
”Relationerna pressas bortom rimliga gränser – ett systemfel” säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
Var fjärde lärare i fritidshem och var femte i låg- och mellanstadiet har utsatts för hotfulla situationer av vårdnadshavare.
Hoten mot lärarna
Under det senaste året har en fjärdedel av lärarna i fritidshem och en femtedel av lärarna i lågstadiet upplevt hotfulla situationer med vårdnadshavare.
Några lärare drabbas ännu värre – det visar en ny undersökning från Sveriges Lärare.
Läraren Maria drabbades av en aggressiv förälder – och fick svårt att sova.
Föräldern skrek åt Maria, trots att det fanns barn i närheten. Sedan började mejlen komma, på alla dygnets tider. Hennes chefer var inkopierade.
– Han ville tala om att jag inte var en bra pedagog. Det kändes som om han ville knäcka mig. Till slut blockade jag honom, säger hon.
Maria, som egentligen heter något annat, är lärare i fritidshem i en stor svensk stad.
Hon är en del av statistiken:
Det framgår av rapporten ”Skyddad titel, skyddslöst yrke”, där Sveriges Lärare ställt frågor om hot och våld till 1 495 medlemmar.
”Relationerna pressas bortom rimliga gränser – ett systemfel” säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
– Jag blir tyvärr inte förvånad. När skolans styrning och friskolesystemet bygger på en kundlogik skapas ett eskalerande förhållningssätt där relationerna pressas bortom rimliga gränser. Det är ett systemfel och helt oacceptabelt, säger Anna Olskog, förbundsordförande för Sveriges Lärare.
Maria fick stöd av både ledning och kollegor.
Men så ser det inte alltid ut, trots att det går så långt att vårdnadshavare utsätter lärare för fysiskt våld.
Nära en femtedel av lärarna uppger att de inte får stöd när de utsatts för hot och våld, oavsett om det gäller elever eller vårdnadshavare som förövare.
– Här måste det ske en omedelbar ändring. Att först bli utsatt och sen stå ensam utan stöd gör det hela fruktansvärt tufft, det är inte okej. Skolledningen måste tydligt markera mot vårdnadshavare att det råder nolltolerans mot hot och våld, säger Anna Olskog.
Och fortsätter:
– Skolan är till för alla, det måste alla också förstå. Vårdnadshavare är inte kunder som kan kräva sin rätt, säger Anna Olskog.
För Maria löste det sig, barnet är inte kvar på den skola där hon arbetar.
Men hon vill berätta eftersom fler drabbas.
– Utan kollegorna och mina chefer hade det varit ännu jobbigare, säger Maria.
LÄS ÄVEN:
Maria blev terroriserad av missnöjd förälder
Hotfulla föräldrar portas från skolorna
Stödet mot hot och våld – så bidrog lärarna
Så många skolor brister i arbetet med hot och våld: ”Skrämmande”
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Arbetsmiljö Läraren Elle Hellman i kampen för resurser till skolan: ”Jag kommer kriga tills jag dör”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.
Debatt Läraren Ulrica Björkblom Agah håller med Liberalerna om specialpedagogisk undervisning
Krönika ”Nu kavlar vi upp ärmarna, biter ihop käkarna och ber en stilla bön att vi ska räcka ett år till.”
Arbetsmiljö På måndag kommer eleverna – och förhoppningsvis även lärarnas scheman.
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Arbetsmiljö Paul Carlbark tillbaka i klassrummet – släpper bok om maktmissbruk i skolan.
Lön & avtal Nya unika siffror: ”En skillnad på över 1 100 kronor i månaden går inte att acceptera”.
Hoten mot lärarna Ett halvår efter skolattacken i Örebro – så har Sveriges Lärare jobbat.
Krönika ”Vad folk kanske inte fattar är att planera en lektion är ett hantverk.”
Replik ”Styrkan finns i kombinationen mellan tydlig lärarledd undervisning och socialt, likvärdigt lärande”, skriver Johanna Lüddeckens.
Skolbudget Donation på 20 miljoner till skola – kommun ber om fallfrukt till eleverna.
Replik ”Lärare ska inte ha något som helst utrymme att använda ineffektiva och dåliga undervisningsmetoder”, skriver Linnea Lindquist.
Skolpolitik Elever med problematisk skolfrånvaro kan omfattas av nya närvarokraven.
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk