Bodaskolans rektor Catrin Hylander och specialpedagogen Louise Björkman.
Till startsidan
Läraren Lotta Berntsson på Bodaskolan i Borås står beredd att ta emot eleverna som ställt upp på led – en metod för att få arbetsro i klassrummet.
Reportage
Samtidigt som debatten om ”No excuses” pågår i Sverige har en skola i Borås tjuvstartat – i liten skala.
– Vi behöver lära dessa elever hur man fungerar i en grupp, om normer och uppförande, säger Bodaskolans F–6-rektor, Catrin Hylander.
De engelska och amerikanska ”No excuses”-skolorna har rört upp känslor sedan Moderaterna sagt att de vill införa modellen i Sverige. Eller i alla fall delar av den.
En grupp lärare gjorde tillsammans med specialpedagogen Louise Björkman på Bodaskolan i Borås en studieresa till en ”No excuses”-skola i England i somras, blev inspirerade och inför höstterminen bestämde rektorn Catrin Hylander att testa delar av konceptet.
Bodaskolan är en utanförskapsskola, av skolans 303 elever är det bara en handfull som pratar bra svenska.
– Vi tar emot väldigt många elever med mycket begränsat ordförråd från förskolan. Även elever som har utländska rötter men vars föräldrar fötts i Sverige talar mycket dålig svenska.
Att låta dessa elever själva söka upp svaren eller jobba med långa grupparbeten har inte fungerat.
”No excuses”-skolor i USA och England vänder sig i huvudsak till elever i liknande upptagningsområden och med låg eller ingen utbildningstradition i hemmet. Med högt tempo, rigida regler och stort fokus på inlärning har de nått framgångar som andra skolor i samma områden misslyckats med.
Försöket i Borås kommer efter sju, enligt rektorn, fruktlösa år att höja resultaten med traditionella metoder. Och redan nu märker hon en skillnad, även om försöket är blygsamt.
– Om någon från ”No excuses” i England besökte oss skulle de inte känna igen mycket, säger Catrin Hylander.
Det skulle däremot de som gått i svensk grundskola på 80- och 90-talet.
Bodaskolans rektor Catrin Hylander och specialpedagogen Louise Björkman.
Efter varje rast ställer eleverna upp sig på led, ”line up” på ”No excuses”-språk. När eleverna tystnat går de in i kapprummet, endast viskningar tillåts.
– Vi har fått mycket mer lektionstid genom att låta eleverna gå in på led från skolgården, hålla sig lugna i kapprum och korridorer. Nu startar lektionerna efter ett par minuter och ingen räcker upp handen under en genomgång för att gå på toaletten. Det har blivit ett annat ”mindset”.
Undervisningen är lärarledd och följer begreppet ”direct instruction”, strukturerad undervisning.
– Ordet disciplin är väldigt laddat men vi måste arbeta väldigt strukturerat för att ge eleverna möjlighet att lära sig och det blir problem om läraren inte bestämmer, säger specialpedagogen Louise Björkman.
– Vi behöver lära dessa elever hur man fungerar i en grupp, om normer och uppförande, säger Catrin Hylander.
Jennie Johnsson
Jennie Johnsson är arbetsplatsombud för Sveriges Lärare och har arbetat på Bodaskolan i sex år. Hon förstår misstänksamheten som riktas mot ”No excuses”-modellen som helhet.
– Vi strävar inte efter att bli en ”No excuses”-skola med hård disciplin. Vår modell är ”tydliga ramar med mycket kramar” och vi jobbar mycket med speciallärare, flexgrupper, halvklasser och särskilt stöd för att tillgodose elevernas behov.
I ursprungsländerna gäller ”No excuses” regler även lärarna som inte tillåts vika från konceptet.
– Här har vi lärare själva varit med och diskuterat vilka delar som kan användas, så även om inte alla 50 lärare var lika entusiastiska så arbetar vi nu tillsammans.
– Även eleverna har varit med och utvärderat och fått säga vad de tycker och tänker. Inget har bestämts uppifrån, säger Jennie Johnsson.
– Det är inte svart eller vitt, det finns många nyanser och vi vill prova de saker som vi tror på och inte köpa ett koncept rakt av. ”No excuses” som helhet skulle inte fungera i Sverige, eller på vår skola, säger Jennie Johnsson.
Att modellen i sin helhet är oförenlig med ett starkt elevinflytande bekymrar inte.
– Det ska inte vara jämlikt eller jämbördigt, läraren är den som besitter kunskapen och som ska lära ut. Man ska inte vara kompis med sina elever. Eleverna behöver inte fler kompisar, de behöver vuxna förebilder omkring sig. Vi kan namnen på alla våra elever och känner till saker om alla och bygger relationer utifrån det, säger Louise Björkman.
LÄS ÄVEN:
”No excuses”: Räddning – eller skola för zombier
Friskolan: ”Låt oss använda No excuses fullt ut”
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Lärarpriser Läraren Alonnika Ritchey prisas: ”Får de tystaste att blomma ut.”
Debatt ”No excuses”-skolor i ”strid med svensk värdegrund”.
Skolfinansiering Skolverket: Så använder skolorna Kunskapsbidraget.