Brottsförebyggade rådets generaldirektör Jonas Trolle, gymnasie-, högskole- och forskningsminister Lotta Edholm och Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog under Bokmässan i Göteborg.
Till startsidan
Att lyckas i skolan är en skyddsfaktor mot brott, vilket diskuterades under Bokmässan i Göteborg.
Bokmässan
Kameror, låsta dörrar och visitation av väskor och skåp.
Men hoten, våldet och rädslan består.
– En samhällskollaps hotar, men det finns en medicin, säger Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog.
I samband med ett seminarie på Bokmässan presenterade Sveriges Lärare den senaste rapporten om hot och våld på skolan: ”Skyddad titel – skyddslöst yrke”.
Sveriges Lärares vice ordförande Robin Smith drog de viktigaste punkterna. Var tredje lärare kränks, mångdubbelt fler har bevittnat kränkningar, hot och våld i skolan har i det närmaste normaliserats.
– Omfattningen är… omfattande, sa Robin Smith.
En diskussionspanel bestående av Brottsförebyggade rådets (BRÅ) generaldirektör Jonas Trolle, gymnasie-, högskole- och forskningsminister Lotta Edholm och Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog konstaterade att läget är allvarligt.
– Det måste stävjas, sa Jonas Trolle. Ett problem har varit att skolorna i det längsta försökt komma tillrätta med problemen lokalt. Men skolorna är inte en egen jurisdiktion, de kan och måste be andra rättsvårdande myndigheter om hjälp.
Brottsförebyggade rådets generaldirektör Jonas Trolle, gymnasie-, högskole- och forskningsminister Lotta Edholm och Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog under Bokmässan i Göteborg.
Lotta Edholm menade att de förändringar som gjorts och som är på väg är ett steg i rätt riktning.
– Samarbete mellan skola, polis och sociala myndigheter kommer att få effekt. Problemen i skolan är inte skolans problem utan samhällets. För mycket ansvar har lagts på skolan, ansvar som egentligen ligger på vårdnadshavarna.
– Allas ansvar innebär i praktiken ”ingens ansvar”, sa Anna Olskog. Visst, det sker en rörelse framåt nu men lärarna står där med lika stora klasser som tidigare. Underfinansieringen har lett till att många viktiga funktioner har försvunnit från skolan. Det behövs fler lärare, mer stödpersonal och mer tid. Likvärdigheten kräver statlig reglering av gruppstorlekar och av undervisningstid.
Lotta Edholm höll med.
– Anna har rätt, avregleringen av skolan har gått snett. Vi vill återförstatliga skolan.
Jonas Trolle menade att ett problem med förebyggande åtgärder är att de är svåra att mäta men slog fast att lyckas i skolan är en enorm skyddsfaktor mot brott.
Han fick medhåll av Anna Olskog.
– Utbildning är ett vaccin och det börjar i förskolan. Bästa medicinen är mindre grupper, reglerad arbetstid och behöriga lärare. Om lärarna får möjlighet att vara lärare så kan förskola och skola leverera kvalitet och fler kan lyckas. Det är det som är lösningen.
LÄS MER:
Så många skolor brister i arbetet med hot och våld: ”Skrämmande”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Mentorskap Uppdraget har svällt – lärare behöver få ägna sig åt undervisning.
Skolpolitik Moderaternas nya skolpolitiska förslag: ”Vanlig svenskundervisning”.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika Uppmaningen till utbildningsministern.
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.