
Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare i Umeå, höll ett brandtal inför de protesterande lärare och allmänhet på Renmarkstorget i Umeå.
500–700 personer samlades på Renmarkstorget i Umeå för att protestera mot nedskärningarna i skolan.
Nedskärningar
Ordföranden Anna Olskog känner ett massivt stöd från invånarna i Umeå.
– Det är helt fantastiskt att folk gick man ur huse och fyllde Renmarkstorget för att visa politikerna sitt missnöje med hur skolan behandlas, säger hon.
LÄS ÄVEN: 1,2 miljarder i vinst – ändå ska Umeå spara i skolan
Umeå kommun hade ett överskott på 1,2 miljarder förra året.
Ändå indikerar den nya budgeten att skolan ska spara 84 miljoner kronor.
– Att i det läget höra kommunalrådet säga att Umeå satsar på skolan och äldreomsorgen gör att vi bara måste säga ifrån. Det är ju helt enkelt inte sant att det satsas på skolan, säger Anna Olskog.
Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare i Umeå, höll ett brandtal inför de protesterande lärare och allmänhet på Renmarkstorget i Umeå.
Flera andra fackförbund protesterade tillsammans med Sveriges Lärare i Umeå.
– Det är bra att vi visar enad front. Flera av problemen hänger ihop och drabbar flera yrkesgrupper, säger Anna Olskog.
Sedan lärarna började protestera – i veckan passerade namnunderskrifterna för att rädda skolan och stoppa nedskärningarna i Umeå kommun 1200 – har politikerna sagt att vissa nedskärningar inte kommer genomföras.
– Det är positivt att gymnasiet och vuxenutbildningen inte kommer drabbas lika hårt som det verkade innan protesterna började. Men det är bara marginella förbättringar. De styrande i Umeå borde ta sig en funderare till. Vi har en stor andel behöriga lärare här. Jag önskar att politikerna vore lite mer rädda om oss, säger Anna Olskog.
500–700 personer protesterade på Renmarkstorget i Umeå. De lyssnade på de här talarna:
Nedskärningarna tar hårt.
Även om det är värre på orter där det kan uppstå arbetsbrist och anställda i skolan kan bli av med jobben finns det fler aspekter.
– Vi har nått ett läge där man äventyrar lärares hälsa genom att spara för mycket. Så kan vi helt enkelt inte ha det, säger Anna Olskog.
Stora satsningar måste göras på skola och förskola i budgeten för 2024, och framåt, om inte situationen ska förvärras och för att utlovade mål ska uppnås. Utbildning måste ses som investering för framtiden, det är i skolan vi bygger samhället.
På systemnivå är kravet att målstyrningen och (NPM) New Public Management måste bort från skolan, hela marknadsexperimentet måste upphöra. Skolans finansiering måste göras om i grunden.
De här måste värnas via en satsning i budgeten:
Sveriges Lärare protesterar mot att kommunen gjort nedskärningar i skolan på 200 miljoner kronor från 2017 till 2021 – och att det i budgeten för 2023 ska sparas ytterligare 46,4 miljoner kronor.
Dessutom ser Sveriges Lärare att budgeten för 2024 kommer bli ett stålbad för skolan och kräver att Örebro kommun:
LÄS ÄVEN:
Eldsjälen bakom protesterna i Göteborg: Kändes självklart
Åsa Fahléns politikerkrav: ”Lyssna på oss lärare!”
Skolprofilerna under demonstrationen: ”Vi måste bråka mer”
Maria Wiman: Det ligger en hisnande urkraft i att kroka arm tillsammans
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.