”Relationerna pressas bortom rimliga gränser – ett systemfel” säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
Till startsidan
Var fjärde lärare i fritidshem och var femte i låg- och mellanstadiet har utsatts för hotfulla situationer av vårdnadshavare.
Hoten mot lärarna
Under det senaste året har en fjärdedel av lärarna i fritidshem och en femtedel av lärarna i lågstadiet upplevt hotfulla situationer med vårdnadshavare.
Några lärare drabbas ännu värre – det visar en ny undersökning från Sveriges Lärare.
Läraren Maria drabbades av en aggressiv förälder – och fick svårt att sova.
Föräldern skrek åt Maria, trots att det fanns barn i närheten. Sedan började mejlen komma, på alla dygnets tider. Hennes chefer var inkopierade.
– Han ville tala om att jag inte var en bra pedagog. Det kändes som om han ville knäcka mig. Till slut blockade jag honom, säger hon.
Maria, som egentligen heter något annat, är lärare i fritidshem i en stor svensk stad.
Hon är en del av statistiken:
Det framgår av rapporten ”Skyddad titel, skyddslöst yrke”, där Sveriges Lärare ställt frågor om hot och våld till 1 495 medlemmar.
”Relationerna pressas bortom rimliga gränser – ett systemfel” säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
– Jag blir tyvärr inte förvånad. När skolans styrning och friskolesystemet bygger på en kundlogik skapas ett eskalerande förhållningssätt där relationerna pressas bortom rimliga gränser. Det är ett systemfel och helt oacceptabelt, säger Anna Olskog, förbundsordförande för Sveriges Lärare.
Maria fick stöd av både ledning och kollegor.
Men så ser det inte alltid ut, trots att det går så långt att vårdnadshavare utsätter lärare för fysiskt våld.
Nära en femtedel av lärarna uppger att de inte får stöd när de utsatts för hot och våld, oavsett om det gäller elever eller vårdnadshavare som förövare.
– Här måste det ske en omedelbar ändring. Att först bli utsatt och sen stå ensam utan stöd gör det hela fruktansvärt tufft, det är inte okej. Skolledningen måste tydligt markera mot vårdnadshavare att det råder nolltolerans mot hot och våld, säger Anna Olskog.
Och fortsätter:
– Skolan är till för alla, det måste alla också förstå. Vårdnadshavare är inte kunder som kan kräva sin rätt, säger Anna Olskog.
För Maria löste det sig, barnet är inte kvar på den skola där hon arbetar.
Men hon vill berätta eftersom fler drabbas.
– Utan kollegorna och mina chefer hade det varit ännu jobbigare, säger Maria.
LÄS ÄVEN:
Maria blev terroriserad av missnöjd förälder
Hotfulla föräldrar portas från skolorna
Stödet mot hot och våld – så bidrog lärarna
Så många skolor brister i arbetet med hot och våld: ”Skrämmande”
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Krönika ”Vi behöver sluta behandla beprövad erfarenhet som vetenskapens fattige kusin.”
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”