Partiledarnas svar på lärarnas viktigaste krav

Statsminister Magdalena Andersson och Moderaternas partiledare Ulf Kristersson svarar på lärarnas viktigaste krav, som framförs i nya numret av Läraren. Foto: Linnéa Tammerås.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Lärarna ställer sina viktigaste krav på politikerna i nya numret av Läraren. Nu svarar statsminister Magdalena Andersson och statsministerkandidat Ulf Kristersson. Men någon större kompromissvilja är svår att hitta.

LÄS ÄVEN: Jaara: Dags att leverera, politiker

I Lärarens valspecial riktar Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand en skarp uppmaning till politikerna:

– Det är dags att sätta skolan först och lägga partiprestigen i byrålådan, säger Johanna Jaara Åstrand.

Så kan politikerna tänka sig att samarbeta

Moderaternas partiledare Ulf Kristersson.

Moderaternas Ulf Kristersson säger sig vara för samarbeten.

– Principiellt kan jag tänka mig att jobba med alla frågor, sen blir vissa samtal mer meningsfulla, om man ligger rimligt nära varandra. Till exempel, vilken styrning ska vi ha? Nu har man kommunaliserat skolan, det tror jag inte att vi hade gjort idag. Men det är en gigantisk organisationsreform att ta tillbaka det. Men vad ska vara lika, gemensamt, vad kräver det statliga?, säger han.

Statsminister Magdalena Andersson:

– Vi kommer naturligtvis försöka samverka för att försöka förbättra dagens system. Det är till exempel orimligt att friskolor får betalt och kompensation för arbetsuppgifter som de inte har. Det hoppas jag vi kan åtgärda. Nu föll tyvärr det förslaget i riksdagen. Det är ju en sådan ”no brainer” att det borde man kunna övertyga partier om att det är orimligt som det är, säger hon.

Lärarna själva har också fått identifiera sina viktigaste valfrågor i den stora undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Läraren:

Lärarnas tuffa lönekrav

Lärarna själva vill se högre löner – och slippa bli omsprungna ekonomiskt av yngre och mer oerfarna kollegor.

– Jag tror inte att lärarna skulle uppskatta att vi går in i lönebildningen men jag tror att alla kan konstatera att det inte är önskvärt att man måste byta jobb. Jag tror att det krävs en statlig överblick, säger Ulf Kristersson.

Medan Magdalena Andersson hänvisar till facken.

– Vi har starka fackföreningar som driver löne- och arbetsmiljöfrågor. Det är grundläggande i den svenska modellen, säger hon.

Lärarkravet: Så hinner vi med undervisningen

Ett av lärarnas grundkrav är mer resurser till särskilt stöd.

– Det måste vara tydliga ansvarsförhållanden. Har många barn stort beroende av stöd, det kan inte ligga på en enskild lärare. Man borde lagstifta tydligare om elevhälsa, att de tar det samhällsmedicinska ansvaret. Att göra lärarna ansvariga för extrem individanpassning i stora klasser, till många andra saker än kunskapsöverföring, det är jag skeptisk till, säger Ulf Kristersson.

Statsminister Magdalena Andersson.

Statsminister Magdalena Andersson är också inne på elevhälsan.

– Ja, det är klart, något ska de (friskolorna) tjäna pengar på för att skicka till utländska ägare. Det är skolgårdar, det är elevböcker, det är elevhälsa, om du har legitimerad personal eller inte. Det är ju det man kan tjäna pengar på, säger hon.

Så kan politikerna bidra till arbetsmiljön

Lärarna vill också se mindre klasser, mer tid för planering, reglerad undervisningstid och mindre dokumentation.

Här vill Ulf Kristersson se ett statligt ramverk.

– Även i ett kommunaliserat system så måste man ha en strikt uppfattning om vad man får och inte får göra. Hårdare regler och tydligare statlig styrning. Jag har noterat att förtroendetiden har minskat radikalt och det kan inte ha varit syftet med det hela, att man inte skulle hinna med sitt pedagogiska arbete under arbetstiden. Ytterst är det väl en förhandlingsfråga som lärarorganisationerna funderar över, säger han.

– Många lärare har det väldigt tufft. Arbetsuppgifter har adderats på. Det har blivit lättare att nå lärarna och höra av sig från välformulerade akademikerföräldrar, säger Magdalena Andersson.

Så långt ligger politikerna ifrån varandra om skolvinster

För lärarna hamnar vinstförbudet i skolan längre ner på prio-listan. Men för politikerna bygger frågan väggupp som bitvis verkar omöjliga att forcera.

– Att vi inte kan nå överenskommelse där (om friskolorna, reds anm) är för att Socialdemokraterna vill ha slagsmål om skolor överhuvudtaget ska få drivas i aktiebolagsform. Där ser vi inga möjligheter. Men det är klart att hade vi kunnat enas om kraven på att starta en skola, krav på uppföljning, och ser till att det ställs exakt samma krav på friskolor som på kommunala skolor i kunskapsuppföljningar. Om man inte uppfyller kraven, då är det klart att man inte får ta ut några pengar, säger Moderaternas partiledare Ulf Kristersson.

– Vi är beredda att samarbeta med flera partier men om några partier tycker att det är viktigare att sänka skatten för de rikaste än att satsa på eleverna och lärarna, då är det ju så, säger Magdalena Andersson.

När det gäller att lyssna på lärare och forskning och sluta med symbolpolitik, något som både Lärarförbundet och lärarna själva efterfrågar säger Ulf Kristersson:

– Det är ju inte så att det finns en forskaruppfattning, en läraruppfattning.

– Jag håller med om att det finns en del symbolpolitik när det gäller skolan, säger Magdalena Andersson innan det är dags att kliva av turnébussen för dagens besök i Linköping.

LÄS ÄVEN: 

Här är lärarnas viktigaste frågor inför valet

Lönen är lärarnas viktigaste fråga inför valet

Han är ny - men tjänar mest i arbetslaget

Anpassningar en av lärarnas viktigaste valfrågor