Petter Kraftling, ordförande för Sveriges Lärare i Örebro, befann sig på Risbergska skolan under masskjutningen som tog elva liv.
Till startsidan
Elva personer sköts ihjäl vid Risbergska skolan i Örebro.
Våld i skolan
Elva personer är döda efter skolskjutningen på Campus Risbergska i Örebro.
Läraren Petter Kraftling hörde skotten och satt inrymd under hela polisinsatsen.
– Jag tänker på de kollegor som kanske inte finns på jobbet när jag kommer tillbaka nästa gång, säger han till Vi Lärare.
Läraren Petter Kraftling, ordförande för Sveriges Lärare i Örebro, är på väg hem efter att ha suttit inrymd under skjutningen på Campus Risbergska i Örebro – som resulterat i att ett tiotal personer är döda, enligt polisen.
– Jag hörde skott avlossas, så jag barrikaderade mig och väntade på besked. Vi har ett larm i säkerhetsappen och jag kommunicerar med kollegor, säger han.
Under eftermiddagen har han följt händelseutvecklingen via medierna.
Det finns flera grundskolor i närheten, men enligt TT och region Örebro finns inga barn bland de skadade.
Bland de döda återfinns den misstänkta gärningsmannen.
– Vi tror fortfarande att vi har den primära gärningspersonen, även om vi inte utesluter fler med koppling, säger Roberto Eid Forest, chef för lokalpolisområde Örebro, under presskonferensen.
Den misstänkte gärningsmannen är sedan tidigare okänd för polisen och har ingen koppling till något gäng.
Petter Kraftling, ordförande för Sveriges Lärare i Örebro, befann sig på Risbergska skolan under masskjutningen som tog elva liv.
När Vi Lärare pratade med Petter Kraftling första gången under tisdagen ljöd fortfarande brandlarmet.
Nu sitter han i bilen med sin fru, på väg hem till familjen.
– Jag är chockad. Man har inte förstått vad som hänt eller omfattningen. Och jag är orolig för kollegorna, säger han.
Nationella insatsstyrkan ledde utrymningen.
– Det var tre kamouflageklädda personer som riktade automatvapen mot mig, innan de förstod vem jag var. Jag har aldrig varit så glad som när jag langade över mina nycklar till dem, säger han.
Vägen från Petter Kraftlings arbetsrum till utgången är kort, ungefär fyrtio meter.
Men på väg ut såg han spår efter händelsen.
– Man hade flyttat skadade människor ut genom huvudentrén. Det var blodspår, helt enkelt, säger han.
Kommunen har inrättat en krislokal i en kyrka nära skolan, men Petter Kraftling vill hem.
Han förutsätter att Campus Risbergska kommer att vara stängd under onsdagen, dels för att polisen behöver arbeta med att säkra bevis men också för att dörrar är uppbrutna efter polisinsatsen.
Petter Kraftling säger att han känner sig trygg med att han kommer att få krissamtal genom arbetsgivaren om han kommer att behöva det.
Men just nu är tankarna någon annanstans.
– Jag tänker på de kollegor som kanske inte finns på jobbet när jag kommer tillbaka nästa gång, säger Petter Kraftling.
Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog följer utvecklingen.
– Jag följer noggrant de fruktansvärdaa händelserna som utspelat sig på Campus Risbergska i Örebro. Mina tankar går till de som drabbats, säger Anna Olskog.
Polisen håller på att identifiera offren.
– Varför vi inte kan precisera mer i nuläget handlar om att skadeutfallet är så pass stort, säger Roberto Eid Forest, chef för lokalpolisområde Örebro, till TT under tisdagskvällens presskonferens.
Man arbetar med att identifiera personerna som dödats och följa upp läget för skadade personer. Det finns nu inga misstankar om att det handlar om ett terrorbrott.
Detta är vad som hittills är känt om den värsta masskjutningen i svensk historia.
Källa: TT
LÄS MER:
Anna Olskogs skarpa krav – efter masskjutningen
Lärarna kritiserar säkerheten: ”Förödande”
Svenska skolattacker: Fyra döda lärare – och flera skadade
Facket efter skoldådet: ”Lärarna får bra stöd”
Maria Wiman: Mer än någonsin känner jag hjärtat slå för skolan
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Krönika ”Vi behöver sluta behandla beprövad erfarenhet som vetenskapens fattige kusin.”
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.