Lillemor Grandell, ordförande Kommunal och Pontus Larsson, ordförande Sveriges Lärare, tågade tillsammans i manifestationen. Foto: Fredrik Karlsson/Bildbyrån
Till startsidan
Under manifestationen mot nedskärningar höll Sveriges Lärares ordförande i Karlstad, Pontus Larsson, ett tal som uppmanade politikerna att ta sitt ansvar. Foto: Fredrik Karlsson/Bildbyrån
Nedskärningar
Pontus Larsson, ordförande för Sveriges Lärare i Karlstad påminde i sitt tal om löftet från de styrande gav i valrörelsen.
– De lovade satsningar men genomför nedskärningar.
Här är hans tal – ord för ord
”Skolan är till för alla, men det verkar aldrig bli riktigt så i verkligheten. Det är ungefär samma antal elever som lämnar årskurs nio med ofullständiga betyg, år efter år. Det är oacceptabelt. Vår satsning betyder att skolan får fler lärare, som faktiskt får vara lärare och därmed kan hjälpa eleverna att nå kunskapsmålen.
Fina ord, eller hur? Jag heter Pontus och är en av två ordförande för Sveriges Lärare i Karlstad. Så det skulle kunna varit jag som sa de här orden i valrörelsen för mindre än två år sedan.
Men det var det inte. Det var Socialdemokraterna i Karlstad som lovade väljarna att de skulle satsa på skolan om de vann valet.
Lillemor Grandell, ordförande Kommunal och Pontus Larsson, ordförande Sveriges Lärare, tågade tillsammans i manifestationen. Foto: Fredrik Karlsson/Bildbyrån
Och de vann valet, men ändå klubbar den styrande majoriteten igenom nedskärningar.
Politikerna kan inte skylla på inflationen, den var hög redan när löftet gjordes.
Politikerna kan inte skylla på regeringen, det är kommunen som har huvudansvaret för skolans resurser.
Hur man än ser på saken så sviker den styrande majoriteten sina väljare, barnen, eleverna och lärarna om de inte stoppar de här stora nedskärningarna.
I flera år har vi i Sveriges Lärare försökt att få politiker att inse hur år efter år av nedskärningar ökat arbetsbelastningen i förskolan och skolan. Ibland så låter det som att politikerna förstår men så när besluten väl ska tas är det alltid något annat man satsar på.
Över 1 000 personer deltog i manifestationen mot nedskärningar i Karlstad. Foto: Fredrik Karlsson/Bildbyrån
Nu har vi fått nog. Jag tror att ni som kommit hit idag också fått nog.
Karlstad behöver politiker som tar ansvar. Det är också mitt budskap till de politiker som sitter där inne idag och kanske tar beslut om nedskärningar.
Ta ert ansvar!”
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.