
Vy ovanifrån Solvikskolan som skildras i SVT:s Dokument inifrån: De utvalda barnen.
Waldorfpedagogik Dokumentären om Solvikskolan i Järna har väckt starka reaktioner – inte minst på sociala medier. Många är upprörda över elevernas utsatthet. Läraren har intervjuat Jasper Lake - dokumentärfilmaren bakom SVT:s ”De utvalda barnen”.
LÄSTIPS Skolan som inte lärde elever skriva och räkna
Varför beslutade du dig för att göra SVT-dokumentären om Solvikskolan?
– Från början tyckte jag att det var spännande att berätta hela historien som kommit fram. Jag hade och har fortfarande mycket kärlek för den här platsen. Själva grundidén för skolan att barn behöver frihet, lek och konst är intressant och att barn är nyfikna i sig själva och kanske behöver leka mer. Jag tror inte vi behöver sondmata ungar så tidigt med betyg, säger Jasper Lake.
Hans plan var från början att göra en långfilm och inte en dokumentär om Solvikskolan. Hans gamla skola skulle vara arena. Utgångspunkten var den lite skrämmande drakleken som fortfarande leks i skogen på skolan under en vecka per år. I den springer vuxna och äldre barn runt i skogen och jagar de yngre i en kamp om ont och gott. De som blir fångade hamnar på djävulsberget.
– Den kan liknas vid ett rollspel och var en av de här märkliga lekarna som vi lekte på skolan. Som barn var det en skitobehaglig lek men också rolig. Jag vet egentligen inte varför man gör leken men antar att den har med mod att göra, förklarar Jasper.
Jasper kom till skolan, var med i leken och filmade. Även om han som äldre hade förstått att hans skoltid var ”extrem och lite konstig” så var hans tankar på skolgången fortfarande ljusa.
– Men det dök upp en massa minnen när jag återvände till skolan som jag behövde få hjälp att sortera i. Därför startade jag en Facebookgrupp för att få hjälp av andra som gått på skolan att minnas vår skoltid, säger han.
På några dagar följde 400 personer Facebookgruppen. Till en början var berättelserna positiva och liknade Jaspers egna minnen som låg nära den officiella bilden om den fria Solvikskolan där barn fick vara sig själva och mobbning inte existerade.
– Ganska snart tog de svarta minnena över i gruppen och de kom att dominera det som sedan skrevs. Det blev som en ventil där väldigt många berättade om sin utsatthet på skolan. Upplevelser som många känt sig ensamma i men som delades av många. Det fanns ett stort behov att prata om det som hade varit, säger Jasper.
Vy ovanifrån Solvikskolan som skildras i SVT:s Dokument inifrån: De utvalda barnen.
Jasper Lake var inte intresserad av att skriva en sektberättelse, likt Knutbyhistorien, där allt var svart eller vitt. Han ville berätta en mer komplex historia i sin dokumentär, vidga den officiella bilden av Solvikskolan och lyfta in alla de berättelser som inte hade fått höras under 40 års tid.
– Min lojalitet mot skolan tynade och försvann bit för bit för varje möte jag hade med de som hade haft andra minnen än jag själv under sin tid på Solvikskolan. Det handlar om att de här människorna behöver få upprättelse inte bara genom att få berätta sina upplevelser utan även att de som drev det här experimentet någonstans validerar sina upplevelser, säger han.
Berättelserna i Facebookgruppen handlade om elever som hade mobbats svårt av både lärare och elever. Andra kände sig bestulna på sin skolgång. De hade varken lärt sig skriva, läsa eller räkna och hade svårt att få jobb eller studera vidare. Elever var märkta av att ha delats upp i A och B lag där de som räknades på skolan var de som var modiga, fysiskt aktiva och kunde sjunga, dansa och måla.
Jasper Lake tillhörde de elever som hade en hög position bland lärarna. Han kände sig ofta speciell som om han var ämnad för något större.
– Ja utan att förstå det då så var det nog så, säger han.
Samtidigt beskriver han att fallhöjden har varit stor även för elever med högre status på skolan. För även om det var hårdvaluta att vara ”modig, knäpp och galen” på Solvikskolan så var det inte mycket värt när Jasper Lake slutade och kom ut i den vanliga världen med ”Solviksbetyg”. Han berättar att han än idag har så stora bildningskomplex att han övervägde att tacka nej till att låta sig intervjuas i Läraren.
– Jag började på ett vanligt gymnasium och fick godkänt i ett ämne under det första året. Jag fick inte gå kvar. Sedan började jag på en internatskola i USA men fick inte godkänt där heller. Jag hade aldrig lärt mig att studera på Solvikskolan. Jag var ju ute i naturen hela tiden och kunde inte minnas några lektioner. Så efter USA gick jag tillbaka till Solvikskolan och började på deras gymnasium som fanns då. Därifrån gick jag ut med strålande betyg, säger han med viss ironi i rösten.
Din första delen av dokumentären har varit en historisk berättelse om Solvikskolan. Vissa lärare jobbar än i dag kvar på skolan och ”chefsideologen” Pär bor intill skolan och har varit mentor för flera av lärarna på skolan.
Kommer dokumentären komma fram till dagens Solvikskola?
– Vi kommer titta på det i dokumentären, men jag vill inte föregå resan dit, säger han.
Har du varit orolig inför premiären av dokumentären?
– Tidigare var jag orolig över vad folk skulle tycka. Nu känner jag mig lite mer irriterad och arg. Dokumentären skaver såklart. Vissa är arga – andra rädda. Människor har levt med det här. Hela Waldorfrörelsen är orolig. Man har fortfarande en idé om att man är en fragil rörelse som inte tål kritik. Jag tror bara att det är bra att det kommer in syre i den här rörelsen. Man borde välkomna att man granskar dem. Den positiva Solviksberättelsen har berättats i 40 år. Nu är det på tiden att de utsatta får berätta sin del av det.
LÄS ÄVEN
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren
Debatt Debatten om relationer: ”Vi behöver sluta låtsas att det finns en polarisering”
Arbetstid Kommenterar regeringens besked: ”Ger lärare tid att planera”.
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Arbetstid Vi Lärares partienkät visar politiskt stöd för lärarnas viktiga fråga.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Forskning Maria och hennes ämneslag tar hjälp av forskning för att utveckla sin läsundervisning. ”Vi har höjt nivån”.
Krönika ”I en drömvärld slipper lärare gå hem på kvällen med dåligt samvete skavande i bröstet.”
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Porträtt Ola Helenius är ledande inom utvecklingen av såväl matematikundervisning som vindsurfingbrädor.
Reportage När många lärare väljer att lämna skolan så gör Göran Hellmalm tvärtom.
Behörighet Rekordstor andel lämnade läraryrket under 2024.
Guider & tips Sexologen Kalle Norwald om hur man avväpnar elever och ”förbjudna” ord.
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Arbetsmiljö Läraren Eva Löfqvist har svårt att följa läroplanen när klasserna växer.
Arbetsrätt Ny dom i Arbetsdomstolen: Diskriminering. ”En riktig upprättelse.”
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Granskning Vi Lärare granskar: Hundratals skolor kan försvinna med minskade elevkullar.
Granskning Här förväntas flera grundskolor läggas ner under de närmaste åren.
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Granskning Vinsten: Ökad lärarbehörighet och kvalitet i undervisningen.
Granskning Friskolorna kritiska till förslagen: ”Till papperskorgen.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.