![](/contentassets/c632fd3f1cd04f20beab3c268c759ac6/matematik.png?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Pisa-resultatet i korthet – kurvan vänder neråt igen
![](/globalassets/pisa-2022-rapporten.jpg?width=892&height=501&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Pisaraset
Svenska elevers kunskaper i matematik och läsförmåga i den globala Pisa-mätningen har haft en uppgående kurva sedan "chockåret" 2012 – men nu vänder det neråt igen.
Här är de viktigaste punkterna från Pisamätningen 2022 som presenterades i dag.
LÄS ÄVEN: Pisa: Kraftigt ras för Sverige i matte och läsning
1) Matematik
Pisa 2022 visar att svenska elever tappar stort i matematik jämfört med mätningen 2018.
I matematik, som var huvudämnet i den senaste mätningen, syns inga större skillnader mellan flickor och pojkar. Resultaten mellan dem är på en liknande nivå.
![](/contentassets/c632fd3f1cd04f20beab3c268c759ac6/matematik.png?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
2) Läsförståelse
Även i läsförståelse är resultaten för svenska elever betydligt sämre än sist. Enligt OECD är man närmast tillbaka på samma nivå som 2012, då resultaten i samtliga tre ämnen var de lägsta under alla år som Sverige varit med.
I läsning är skillnaden i resultat större mellan flickor och pojkar jämfört med matematik. Flickorna presterar betydligt bättre än pojkarna.
30 procent av pojkarna räknas som svaga läsare. Bland flickorna är den andelen 18 procent.
![](/contentassets/f1c9ce63240041d8a4a141b500afbdbc/lasforstaelse.png?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
3) Naturvetenskap
Förutom matematik och läsförståelse undersöker Pisa även kunskaperna i naturvetenskap.
Även där har resultaten sjunkit, men ligger inom felmarginalen. Här presterar flickor bättre än pojkar.
![](/contentassets/2da5c4f977b748629bb62cf618fdd122/naturvetenskap.png?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
4) Över snittet
Svenska 15-åringar hamnar sammantaget över OECD-snittet i samtliga kunskapsområden.
Snittet för både matematik och läsning är däremot betydligt lägre 2022 jämfört med mätningen 2018 – flera länder har backat.
Det här mäter Pisa
Kunskaper och förmågor som PISA mäter
- förmåga att sätta kunskaper i ett sammanhang, förstå processer, tolka information och lösa problem
- förmåga att förstå, använda och reflektera över texter för att bland annat kunna delta i samhället och utveckla sin egen kunskap
- förmåga att formulera, använda och tolka matematik i olika sammanhang
- kunskaper om naturvetenskapens begrepp och förmåga att tillämpa ett naturvetenskapligt förhållningssätt
- engagemang och motivation att lära sig ämnena.
PISA mäter också
- rektorers uppfattning om hur undervisningen organiseras, lärandemiljö, lärarnas kompetens och engagemang samt elevernas inställning och beteende
- nationella skillnader och likheter i utbildningssystem och styrdokument
- utbildningssystemets förmåga att ge elever en likvärdig utbildning.
Länk till rapporten:
PISA 2022: 15-åringars kunskaper i läsförståelse, matematik och naturvetenskap
5) Ojämlikt
Gapet mellan de elever som presterar bäst och de som presterar sämst i skolan har ökat i både matematik och naturvetenskap.
I matematik försämrades resultaten bland elever överlag, men försämringen var som störst bland de svagaste eleverna.
Elever med svensk bakgrund presterar bättre i både matematik och läsning jämfört med elever med utländsk bakgrund.
6) De är bäst
Av de 81 länder eller regioner som deltagit i Pisamätningen 2022 är Singapore bäst av alla i samtliga ämnen.
Av de nordiska länderna är Finland bäst i läsning och naturvetenskap. Precis som Sverige tappar man dock stort sedan mätningen 2018. Danmark är bäst i Norden på matematik.
Endast ett fåtal länder förbättrar sina resultat i samtliga ämnen jämfört med 2018, däribland Dominikanska Republiken och Kambodja.
Läs Vi Lärares artiklar om Pisa 2022
- Pisa: Kraftigt ras för Sverige i matte och läsning
- Pisa-resultatet i korthet – kurvan vänder neråt igen
- Fackets oro efter Pisa-raset: ”Kan vara ännu värre idag”
- Pisachefen: Svensk skola behöver mer disciplin
- Professorn i Estland: Därför lyckas våra elever bättre i Pisa
- Pisa spås visa ökad skillnad mellan elevgrupper
Lärarnas kommentarer:
- Matteläraren om Pisa-förklaringen: ”Döljer verkliga orsakerna”
- Svenskläraren: ”Pisa-tappet behövs för att ruska om”
Krönikor och analyser:
- HP Tran: Vi har provat allt för att vända resultaten – utom en sak
- Kornhall analyserar: Pisa är inte VM i skola för att användas i egna agendor
- Maria Wiman: Vad är hönan och ägget i härvan av deppigheter?
- Körling om Pisa: Skapar helvetesgap att inte kunna läsa
- Per Kornhall: Därför är skolpengen orsaken till skenande betyg