Foto: Getty Images
						Till startsidan
					
					
							
						Skollunchkaoset
						20 varianter av en och samma maträtt. Så kan vardagen se ut för en skolkock.
Kostnaderna för specialkosten exploderar när var femte skolmåltid är specialgjord.
Nu växer kritiken. Skolan är för tillmötesgående för alla matkrav. Det stjäl resurser och pengar då specialkosten är nästan 30 procent dyrare.
					
När skolkockarna i bohuslänska Munkedal lagade skollunch kunde de få göra 20 olika rätter eller varianter för att tillgodose alla specialbehov. Alltifrån laktosintolerans till religiös övertygelse.
Ohållbart och väldigt resurskrävande, tyckte måltidschefen Gunilla Martinsson.
– Målet nationellt var från början att få ned specialkosten från runt 20 procent till fem. Det kanske är orealistiskt. Men den har minskat.
Avvikelserna är ett stort arbetsmiljöproblem. De är också personalkrävande och skapar mycket svinn.
En viktig faktor har varit en anpassad buffé där det finns alternativ som passar de flesta, även elever med allergier och specialbehov.
Munkedal är långt ifrån unikt. Skolmåltiderna har på några decennier förvandlats från ”en rätt för alla” till ett smörgåsbord av måltider.
Men det kostar pengar. Från knappt mätbara kostnader till runt 350–400 miljoner kronor om året.
Totalt kostar skolluncherna i grundskolan sju miljarder kronor om året, enligt Skolverket. En femtedel av dem är specialkost och enligt de experter som Läraren pratat med är det 25 till 30 procent dyrare att servera specialkost.
I genomsnitt kostar en skollunch 6 500 kronor per elev och år. Det är ungefär sex procent av den totala skolkostnaden per elev. Mer än vad både elevhälsan (3 800 kr) och skolbiblioteken och lärverktyg (4 600 kr) kostar.
Men skillnaderna är stora mellan kommunerna. Medan Partille i botten nöjer sig med 3 900 kronor per elev och år satsar Bergs kommun 14 700 kronor.
Jonas Olausson, avdelningschef för serviceavdelningen i Partille kommun:
– Vi har legat lågt i flera år. Vi jobbar mycket med kostnaderna, bland annat genom att minska matsvinnet. Vi har också en lite annorlunda organisation än många andra, en renodlad kostorganisation. Det är möjligt att vi får lite synergieffekter av det.
Sedan decennier tillbaka kallas alla mat- och måltidsavvikelser specialkost, vilket är det ord Läraren använder genomgående för enkelhetens skull.
Men i Kost & Närings nationella rekommendationer, som lanserades i fjol och som anammats av många kommuner och stöds av Livsmedelsverket, skiljer man på specialkost och anpassade måltider:
Specialkost är mat anpassad efter allergier och andra medicinska behov.
Anpassade måltider är allt annat. Främst mat anpassad efter religiös eller etisk övertygelse och neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. För barn med NPF anpassas ofta även miljön runt skolmåltiden.
Henrik Hallqvist, kökschef i Bergs kommun, är förvånad över statistiken.
– Det är ju positivt. Och maten håller bra kvalitet. Men jag vet inte riktigt hur man räknat, säger han.
En delförklaring, tror han, är att skolorna, även små byskolor med 40 portioner, lagar sin egen mat.
Oavsett matkostnaderna i kommunen är de måltidsansvariga som vi har talat med samstämmiga om ökade krav på specialkost.
Att förekomsten av allergier och antalet barn med diagnoser ökat förklarar en del av uppgången. Men långtifrån allt.
När jag gick i skolan var det en kille i min klass som var allergisk mot fisk. Det var allt. Då var det rektorn som bestämde och inget man ställde krav på.
– Föräldrar ställer helt andra krav på individuella anpassningar i dag. Jag är 54 år och när jag gick i skolan var det en kille i min klass som var allergisk mot fisk. Det var allt. Då var det rektorn som bestämde och inget man ställde krav på, säger Bo Norrman, måltidschef i Västerås.
Richard Tellström, docent i måltidskunskap vid Stockholms universitet, menar att maten i dag blivit ett sätt att visa sin personlighet.
– Den används för att uttrycka ideologiska, politiska och religiösa ställningstaganden. Tidigare var den ett uttryck för den kollektiva tillhörigheten, säger Richard Tellström.
Exakt vilka elever som ska få specialkost står inte i skollagen. Det sägs bara att den ska vara gratis och näringsriktig och att man inte ska bli sjuk av den.
                        Foto: Getty Images
I takt med att specialkosten ökat i rekordfart och drivit upp matkostnaderna lanserade branschföreningen Kost & Näring nationella råd i fjol. Där delar man upp råden för specialkost och anpassade måltider. Specialkosten handlar i första hand om allergier och den anpassade måltiden om alltifrån kost på grund av religiös och etisk övertygelse till mat och måltidsmiljö anpassad för barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.
Vad säger ni om läkarintyg?
– Vi rekommenderar det för viss specialkost, som vid svår allergi och celiaki, säger Åsa Kullberg, kostchef i Linköping och vice ordförande i Kost & Näring.
Många kommuner följer rekommendationerna och har fått ned andelen specialkost.
– I Linköping har vi nog halverat den, säger Åsa Kullberg.
I Västerås har den minskat ännu mer.
– Vi började kräva någon form av verifikation från vården för att få specialkost, säger Bo Norrman.
Protesterna lät inte vänta på sig.
– Det var lite synpunkter från föräldrar och vården i början. Men det visade sig att behovet av specialkost minskade ganska rejält. Det är svårt att dra någon annan slutsats än att en del barn inte hade någon intolerans som motiverade specialkost.
I Rönnbyskolan minskades antalet portioner specialkost från 100 per dag till 25 per dag efter att intygskravet infördes.
Specialkosten är inte bara dyr. Den är också ett arbetsmiljöproblem och stjäl resurser och pengar.
– Avvikelserna är ett stort arbetsmiljöproblem. De är personalkrävande och skapar mycket svinn. Avvikelserna medför omprioriteringar av resurser, vilket påverkar den stora majoriteten negativt, säger Gunilla Martinsson.
Arbetsmiljöproblemet slår inte bara mot kökspersonalen. Det påverkar också lärarna.
Ansvaret för att barnen ska få rätt kost vilar tungt på lärarna. Inte minst i förskolan och de lägre årskurserna.
– Det är ju otroligt viktigt att vi har koll på vilket barn som ska ha den såsen eller den specialrätten. Om det inte funkar är det vi som får skulden, säger Annika Aronsson, förskollärare i Kungsbacka, som därför menar att det borde vara en självklarhet att lärarna inte ska betala för så kallad pedagogisk lunch.
– Vi utför ju ett arbete, säger hon.
Richard Tellström tycker att skolans huvudmän är för tillmötesgående gentemot individuella matkrav. Problemet med den lavinartade ökningen av andelen specialkost är självförvållat, menar han.
– Jag tycker skolan ska känna en trygghet i sitt erbjudande av två, tre, fyra rätter till lunch. Men om det breda materbjudandet ändå avvisas av eleven måste skolan uppmuntra till att ta med matlåda eller smörgåsar. Individens matideologi kan i vissa fall bli individens eget ansvar och egen kostnad, säger Richard Tellström, som tror att specialkosten har minskat om tio år. Anledningen stavas pengar.
– Pengar brukar göra att det blir självreglerande.
| Ämne | Procent | 
| Livsmedel | 27 | 
| Personal | 52 | 
| Lokal | 11 | 
| Övrigt | 10 | 
Källa: Västerås kommun
| Ämne | Procent | 
| Intolerans (främst gluten) | 30 | 
| Allergi/överkänslighet | 27 | 
| Religion | 22 | 
| Neuropsykiatriska funktionshinder | 16 | 
| Vegan | 3 | 
| annat | 2 | 
Källa: Dagens Nyheter, 2020
| Evenmang | Procent som beställde specialkost | 
| Psykologkonferens, Linköpig | 77 | 
| Läkarstudentmiddag, Linköping | 55 | 
| Kontorskoferens, Stockholm | 22 | 
| Kostdagaran, Göteborg | 20 | 
| Allmänläkare, konferens, Bollnäs | 14 | 
| Bröllop | 10 | 
| PRO-lunch, Småland | 1 | 
| Spannmålsodlarna, middag | 1 | 
| Bankmiddag, Västerås | 1 | 
| Företagarlunch, Linköping | 0 | 
Källa: Richard Tellström
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
						Debatt ”Konsekvenser behövs”, skriver huvudskyddsombuden Marina Nordin och Simon Sandström.
						Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
                        
					Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
					Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
                        Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
						Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
						
                    Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
					Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
					Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
						Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
						
                    Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
					Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
					Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
						Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
						
                    Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
					Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
					Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
						Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
						
                    Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
                        
					Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
					Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
						Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
						Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
                        Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
                        
					Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
					Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
						Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
						
                Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
                        Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
                        
					Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
					Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
						Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
						
                    Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
					Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
					Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
                        Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
						Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
						
                    Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
                        Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.