
Anna Järvinen spelade in sin första soloskiva 2005. Här uppträder hon på Peace & Love-festivalen i Borlänge, 2017. Foto: Mattias Hansson / IBL
Porträtt
Den romandebuterande läraren och musikern Anna Järvinen älskar sina elever. Nu.
Annat var det i början. Då var hon skräckslagen inför varje lektion.
Mariatorget på Södermalm i Stockholm är en samlingsplats för vår tids Södermalmsbor, en välbärgad och lattedrickande skara. Men det är också en plats för sargade existenser. Som de två medelålders män som sitter på bänken mittemot den som jag och Anna Järvinen har slagit oss ner på. De ser rastlösa och trötta ut.
Den skammen när jag märkte att alla andra förstod ordets betydelse.
Anna Järvinen är, precis som torget vi sitter på, mångfacetterad. På 1990-talet skivdebuterade hon med bandet Granada och i november 2007 släppte hon den hyllade soloskivan ”Jag fick feeling”. Sedan dess har hon gjort ytterligare fem skivor och även tävlat i Melodifestivalen. I höstas kom hennes febriga roman ”Dröm natten till idag” och hon har också gått på konstskola och har programlett tv-serien ”Anna Järvinen och kvinnorna”.
Hon kallar sig Sverigefinne, kom till Sverige när hon var sex år gammal.
Men framför allt är hon lärare i svenska och engelska, de senaste åren på högstadiet på Kulturama i södra Stockholm.
Ålder: 50.
Föddes: 1970 i Helsingfors. Kom till Stockholm som sexåring med sin mor.
Är: Lärare på Kulturama i Hammarby Sjöstad, musiker och författare.
Bor: På Södermalm i Stockholm.
Familj: Gift med Mattias Järvinen Palme. Har två barn sedan tidigare.
Aktuell: Med skivan ”Vestigia Terrent” och med debutromanen ”Dröm natten till i dag” som båda getts ut i år.
Hon talar lågmält, tar orden på allvar. Som när hon berättar att det inte alls var självklart att hon skulle bli lärare.
– Min mamma jobbade som hemspråkslärare när vi flyttade till Sverige och hon rekommenderade läraryrket. Jag kände då att det verkade vara fruktansvärt tråkigt, aldrig i livet, tänkte jag.
I stället gjorde hon annat, som att drömma om att bli konstnär men samtidigt inte våga söka till någon konstutbildning. Först vid åldern 29 tog hon mod till sig. Anna Järvinen säger nu, med ett snett leende, att hon alltid varit långsam i utvecklingen.
Anna Järvinen spelade in sin första soloskiva 2005. Här uppträder hon på Peace & Love-festivalen i Borlänge, 2017. Foto: Mattias Hansson / IBL
Först läste hon konsthistoria, för att vara nära sitt ämne men samtidigt inte utsätta sig själv för kritik för sitt eget konstnärskap. Ganska snart insåg hon att hon inte ville jobba på museum eller forska. I stället pluggade hon engelska och tanken var att studera ett år, men hon missade att söka och plötsligt stod utan plats.
I panik skickade hon 22 jobbansökningar och fick jobb på en skola på Lidingö.
– Det var jätteroligt och jag jobbade jämt. Kvällar och helger. Efter ett par år orkade jag inte mer. Då gick jag fyra år på konstskola och ja, sen fick jag barn och återigen var det samma sak, vad skulle jag göra med mitt liv?
Då ringde rektorn från Annas gamla skola och erbjöd henne jobb och till slut, efter ytterligare några år, blev hon behörig lärare i svenska, engelska och svenska som andraspråk.
Vi pratar om självförtroende och hon berättar att hon som barn var blyg men duktig i skolan. Allra helst ville hon vara osynlig. Cool ville hon i alla fall inte vara för då skulle man vara tvungen att gå på ungdomsgården och sitta i en ring och faktiskt vara med i ett samtal. Fortfarande när hon började jobba som lärare fanns blygheten kvar. De första månaderna hade hon scenskräck inför varje lektion.
Foto: Oskar Omne
På frågan om varför hon är lärare säger hon nu:
– Jamen, eleverna är ju så otroligt gulliga, de är ju knäppa tonåringar som ger mig energi. De är kloka och roliga. Jag är en rätt orolig själ men de är inte det, de lever i nuet och det är kul att se dem utvecklas.
Anna Järvinen beskriver sitt jobb som både fritt och kreativt, säger att det står inte still ”och man sitter inte still heller, man rör sig både mentalt och fysiskt hela tiden”. Hon är förstelärare i svenska men också själv andraspråkstalare i Sverige och har funderat mycket över språkutveckling. Hon har också hållit i kurser för kollegor, inspirerad av kanadensaren och språkvetaren Jim Cummings.
– Det man tidigare trodde var kognitiva problem visade sig bero på att det rörde sig om andraspråkstalare. Man förstod inte att det tar ganska lång tid att lära sig skolspråket. Vardagsspråket, ”Tjena, hur är läget?”, det lär man sig ganska snabbt, men det andra kan ta tid.
Så var det även för henne. Hemma pratade hon finska, de svenska begreppen och orden fick hon i skolan, bara i skolan.
”Vad kan klockan vara?”. De två männen på bänken mittemot ser plötsligt ännu mer bekymrade ut när de ropar ut sin undran men verkar andas ut när jag meddelar dem att klockan är halv tolv.
På vår bänk funderar Anna Järvinen kring skillnaderna mellan att ha språket med sig både hemma och i skolan och att bara prata och höra det i skolan.
– Jag minns att jag läste särskild matte och det dök upp ett lästal där något var obligatoriskt. Jag hade aldrig hört det ordet. Alltså den skammen när jag märkte att alla andra förstod ordets betydelse. Det var ju inte så att jag frågade utan jag satt där och skämdes och kände mig korkad.
Jag tror att det kan vara bra för mig som lärare, för min förståelse för eleverna, att jag själv var så blyg. Jag vet precis hur det är och hur det var.
Hon menar att problemet med ett bristande ordförråd och ord- och läsförståelse också hör ihop med att ungdomar läser allt mindre, läser allt färre böcker. Hon understryker vikten av att läsning inte bara blir något som den övre medelklassen ägnar sig åt.
”Man ska vara väldigt närvarande. Det är också just det som gör att även om man tycker att man har trevligt hela dagarna, så är man ju helt slut efter jobbet.”
”Besvara frågor med samma närvaro och tålamod som Anders Tegnell. Han kan svara hundra tusen gånger på samma fråga utan att snäsa: Jag sa ju just det.”
”Skämta inte med eleverna. De tror att man inte har någon humor. Det är viktigt att veta att skämt, det blir alltid fel.”
”Ta eleverna, deras frågor och deras kunnande på stort allvar.”
”Det är okej att inte veta allt. Du kan säga att du ska kolla upp det där till nästa lektion. De tycker att det är helt okej.”
Själv var hon en väldigt långsam läsare under skoltiden, hon var ständigt stressad av att alla runtomkring henne i Täby läste mycket och snabbt. Med tiden fick även hon upp läsfarten. Anna Järvinen förespråkar att eleverna ska läsa klassikerna. Hon hyllar böcker som ”Anna Karenina” av Leo Tolstoj och ”En dåres försvarstal” av August Strindberg. Visst ska man läsa ”Ondskan” av Jan Guillou och Jonas Gardells ”En komikers uppväxt”, de är båda böcker som eleverna brukar tycka om, menar hon. Men för att man ska kunna göra rolig undervisning om nya böcker då krävs det att man som lärare själv faktiskt tycker om ”Divergent”* eller vilken bok det nu handlar om.
Vad ska den skönlitterära läsningen i högstadiet ge, som du ser det?
– Den ska ge ett annat ordförråd än det elever lär sig när de bara har kontakt med varandra. Samma sak med meningsbyggnaden. Läsningen ska ge dem den sortens språk som bara finns i tryckt text som är noga genomgången. Det kommer att berika deras värld och deras förmåga att uttrycka sig och förstå vad som pågår i omvärlden. Läsningen påverkar förstås även deras skrivande, deras förmåga att göra sig förstådda.
Foto: Oskar Omne
Det händer även numera att Anna Järvinen blir blyg och självmedveten i klassrummet men det går över fort. Hon skrattar till och berättar att hon brukar säga till sina elever att hon läste en undersökning om att folk är mer rädda för att prata inför folk än för att dö.
– Jag tror att det kan vara bra för mig som lärare, för min förståelse för eleverna, att jag själv var så blyg. Jag vet precis hur det är och hur det var. Det ryckte i ansiktet och jag stod och svettades. Men man får ju peppa eleverna, hur jobbigt det än känns. Jag tvingar dem aldrig men det är ju något man inte kommer undan.
Hon som förr hatade att småprata, snackar nu om helgen som stundar och om att hennes dotter ska paddla senare den här dagen.
– Förresten, vad ska man köra för bil?
1970
Föds i april i Helsingfors
1976
Flyttar till Täby och köper Abbas Arrival-skiva i Täby Centrum.
1979
Abbas Voulez-Vous-skiva kommer ut.
1981
Hennes syster dör.
1983
Howard Jones kommer ut med ”New Song”.
1984
Första konserten: Depeche Mode på Eriksdalshallen i Stockholm.
1995
“Jag träffar mina barns pappa och släpper min första skiva”.
2000
Hennes mormor dör.
2002
Blir mamma för första gången.
2005
Spelar in sin första soloskiva.
2020
Ger ut sin femte soloskiva och sin första roman.
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.