Sveriges Lärare Stockholms ordförande David Gustafsson under manifestationen.
Till startsidan
På Drottninggatan i Stockholm delade Sveriges Lärare, här ordförande David Gustafsson och ”Jakob Uggla” från ”Fablernas värld”, ut smulor och flygblad i protest mot skolbudgeten.
Nedskärningar
I en dimmig citykärna samlas Sveriges Lärare Stockholm för att dela ut flygblad och bullsmulor till förbipasserande.
– Jag hoppas att politikerna tänker till, säger David Gustafsson, ordförande för Sveriges Lärare Stockholm.
Livvakten avböjer – men justitieminister Gunnar Strömmer (M) vill gärna ha ett flygblad av Sanna Olsson, Sveriges Lärare Stockholm.
Finansminister Elisabet Svantesson (M) vill inte ha påsen med bullsmulor som lärarna delar ut, men tog även hon ett flygblad:
”Regeringen lovar stort men håller tunt – skolan fick smulor i år igen” står det.
– Det handlar om att kunna ge en bra skola till eleverna, dels barn som är i svårigheter dels de som inte har det – men som inte får tiden som behövs för att lära sig, säger Sanna Olsson.
Inför beslutet i riksdagen samlas Sveriges Lärare Stockholm vid Sergels torg och tågar mot Rosenbad.
Det är kanelbullens dag, och Hanna Garberg, huvudskyddsombud, har bidragit till hundra små påsar med bullsmulor att dela ut för att symbolisera skolans tilldelning i årets budgetförslag.
– Ingen flyer? Bryr du dig inte om skolan, frågar hon en förbipasserande.
Sveriges Lärare Stockholms ordförande David Gustafsson under manifestationen.
Det är också dagen innan Världslärardagen och knappt två månader tills regeringsbudgeten ska röstas om i riksdagen. En budget som förbundsordförande Anna Olskog kallat ”huvudlös”.
För Stockholms stad är ramarna satta. En höjning med 1,1 procent för grundskolan, vilket inte är så illa som det låter, enligt David Gustafsson, ordförande för Sveriges Lärare Stockholm.
Pensionsavsättningarna är betydligt lägre än föregående år.
– Men vi kommer från ett läge med nedskärningar och åtstramningar, det är inte en jättetrång budget men man kan inte göra satsningar, säger David Gustafsson.
Ett flygblad och en påse med småsmulor på kanelbullens dag delades ut till förbipasserande.
Sveriges Lärare har också varnat för de största nedskärningarna på 30 år.
Det är tidig fredagsmorgon i ett dimmigt Stockholm, och invånarna rör sig snabbt mot sina mål.
En del stannar för att prata, andra hastar vidare.
Farah Waly är förskollärare och vice ordförande Sveriges Lärare Stockholm. Här har förskolor redan börjat stängas efter larmen om minskande barngrupper.
Marie Bynolf och Farah Waly från Sveriges Lärare Stockholm under manifestationen på fredagsmorgonen.
Staden är snål med vikarier, men ställer ändå krav på att personalen ska planera och genomföra undervisning enligt läroplanen, säger hon.
– Vi ger sällan vårdnadshavarna den verkliga bilden. Att jag har knappt sett ditt barn, lyssnat på ditt barn. I stället ser vi till tryggheten och säkerheten, redan grundbemanningen gör förskolan sårbar, säger Farah Waly.
Sveriges Lärare kräver regleringar. Av planeringstid och tid för efterarbete. Av barngruppernas storlek.
– Det kommer att bli en otroligt dyr satsning, men frågan är om det inte blir billigare i längden, som vaccin mot skjutningar och utanförskap, säger David Gustafsson.
På Drottninggatan och sedan utanför Rosenbad protesterade Sveriges Lärare under fredagen.
Lärarna har samlat sig. ”Stoppa slakten på skolan” ljuder mellan husen.
– Jag hoppas att de som ska rösta tänker till oavsett politiskt parti, och att alla förstår att det är allvarligt, säger David Gustafsson.
Riksdagen röstar om budgeten under december 2024.
Fackets sågning: Regeringens budget är huvudlös
Ny rapport: Värsta nedskärningarna på 30 år
Olskogs protesttal: Facket ett nav i motståndsrörelsen
Forskning Vad innebär beprövad erfarenhet? Hur genereras den och hur använder man det i undervisningsutveckling? Professor Ulrika Bergmark tittar framåt när hon tar emot Lärarstiftelsens forskarpris för sin praktiknära forskning.– Det finns inte samma system för att få fram och sprida den beprövade erfarenheten som för vetenskapliga slutsatser. Det skulle vara intressant att hitta ett system för att generera den kunskapen!
Forskning Professorn Elisabet Nihlfors den första mottagaren av Lärarstiftelsens utmärkelse Årets möjliggörare.
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Mentorskap Uppdraget har svällt – lärare behöver få ägna sig åt undervisning.
Skolpolitik Moderaternas nya skolpolitiska förslag: ”Vanlig svenskundervisning”.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika Uppmaningen till utbildningsministern.
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.