.
Symbolåtgärder som inte löser något
Skolinspektionen, Skolverket och OECD har i åratal varnat för vad marknadsstyrningen gjort med likvärdigheten. Segregationen ökar, betygsinflationen breder ut sig och elevernas bakgrund får allt större betydelse för resultaten. Ändå fortsätter Liberalerna på samma bana – med ännu fler symbolåtgärder som inte löser något.
”Brist på resurser”
Det är alldeles uppenbart vad brist på resurser gör. Elever som ger upp, lärare som går in i väggen, lektioner som reduceras till brandsläckning. Inget av det löses med hårdare tag. Det löses med tid, tillit och utbildade kollegor.
Om Liberalerna någon gång vill återfå förtroende i skolfrågan måste de göra det enda verkligt liberala: söka samarbete över blockgränserna. Ta ansvar för helheten.
Bryta sig loss från det politiska spel där barnen blir brickor och skolan en marknad.
I grunden tomma löften
Liberalernas politik riskerar att göra skolan till en plats där kontroll ersätter kunskap och där auktoritet ersätter tillit. Det är inte frihet. Det är kapitulation.
Och ett parti som kallar det liberalism, förtjänar inte att sitta kvar i riksdagen.
Nikolai Almgren, lärarstudent och amanuens, Umeå universitet
- Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.
Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?
Gör så här:
- Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
- Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
- Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.
Mejla till oss på: debatt@vilarare.se
LÄS ÄVEN:
Maria Wiman: Jag vill inte straffa mina elever