Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare i Umeå, höll ett brandtal inför de protesterande lärare och allmänhet på Renmarkstorget i Umeå.
Till startsidan
500–700 personer samlades på Renmarkstorget i Umeå för att protestera mot nedskärningarna i skolan.
Nedskärningar
Ordföranden Anna Olskog känner ett massivt stöd från invånarna i Umeå.
– Det är helt fantastiskt att folk gick man ur huse och fyllde Renmarkstorget för att visa politikerna sitt missnöje med hur skolan behandlas, säger hon.
LÄS ÄVEN: 1,2 miljarder i vinst – ändå ska Umeå spara i skolan
Umeå kommun hade ett överskott på 1,2 miljarder förra året.
Ändå indikerar den nya budgeten att skolan ska spara 84 miljoner kronor.
– Att i det läget höra kommunalrådet säga att Umeå satsar på skolan och äldreomsorgen gör att vi bara måste säga ifrån. Det är ju helt enkelt inte sant att det satsas på skolan, säger Anna Olskog.
Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare i Umeå, höll ett brandtal inför de protesterande lärare och allmänhet på Renmarkstorget i Umeå.
Flera andra fackförbund protesterade tillsammans med Sveriges Lärare i Umeå.
– Det är bra att vi visar enad front. Flera av problemen hänger ihop och drabbar flera yrkesgrupper, säger Anna Olskog.
Sedan lärarna började protestera – i veckan passerade namnunderskrifterna för att rädda skolan och stoppa nedskärningarna i Umeå kommun 1200 – har politikerna sagt att vissa nedskärningar inte kommer genomföras.
– Det är positivt att gymnasiet och vuxenutbildningen inte kommer drabbas lika hårt som det verkade innan protesterna började. Men det är bara marginella förbättringar. De styrande i Umeå borde ta sig en funderare till. Vi har en stor andel behöriga lärare här. Jag önskar att politikerna vore lite mer rädda om oss, säger Anna Olskog.
500–700 personer protesterade på Renmarkstorget i Umeå. De lyssnade på de här talarna:
Nedskärningarna tar hårt.
Även om det är värre på orter där det kan uppstå arbetsbrist och anställda i skolan kan bli av med jobben finns det fler aspekter.
– Vi har nått ett läge där man äventyrar lärares hälsa genom att spara för mycket. Så kan vi helt enkelt inte ha det, säger Anna Olskog.
Stora satsningar måste göras på skola och förskola i budgeten för 2024, och framåt, om inte situationen ska förvärras och för att utlovade mål ska uppnås. Utbildning måste ses som investering för framtiden, det är i skolan vi bygger samhället.
På systemnivå är kravet att målstyrningen och (NPM) New Public Management måste bort från skolan, hela marknadsexperimentet måste upphöra. Skolans finansiering måste göras om i grunden.
De här måste värnas via en satsning i budgeten:
Sveriges Lärare protesterar mot att kommunen gjort nedskärningar i skolan på 200 miljoner kronor från 2017 till 2021 – och att det i budgeten för 2023 ska sparas ytterligare 46,4 miljoner kronor.
Dessutom ser Sveriges Lärare att budgeten för 2024 kommer bli ett stålbad för skolan och kräver att Örebro kommun:
LÄS ÄVEN:
Eldsjälen bakom protesterna i Göteborg: Kändes självklart
Åsa Fahléns politikerkrav: ”Lyssna på oss lärare!”
Skolprofilerna under demonstrationen: ”Vi måste bråka mer”
Maria Wiman: Det ligger en hisnande urkraft i att kroka arm tillsammans
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.