
| Foto: Magnus Fond
Nyexad.
”Är du släkt med Stefan Löfven?” En elev har dröjt kvar efter lektionen i svenska som andraspråk och ser fundersamt på sin lärare Therese Larsson. Therese lyfter förvånat på blicken och mumlar ”Ehm, nää… varför undrar du?”. ”Jo, för ni är väldigt lika”, svarar han allvarlig och gnuggar hakan. Therese släpper ut ett kort, häpet skratt och börjar fundera över sitt utseende medan eleven – något skeptisk – låter sig nöjas med svaret och samlar ihop sina böcker.
Gymnasieläraren Therese och hennes vän, mellanstadieläraren Nathalie Johannesson-Pol, skrattar åt minnet över en kaffe på ett fik i södra Stockholm. De har båda varit lärare i två respektive fyra år och konstaterar samstämmigt att yrket är något helt annat än de hade förväntat sig.
– Jag visste inte att eleverna skulle vara så roliga. Man skrattar hela tiden. Det händer alltid så sjukt mycket oväntat, säger Nathalie innan Therese tar vid.
– Ja, eleverna är det absolut bästa. De är så gränslösa, på gott och ont, haha. Man kan ha en riktig skitdag och känna sig helt asocial, men efter bara tio minuter med eleverna så släpper det. De kan verkligen vända hela ens humör.
Vi ville få folk att förstå vad det faktiskt går ut på att vara lärare.
| Foto: Magnus Fond
Duon möttes för första gången för sju år sedan på Uppsala universitets lärarutbildning. Då var bilden av läraryrket en annan. De tycktes ha valt en karriär med inget annat än dålig lön och övermäktiga högar av administration. De positiva exemplen från lärarlivet var så sällan förekommande i media att de nästan började fundera över vad de hade gett sig in i.
– Det är fullt förståeligt att de som har jobbat länge är trötta på att inte få igenom förändringar. Och det handlar om viktiga frågor. Men när de som studerar för att bli lärare, eller som funderar på att blir det, bara får höra om det negativa… det är inte bra, säger Therese.
Men så snart de själva hade gått över tröskeln och in på jobbmarknaden insåg de nästan omgående att dagarna var händelserika, glädjefyllda och präglade av värme. De var givetvis också tuffa – men inte bara. En kväll kom Nathalie med ett förslag, att de borde berätta om de positiva bitarna. Kanske i en podd? Ett par år senare gjorde de slag i saken och i februari i år kom första delen av ”Lärarliv med Nathalie och Therese”.
– Vi ville få folk att förstå vad det faktiskt går ut på att vara lärare. Friheten som det innebär till exempel, att man får använda sina egna idéer och forma sin egen pedagogik, säger Nathalie.
De vill inte ge en polerad bild. Snarare en nyanserad sådan, ur en nyexaminerad lärares perspektiv. För även om allt inte bara är mörker, så är det heller inte bara gräs och gröna skogar.
Så hur är det att vara ny lärare, egentligen?
– Jag har insett att det är ett jobb där du får göra så mycket olika saker: du går, sitter, står, dokumenterar, planerar, pratar och lyssnar. Du gör allt. Men det bästa är den sociala biten, och eleverna. Inte minst när man faktiskt lär dem något. När jag gick på föräldraledighet fick jag ett mejl från en elev som skrev att hon uppskattade mina lektioner så himla mycket. ”Tack för att du trott på mig” skrev hon. ”Wow”, känner man då, säger Therese.
– Det är inte alltid man vet att man gör rätt, fortsätter Nathalie. Det gäller ju att pröva sig fram. Men när man har gått igenom ett moment, avslutat det och sett att alla går i mål, det ger en oslagbar känsla. Man får svart på vitt att eleverna lyckats – och att man själv har tagit dem dit.
Hjärnan blev ibland slapp som spagetti.
| Foto: Magnus Fond
I början blev de helt utmattade av jobbet. Inte minst för att det innebar så många nya intryck för en nykomling som är angelägen att vara uppmärksam på precis allt.
– Hjärnan blev ibland slapp som spagetti. Men det går över. Med tiden lär man sig sortera och att disponera vad som är viktigt i stunden. Dessutom får man ju koll på saker allteftersom, och då blir det inte lika ansträngande. Man kom över det där ganska snabbt, säger Nathalie medan Therese nickar medhållande.
Den första tiden präglas dessutom av att hela tiden ompröva sina föreställningar om yrket, menar Therese.
– Jag är en sådan som planerar extremt noggrant. En kollega till mig såg min läsårsplanering, skrattade och sa att ”ja, så där gör man i början, men inte sedan”. Jag fnyste för mig själv och tänkte att det där är mitt sätt, att jag kommer att göra så för resten av min karriär. Men hon fortsatte: ”Och vet du – ibland kan det bästa vara att inte planera alls”. Som om! Det var otänkbart för mig. Men senare hamnade jag av en händelse i en situation där lektionen var ganska oplanerad. Och det var en av mina bättre lektioner. Jag blev dessutom tryggare i min yrkesroll på kuppen.
Det gäller att lita på att man är experten och bossen.
Mycket blir sällan som man trott, konstaterar de båda. Nathalie minns att hon gärna hade haft en bok med allt på pränt, som talade om hur hon skulle göra.
– Men det finns ingen sådan. Det är så himla mycket som sker oförutsett och det är nästan omöjligt att förbereda sig på. Många gånger känner man sig dålig. Då är det viktigt att påminna sig om att alla går igenom samma sak och att det kommer bli bättre. För det blir det.
En av Nathalies största farhågor inför att bli lärare, var ”alla ögon”.
– En klass på 30 barn med minst dubbelt så många föräldrar. Att stå ensam på ett föräldramöte och berätta om planen för deras barn, det är en väldigt utsatt situation. Jag var väldigt nervös. Men det var inte så farligt som jag trodde, dels är föräldrarna oftast mer förstående än jag trodde, dels går det att hantera genom att tro på sig själv.
– Här gäller det att tro på sin roll och luta sig mot det man har lärt sig i utbildningen. Det gäller att lita på att man är experten och bossen, säger hon.
Therese har något mindre föräldrakontakt eftersom många elever är myndiga. Hennes motsvarande utmaning är därför lite av ett annat slag.
– Jag var 24 år gammal när jag började. Det är såklart en betydande åldersskillnad, men den är trots allt inte så stor. Jag tvivlade på mig själv mycket i början, för varför skulle de lyssna på mig som är så ung? Men – och jag är lite förvånad över det – jag har inte haft sådana problem.
– Det är samma sak här, att man måste lita på sig själv. Ibland kan man känna sig osäker, men då gäller det att inte visa det för eleverna, för de känner av det, och då tappar du respekt. Man måste liksom spela lite teater ibland, så kan man gå tillbaka och fundera på vad som gick snett efteråt.
Var det som ni hade tänkt er att bli lärare?
– Nej, det var mycket bättre, säger Nathalie varpå Therese utbrister:
– Jag tänkte precis säga samma sak! Nu har jag varit mammaledig i två månader och vill självklart inte vara någon annanstans än hos mitt barn, men samtidigt kan jag inte låta bli att längta efter jobbet igen, och alla elever.
Nathalie går ännu lite längre:
– Det känner jag varje helg!
Lyssna på ”Lärarliv med Nathalie och Therese”:
Om de gamla rävarna
Om fördomarna
Om lärarlooken
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.
Debatt Läraren Ulrica Björkblom Agah håller med Liberalerna om specialpedagogisk undervisning
Krönika ”Nu kavlar vi upp ärmarna, biter ihop käkarna och ber en stilla bön att vi ska räcka ett år till.”
Arbetsmiljö På måndag kommer eleverna – och förhoppningsvis även lärarnas scheman.
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Krönika ”Vad folk kanske inte fattar är att planera en lektion är ett hantverk.”
Skolbudget Donation på 20 miljoner till skola – kommun ber om fallfrukt till eleverna.
Skolpolitik Elever med problematisk skolfrånvaro kan omfattas av nya närvarokraven.
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Musik Kliver upp på de stora festivalscenerna som DJ Özzi.
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Kursplaner Stora förändringar för profilskolorna om utredningens förslag blir verklighet.
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Forskaren Mikael Bruér ser inga tecken på att digitala verktyg minskar klyftorna.
Jämställdhet Sveriges Lärare skruvar upp engagemanget för HBTQI-personers rättigheter.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Förskolans envägskommunikation kan kosta oss vårdnadshavarnas förtroende” skriver en förskollärare och forskare.
Skolpolitik Olskog: ”Lärare i hela landet väntar på resultat”
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Fackligt Går emot Saco – gör offentligt uttalande
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Lovskola Youssef Dhraief ger eleverna en halv termins mattelektioner – på två veckor.
Betyg Läraren pressades att sätta högre betyg – nu griper Sveriges Lärare in.
Almedalen Ideologiska skillnader – så tycker partierna om marknadsskolan.
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”